- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (92 opinie)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (62 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (107 opinii)
- 5 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (232 opinie)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (127 opinii)
Parking Park&Ride przyjął się na południu Gdańska
Parking typu Park&Ride zlokalizowany przy pętli tramwajowej przy ul. Świętokrzyskiej w Gdańsku w godzinach pracy jest wypełniony samochodami po brzegi. Nic dziwnego: przesiadając się na tramwaj do centrum, kierowcy mogą zaoszczędzić w miesiącu ponad sześć godzin i prawie 140 zł.
W maju tego roku oddano węzeł przesiadkowy przy zbiegu ul. Świętokrzyskiej i al. Havla na południu Gdańska . Inwestycja była realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III, wraz z budową linii od strony pętli na Chełmie i dwujezdniową al. Havla. Na pętle wjechały nie tylko tramwaje i autobusy, ale też mieszkańcy siedzący za kierownicami samochodów i rowerów.
Kierujący pojazdami mogą na pętli przesiąść się do komunikacji zbiorowej. Swoje auta mogą zostawić na jednym ze 150 bezpłatnych i całodobowych miejsc postojowych. Rowerzyści mają do dyspozycji ok. 250 podobnych stanowisk. To tak zwane parkingi typu Park&Ride i Bike&Ride.
- Już o godz. 10, kiedy to większość osób jest w pracy, trzeba nieco pojeździć autem po pętli, by znaleźć wolne miejsce. Oceniam, że w godzinach pracy parking jest wypełniony w 80-90 proc. Bez problemu miejsce postojowe znajdą ci, którzy do pracy jadą m.in. na godz. 8 lub 9 - spostrzega pani Agnieszka, mieszkanka południa Gdańska, która również pozostawia tam swoje auto i do centrum podróżuje tramwajem.
Do takiego zachowania naszą czytelniczkę przekonały: zaoszczędzony czas i pieniądze oraz fakt, że jeździła samochodem do pracy sama, bez współpasażerów.
Pokusiliśmy się zatem o małe wyliczenia. Kilometr podróży autem kosztuje 0,80-1,3 zł (paliwo, amortyzacja, ubezpieczenie). Kierowca, który wyjeżdża autem z ul. Hokejowej do centrum i ma do pokonania ok. 9 km, za przejazd płaci 7,20-11,70 zł.
Natomiast podróż autem z ul. Hokejowej do pętli to przejazd 2,5-kilometrowym odcinkiem drogi, za który zapłaci 2-3,25 zł. Wsiadając do tramwaju kasuje on bilet, którego cena wynosi 3 zł. Podróż z południa Gdańska do centrum kosztuje wtedy 5-8,25 zł. Oznacza to, że jadąc tylko w jedną stronę oszczędzamy 2,20-3,45 zł. Wystarczy to m.in. na przepyszną drożdżówkę. W miesiącu daje to na nam 88-138 zł oszczędności. To wystarczy na solidny obiad lub kolację dla czteroosobowej rodziny.
A jak wygląda podróż czasowo? Kierowca jadący bezpośrednio do centrum z ul. Hokejowej traci ok. godziny, czasem nawet godzinę i dziesięć minut. Dotakowy czas traci na poszukiwaniu wolnego miejsca w centrum. Natomiast ten sam kierowca, przesiadając się do tramwaju na pętli, na podróż przeznaczy ok. 50 minut. Zysk? 10 minut. W ciągu miesiąca daje to nam sześć godzin i 40 minut. Kto by nie chciałby mieć tyle czasu wyłącznie dla siebie?
Na pętli Świętokrzyska Łostowice nieco mniejszym zainteresowaniem cieszy się aktualnie parking dla rowerów - Bike & Ride. Powód? Po pierwsze: nadchodzi zima, temperatura powietrza zbliża się z dnia na dzień do zera stopni Celsjusza. Stanowiska dla rowerów z pewnością zapełnią się wiosną przyszłego roku.
Po drugie: nadal trudno dojechać rowerem do pętli. Nie ma gotowych ścieżek wiodących do węzła przesiadkowego. Z tym jednak problemem mierzą się urzędnicy z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamierza zbudować ścieżki w kierunku m.in. osiedla Kolorowego. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule.
Ostatnim - trzecim - powodem, dla którego rowerzyści prawdopodobnie rezygnują z pozostawiania rowerów na parkingu Bike & Ride to wieść o kradzieżach jednośladów, nawet pod okiem kamery. Sprawdziliśmy tę informację na policji. To jednak "miejska legenda". - Od maja, czyli otwarcia pętli Łostowicka Świętokrzyska, nie odnotowaliśmy tam żadnej kradzieży roweru - zapewnia podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jednak pracownica biura obsługi podróżnych, które znajduje się w samym środku węzła przesiadkowego Łostowice Świętokrzyska, wspomina jeden incydent. - Kiedyś zgłosił się do nas mężczyzna z prośbą o sprawdzenie nagrań z monitoringu, bo skradziono mu rower. Niestety zostawił go w miejscu, którego nie obejmowało oko kamery - mówi. Wychodzi na to, że poszkodowany nie udał się na policję.
W Gdańsku mają pojawiać się kolejne parkingi typu Park&Ride oraz Bike&Ride. Głównie mają one powstać przy stacjach planowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Osowę i Wrzeszcz. Ogromny węzeł przesiadkowy - Czerwony Most - ma powstać też na Oruni przy ul. Mostowej. To jest jednak melodia przyszłości.
Gdynia i Sopot nie mają wielu stworzonych od podstaw parkingów Park&Ride oraz Bike&Ride. Choć taką funkcję w przypadku Gdyni spełnia parking na 30 pojazdów przy ul. Stryjskiej - nieopodal przystanku SKM Gdynia Redłowo.
Miejsca
Opinie (208) 8 zablokowanych
-
2012-11-27 09:03
"nie odnotowaliśmy tam żadnej kradzieży roweru" (3)
Parking dla rowerów to jakaś pomyłka i wywalone w błoto grube pieniądze. Rowerów nie kradną, bo nikt nie zostawia tam jednośladów. Parking świeci pustkami w ciągu dnia. Jaki jest sens grodzić stanowisko parkingowe ciężkim 2metrowym ogrodzeniem, wywalać kolejne pieniądze na stojaki z nierdzewnej stali,robić zadaszenie, po czym zostawiać to wszystko otwarte i ogólnie dostępne? W życiu nie zostawiłabym tam swojego roweru. I tłumaczenia pani, że oko kamery nie objęło. Kpina. Czy nie można w naszym pięknym kraju przeprowadź choć jednej inwestycji porządnie od początku do końca?
- 19 0
-
2012-11-27 13:23
"kamera nie objęła" (1)
Aż mi tej pani żal. Trzeba się litować nad ludźmi z demencją. Może jej fundniemy bilet za 10zł na PolskiBus do Warszawy i z powrotem, by sobie obejrzała jak to tam zorganizowali na parkingu koło Metro Wilanowska?
Parking wielopiętrowy, zadaszony. Portier działa tylko koło wjazdu i kasuje (dość drogo) za parkowanie. Ne kasuje nic jak kto ma bilet na metro. A rowery stoją przypięte porządnie, tuż koło jego kanciapy. Całkiem ich sporo.
ale tu u-nasz-siem-nie-da- 5 0
-
2012-11-27 13:45
żal na nią 10zł
dziunia powinna przeczytac www. ztm. waw. pl/ ?c=135&l=1
- 0 0
-
2012-11-27 12:56
i rowery tam mokna, jak deszcz zacina
- 2 0
-
2012-11-27 06:15
nie ma kradzieży rowerów ? (5)
bo nie stoją tam żadne rowery praktycznie od otwarcia węzła. wielki napis przy rowerowni, że rowery nie są pilnowane. to jest porażka tej inwestycji, obym się mylił na wiosnę...
- 120 7
-
2012-11-27 13:42
Dokładnie, przechodzę obok miejsca na rowery niemal codziennie od otwarcia pętli i jakikolwiek rower widziałem tam to maksymalnie ze trzy razy
- 0 0
-
2012-11-27 06:34
dokładnie (3)
gdyby był tam ktoś, kto by tych rowerów pilnował, wydawał potwierdzenie przyjęcia roweru np. z numerem stojaka, to na pewno znalazło by się więcej chętnych.
- 30 6
-
2012-11-27 08:40
gdyby był tam ktoś, kto by tych rowerów pilnował (2)
To byłby parking strzeżony płatny.Wtedy szum by się zrobił.Poza tym jaki sens jechać rowerem i przesiadać się na tramwaj?
- 9 4
-
2012-11-27 10:21
Ano taki: (1)
że nie każdemu w smak pedałować 10 km w zime po nieodśnieżonych trasach/chodnikach/ulicach ale 2 km do przystanku da się znieść.
- 14 0
-
2012-11-27 11:15
Tak własnie rodził się pomysł rowerów miejskich.
- 1 0
-
2012-11-27 13:39
Zastanawiałem się kto to spłodził?
a tu człowiek który potrafi błysnać w każdym sensie :-).
Artykulik szyty grubymi nićmi i rozmija sie z faktami!
-Na tym parkingu parkują glównie mieszkańcy okolicznego osiedla którym nie chce sie podjerdzać pod dom w porze dużych korków oszczędzają 10-20minut.
-Artykulik ma pokazać że proszę co prawda każemy wam płacić na zapyziałych (bez urazy bo lubię te okolice) Siedlcach gdzie mieliśmy zbudować parking na potrzeby UM ale nie zbudowaliśmy i mozecie zostawić auta tu.
- Artykulik udowadnia że upartyjnienie rady miasta powoduje zaklepywanie złych nietrafionych zbędnych kosztownych inwestycji. Zamiast tej pętli dla tramwajów dwukierunkowych i kosztownego budynku oraz wiat z których nikt nie krzysta bo nieczynne nie chronią przed wiatrem i zimnem czy deszczem mozna było zbudować choćby te kilka km nowej drogi w dzielnicy.
Prezydent jest inteligentny tylko wiecie czym sie różni człowiek inteligentny od mądrego? Inteligentny rozwiązuje problemy których nie ma mądry.
A mieszkańcy okolicznych dzielnic zrobią porządek zarówno z prezydentem jak i radą miejska już w nadchodzących wyborach. A że to są często ludzie napływowi to bez sentymentu wybiorą choćby człowieka z Kartuz byle miał rozsądne propozycje.
Bo smród bród skażone powietrze i woda a do tego opłaty jak w Tokyo to za dużo jak na przeciętnego mieszkańca Gdańska.
Pozdrowienia dla członków PO jak chcecie bluzgac to dajcie sobie spokój. Równo ne znoszę zarówno was jak i członków PIS SLD i innych organizacji których motto to najpierw zapewniamy później ściemniamy a jak zaczyna dopisywać życie na koniec uciekamy. Choć to z trudem przychodzi ale może i lepiej bo ...- 4 5
-
2012-11-27 13:29
a czy ktoś z szanownych decydentów móglby wziąc swoje 4 litery na przystanek brama wyzynna i w godzinach od 16 do 17 zobaczyc jak funkcjonuje ten ich przecudny transport miejski ... wczoraj w ciągu półgodziny przez przystanek przejachało 6-7 trajków na Stogi z czego 4 były puste zas 2 na petle Łostowice i to tak zawalone, że ludzie czekali na nastepne ... co za kraj
- 3 1
-
2012-11-27 10:28
park and go (1)
nie wiem jakich badań potrzeba aby wysnuc wnioski ze zwykłych obserwacji - wystarczy obejrzeć jak wyglądają okolice przy przystankach SKM np.Wejherowo, Reda - ludzie sami dawno wpadli na system samochodem do przystanku a adalej jazda kolejka/autobusem/trajdkiem/tramwajem. potrzeba matką wynalazku a nie imaginacja biurokracji
- 2 0
-
2012-11-27 13:10
Gdańsk Główny
to masakra, nie ma czegoś takiego, musisz zapłacić majątek za płatny parking a jak już mam płacić to wolę jechać autem. Często muszę jeździć do Sopotu, kiedyś SKMką dziś wolę autem mimo, że w Sopocie trzeba się przyłożyć by znaleźć miejsce postojowe.
- 0 0
-
2012-11-27 13:05
Brak automatu z biletami
A mnie wydaje się porażką, że w tak rozbudowanym miejscu komunikacyjnym nie ma ani jednego automatu, w którym można by nabyć bilet :(
- 4 0
-
2012-11-27 13:04
szkoda że toaleta na pętli jest płatna
- 1 0
-
2012-11-27 13:03
"Od maja, czyli otwarcia pętli Łostowicka Świętokrzyska, nie odnotowaliśmy tam żadnej kradzieży roweru"
No trudno ukraść coś czego nie ma. I to że powodem pustego parkingu rowerowego jest nadchodząca zima to bzdura, ja nawet w wakacje nie widziałem tam ani jednego roweru
- 4 1
-
2012-11-27 12:56
TO NIE ŚWIĘTOKSZYSKA
TYLKO HAVLA ! SAMI PISALIŚCIE O TYM !
- 2 2
-
2012-11-27 07:17
Wyliczenia (4)
Wyliczenia są niestety z kosmosu. Koleś wlicza ubezpieczenie w każdy km przejechany a tak i tak trzeba je płacić nie zależnie od tego czy przejedziesz 10 czy 100km do tej pętli :) tak więc ubezpieczenie w takich wyliczeniach mozna sobie darować. A koszt 1 km autem kosztuje mnijwiecej 60-70gr wliczając w to już amortyzacjie pod warunkiem ze nie jeździ się jak wariat :)
- 30 7
-
2012-11-27 07:50
(3)
Z tą amortyzcją to nie do końca, bo to też zależy od wieku auta i jego stanu technicznego.
- 7 0
-
2012-11-27 08:32
(2)
W moim (nowym, pół roku temu wyjechał z salonu!) samochodzie amortyzacja zależna od przebiegu to jakieś 5gr/km!
- 0 0
-
2012-11-27 08:41
(1)
Przecież tu chodzi o koszty bezprośrednio bądź pośrednio związane z użytkowaniem auta. O ile OC+AC ma związek żaden bądź niewielki z ilością przejechanych km, tak koszty napraw warsztatowych już tak. Red.Naskręt nazwał to amortyzacją, i dla mnie jest to akceptowalne.
PS. W moich obu autach koszty napraw, parkowania, myjnie etc. wynoszą drugie tyle co paliwo. Za jeden z nich spłacam jeszcze kredyt, a to tez konkretny koszt (choć akurat niezależny od przebiegu).- 4 0
-
2012-11-27 12:46
jak kupiłeś auto i to jeszcze na kredyt:)
to po co jezdzisz komunikacją?
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.