• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy

Maciej Korolczuk
1 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kolorowe oznaczenia ułatwiające kierowcom zorientowanie się w jakiej strefie parkują pojawiły się na parkomatach, słupkach i znakach. Kolorowe oznaczenia ułatwiające kierowcom zorientowanie się w jakiej strefie parkują pojawiły się na parkomatach, słupkach i znakach.

Od poniedziałku w Gdańsku obowiązuje Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Dla kierowców oznacza to wyższe opłaty za godzinę postoju, ale już po pierwszym dniu obowiązywania strefy mieszkańcy Starego i Głównego Miasta oraz Długich Ogrodów przekonali się, że drogie parkowanie to także mniej aut w centrum i więcej wolnych miejsc postojowych. Jednocześnie część mieszkańców oczekuje sprawniejszej obsługi wniosków o wjazdówki do Strefy Ograniczonej Dostępności.



Nowe zasady parkowania w centrum Gdańska oceniam:

Wtorkowe przedpołudnie w centrum Gdańska. Idziemy na spacer głównymi ulicami Śródmieścia, by sprawdzić, jak po pierwszym dniu obowiązywania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania (5,50 zł za pierwszą godzinę postoju, 6,60 za drugą i 7,90 za trzecią) wygląda nowa rzeczywistość parkingowa nad Motławą.

Pierwsze, co rzuca się w oczy to nowy wygląd parkomatów. Na każdym pojawiły się duże czerwone oznaczenia, które informują kierowców, w jakiej strefie parkują. Kolorowe piktogramy przydają się głównie osobom płacącym mobilnie bez konieczności podchodzenia do parkomatu.

Gdańsk - wzorem Wilna, które stosuje podobne rozwiązanie od kilku lat - wprowadził trzy kolory: czerwony dla Śródmieścia (Stare Miasto, 3 Maja, Główne Miasto, Długie Ogrody), niebieski na Młodym Mieście, we Wrzeszczu (Politechnika), Wrzeszczu Górnym i Jelitkowie (ale tylko w lipcu i sierpniu). Zielony kolor przyporządkowano Aniołkom, Oliwie oraz Przymorzu.

  • Od poniedziałku kierowcy parkujący w centrum Gdańska muszą głębiej sięgnąć do kieszeni.
  • Naklejki na parkomatach są duże i czytelne. Nie sposób ich nie zauważyć.
  • Wyższe opłaty obowiązują w ŚSPP przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20.

I tu trzeba przyznać, że nowe oznakowanie w praktyce ma szansę się sprawdzić. Kolor parkomatu widać z daleka, dodatkowo nowe oznaczenia pojawiły się też na znakach i słupkach.

Drugi wniosek z półgodzinnego spaceru, jaki odbyliśmy po Śródmieściu, to zdecydowanie więcej wolnych miejsc postojowych. Na tezę, że wyższe opłaty już teraz skłoniły kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej albo do zamiany auta na rower jest jeszcze za wcześnie, ale z pewnością wiele osób na co dzień wjeżdżających do Śródmieścia własnym samochodem to rozważy.

Dodatkowo wakacje nie są najwłaściwszą porą na ocenę zachowań parkingowych mieszkańców. Gdyby jednak trend utrzymał się także jesienią, uwolniona przestrzeń mogłaby służyć pieszym, rowerzystom a także całej branży usług, handlu i turystyki, która ze względu na pandemię koronawirusa wymaga szczególnego wsparcia.

Więcej wolnych miejsc postojowych to także mniejsze korki. Kierowcy nie muszą już krążyć uliczkami Starego czy Głównego Miasta w poszukiwaniu wolnego miejsca, bo znajdują je niemal natychmiast. Dzięki temu maleją zatory, spada emisja spalin, mieszkańcom nie dokucza hałas. Największą zmianę widać na Długich Ogrodach, które do poniedziałku 29 czerwca były ostatnią enklawą dla kierowców wolną od opłat w ścisłym centrum. Teraz płacić trzeba, co z dnia na dzień przewietrzyło parking, z którego zniknęło nagle ok. 30 proc. samochodów.

Nowe zasady nałożyły też na kierowców obowiązek wprowadzania numerów tablic rejestracyjnych w chwili płatności za postój. To sprawia, że szczególnie na początku cały proces opłaty za parkowanie trwa nieco dłużej, ale jest konieczne. Bez tego - parkomat nie przyjmie opłaty.

  • Przy Długich Ogrodach wciąż stoją samochody, za wycieraczkami których leżą ulotki informujące o nowej strefie.
  • Ulotki za wycieraczkami samochodów zaparkowanych przy Długich Ogrodach.
  • Na wjazdach do Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stanęły też znaki informujące, że kierowca wjeżdża w obszar wyższych opłat.
  • Wolne miejsca postojowe przy Długich Ogrodach.
  • Nowy parkomat przy Długich Ogrodach.

Nowe zasady - poza ucywilizowaniem parkowania w centrum Gdańska - są też wyzwaniem, które - zdaniem części mieszkańców - na razie przerasta urzędników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. W ostatnich dniach otrzymaliśmy kilka głosów od mieszkańców, którzy złożyli wnioski o wydanie abonamentów parkingowych i kart wjazdowych do SOD, ale choć nowe opłaty i nowe zasady zaczęły już obowiązywać, to na nowe dokumenty trzeba czekać nawet do 14 dni.

- Wniosek o wydanie nowej karty złożyłam już tydzień temu, ale nadal czekam. Usłyszałam, że urząd ma na wydanie dokumentu 14 dni i nic się nie da zrobić. Moi sąsiedzi są w podobnej sytuacji. Niektórzy z nich przestali korzystać z auta i nie wyjeżdżają z podwórka, by nie dostać mandatu od Straży Miejskiej za wjeżdżanie do SOD bez ważnej wjazdówki - mówi Weronika, mieszkanka ul. Kołodziejskiej.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje od poniedziałku 29 czerwca. SPP bez poboru opłat to obszar, na którym nie ma parkomatów i nie obowiązują opłaty, ale dzięki temu, że uchwała o ustanowieniu SPP objęła także i tę strefę uruchomienie opłat (na wniosek mieszkańców lub rad dzielnic) będzie możliwe niemal od ręki. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje od poniedziałku 29 czerwca. SPP bez poboru opłat to obszar, na którym nie ma parkomatów i nie obowiązują opłaty, ale dzięki temu, że uchwała o ustanowieniu SPP objęła także i tę strefę uruchomienie opłat (na wniosek mieszkańców lub rad dzielnic) będzie możliwe niemal od ręki.
Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ tłumaczy, że w ostatnim czasie wniosków jest rzeczywiście więcej niż zwykle, ale urzędnicy robią wszystko, co w ich mocy, by karty były wydawane na bieżąco.

- Dziennie otrzymujemy ok. 100 wniosków i tyle samo jest rozpatrywanych. Tradycyjnie większość wniosków spływa do nas na ostatnią chwilę. Działamy jednak bez zbędnej zwłoki. Przepisy mówią, że na rozpatrzenie wniosku mamy dwa tygodnie, ale nie oznacza to, że tyle będzie to trwało. To termin ostateczny. Kompletny wniosek to szybko załatwiona sprawa. Wniosek niekompletny to kwestia czasu na kontakt i uzupełnienie wniosku. Aby przyspieszyć cały proces zwiększaliśmy obsadę pracowników zajmujących się tylko wnioskami do SOD i abonamentami dla mieszkańców o kilka osób.
Dodatkowo utrudnieniem jest fakt, że wniosków nie można składać i rozpatrywać na miejscu. Przyjmowane są pocztą elektroniczną, tradycyjną i pozostawiane we wrzutni.

Poza dłuższym oczekiwaniem na identyfikatory jest też druga wada nowych zasad. Nie trzeba było długo czekać na efekt "wypychania" aut poza strefę opłat. Już we wtorek w okolicy Długich Ogrodów część kierowców decydowała się pozostawiać auta na chodnikach, pasach zieleni i dzikich nieużytkach. Informowali o tym nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Zjawisko nie jest jednak niczym nowym. W ostatnich latach to stały trend wśród kierowców, którzy nie chcą albo nie mogą zrezygnować z auta, ale chcą uniknąć opłat za parkowanie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że ten kij ma dwa końce. Gdy parkujemy "na dziko" poza strefą trzeba liczyć się ze wzmożonym działaniem Straży Miejskiej.

Zmiany w organizacji ruchu w centrum Gdańska. Zmiany w organizacji ruchu w centrum Gdańska.
Warto przypomnieć, że także od poniedziałku 29 czerwca na kilku ulicach w Śródmieściu Gdańska, m.in. na Podwalu Staromiejskim i Stolarskiej obowiązuje ruch jednokierunkowy. Rozszerzona została Strefa Ograniczonej Dostępności, w której można poruszać się jedynie z identyfikatorem. Zmiany te są spowodowane rozpoczynającymi się wakacjami oraz zaplanowanym na 25 lipca rozpoczęciem Jarmarku św. Dominika. Ruch wróci do normy 1 września.

  • Nad egzekwowaniem nowych zasad czuwa Straż Miejska.
  • Od poniedziałku Podwale Staromiejskie stało się jednokierunkowe (w kierunku Targu Rybnego).

Miejsca

Opinie (440) ponad 10 zablokowanych

  • Rozumowanie urzędników na poziomie gimnazlalisty, albo sposób na tuszowanie fatalnego pomysłu. (5)

    Czy wszyscy z um gdańsk jadą do pracy rowerem czy środkami komunikacji miejskiej? Może ten ich parking ze szlabanem też przeznaczyć na strefę rekraacyjną :-).

    • 77 13

    • Mają parking za urzędem (1)

      Oraz miejsca w forum

      • 8 3

      • za któe muszą płacić?

        zlikwidować będą oszczędności, a skoro komunikacja jest tak rozwiąnięta to powinni jako pierwsi zlikwidować auta służbowe... tu mają wszystko, autobus, tramwaj, samolot, prom....choć dla nich to powinien być prom ale kosmiczny i one way ticket

        • 4 1

    • heh - srebny e golf przy UM

      wcześniej było tam miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych teraz urzędas stawia tam na co dzień swoje auto...

      • 4 1

    • powinien być płatny 20 zł za 3 h

      a tak to zwykłe chamstwo

      • 2 1

    • Miejsca w Forum Gdańsk niech urząd zwolni.

      • 2 0

  • Drożej, gorzej. (1)

    • 32 8

    • Płacimy dla lepszego klimatu hahaha ... A zaraz miasto wywali 20zl / za metr2 mieszkań bo klimat !

      Nie ma tu żadnej korelacji logiki między klimatem a opłatami. Jawnie okrada się Polaka. Gdyby naprawdę chodziło o ochronę środowiska to np. Kierowcy mieli by darmowe przejazdy z dowodem rejestracyjnym , ceny biletów by taniały Ale jest odwrotnie ceny ROSNĄ!! itd.. serio ktoś myśli, że to w imię dobra klimatu ? To naprawdę musi być mocno naiwny .... Ale za to przestaliśmy wydawać pieniądze w Gdańsku, jeździmy w stronę zachodnią za obwodnicę. Brawo władzę Gdańska. Teraz podnieście czynsze prywatnym placówkom usługowym plus spadek klientów będzie powodem ich bankructwa ... Ale Polska jest chora... więcej podatków i opłat dla dobra obywatela ! A ten wiwatuje.

      • 1 0

  • Cieszcie sie ze ja nie rzadze (2)

    Byłoby za każdą godzinę 10 zeta A nie jakieś ułamki Miasto ma zarabiać

    • 10 26

    • Widać masz pusiora zamiast mózgu.

      • 1 2

    • popieram

      • 0 0

  • Pomysł (5)

    Tak dla ciekawości co by się stało gdyby znieść opłaty tak na 3 tygodnie. Wówczs byłoby widać czy ma to sens czy nie (wprowadzanie tak wysokich opłat). A może 2 godziny bezpłatnie a później opłata 10 zł.
    Więcej samochodów i tak już nie zaparkuje. Mieszkańcy jak byli tak i będą. Z hoteli i tak będą parkować na podwórkach. Jak będzie trudno zaparkować to i tak trzeba będzie szukać miejsca poza śródmieściem. Przyjadę załatwię i odjadę .Obecnie starówka nie jest już od dawna dla mieszkańców.

    • 48 12

    • (1)

      Jako mieszkaniec dopiero mam gdzie stanac pod domem i trocge odetchnalem z ulga bo mozna normalnie przejsc chodnikiem. Takze nie wiem czemu ludzie z Banina sobie uzurpuja prawo do wypowiadania sie za nas, mieszkancow. Jak nie bylo oplat to byl horror.

      • 13 7

      • Bez opłat za 2 godz.

        No i po to byłyby 2 godzinki bezpłatne. Zapytaj się w mieście ile miejsc wybudowano a ile zlikwidowano.

        • 5 4

    • Dlaczego za darmo. Za damo to może być 10 minut na podwiezienie osoby niepełnosprawnej. (2)

      • 2 3

      • Opłaty, Vaty, Akcyzy (1)

        A dlaczego ma być płatne. W paliwo ładuje się już tyle opłat, że parkowanie do 2 godzin może być bezpłatne

        • 2 2

        • Opłaty z paliwa idą na drogi krajowe, nie samorządowe. Wałkowane milion razy. Placicie sobie za autostrady i ekspresowki po których się poruszacie. Miasto jest dla wszystkich, nie tylko kierowców.

          • 0 1

  • kierowcy, kierowcom zgotowali sobie ten los (2)

    sami sie o to prosiliście

    • 23 17

    • Mieszkańcy którzy korzystają z komunikacji również zgotowali sobie los podwyżek biletów. ;) ? Wszystkiemu są winni mieszkańcy! Za dużo samochodów za dużo ich mieszka w Gdańsku, potrzeba za dużo pokazów komunikacji ... ah Ci mieszkańcy... proponuję 1h/30zl a bilet na jeden przejazd za 15zł ! By żyło się w czystym powietrzu . Tfuuu ... fajna ideologia klimatu będąca motorem napędowym łupania kasy z obywateli... proponuję popatrzeć co robią Chiny z klimatem. Czasami to chciałbym być tępy i głupi jak większość... było by lżej...

      • 2 0

    • Pisior milcz.

      • 1 1

  • Parking. (2)

    A gdzie koperty dla dostawców?

    • 20 6

    • do czego ci dostawcy maja przyjeżdżać?

      centrum wymiera. Czynsze i opłaty zabiją to centrum. Bedzie jak w zakopcu czynsz za sprzedaż oscypków 20000 za miesiąc

      • 11 3

    • są wyznaczone godziny dla dostawców

      • 2 3

  • Kiedy Straż Miejska zacznie karać parkujących na trawnikach i chodnikach? (2)

    Przecież zachowanie, niektórych kierowców woła o pomstę do nieba

    • 40 14

    • a gdzie parkują na trawnikach ? (1)

      • 3 6

      • Przy kanale Na stępce - przy kole widokowym

        Nigdy nie widziałem żeby Straż wlepiała tam mandaty

        • 0 0

  • Zamiast upraszczać ludziom życie... (10)

    ... to gmatwają do granic możliwości.
    Wymyślili teraz:
    Strefę płatnego parkowania
    Śródmiejską strefę płatnego parkowania
    Strefę płatnego parkowania bez poboru opłat

    Czy w jakimś innym europejskim kraju spotkaliście się z tym że trzeba dwie godziny czytać regulamin płatnego parkowani żeby skumać jak to działa. Czy w Londynie, Berlinie, Paryżu, Amsterdamie są trzy różne strefy płatnego parkowania w mieście?

    • 50 14

    • Oczywiście, że tak (1)

      Np. w Amsterdamie są 4 strefy, w centrum parkowanie płatne 7 dni w tygodniu, 5 euro za godzinę, od 9 do 24.
      Jest takie coś jak internet, możesz tam sobie sam poszukać informacji dla pozostałych miast

      • 8 4

      • ale on był tylko w Koziej Wólce (nic jej zresztą nie ujmując)

        • 5 5

    • to opowiedz nam jak to jest w tym Amsterdamie, na który się powołujesz...

      • 5 3

    • (4)

      W Londynie jest 7 :)
      Ceny od 1.7 funta do 7.35 funta za godzinę.

      • 5 0

      • I opłata za wjazd do centrum, to też warto wspomnieć. (2)

        • 3 0

        • No i jeszcze dizle wyprodukowane przed 2015r. płacą drożej.

          • 3 0

        • ej tam

          • 0 0

      • mi wszystko pasuje

        zarobki angielskie też :), dziękuję dobranoc

        • 2 4

    • trochę się skompromitowałeś tymi tekstami o braku stref w metropoliach

      myślałeś że "ciemny lud wszystko kupi" ?

      • 4 1

    • i co masz problem z tymi dwoma strefami, bo jak wynika z artykułu ta trzecia nie działa

      co tu jest skomplikowanego ?
      potrzebujesz dwie godziny żeby skumać że w śródmieściu (zgodnie z nazwą strefy) jest drożej?
      a tematu metropolii na które się powołujesz nawet nie podejmuję bo chyba widziałeś je tylko w telewizji, zresztą w poniższych komentarzach jest wszystko napisane

      • 0 1

  • Moja propozycja: (8)

    Wogóle nie odwiedzajcie Gdańska

    • 74 8

    • i bedzie ok

      • 12 0

    • Co Wy w tym Gdańsku widzicie?

      Przyjeżdżaja jakieś gda,gst,gka,gwe jakby tu wszystko za darmo dawali

      • 8 3

    • Mi wystarczy street view

      i mam kłopot z głowy

      • 6 1

    • chytry dwa razy traci

      • 6 1

    • JA tam nie jadę, bo i po co? Tłumy, tłumy i bardzo drogo, toi-toi przepełnione (1)

      • 3 1

      • toi-toi przepełnione

        no i podwórka śmierdzą uryną, często też czymś twardym

        • 2 0

    • (1)

      Mieszkam na południu tego syfu zwanego Gdańskiem... centrum nie odwiedzę już prędko... tfuuu PO = PIS.

      • 1 2

      • tez źle mi w centrum, zwłaszcza w czasie tego kołchozu jarmarkiem zwanym

        • 2 0

  • jedyny regulator cen w tym kraju to cena zaporowa.

    jak zyski spadną to może obniżą. Banda pazernych cwaniaków.

    • 36 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane