• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamera w aucie skontroluje parkujących

Szymon Zięba
9 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Tak wygląda kontrola strefy płatnego parkowania w Warszawie.
  • Tak wygląda kontrola strefy płatnego parkowania w Warszawie.

Samochód wyjedzie, by skontrolować... zaparkowane auta. Urzędnicy ogłosili właśnie przetarg na dostarczenie i wdrożenie tzw. systemu mobilnej kontroli wnoszenia opłat w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku. Będzie ona uzupełnieniem dotychczasowej pieszej kontroli. Podobne rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje już m.in. w Warszawie.



Strefa płatnego parkowania w Trójmieście:

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - tak wyglądały statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli Strefy Płatnego Parkowania w Warszawie.

Nic więc dziwnego, że rozwiązaniu przyglądali się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. Ostatecznie Gdański Zarząd Dróg i Zieleni poinformował, że miasto również zamierza postawić na mobilną kontrolę SPP.

- Przetarg ma wyłonić wykonawcę, który przygotuje i wydzierżawi urządzenia (kamery i skanery) oraz oprogramowanie do przekazywania zebranych danych (zdjęć tablic rejestracyjnych pojazdów, ich lokalizacji). Gotowy system zostanie udostępniony Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni do użytkowania na 12 miesięcy. Urządzenia zostaną zamontowane na pojeździe GZDiZ, który będzie obsługiwany przez pracowników jednostki - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czytaj więcej:

W Gdyni też będzie e-kontrola stref płatnego parkowania



Jak będzie działać gdański system mobilnej kontroli?



  1. Pojazd, z którego przeprowadzana będzie kontrola, wyposażony zostanie w specjalne kamery oraz skanery.
  2. Przejeżdżając obok miejsc postojowych, znajdujących się w SPP i ŚSPP, system zeskanuje numery rejestracyjne parkujących pojazdów i przekaże je do bazy danych.
  3. Baza przechowuje informacje o pojazdach uprawnionych do parkowania w strefie, a więc z wniesioną opłatą jednorazową lub z kartą opłaty zryczałtowanej. By wyeliminować ewentualną pomyłkę i nie dopuścić do sytuacji, kiedy opłata dodatkowa nałożona zostanie na kierowcę, który dopiero zaparkował i jest w drodze do parkometru, kontrola dokonywana będzie dwukrotnie, w krótkim odstępie czasu.
  4. System komputerowy odnajdzie spośród zeskanowanych numerów rejestracyjnych te pojazdy, za postój których nie zapłacono. Po ustaleniu właściciela pojazdu zostanie wysłane do niego wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej.
  5. Skanery umieszczone na pojeździe wykonującym kontrolę będą w stanie odczytać numery rejestracyjne pojazdów, które zostały zaparkowane prostopadle, równolegle oraz skośnie. Będą rejestrować one wyłącznie tablice rejestracyjne i same pojazdy, a ewentualne zdjęcia przedstawiające wizerunki osób będą zamazane.
  6. Sprzęt służący do mobilnej kontroli będzie działać podczas jazdy samochodu z przepisową prędkością, co nie spowoduje zmniejszenia płynności ruchu.
  7. System funkcjonować ma niezależnie od warunków atmosferycznych, więc także przy padającym deszczu lub śniegu oraz po zapadnięciu zmroku. Ponadto dzięki dokładnym danym lokalizacyjnym system mobilnej kontroli uwzględni tylko pojazdy, które faktycznie zajmują płatne miejsca postojowe.

Jak kontrola strefy parkowania wygląda dziś?



Przypomnijmy: obecnie nadzór nad gdańską Strefą Płatnego Parkowania prowadzony jest przez kontrolerów. Za pomocą specjalnych czytników skanują oni tablice rejestracyjne pojazdów, weryfikując następnie w systemie komputerowym, czy dany pojazd posiada uiszczoną opłatę za postój.

- Kontrola mobilna będzie w stanie znacząco przyspieszyć ten proces i zwiększyć liczbę skontrolowanych pojazdów. Możliwość szybszego sprawdzenia poszczególnych miejsc postojowych w sektorach SPP i ŚSPP przełoży się na zwiększenie obszaru, który będzie kontrolowany. Obecnie piesi kontrolerzy nie są w stanie codziennie zweryfikować wszystkich pojazdów korzystających z ponad 6 tys. płatnych miejsc postojowych na terenie stref. Po uzupełnieniu procesu kontroli o narzędzie mobilne każdy parking będzie mógł zostać skontrolowany co najmniej raz dziennie, co jest kluczowym czynnikiem przy rozwoju obszaru płatnego postoju - wyjaśnia Magdalena Kiljan.

Sprawdzą, gdzie potrzebne są miejsca parkingowe



Zdaniem urzędników zastosowanie mobilnej kontroli w obszarze płatnego postoju to nie tylko metoda sprawdzania wniesienia opłat za parkowanie pojazdu w SPP i ŚSPP.

Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

- To również narzędzie analityczne, dzięki któremu można badać poziom zajętości oraz rotacji na płatnych miejscach postojowych. Zebranie takich danych jest pomocne przy rozwiązaniach potrzeb parkingowych mieszkańców Gdańska w poszczególnych dzielnicach - podsumowuje Magdalena Kiljan.

Na koniec warto przypomnieć, że e-kontrola możliwa jest dzięki obowiązkowi wpisania numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPP. Przed 29 czerwca 2020 r. była to opcja fakultatywna.

Opinie (247) 8 zablokowanych

  • A będzie można

    uzyskać info czy mąż na pewno był w pracy (bo jeździ wyłącznie autem) ?

    • 0 1

  • Jeśli chodzi o SOD,

    czy będą sprawdzać uprawnienia do wjazdu (bo zdiz się tym nie zajmuje!)?

    W Głównym Mieście to właściwie można zlikwidować parkomaty by uprawnieni mają abonamenty a przyjezdni nie mają jak wjechać, jeśli stosują się do znaków...

    • 0 0

  • Nie prosciej odrazu włamać się na konta, beda teraz podchody robic

    i co rusz to nowy system wymyslac zeby niby bardziej legalnie pieniadze kraść??

    • 2 1

  • Na mnie gufno zarobią. Już jakiś czas temu przestałem jeździć do centrum Gdyni. (1)

    Szkoda nerwów na to nieatrakcyjne miejsce.

    • 14 3

    • Gdynia ma w d.. takich co nie mają 2 zeta na parking

      • 1 0

  • Strefa płatnego parkowania powinna być ograniczona do ścisłego centrum miasta ,a nie na życzenie tego czy tamtego rowerzysty czy

    • 1 1

  • Dlaczego kontrola jest dwukrotna (1)

    skoro informacja o kupionym bilecie i tak trafi do bazy. Można by tam weryfikować po paru minutach czy kierowca zapłacił za parkowanie.

    • 0 3

    • Kontrola jest jedna

      System sprawdza tylko dwukrotnie z odstępem czasowym na wypadek gdyby klient był w trakcie kupowania biletu.

      • 2 0

  • gdzieś jeszcze mam starą nakładkę na tablicę "młoda para", teraz się przyda

    • 1 1

  • I co z tego, jak nielegalnie będzie można dalej parkować. (8)

    • 62 11

    • I nie rozwiąże to problemu braku parkingów (7)

      Trzeba wymuszać na pracodawcach by zapewniali miejsca dla pracowników a na deweloperach dla mieszkańców, do tego płatne/darmowe parkingi miejskie i można by po prostu zakazać parkowania na ulicy i problem z głowy.
      Jak pracowałem w NL to wszystkie auta na posesjach lub parkingach podziemnych.

      • 3 16

      • "...Ponadto dzięki dokładnym danym lokalizacyjnym system mobilnej kontroli uwzględni tylko pojazdy, które faktycznie zajmują płatne miejsca postojowe..." Czyli za parkowanie na trawniku i chodniku nie będą pobierane opłaty. Bo przecież SM ma to gdzieś

        • 2 0

      • (3)

        Trzeba wymusić na pracownikach podróże do pracy komunikacją zbiorową, a na mieszkańcach pozbycie się samochodów.

        • 16 6

        • (1)

          Jeśli tylko taka komunikacja istnieje. Trzeba pamiętać że są miejsca wykluczone komunikacyjnie gdyż rozebrano linie kolejową. Wtedy też trzeba korzystać z auta i dojechać do celu.

          • 5 5

          • można dojechać do najbliższej stacji kolei i przesiąść się na pociąg

            w zasięgu dojazdu rowerem wspomaganym elektrycznie do stacji PKM i SKM mieszka ponad 80% wszystkich mieszkańców województwa

            • 2 4

        • musi to na Rusi

          Trzeba opracować i wdrożyć sensowny plan zrównoważonej mobilności, zakładający radykalną poprawę częstotliwości połączeń SKM oraz poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów oraz użytkowników UTO do stacji SKM wraz z restrykcyjną polityką parkingową. Posiadanie samochodu (n-tego samochodu w gospodarstwie domowym) nie stwarza automatycznie roszczenia do miejsca do parkowania za darmo przy domu.

          • 5 0

      • (1)

        "Jak pracowałem w NL to wszystkie auta na posesjach lub parkingach podziemnych." Uśmiałem się serdecznie :)

        • 5 1

        • lub na płatnych parkingach przy domowych

          • 1 0

  • Czy ten laser widoczny na zdjęciu jest bezpieczny? (5)

    Jezeli laser jest widoczny w swietle dziennym musi byc sporej mocy, wiazka jest stala wiec podejrzewam ze musi to byc zawansowanan technologia jedi czyli moc jak wiadomo - spora... Pytanie czy to jest bezpieczne dla lakieru?

    • 7 7

    • oko

      Nie martw sie o lakier martw sie o siatkowke swoich oczu gdy ci przejedzie taka wiazka duzej mocy Chyba ze kazdy koerowca zobowiazany bedzie uzywac okularow polaryzacyjnych inaczej zostaniemy narodem slepcow

      • 0 0

    • Nie boisz się, jak Ci kasjer w Biedronce skanuje produkty? (1)

      • 3 0

      • Boje sie czy znowu zobacze 200 na kasie za zakupy na 3 dni

        • 0 0

    • Czytasz - LASER

      Myślisz - star wars i Yoda

      • 0 0

    • podobno z tego lasera zestrzelili pare myśliwców

      tak było, nie zmyślam.

      • 7 1

  • Miejsce dla osoby niepełnosprawnej

    Chciałabym się dowiedzieć jaka jest podstawa prawna likwidacji miejsc dla niepełnosprawnych i gdzie teraz wystawiać niebieską kartę za szybą czy przy tablicy rejestracyjnej?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane