- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (91 opinii)
- 2 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (36 opinii)
- 3 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (36 opinii)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 5 Z dworca na Jasień 80 zł (606 opinii)
- 6 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (74 opinie)
Parkowanie w Gdańsku będzie droższe niż bilet na komunikację miejską
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Wpływy z sezonowych parkingów wesprą bezdomnych. Zebrano prawie 600 tys. zł
Już wkrótce przestanie się opłacać celowe unikanie opłat w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. Projekt uchwały, który za tydzień trafi na sesję Rady Miasta, zakłada wzrost opłaty karnej z 30-50 zł do 130-200 zł, czyli do poziomu opłat za brak biletu w tramwaju czy autobusie. Planowana jest także podwyżka cen za parkowanie oraz zwiększenie stref poboru opłat.
Dokument ten będzie przełomowy, ponieważ po raz pierwszy od wielu lat wzrosną ceny za parkowanie, które będą od teraz mniej atrakcyjne od cen biletów na komunikację miejską (bilet jednorazowy ZTM kosztuje dzisiaj 3,20 zł, zaś godzinny - 3,80 zł):
- pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3,30 zł
- druga godzina - 3,90 zł (obecnie 3,60 zł)
- trzecia godzina - 4,60 zł (obecnie 4,30 zł)
- czwarta i każda kolejna godzina 3,30 zł (obecnie 3 zł)
Przypomnijmy, że to znacznie niższa stawka, niż dopuszczalne przez ustawę ok. 9 zł za godz. w centrum miasta.
200 zł za brak wniesienia opłaty za parkowanie
Projekt uchwały zakłada również zwiększenie kar za parkowanie bez opłat. Dotychczas zdarzało się, że kierowcy celowo nie płacili, bo w najgorszym razie groziła im opłata dodatkowa w wysokości zaledwie 30 lub 50 zł (30 zł - dwa razy w roku, przy płatności w ciągu siedmiu dni).
Po zmianach opłata karna wyniesie 130 lub 200 zł (130 zł - dwa razy w roku przy płatności w ciągu siedmiu dni), czyli będzie zbliżona do opłaty za brak biletu w autobusie i tramwaju, gdzie trzeba zapłacić 133 zł (płatność w ciągu siedmiu dni) lub 190 zł (w terminie późniejszym).
[Artykuł z 2017 r.] Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
10 zł za pierwsze auto, 30 zł za drugie i 40 zł za każde kolejne
Zmianie ulegnie także wysokość ryczałtu, jaki za parkowanie w strefie płacą ich mieszkańcy. Opłata miesięczna dla pierwszego auta mieszkańca strefy PP nadal będzie wynosić 10 zł (120 zł rocznie). Jednak za drugi pojazd trzeba będzie zapłacić 30 zł miesięcznie (360 zł rocznie), a za trzeci i każdy kolejny - odpowiednio 40 i 480 zł.
Co ważne, z opłat zryczałtowanych dla mieszkańca nie będą mogły korzystać już osoby legitymujące się umową użyczenia pojazdu. Bez zmian pozostaną natomiast abonamenty dla osób prowadzących działalność gospodarczą w granicach SPP.
Wyższe opłaty za parkowanie od 9 września
Możliwość wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie to efekt zmiany ustawy procedowanej już od 2017 r. i ostatecznie przegłosowanej niemal jednogłośnie w Sejmie (za 422 posłów, 5 przeciw, 0 wstrzymujących; Senat nie wniósł poprawek) w połowie 2018 r.
Ponieważ ustawa zakłada vacatio legis do 5 września 2019 r., w uchwale RMG wprowadzenie nowych opłat przewidziano dopiero 9 września 2019 r.
Nowe granice Stref Płatnego Parkowania
Znacznie szybciej, bo już 14 dni od ogłoszenia uchwały przyjętej przez radnych miejskich, mogą wejść w życie korekty granic i godzin obowiązywania SPP:
- SPP w Śródmieściu zostanie poszerzone o obszar Długich Ogrodów (zabiegali o to radni dzielnicy), Stare Przedmieście, Dolne Miasto, Nowe Ogrody, ul. 3 Maja oraz rozszerzone do ul. Nowej Wałowej (ks. Popiełuszki).
- zmiany granic na Siedlcach - zgodnie z granicami administracyjnymi,
- objęcie poborem opłat ul. Pawłowskiego we Wrzeszczu Górnym,
- usunięcie z treści uchwały sektora Wrzeszcz Dolny, w którym mieszkańcy i radni po dyskusji na początku 2018 r. nadal nie zdecydowali się na złożenie wniosku za wprowadzeniem SPP.
Nowością będzie także wydłużenie godzin obowiązywania SPP do godz. 20 na terenie Głównego Miasta (teraz trzeba płacić do godz. 17). Do godz. 20 będzie trzeba też płacić za postój na ul. 3 Maja.
Zmiana granic SPP otwiera drogę do poboru opłat
Przypomnijmy: w przypadku ustalenia nowych granic SPP pobór opłat rozpoczyna się dopiero w momencie wyznaczenia jej w terenie poprzez wymalowanie miejsc, montaż znaków i parkometrów. Przyjęcie uchwały z nowymi granicami jedynie otwiera drogę do rozpoczęcia takich działań.
Łatwiej o mandat za wykroczenia drogowe