• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w centrum Gdyni będzie droższe

Michał Sielski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obszar zaznaczony na czerwono będzie najdroższą, Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania.
  • Za parkowanie trzeba będzie zapłacić także w Orłowie...
  • ...na Działkach Leśnych...
  • ...oraz na Wzgórzu św. Maksymiliana.

Na piątkowej sesji Rady Miasta Gdyni przegłosowano wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, gdzie za 3 godziny postoju zapłacimy ok. 20 zł oraz rozszerzenia opłat na Orłowo, Wzgórze św. Maksymiliana i Działki Leśne. Oznacza to znacznie wyższe opłaty za postój i mniej samochodów w centrum i okalających je dzielnicach. Zmiana wejdzie w życie najwcześniej pod koniec roku.



Piątkowa sesja Rady Miasta odbyła się w szczególnych okolicznościach, w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Ze względu na zasady izolacji społecznej, radni zostali rozsadzeni w największej auli PPNT.

Sesja gdyńskiej Rady Miasta w PPNT.



Sesję w PPNT można było śledzić w Internecie. Sesję w PPNT można było śledzić w Internecie.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania przegłosowana



Jak najczęściej docierasz do Śródmieścia Gdyni?

Gdyńscy radni zdecydowali o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Za 3 godziny parkowania w ścisłym centrum będzie trzeba zapłacić ok. 20 zł. Opozycja projektem była oburzona.

- To nie jest dobry czas na takie zmiany. Nie zachęcajmy w dobie epidemii do transportu publicznego. Nawet jeśli rozwiązania wchodzą w życie w przyszłym roku, to z decyzjami można poczekać - przekonywał radny Koalicji Obywatelskiej Tadeusz Szemiot.
- W momencie, gdy nas wszystkich dotyka kryzys związany z koronawirusem, powinniśmy się wstrzymać z podwyższaniem wszelkich lokalnych opłat tym bardziej, że uchwała zakłada również rozszerzenie strefy, co i tak wygeneruje miastu dodatkowe wpływy - dodawał radny PiS Marcin Bełbot.
Władze miasta przekonywały jednak, że chodzi przede wszystkim zapewnienie rotacji samochodów w centrum i dzielnicach przyległych, a nie zyski do budżetu. Zbadano też zajętość miejsc w Śródmieściu, sprawdzając je o godz. 4 rano. Okazuje się, że o tej porze w centrum 70 proc. miejsc jest wolna, więc większości wcale nie zajmują mieszkańcy.

- W przypadku pandemii oczywiście możemy zawiesić opłaty, co zresztą niedawno zrobiliśmy. Ale decyzje musimy podjąć teraz, by zdążyć przeprowadzić przetargi. Jaka będzie sytuacja w przyszłości, tego nie wiemy, ale musimy być gotowi - podkreśla Andrzej Bień, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Ostatecznie uchwała została przegłosowana przez Samorządność.

Ceny w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania będą zaczynały się od 5,50 zł za godzinę. Krótkie parkowanie przez góra 22 minuty będzie kosztowało 2 zł. Cena za godzinę w podstrefach wyniesie 3,9 zł. To takie same ceny, jakie będą funkcjonowały w gdańskiej strefie.

Śródmiejska Strefa Parkowania

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł
  • Druga godzina - 6,6 zł
  • Trzecia godzina - 7,9 zł
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł


Strefy A, B, C

  • Pierwsza godzina - 3,9 zł
  • Druga godzina - 4,6 zł
  • Trzecia godzina - 5,5 zł
  • Czwarta godzina i kolejne - 3,9 zł


Opłaty w Śródmieściu także w niedzielę



Zmieni się także czas poboru opłat.

Na obszarze Śródmiejskiej Strefy opłaty będą obowiązywały:

  • od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 8 do 20 (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia do godz. 14; 1 stycznia i 6 stycznia, z wyłączeniem niedzieli i poniedziałku Świąt Wielkanocnych oraz 25 grudnia i 26 grudnia).


W pozostałych strefach:

  • będą pobierane opłaty w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia przypadające w dni robocze pobierane są w wyżej wymienionych strefach do godz. 14).


Abonament dla mieszkańców stref będzie wynosił w śródmiejskiej strefie parkowania od 30 do 25 zł w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. w Pozostałych strefach będzie to 20 albo 15 zł. Zwiększy się też promień, w jakim mieszkańcy mogą parkować. Do tej pory jest to 200 metrów, będzie 300 metrów.

Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu zapłacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych będzie wynosił od 500 do 550 zł.

Numery rejestracyjne podczas zakupu biletu w parkomacie



Do kontroli wniesionych opłat wykorzystywany będzie system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. .

Strefa w Orłowie powstanie w drugim kwartale 2021 roku, a oddanie pozostałych nowych stref planowane jest najwcześniej w IV kwartale 2020 roku.

Koszt całej inwestycji to prawie 11 mln zł, a przewidywana pula pojazdów do kontroli to 700 tys. rocznie.

Budżet z rekordowym deficytem



Dużo emocji wzbudziły też zmiany w budżecie. Przypomnijmy, że Samorządność Wojciecha Szczurka zdecydowała się na zwiększenie deficytu. Dochody budżetu miasta w 2020 roku mają sięgnąć 1 853 902 201,31 zł, natomiast wydatki 2 098 822 160,31 zł.

Planowany deficyt budżetu w kwocie 244 919 959 zł zostanie pokryty z pożyczek i kredytów długoterminowych.

Opozycja nie chciała przegłosować tych zmian.

- Chcieliśmy przeniesienia środków z pozycji budżetowych dotyczących szeroko pojętej promocji do pozycji budżetowej dotyczącej dróg publicznych. Realnie w tej chwili możemy pozycje dotyczące promocji obniżyć o przynajmniej 50 proc., co da kwotę 18 mln zł. Naszą propozycją jest przeznaczenie tych środków na remonty i modernizację dróg publicznych gminnych, ponieważ mieszkańcy wyczekują wielu takich inwestycji, ale co ważniejsze, takimi działaniami moglibyśmy dać impuls lokalnym przedsiębiorcom i firmom budowlanym - podkreśla Marcin Bełbot, radny PiS.
Ostatecznie mająca większość Samorządność poparła uchwałę i weszła ona w życie.

Miejsca

Opinie (539) ponad 50 zablokowanych

  • Orłowo? Hahahahahahahaha!

    Przecież ta dzielnica jest zastawiona samochodami na każdej ulicy! Już widzę miny właścicieli domów, którzy przebudowali garaże na pokoje na wynajem i parkują zastawiajac chodniki! Może w końcu zapanuje porządek?

    • 49 6

  • Słabo... (14)

    Niestety centrum będzie pustynią, klienci tym bardziej przeniosą się do centrów handlowych. Tak, prowadzę dwa sklepy w centrum(Świętojańska) . Tak, dojeżdżam samochodem.
    Będzie można wszystko słono przepłacić w Rivierze.

    • 74 23

    • (6)

      centrum będzie, jak w Gdańśku, dla turystów. A turystów niestety nie ma przez cały rok, aby mogli się przywiązać do lokali. A ci lokalesi, którzy mogliby się przywiązać - pojadą gdzie indziej.

      • 22 10

      • Jakiś na całym świecie efekt jest dokładnie odwrotny (1)

        • 8 7

        • Gdynia ma inny charakter, to jest inny typ miasta. Ludzie tez maja tutaj skromniejsze portfele

          Tzn. tutaj jest sporo bogatych, ale ogrom zubożałych lub ubogich. Taki kontrast

          • 12 8

      • (1)

        Gdynia dla turystow ma jedynie Blyskawice i Dar Pomorza, reszta to dla nich zadna atrakcja. Miejscowi tym chetniej pojada do galerii, albo beda jezdzili w inne rejony miasta. Centrum troche straci ale zyskaja obrzeza miasta. Ja juz od dawna kiedy mam gdzies jechac i mam taki wybor to sprawdzam czy da sie swobodnie zaparkowac i czy trzeba tam placic. Do centrum Gdanska jezdze juz tylko raz na kilka lat jak musze cos urzedowego zalatwic, a do Gdyni tylko dlatego, ze jest tam jeden specjalistyczny sklep, ktory mnie tam przyciaga.

        • 9 5

        • Nie mierz wszystkich swoją miarą

          • 3 7

      • (1)

        Jakich turystów?! Co Gdynia ma im do zaoferowania? I przez jaki okres w roku?! :D

        • 5 5

        • Pas nadmorski przez 4 miesiące

          Plus kilka regularnych imprez wystarczy. Bo akurat Gdynia 4 literami do wody się nie odwróciła. Efektem jest te skromne 3 miliony turystów rocznie. Więcej naprawdę nie potrzeba, bo nadmiar turystyki pogarsza komfort życia mieszkańców.

          • 3 4

    • Miasta dla ludzi (5)

      Może jednak niekoniecznie pustynią. Teraz Świętojańska jest zastawiona samochodami. Marzy mi się miasto przyjazne pieszym i rowerzystom oraz komunikacji publicznej. Czytałem artykuł poświęcony czasom pandemii i wiele dużych miast w tym Nowy Jork planują ograniczenie ruchu samochodowego. Odetchną mieszkańcy tych okolic (hałas i spaliny). Czemu u nas nie można tego zrobić?

      • 12 16

      • Bo miasto zamiast budować deptaki, żeruje na klientach - kierowcach. To się zemści (1)

        • 13 6

        • Nikt nie żeruje na kierowcach. My Was tu po prostu nie chcemy. Nie przyjeżdżaj samochodem.

          • 1 1

      • Świętojańska kiedyś była przyjaźniejsza pieszym niż teraz (2)

        Kto pamięta, że Świętojańska to był szpaler drzew m.in. klonów, dających cień, chłód, świeże powietrze?
        Włodarze najpierw zrobili z tego miasta oazę betonu, a teraz popiardują o mieście przyjaznym pieszym
        Ha tfu na was hipokryci.
        Centrum opustoszeje, nie tylko z aut. Pozamykają się stoiska na hali, knajpki na starowiejskiej i na skwerze. tyle zostanie z tych Waszych genialnhych pomysłów. To co wyjmiecie z kieszeni kierowców, stracicie w dochodach podatkowych.
        Komu będzie się opłacało jechać na zakupu np na halę, gdy za postój zapłaci 11 zeta? Pod marketami parking jest za darmo.
        Knajp jest dość po centrach handlowych.
        To samo z kinem - mam jechać do Ucha i płacić trzeci bilet za samochód? Zostanę w domu albo pojadę do Heliosa.
        Żeby wdrażać takie pomysły w 21 wieku, w tak słabo zorganizowanym mieście, trzeba być samobójcą albo niespełna rozumu.

        • 28 7

        • (1)

          Czym się martwisz? Jak Ci się nie opłaca, to nie przyjeżdżaj. O to chodzi, po to są te opłaty, żeby przyjeżdżali tylko ci, którzy naprawdę mają pieniądze. Nie chcemy Centrum zastawionego starymi gratami.

          • 1 2

          • Znowu ty frustracie chowający się za plecami innych? Ty nie chcesz, ty, nie my. Tchórzu i frajerze.

            • 1 0

    • Jak tylko nowe budynki na przeciwko Gdynia Areny będą gotowe, to się skończy darmowe parkowanie na parkingu Riviery. 100%

      • 0 0

  • Bardzo dobra decyzja!

    • 20 69

  • Gdyńskie POrządki.

    • 26 14

  • Złodzieje nie odpuszczą... (1)

    ... to co stracili w czasie pandemi muszą szybko odrobić, taka obłudna jest klika szczurka!!!

    • 75 9

    • A sami pobieraja pelne pensje i nadal chowaja sie w domach, podczas gdy wiekszosc juz pracuje albo ma obnizone pensje

      • 3 1

  • Najlepiej pieszo i boso (1)

    najzdrowiej i najtaniej. Tylko czy tego chcemy?! Nie!

    • 58 8

    • spokojnie. Wtedy Szczurek wprowadzi lokalny podatek

      od chodzenia boso.

      • 3 1

  • Dla mnie możecie zrobić i po 100 zlp za godzinę (1)

    Nie będę jeździł do centrum bo nie ma po co a Ci co mają tam jakiś business to zbankrutują.

    • 72 9

    • To zostań w Bojanie

      Ależ się miasto przejęło tym ogłoszeniem. I zadeklaruj, że nie kupisz apartamentu w sea Towers, dla zasady :=

      • 0 1

  • (6)

    Cos tu sie komus poprzestawialo w glowie. Gdynia to nie Zurych co ma dziesiatki linii tramwajowych, ktore odjezdzaja co 5 minut a z dowolnego konca miasta na drugi docierasz w max 30 minut. Brak transportu szynowego , autobusy chodza co pol godziny niektore polaczenia z przesiadkami to 90 minut jak nic. Wszytkim pracujacym odwozacym dzieci i opiekujacym sie starszymi (zwlaszcza teraz) zycze powodzenia. Zla, nieprzemyslana decyzja.

    • 113 15

    • (1)

      No PO prostu odbija im bo dopinają budżet najwyraźniej kosztem kierowców.

      • 9 8

      • Racja!

        • 1 5

    • (1)

      Moze nie mamy dobrze rozwinietego transportu miejskiego - mamy za to kilka kilometrow buspasow stanowiacych zagrozenie (wladyslawa iv, malokacka itd) i kilka ton farby jakiej nie zawahamy sie uzyc.

      • 7 5

      • Jeśli dla kierowcy buspas stanowi zagrożenie

        Zawsze można wrzucić prawo jazdy do niszczarki, dla dobra swojego i innych.

        • 2 5

    • Ciekawe gdzie te autobusy co pół godziny ;)

      Na Obłużu regularnie jeżdżą co 10 minut, a na przystanku Obłuże Centrum to nawet częściej (zbiegają się tam linie z Pogórza, Obłuża i Oksywia). No chyba że piszesz o Wiczlinie (choć tu aż tak źle też nie jest), ale ta dzielnica jak już w końcu będzie zabudowana, będzie miała tak częstą komunikację jak Obłuże.

      • 2 2

    • Zürich już dawno zrobił porządek z autami w samym centrum miasta

      No cóż Zurych już dawno utworzył strefę tylko dla pieszych w ścisłym centrum miasta... rozbudował też ścieżki rowerowe...i ograniczył poprzez przebudowę miejsc parkingowych ich ilość na ulicach, spychając wjeżdżajacą każdego ranka do miasta blaszaną lawinę do wielkich garaży podziemnych... dodatkowo przebudowano autostrady tak, by jak najwięcej samochodów toczyło się poza centrum miasta... oczywiście wszystkim tym czynnościom, mającym podniść jakość powietrza dla mieszkańców Zurychu towarzyszyło wielkie lamentowanie ze strony tych, którzy nie chcieli płacić za parkingi, albo nie mieli dostępu do niebieskiej karty parkingowej, zarezerwowanej tylko dla mieszkańców miasta...Gdynianie z Orłowa i Śródmieścia też mają prawo do oddychania lepszym powietrzem. Komunikacja miejska jest wystarczająco dobrze rozbudowana i różnorodna, a za kwiczące dzień i noc tramwaje to dziękujemy. Chcemy spać spokojniej niż w Zurychu.

      • 0 0

  • Szczurek, przejedź się Kwiatkowskiego do góry i na dół (1)

    • 76 5

    • A po co miałby tam jeździć? Mieszka tam jakiś deweloper?

      • 6 2

  • Brawo! Nareszcie.

    • 13 47

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane