• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy

Maciej Korolczuk
1 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kolorowe oznaczenia ułatwiające kierowcom zorientowanie się w jakiej strefie parkują pojawiły się na parkomatach, słupkach i znakach. Kolorowe oznaczenia ułatwiające kierowcom zorientowanie się w jakiej strefie parkują pojawiły się na parkomatach, słupkach i znakach.

Od poniedziałku w Gdańsku obowiązuje Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Dla kierowców oznacza to wyższe opłaty za godzinę postoju, ale już po pierwszym dniu obowiązywania strefy mieszkańcy Starego i Głównego Miasta oraz Długich Ogrodów przekonali się, że drogie parkowanie to także mniej aut w centrum i więcej wolnych miejsc postojowych. Jednocześnie część mieszkańców oczekuje sprawniejszej obsługi wniosków o wjazdówki do Strefy Ograniczonej Dostępności.



Nowe zasady parkowania w centrum Gdańska oceniam:

Wtorkowe przedpołudnie w centrum Gdańska. Idziemy na spacer głównymi ulicami Śródmieścia, by sprawdzić, jak po pierwszym dniu obowiązywania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania (5,50 zł za pierwszą godzinę postoju, 6,60 za drugą i 7,90 za trzecią) wygląda nowa rzeczywistość parkingowa nad Motławą.

Pierwsze, co rzuca się w oczy to nowy wygląd parkomatów. Na każdym pojawiły się duże czerwone oznaczenia, które informują kierowców, w jakiej strefie parkują. Kolorowe piktogramy przydają się głównie osobom płacącym mobilnie bez konieczności podchodzenia do parkomatu.

Gdańsk - wzorem Wilna, które stosuje podobne rozwiązanie od kilku lat - wprowadził trzy kolory: czerwony dla Śródmieścia (Stare Miasto, 3 Maja, Główne Miasto, Długie Ogrody), niebieski na Młodym Mieście, we Wrzeszczu (Politechnika), Wrzeszczu Górnym i Jelitkowie (ale tylko w lipcu i sierpniu). Zielony kolor przyporządkowano Aniołkom, Oliwie oraz Przymorzu.

  • Od poniedziałku kierowcy parkujący w centrum Gdańska muszą głębiej sięgnąć do kieszeni.
  • Naklejki na parkomatach są duże i czytelne. Nie sposób ich nie zauważyć.
  • Wyższe opłaty obowiązują w ŚSPP przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20.

I tu trzeba przyznać, że nowe oznakowanie w praktyce ma szansę się sprawdzić. Kolor parkomatu widać z daleka, dodatkowo nowe oznaczenia pojawiły się też na znakach i słupkach.

Drugi wniosek z półgodzinnego spaceru, jaki odbyliśmy po Śródmieściu, to zdecydowanie więcej wolnych miejsc postojowych. Na tezę, że wyższe opłaty już teraz skłoniły kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej albo do zamiany auta na rower jest jeszcze za wcześnie, ale z pewnością wiele osób na co dzień wjeżdżających do Śródmieścia własnym samochodem to rozważy.

Dodatkowo wakacje nie są najwłaściwszą porą na ocenę zachowań parkingowych mieszkańców. Gdyby jednak trend utrzymał się także jesienią, uwolniona przestrzeń mogłaby służyć pieszym, rowerzystom a także całej branży usług, handlu i turystyki, która ze względu na pandemię koronawirusa wymaga szczególnego wsparcia.

Więcej wolnych miejsc postojowych to także mniejsze korki. Kierowcy nie muszą już krążyć uliczkami Starego czy Głównego Miasta w poszukiwaniu wolnego miejsca, bo znajdują je niemal natychmiast. Dzięki temu maleją zatory, spada emisja spalin, mieszkańcom nie dokucza hałas. Największą zmianę widać na Długich Ogrodach, które do poniedziałku 29 czerwca były ostatnią enklawą dla kierowców wolną od opłat w ścisłym centrum. Teraz płacić trzeba, co z dnia na dzień przewietrzyło parking, z którego zniknęło nagle ok. 30 proc. samochodów.

Nowe zasady nałożyły też na kierowców obowiązek wprowadzania numerów tablic rejestracyjnych w chwili płatności za postój. To sprawia, że szczególnie na początku cały proces opłaty za parkowanie trwa nieco dłużej, ale jest konieczne. Bez tego - parkomat nie przyjmie opłaty.

  • Przy Długich Ogrodach wciąż stoją samochody, za wycieraczkami których leżą ulotki informujące o nowej strefie.
  • Ulotki za wycieraczkami samochodów zaparkowanych przy Długich Ogrodach.
  • Na wjazdach do Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stanęły też znaki informujące, że kierowca wjeżdża w obszar wyższych opłat.
  • Wolne miejsca postojowe przy Długich Ogrodach.
  • Nowy parkomat przy Długich Ogrodach.

Nowe zasady - poza ucywilizowaniem parkowania w centrum Gdańska - są też wyzwaniem, które - zdaniem części mieszkańców - na razie przerasta urzędników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. W ostatnich dniach otrzymaliśmy kilka głosów od mieszkańców, którzy złożyli wnioski o wydanie abonamentów parkingowych i kart wjazdowych do SOD, ale choć nowe opłaty i nowe zasady zaczęły już obowiązywać, to na nowe dokumenty trzeba czekać nawet do 14 dni.

- Wniosek o wydanie nowej karty złożyłam już tydzień temu, ale nadal czekam. Usłyszałam, że urząd ma na wydanie dokumentu 14 dni i nic się nie da zrobić. Moi sąsiedzi są w podobnej sytuacji. Niektórzy z nich przestali korzystać z auta i nie wyjeżdżają z podwórka, by nie dostać mandatu od Straży Miejskiej za wjeżdżanie do SOD bez ważnej wjazdówki - mówi Weronika, mieszkanka ul. Kołodziejskiej.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje od poniedziałku 29 czerwca. SPP bez poboru opłat to obszar, na którym nie ma parkomatów i nie obowiązują opłaty, ale dzięki temu, że uchwała o ustanowieniu SPP objęła także i tę strefę uruchomienie opłat (na wniosek mieszkańców lub rad dzielnic) będzie możliwe niemal od ręki. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje od poniedziałku 29 czerwca. SPP bez poboru opłat to obszar, na którym nie ma parkomatów i nie obowiązują opłaty, ale dzięki temu, że uchwała o ustanowieniu SPP objęła także i tę strefę uruchomienie opłat (na wniosek mieszkańców lub rad dzielnic) będzie możliwe niemal od ręki.
Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ tłumaczy, że w ostatnim czasie wniosków jest rzeczywiście więcej niż zwykle, ale urzędnicy robią wszystko, co w ich mocy, by karty były wydawane na bieżąco.

- Dziennie otrzymujemy ok. 100 wniosków i tyle samo jest rozpatrywanych. Tradycyjnie większość wniosków spływa do nas na ostatnią chwilę. Działamy jednak bez zbędnej zwłoki. Przepisy mówią, że na rozpatrzenie wniosku mamy dwa tygodnie, ale nie oznacza to, że tyle będzie to trwało. To termin ostateczny. Kompletny wniosek to szybko załatwiona sprawa. Wniosek niekompletny to kwestia czasu na kontakt i uzupełnienie wniosku. Aby przyspieszyć cały proces zwiększaliśmy obsadę pracowników zajmujących się tylko wnioskami do SOD i abonamentami dla mieszkańców o kilka osób.
Dodatkowo utrudnieniem jest fakt, że wniosków nie można składać i rozpatrywać na miejscu. Przyjmowane są pocztą elektroniczną, tradycyjną i pozostawiane we wrzutni.

Poza dłuższym oczekiwaniem na identyfikatory jest też druga wada nowych zasad. Nie trzeba było długo czekać na efekt "wypychania" aut poza strefę opłat. Już we wtorek w okolicy Długich Ogrodów część kierowców decydowała się pozostawiać auta na chodnikach, pasach zieleni i dzikich nieużytkach. Informowali o tym nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Zjawisko nie jest jednak niczym nowym. W ostatnich latach to stały trend wśród kierowców, którzy nie chcą albo nie mogą zrezygnować z auta, ale chcą uniknąć opłat za parkowanie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że ten kij ma dwa końce. Gdy parkujemy "na dziko" poza strefą trzeba liczyć się ze wzmożonym działaniem Straży Miejskiej.

Zmiany w organizacji ruchu w centrum Gdańska. Zmiany w organizacji ruchu w centrum Gdańska.
Warto przypomnieć, że także od poniedziałku 29 czerwca na kilku ulicach w Śródmieściu Gdańska, m.in. na Podwalu Staromiejskim i Stolarskiej obowiązuje ruch jednokierunkowy. Rozszerzona została Strefa Ograniczonej Dostępności, w której można poruszać się jedynie z identyfikatorem. Zmiany te są spowodowane rozpoczynającymi się wakacjami oraz zaplanowanym na 25 lipca rozpoczęciem Jarmarku św. Dominika. Ruch wróci do normy 1 września.

  • Nad egzekwowaniem nowych zasad czuwa Straż Miejska.
  • Od poniedziałku Podwale Staromiejskie stało się jednokierunkowe (w kierunku Targu Rybnego).

Miejsca

Opinie (440) ponad 10 zablokowanych

  • Czy dobrze rozumiem? (4)

    Jeśli ktoś mieszka w takiej strefie i zleca wykonanie jakiejś usługi np. remont. To musi doliczyć dodatkowy koszt parkowania dla ekipy ok. 50zł/dzień? Fajnie się mieszka w śródmieściu.

    • 48 4

    • On nie musi ekipa doliczy.

      • 9 0

    • (1)

      Niekoniecznie. Wspólnoty wydzierżawiły podwórza i urządziły tam parkingi, ekipy remontowe mają więc gdzie zaparkować.

      • 1 2

      • A co z wjazdem do strefy ?

        • 1 1

    • Zamiast robić siedzą w aucie ?

      • 1 2

  • Jaki jest cel opłat za parkowanie? (2)

    Miasto ma na tym zarobić? A może straż miejska? A może ma być więcej wirtualnych miejsc parkingowych?
    Jak na moje miasto na tym straci bo mniej ludzi bedzie tam parkowac. Wladze zamiast ruszyc mozg czy co tam maja i zbudowac więcej parkingow tam gdzie to jest możliwe to zakazuja parkowania bo taka strefa nic nie kosztuje bo juz to kupili i juz licza kase zarobiona na prostej decyzji.
    Najważniejsze na koniec nie znaja kierowcow ktorzy napewno cos wymysla bo nie sa glupi.

    Ps może odrazu niech wprowadza przepis ze na stare miasto mozn wiechac tylko bryczka. A zamiast karetek gońcy.

    • 29 6

    • Wlasnie wiecej ludzi zaparkuje bo bedzie rotacja. Teraz cala dobe staly te same auta i nie bylo jak zaparkowac przyjezdzajac np cos zalatwic

      • 0 2

    • Ta zarobić. Na parkingu zarobić się nie da. Zawsze to będzie koszt

      • 0 1

  • co z osobami niepełnosprawnymi (3)

    parkuję na kopercie niebieskiej mam kartę uprawniającą do tego parkowania .Czy też mam płacić za parkowanie .

    • 11 8

    • Nie

      Gorzej gdy janusz tam zacumije. Wowczas placisz stojac obok

      • 4 2

    • Oczywiście.

      Była o tym informacja.

      • 3 1

    • Tak!!!!!!! Niesprawnych Gdańsk NIE lubi.

      • 1 1

  • Niepelnosprawni (1)

    Super opcje

    • 6 1

    • wnioskuję o zwiększenie ilości miejsc parkingowych tego typu

      zauważycie lawinowy przyrost wniosków i wydanych kart :)

      • 1 0

  • (3)

    W związku z tym proszę o przeniesienie wszelkich urzędów, biur itp. poza śródmieście ;)

    • 63 4

    • (2)

      A może po prostu zostawisz samochód i przyjedziesz inaczej? Albo tak sobie zorganizujesz dzień żeby w jeden dzień sprawnie załatwić kilka spraw w centrum? Poza tym teraz bardzo dużo urzędowych spraw można załatwić przez internet lub telefonicznie. Oszczedzisz czas i pieniądze. Jest wiele opcji, nie tylko narzekactwo.

      • 2 4

      • (1)

        Inaczej? Zadzwonię po Ciebie? Pojedziemy razem .... włącz to coś pod czaszką... bilety na komunikację też podrożały!!!!! Jaki cel ? To jak kara za sortowanie śmieci podwyżki x2 ...

        • 0 1

        • Ja Ci tyłka wozic nie będę. Czyli stać Cię na samochód ale nie stać na bilet komunikacji? Ciekawe, ciekawe, to chyba nie ja powinnam coś włączyć...

          • 0 0

  • (1)

    jest jeszcze skutek uboczny podwyżki cen za parkowanie,mianowicie chamy parkują na kopertach dla inwalidów bez uprawnień.

    • 8 7

    • Gdzie miejska i wiejska ?

      • 1 0

  • Wysoka

    jest cena antypisowosci. Ale gratuluję konsekwencji gdańszczanie.

    • 23 15

  • Spacerek? Słaby spacerek. Aut jest mnie o polowe, co najmniej. (3)

    Ludzie parkują zaraz poza strefą, wciskając auta, gdzie się tylko da. Gastro już to odczuwa, kolejny spadek obrotów, ludziom nie chce się już tutaj przyjeżdżać. Gratuluje pomysłu..

    • 50 5

    • To prawda (1)

      Nie opłaca się iść tam jeść, jak trzeba tyle dać za parking. Potem w nerwach bym czekała na obiad i szybko połykała zamiast się zrelaksować. Tak, żal mi 20 złotych na parking, bo to godzina mojej pracy. Zresztą wtedy zamiast 30 zł w restauracji wychodzi 50. Oczywiście mogę jechać autobusem, ale do restauracji nie jadę z domu, tylko po drodze, więc już tak się nie da.

      • 11 2

      • Wystarczy zainstalować aplikacje skycash i nie musisz się martwić przekroczeniem czasu, płacisz dokładnie za tyle ile parkowaleś. No ale lepiej narzekać. A tak swoją droga jadąc komunikacja nie można robić przystanków i zajść na obiad? Pierwsze słyszę... A skoro masz 20 zł na godzinę to dziwie sie że stać Cię na samochód albo na chodzenie na obiady na miescie.

        • 0 4

    • Chyba nie wiesz jak działa gastro. Tam gdzie mniej samochodów tam więcej ludzi. Patrz na ulice Stagiewna.

      • 0 5

  • (7)

    A co z postawieniem auta na chodniku w strefie płatnego parkowania - gdy zostawiona jest odpowiednia ilość miejsca. Czy chodnik, jeśli nie jest wymalowany jako miejsce postojowe, podlega opłacie za parking?

    • 14 4

    • skąd

      • 1 0

    • W strefie płatnego parkowania można paktować tylko na miejscach wyznaczonych

      • 8 2

    • od 14 lutego 2014 roku tylko miejsca wyznaczone podlegają opłacie, jeśli auto zaparkowane jest zgodnie z Art. 49. prawo o ruchu drogowym. Auto nie podlega opłacie za postój jak i opłacie dodatkowej.

      • 4 0

    • Zapłacisz tylko mandat za parkowanie niezgodne z przepisami (1)

      • 0 1

      • "parkowanie niezgodne z przepisami" czyli np. w bramie, łamiąc znak b35 i b36, brak 1.5m przejścia na chodniku. Jeśli chodnik ma np. 7m - można stawać, bo jest to zgodne z przepisami o ruchu drogowym. Mandat i tak tańszy od straży miejskiej bo 100zł a nie 200zł opłaty dodatkowej.

        • 1 0

    • Oczywiście, że musisz płacić (1)

      Płatna jest cała strefa a na dodatek możesz zarobić mandat

      • 1 1

      • Nie

        • 0 0

  • (6)

    Do komunikacji tez nie przekonujecie podwyzszajac cene biletow.

    • 45 4

    • (5)

      ani czasem przejazdu - Jabłoniowa -> Centrum 35 min.

      • 13 1

      • (2)

        Jak sie mieszka na zad*piu to tak jest

        • 4 4

        • Deweloper mówił że dojazd do centrum w 5 minut. (1)

          Nawet ulotki rozdawał.

          • 4 2

          • No tak, więc to musi być prawda.

            • 1 0

      • (1)

        35 minut to nie jest długo. Gdzie wam się ludzie wszędzie tak spieszy że wasz optymalny limit do jadu bez względu na odległość to 10-15 minut? Tym bardziej że w godzinach szczytu na tej trasie samochodem na pewno jedzie się dluzej. A w komunikacji możesz sobie jeszcze dodatkowo (oczywiście jeśli nie jest przepełniona) poczytać, odpisać na wiadomości, chwilę odpocząć i zebrać myśli. Są korzyści.

        • 2 1

        • Lepiej 2h w samochodzie niż 30 minut w tramwaju.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane