• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie mogą nie zostać wpuszczeni do przepełnionego tramwaju

Szymon Zięba
23 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"

Sporadycznie zdarzają się kursy z przepełnionymi pojazdami komunikacji miejskiej.

Jeżeli motorniczy lub kierowca uzna, że pojazd komunikacji miejskiej jest przepełniony, może nie zabrać kolejnych pasażerów, czekających na przystanku. Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku poinformowali, że kilka razy doszło już do takiej sytuacji. Limit osób w autobusach i tramwajach to efekt obostrzeń rządu, wprowadzonych w związku z pandemią koronawirusa.



Czy obostrzenia w komunikacji miejskiej są przestrzegane?

Przypomnijmy: Po wprowadzeniu czerwonej strefy w Trójmieście we wszystkich pojazdach może być zajętych zaledwie 30 proc. miejsc. W uniknięciu paraliżu komunikacyjnego - oprócz wzmocnienia rozkładów i dublowanych kursów - pomogło głównie zamknięcie szkół średnich i uczelni.

W mieście - choć dużo rzadziej - wciąż jednak spotkać można przepełnione pojazdy, zwłaszcza w godzinach szczytu. Wówczas może się zdarzyć, że kolejni pasażerowie nie zostaną zabrani z przystanku. ZTM oficjalnie poinformował, że odnotowano kilka takich przypadków.

- Kierowca może samodzielnie ocenić, czy liczba pasażerów w pojeździe przekracza limit. Na tej podstawie, kierując się sanitarnym bezpieczeństwem pasażerów, może niezależnie podjąć decyzję o tym, żeby nie zabrać kolejnych pasażerów z przystanku - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.

Nie ma narzędzi do egzekwowania przepisów



Zdaniem gdańskich urzędników rząd, ustalając limity pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej, nie dał organizatorom transportu publicznego żadnych narzędzi do egzekwowania przepisów. Brakuje bowiem podstawy prawnej, która pozwalałaby organizatorowi transportu wypraszać pasażerów z pojazdu z powodu przekroczonego limitu osób.

W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że głównym zadaniem kierowców i motorniczych jest zapewnienie bezpiecznego przejazdu pasażerom, a w dobie pandemii koronawirusa dotyczy to również bezpieczeństwa sanitarnego.

- Nie ma skutecznego rozwiązania tego problemu, mimo że od wprowadzenia obostrzeń upłynęło już ponad pół roku. By podróżowanie komunikacją miejską było jak najbezpieczniejsze, wzmacniamy te linie tramwajowe i autobusowe, z których korzysta najwięcej osób. W rozkładzie jazdy pojawiają się dodatkowe kursy, a niektóre z nich wykonywane są dwoma pojazdami jednocześnie. W budżecie miasta została wygenerowana na to rezerwa w postaci dodatkowych 2 mln 300 tys. zł - mówi Zygmunt Gołąb.

W ostatnich dniach spadła liczba pasażerów w komunikacji miejskiej. Praktycznie wszyscy przestrzegają reżimu sanitarnego.

Monitorowanie liczby pasażerów możliwe jest dzięki temu, że pojazdy wyposażone są w tzw. bramki zliczające. Dzięki nim organizator przewozów wie, ile osób jechało danym pojazdem, w jakich godzinach zdarzały się ewentualne przepełnienia i które kursy trzeba wzmocnić tzw. bisami, czyli kursami zdublowanymi.

Rozkłady ZTM w Gdańsku



- Na każdych drzwiach każdego autobusu i tramwaju wisi informacja o liczbie osób, które mogą podróżować danym pojazdem. Ostateczna ocena i decyzja, czy wsiąść do pojazdu, którym akurat podróżuje więcej osób, czy też poczekać na kolejny należy do pasażera. Niektórzy widząc, że w autobusie lub tramwaju mógłby zostać przekroczony limit, faktycznie rezygnują z podróży tym konkretnym pojazdem. Obserwujemy, że od poniedziałku mniej osób korzysta z komunikacji miejskiej, co najprawdopodobniej wynika z tego, że część szkół oraz instytucji przeszła na zdalny tryb pracy - tłumaczy Zygmunt Gołąb.

Trzeba rozrzedzić tzw. potoki pasażerskie



ZTM w Gdańsku apeluje, między innymi do pracodawców, żeby w miarę możliwości skorygowali godziny pracy w swoich przedsiębiorstwach, co pozwoliłoby rozrzedzić potoki pasażerskie.

- Apelujemy również do pasażerów, by do tej trudnej sytuacji podeszli ze zrozumieniem. Przypominamy również o możliwości korzystania z pociągów SKM i Polregio na obszarze Gdańska na podstawie imiennego biletu okresowego ZTM w Gdańsku, załadowanego na spersonalizowanej Karcie Mieszkańca - podsumowuje Zygmunt Gołąb.
Na koniec warto przypomnieć, że w Gdańsku obecnie kursuje cały dostępny tabor: 116 składów tramwajowych i 243 autobusy.

Opinie (272) ponad 20 zablokowanych

  • Linia 131

    • 0 0

  • sporadycznie fajny żart jeszcze pokażcie skm w godzinach szczytu i będzie jak w czerwonej strefie na śledzika

    • 2 0

  • Pandemia się skończy jak dziady wymrą, i taka jest ptawda

    • 1 4

  • Ztm (5)

    Ztm w ostatnim czasie jest totalną porażka. Skoro wypraszają ludzi z pojazdu, to jak ktos ma dotrzec z punktu a do punktu b? Czy ztm zapłaci za taksówkę? Dzisiejszy przykład w autobusie 232. Na bramie wyżynnej kierowca zaczął wypraszać osoby stojące. Nie ważne, ze to jest autobus, który jedzie do pruszcza do LPP, gdzie pracują ludzie. Na sandomierskiej zaczął straszyć ludzi patrolem policji, bo chcieli dojechać do pracy. Czy to jest normalne? Niech Ztm zacznie puszczać więcej autobusów, to tez będzie inaczej, bo nikt normalny nie będzie czekać 2 - 3 godziny aby wsiąść do pustego autobusu.

    • 97 7

    • (4)

      To niech rzad przysle autobusy skoro wymysla takie zasady. Nikt nie ma w rezrwie setek wozow i kierowcow

      • 28 4

      • (2)

        Nie jest problem załatwić autobusy i kierowców problemem jest pusta kasa czy to państwowa czy samorządów bo pusta państwowa kasa to zasługa PiSu a że samorządy mają pusto to już winna ich zarządców największe długi mają samorządy zarządzane latami przez członków PO

        • 8 4

        • (1)

          jest problem z kierowcami bo prawko D kosztuje 7 000 pln . Mało kogo stać a ci co przychodzą są różnej jakości ...

          • 4 0

          • kierowców jest po dostatkiem ale nikt nie będzie pracował nawet w normalnych czasach za 2,5 tys na reke i to bez gwarancji ze mu tego nie obetną choćby za spóźnienia wynikające z ekspresowego rozkładu dla F! i korków

            • 3 0

      • Owszem, rząd powinien pomóc w transporcie komunikacji miejskiej, ale bądźmy też ludźmi. Nikt nikogo nie powinien straszyć policja. Malo tego raczej każdy ma maseczkę na twarzy. Ludzie żeby dojechać do pracy 232 siadali obok siebie byle by autobus ruszył i kierowca siedział cicho. Czy temu kierowcy cos dało, ze poprosił o patrol policji po czym odjechał po 5 minutach z przystanku? Raczej nie

        • 18 2

  • no ale co ma zrobić biedne ZTM jak kasy brak, kierowców jak na lekarstwo autobusy się sypią jak stare budownictwo... najlepiej zlikwidować kolejne linie , podnieść ceny biletów i wszystkim wciskać na siłe ze to wszystko dla poprawy komunikacji w naszym mieście oraz dla polepszenia komfortu pasażerów i że można np. PKMka dojechac

    • 6 0

  • likwidacja linni 210 z goscinnej (3)

    zapchane linie pruszczanski 132 232 207 205 200 gdanskie krotki 189 a miało być dobrze krotki 132 miał być altrnatywa dla likwidowaneko151 a co widzimy krotki autobusy taki zlecenie od ztm tak twierdza w dyspozytornia autobusow pruszczanskich tej linii a likwidacja linii 210 z gościnnej to porazka ztm jest to zagrozenie zycia ludzkiego i jest pod to paragraf i dlatego mamy koronowirusa a gdzie jest nadzor ruchu ztm i gait które zawsze staly pod dworcem co koronowirus ich wymiutl

    • 9 5

    • (1)

      189 co 10minut i pusty

      • 0 0

      • chyba na petli jak stoi

        • 0 0

    • Możesz napisać to po polsku ?

      • 5 1

  • Magda (2)

    To ZTM niech pomyśli o zwiększonej ilości tramwajów ludzie do pracy muszą dojeżdżać!!!!

    • 21 1

    • Dokup 100autobusów, zatrudnij 100kierowców i podeślij

      • 1 0

    • A skąd je brać ????

      • 3 0

  • Autobus ludzi nie zabierze a parkingi coraz droższe (1)

    Co jeszcze? Może mamy zasuwać z buta parenaście kilometrów codziennie do pracy?

    • 11 2

    • jestem za

      moge te 6km chodzić aby nie musieć nieć maski xd

      • 0 4

  • Gańsk i ZTM (1)

    Jeżeli władze miasta nie są w stanie zapewnić odpowiedniej ilości pojazdów, to może chociaż pomogą właścicielom pojazdów na wjazd do centrum i zwolnienie z opłat parkingowych ?? Zawsze musi być działanie pro restrykcyjne ??

    • 2 2

    • -50milionów z biletów, a ty chcesz jeszcze większą dziurę robić brakiem opłat za parkowanie? Włącz myślenie

      • 0 0

  • Zasługa urzedasów ze nie rozwijaja komunikacji miejskiej i nakłady nanią są śmiesznie niskie!!

    Urzedasy chcą na siłe wpakować wszędzie tramwaje mimo ze nie chcą ich mieszkancy w swoich dzielnicach dlatego tez blokują niektóre projekty węzłów komunikacyjnych opartych na tramwaje.
    Tramwaje są bardzo kosztownym środkiem komunikacyjnym w mieście i bardzo awaryjnym i mało uniwersalnym. Miasto powinno inwestować więcej w komunikacje miejską i dostosować ją do wymagań i zapotrzebowania mieszkańców .Ale tego niestety nie robi!!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane