• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w Gdyni. Kierowcy mylą strefy, urzędnicy proszą o koncentrację

Patryk Szczerba
27 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
  • Płatne parkowanie w Gdyni to cztery strefy i parkingi pozastrefowe. Na zdjęciu parking na Kieleckiej, który jest zaliczony do strefy.
  • Przy bulwarze z kolei parking działa jako pozastrefowy, więc opłaty są inne.
  • Na miejscu parkomaty są oznaczone jako czerwone. Jest też osobny regulamin na wjeździe.
  • Na miejscu parkomaty są oznaczone jako czerwone. Jest też osobny regulamin na wjeździe.

Od kilkunastu dni w Strefie Płatnego Parkowania w Gdyni nie można płacić poprzez aplikację City Park App. Urzędnicy tłumaczą to problemami technicznymi i zachęcają do korzystania z innych aplikacji. Kierowcy za to regularnie proszą o to, by strefy były lepiej oznakowane. Zdarzają się bowiem mandaty za to, że ktoś co prawda opłacił parkowanie, ale w strefie oznaczonej innym kolorem.




Czy miewasz wątpliwości, jaką opłatę uiścić za postój auta?

Przypomnijmy:
  1. Od 1 lipca obowiązują nowe strefy parkowania w Gdyni.
  2. Podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu.
  3. Płacić trzeba również na dziewięciu parkingach poza strefą śródmiejską.
  4. Opłaty od lipca wprowadziła też Galeria Klif.
  5. Nieco ponad 4 mln zł wpływów z opłat od kierowców i 500 tys. zł z kar za nieopłacone parkowanie - to bilans pierwszych dwóch miesięcy działania strefy
  6. Ok. 500 tys. zł to zysk wakacyjny z dziewięciu uruchomionych parkingów poza-strefowych, którymi miasto dzieli się z wybranym w przetargu operatorem parkomatów.

Płatne parkowanie w Gdyni: strefy, ceny, opłaty, abonamenty, opinie, komentarze

Kierowcy narzekają na organizację płatnego parkowania



Za kilka dni minie czwarty miesiąc od uruchomienia strefy płatnego parkowania. Cały czas słychać pretensje wielu mieszkańców dotyczące wysokości opłat. Pojawiają się też jednak inne. Wielu kierowców narzeka na organizację stref płatnego parkowania.

Przypomnijmy, że Gdynia jest obecnie podzielona na cztery strefy:
  • strefa śródmiejska (niebieska),
  • strefa A na Wzgórzu św. Maksymiliana (pomarańczowa),
  • strefa B na Działkach Leśnych (żółta)
  • strefa C w Orłowie (zielona).

Do tego trzeba jeszcze płacić na dziewięciu parkingach pozastrefowych.

Kierowcy zwracają uwagę na dane, jakie pojawiają się w aplikacjach, dzięki którymi można płacić za postój. Okazuje się, że część zmotoryzowanych wnosi opłaty za inną strefę niż ta, w której się znajduje. Tak ma podpowiadać aplikacja, z której korzystają. Niejasne bywa przypisanie kolorów do nazw stref oznaczonych literami.

Jedna z aplikacji wyłączona



Zarzuty mogły nie być bezpodstawne. Od 1 października nie można płacić za parkowanie w Gdyni w aplikacji City Park PPP. Oficjalnie urzędnicy tłumaczą, że chodzi o problemy techniczne.

- Aplikacja CPA nie funkcjonuje, ponieważ jej właściciel nie zintegrował jej z naszym systemem. W efekcie kontroler nie był w stanie sprawdzić, czy opłata została wniesiona. Warto jednak zauważyć, że w Gdyni działają trzy aplikacje parkingowe: Skycash, Mobilet oraz FlowbirdAPP - wylicza Karol Kozak, kierownik Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni.

Zapłacisz więcej? I tak dostaniesz mandat



Wśród problemów miały pojawiać się problemy z organizacją stref. Zdaniem urzędników problem nie jest duży, a parkowanie według innej stawki niż obowiązująca w strefie, nie jest częste.

- Pomiędzy lipcem, a wrześniem tego roku na prawie 12 tys. wystawionych zawiadomień było 250 takich przypadków - informuje Karol Kozak.
Przy okazji przypomina, że wezwanie do zapłaty dodatkowej pojawia się, nawet jeśli opłata uiszczana przez kierowcę jest wyższa od nominalnej, obowiązującej w strefie.

- Opłata podstawowa musi być wniesiona na daną strefę, a bilet parkingowy obowiązuje tylko w jej granicach. Strefy są wyraźnie oznakowane, a w aplikacjach funkcjonują jasne i czytelne komunikaty. Przepisy stanowią, iż w przypadku braku opłaty (a tu mamy z tym do czynienia) wystawiane jest zawiadomienie. System sprawdzający funkcjonuje tak, iż kontroler patrolując daną strefę widzi tylko i wyłącznie opłaty wniesione i obowiązujące w danej strefie. W związku z czym, jeśli opłata została wniesiona w innej strefie, to jest ona niewidoczna dla kontrolera - wskazuje.
Informuje, że od lipca do końca września pojawiło się w tej sprawie ok. 250 odwołań.

Reklamacje na parkingach pozastrefowych do prywatnego operatora



Wśród nich jest pan Patryk. Gdy pewnego dnia we wrześniu zaparkował samochód na parkingu przy bulwarze, aplikacja podpowiedziała mu opłatę jak za strefę śródmiejską. Skutkowało to wezwaniem do wniesienia opłaty dodatkowej, czyli mandatem. Reklamację na początku skierował do firmy obsługującej parking.

Warto bowiem wiedzieć, że dziewięć parkingów pozastrefowych w Gdyni obsługuje prywatny operator - wybrana w przetargu firma Indigo Polska, która zyskami dzieli się z miastem.

- Dokładnie przeanalizowaliśmy kwestie księgowe i operacyjne. Zlecenie obsługi i windykacji parkingów pozastrefowych zewnętrznemu operatorowi jest dla nas optymalnym rozwiązaniem - przekonywał w maju Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
W odpowiedzi na reklamację nasz czytelnik otrzymał informację o odmowie uznania reklamacji z wyróżnieniem, że bilet wykupiony w Strefie Płatnego Parkowania jest nieważny na terenie miejskich parkingów.

  • Według urzędników oznaczenia stref są wystarczające.
  • Według urzędników oznaczenia stref są wystarczające.

Lepsze oznakowanie? Urzędnicy: jest bardzo dobrze



- Postój pojazdu miał miejsce na stanowisku postojowym oznakowanym znakiem pionowym oraz poziomym. Przy wjeździe na Parking (za skrzyżowaniem) po prawej stronie, znajduje się znak kończący Strefę. Na wjeździe na Parking Miejski widnieje oznaczenie Parkingu Miejskiego (czerwonego) oraz Regulamin Parkingu, na którym zawarta jest informacja, w jakich godzinach oraz dniach należy uiścić opłatę postojową. Na Parkingu Miejskim ww. znajdują się również dwa oznakowane parkomaty (kolor czerwony), na których również widnieje informacja o godzinach i dniach obowiązujących opłat - czytamy w piśmie od firmy Indigo Polska.
Pan Patryk przekonuje, że pomyłka była niezamierzona, a opłaty podpowiedziała mu aplikacja.

- Co ciekawe, mandat został wystawiony przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, więc skierowałem się tam po wyjaśnienia, ale niezbyt chciano ze mną rozmawiać i przyjmować wyjaśnienia. Na razie nie opłaciłem mandatu, będę próbował dalej coś z tym zrobić. Uważam, że strefy i pozostałe parkingi nie są prawidłowo oznakowane, więc takich pomyłek jak moja może być dalej sporo - wyjaśnia.
Urzędnicy jednak w kwestii oznaczeń stref nie mają sobie zbyt wiele do zarzucenia.

- Strefy są bardzo dobrze oznakowane, a poza oznakowaniem tekstowym funkcjonuje w Gdyni oznakowanie wizualne - tzn. każda strefa posiada odmienny, unikalny kolor identyfikacyjny, który pojawia się nie tylko na parkomacie, ale też pod znakiem wjazdowym (D44) do danej strefy. Rozumiemy, że Śródmiejska strefa płatnego parkowania, oraz strefy A/B/C wymagają od osób parkujących na ich obszarze pewnego skupienia i koncentracji przy wyborze odpowiedniej opcji w aplikacji, dlatego nieustannie zbieramy informację od kierowców i na bieżąco uwagi przekazujemy do operatorów aplikacji celem wdrażania nowych udogodnień - kończy Karol Kozak.

Miejsca

Opinie (564) ponad 20 zablokowanych

  • Mieszkańcy. Ogarnijcie sie-macie umieć nam placic za nasz mld. dlug Gdyni

    Trzeba kupic delfinki donice i cysterne farby

    • 31 4

  • Zaraz, zaraz, ktoś płaci aplikacją, aplikacja nie rozpoznaje strefy i to jest wina kierowcy? (1)

    • 41 3

    • Znając życie, po prostu ściemniał

      Ale to akurat można łatwo sprawdzić. Inna sprawa - ew. błąd w aplikacji (którą dostarcza podmiot trzeci NIE na zlecenie miasta) a nagonka na miasto?

      • 1 1

  • Autobus nie może dojechac (24)

    Na naszej ulicy tak zorganizowali parking, że autokary do szkoły już nie dojadą. Dzieci muszą zasuwać przez las i cmentarz, żeby dojść do autokaru. Widoczność w tym slalomie miejsc to jakaś porażka! To skrajny przykład, jak można uprzykrzyć życie mieszkańcom. Ulica obok: miejsca wymalowali na wyjazdach z garaży! No durnie, bo innych słów brakuje.

    • 226 10

    • chorzy ludzie rządzą miastem

      • 40 5

    • powinni natychmiast zlikwidować te miejsca parkingowe

      • 14 7

    • ciekawe co Szczurek wymyśli za rok

      • 19 2

    • (10)

      A co to za szkola, ze niby dzieci ida kilometrami w celu codziennego wydostania sie z niej? ;) Wycieczka to chyba nie codziennosc, wiec nie przesadzaj.

      • 8 20

      • szkoła (9)

        Zapewne chodzi o szkołę SP 26 na Tatrzańskiej.
        Faktycznie dojazd do szkoły dla autokaru jest raczej niemożliwy.
        I faktycznie jest to pewnego rodzaju utrudnienie dla organizatorów i szkoły w przypadku wycieczek autokarowych. Tu już nie chodzi o wygodę, albo trud bo dzieci muszą drałować.
        Tu chodzi o organizację i ewentualne BHP. Bo odcinek jaki pokonują i teren to nie chodniczek.
        Zawsze było tak, że autokar podjeżdżał pod dany budynek i kropka.
        Pomijając autokar, ciekaw jestem jak dostanie się szybko straż pożarna.
        Zapraszam na rekonesans Tatrzańską i wyciągnięcie wniosków.

        • 40 4

        • Bo jak autokar stał tam na włączonym silniku (3)

          I blokował przejazd przez dzielnicę to już było ok?

          • 8 8

          • brajanek lat 10 i 70kg wagi ... padał skonany ze zmęczenia po przejściu 50m (2)

            trzeba było karetkę wzywać i dzieci nie mogły na wycieczkę odjechać

            • 9 10

            • Brajanek o IQ 70 się wypowiedział. (1)

              • 11 4

              • Nie. to była Jessica.

                • 5 2

        • (2)

          chodziłem dzień w dzień z ul. Sląskiej do SP26 (jeszcze wówczas imienia Hanki Sawickiej) za dzieciaka. Klasa 1-3 bo potem przeprowadziliśmy się na Dąbrowę. Tam dopiero z buta się szło przez las i pola do autobusu by nim dojechać do szkoły nr 42 na Karwiny (klasa4-8). Często po zmroku zarówno w jednej jak i w drugiej szkole, bo byłem z wyżu demograficznego więc za mało miejsc w szołach wymuszała zmiany w planach lekcji.

          Dzisiaj jak jest 10m od bramy szkolenej do przejścia to wyprawa i skandal. Nie dal dziecka tylko dla rodzica.

          • 9 3

          • (1)

            A ja do II LO na Wolności zawsze miałem pod górkę.

            • 7 0

            • Ale po lekcjach to już z górki.

              • 3 0

        • Jesli straz sie nie dostanie, to chyba jakies przepisy sa zlamane? Nie sadze natomiast, zeby brak mozliwosci dojazdu autokaru do szkoly to byl powazny problem. Zapewne w promieniu kilometra jest jednak jakies miejsce, gdzie dzieci ten raz w roku moglyby wsiasc...

          • 2 1

        • A dlaczego przed ta szkola, miedzy ulica a boiskiem, jest nonsensownie obmurowany i obarierkowany teren? Akurat dla autokaru.

          • 5 0

    • olać dzieci

      co to za wydumane problemy

      • 4 11

    • kto wpadł na tak głupi pomysł aby robić tam miejsca parkingowe (1)

      • 15 0

      • Zapytaj w UM.

        • 4 0

    • Idźcie na wybory ! I Zmieńcie w końcu tę hołotę z UM !

      • 13 1

    • Wjazd do tych garaży macie z drogi serwisowej

      Którą zawlaszczyliście wbrew przepisom i planowi na dodatkowy parking

      • 5 2

    • I bardzo dobrze

      Las dla zdrowia, cmentarz dla przypomnienia o tym, że wszystko przemija.

      • 6 0

    • Na Zabiance przy skrzyzowaniu Gospody z Pomorska widzialem niedawno wymalowane miejsce dla inwalidy na wprost schodow z podjazdem. To miejsce powinno byc w ogole wylaczone z parkowania ale jakis niepelnosprytny wymyslil, ze bedzie idealne zeby zastawic schody.

      • 3 0

    • (1)

      No właśnie, biedne dzieciaki, żeby dojechać do szkół w Trojmiescie również z Chwaszczyna czy Karczemek trzeba krążyć wkoło i się przesiadać, może by miasto zorganizowało jakiś szkolny transport, żeby dzieciaki nie jeździły z dorosłymi !!! Bezpośredni , podobno to nie zależy od zkm tylko od pieniędzy z urzędu miasta Gdyni, która nie chce dać. Po co korki dodatkowe podwozeniem dzieci do szkoły? Znam rodzine która mieszka w Karczemkach i ojciec odwozi ich najpierw na Witomino a potem jedzie do Gdańska. Szok, na ilu skrzyżowaniach się stoi, ile czasu to zabiera i ile pieniędzy jak benzyna zdrożała. Może można wytyczyć proste bezpośrednie połączenia ze szkołami i byłoby polowe mniej samochodow na ulicach w godzinach szczytu

      • 1 1

      • To nie przejdzie

        Bo rodzic będzie się bał aby jego dziecko jechało autobusem. Bo...coś mu się stanie. Czasami na prawdę zastanawiam się jak my z roczników 1970 -1980 egzystowaliśmy? I o dziwo - żyjemy!

        • 1 0

    • Oj durnie to wymyślili !

      • 0 0

  • Najgorsze oznakowanie w Trójmieście (1)

    Kiedyś pytałem policję o strefę w której chciałem zaparkować, ale też nie wiedzieli: )
    Zdecydowanie lepsze oznakowanie w strefie jest w Gdańsku. Nawet w Sopocie:) Wladza jak każda władza żyje w innym świecie: ) Nigdy żadna władza nie jest po to, by myśleć o dobru wspólnym : ) Szkoda, że godziny parkowania nie są takie same w
    w Gdyni jak w Gdańsku i Sopocie, czyli od 9:00. Eh :)

    • 21 4

    • A czym się różni oznakowanie w Gdańsku od Gdyńskiego?

      Poważnie pytam.

      • 1 0

  • To było kiedyś przyjemne miasto

    Odechciało mi się już tutaj mieszkać i pracować. Koszty parkingów, chamstwo urzędników, kosmicznie wysokie opłaty i mandaty za parkowanie (!!!), wysokie opłaty za śmieci, dziury w ulicach w samym centrum, i**otyczne inwestycje...

    • 49 4

  • (1)

    Jestem daltonista. Jak mam to ogarnąć?

    • 23 4

    • Póki piśmiennym, dasz radę.

      • 4 0

  • Miałem identyczną sytuację jak Pan Patryk (4)

    Na wybory nie chodziłem. Ale teraz się stawię. Głosuję przeciwko Szczurkowi za to co zrobił w Gdyni z parkowaniem. Wszystkie inne duże miasta mają to normalnie ogarnięte jedynie w Gdyni porobili kilka stref a do tego jakieś miejskie parkingi... Niech pokażą te statystki gdzie podobno 250 osób pomyliło strefy. Aha i dlaczego na mapce ZdiZ parking przy bulwarze jest w kolorze jasnozielonym? Przecież zielona strefa to Orłowo. Czy gdyńscy urzędnicy znają tylko trzy kolory?

    • 52 3

    • Gdynia - 245000 mieszkańców, strefa śródmiejska, A, B, C, parkingi miejskie (2)

      Sopot - 36000 mieszkańców, strefy A, B, C, D, D1, F, G, H, J

      buahaha

      • 1 0

      • Tylko, że w Sopocie we wszystkich strefach (1)

        Masz jednakową opłatę. Strefa D1 działa sezonowo. Płatność przez aplikację prosta bo nie wybierasz stref tylko miasto Sopot. Więc nie masz szansy pomylić strefy i dostać mandat nawet jak oplacileś postój tak jak to często bywa w Gdyni

        • 2 2

        • Poczekaj aż miasta poniżej 100000 dostaną uprawnienia do tworzenia stref śródmiejskich

          Karnowski od dawna za tym lobbuje

          • 1 0

    • To zielone to nie jest parking na bulwarze tylko trawnik powyżej parkingu. I jaki miałby być na mapie jak nie zielony.

      • 0 0

  • za parkometry (ich skomplikowaność) ktoś powinien siedzieć. (1)

    • 34 3

    • Dla niektórych widelec i łyżka są zbyt skomplikowane.

      • 1 1

  • ul. Okoniewskiego

    A miejsca w strefie nie musza byc oznaczone? Na ul Biskupa Okoniewskiego nie sa, po czym w ogole strefa sie konczy a tuz za nia wszyscy parkuja.

    • 4 0

  • Przykład polskiej żenady

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane