• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pasażerowie odetchną. Lotnisko znowu gotowe na złą pogodę

Michał Stąporek
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzięki przywróceniu systemu ułatwiającego lądowanie w Gdańsku nawet gęsta mgła nie powinna utrudniać jego funkcjonowania. Fot. archiwalne Dzięki przywróceniu systemu ułatwiającego lądowanie w Gdańsku nawet gęsta mgła nie powinna utrudniać jego funkcjonowania. Fot. archiwalne

Na lotnisku w Gdańsku przywrócono działanie systemu pomagającego pilotom lądować w trudnych warunkach. Dzięki temu liczba samolotów, które muszą odlecieć na inne lotniska, ma się radykalnie zmniejszyć. W listopadzie ten wskaźnik dla Gdańska poszybował do niemal najgorszego poziomu w Polsce. W ciągu miesiąca odwołano 26 lotów.



"Ważne! ILS CAT II przywrócony na #airportgdansk! Po naprawie systemu przez Polska Agencja Żeglugi Powietrznej piloci ponownie mogą korzystać z procedury ułatwiającej lądowanie w złych warunkach atmosferycznych" - poinformowali przedstawiciele gdańskiego lotniska.

Ten z pozoru mało zrozumiały komunikat powinien ucieszyć wszystkich, którzy planują podróż lotniczą z Gdańska lub czekają na kogoś, kto w Gdańsku powinien wylądować.

Czy tej jesieni miałe(a)ś problem z lądowaniem w Gdańsku?

Wyjaśnijmy, dlaczego.

W czym pomaga Instrument Landing System



Instrument Landing System (ILS) to zestaw radiolatarni i świateł, które ułatwiają pilotom lądowanie na lotnisku podczas złej pogody lub po zmierzchu. Radiolatarnie wysyłają do samolotu precyzyjne informacje o jego pozycji względem pasa startowego, a światła sprawiają, że pilot wyraźnie widzi jego początek, koniec i oś środkową.

W zależności od swojej klasy, ILS-y pomagają pilotom przy różnym natężeniu złej pogody. Najprostszy system (CAT I) pomoże pilotowi, o ile na wysokości 60 metrów i w odległości 550 metrów zobaczy on światła pasa startowego. System najbardziej zaawansowany (CAT III C) pozwala na bezpieczne lądowanie nawet przy zerowej widzialności ziemi i wzdłuż pasa startowego.

Tak działa system ILS na lotniskach. W Gdańsku właśnie przywrócono funkcjonowanie systemu ILS CAT II. Tak działa system ILS na lotniskach. W Gdańsku właśnie przywrócono funkcjonowanie systemu ILS CAT II.
Na lotnisku w Gdańsku od kilku lat działa system ILS CAT II. Dzięki niemu piloci mogą bezpiecznie lądować, o ile na wysokości 30 metrów nad ziemią zobaczą 300 metrów drogi startowej.

Sęk w tym, że pod koniec września system ILS w Gdańsku przestał działać. Nie zepsuł się, lecz wszedł w tryb awaryjny, co de facto sprawiło, że piloci nie mogli z niego korzystać.

Co się stało?

Okazało się, że w tym roku trasę nad gdańskim lotniskiem upodobały sobie ptaki. Masowo siadały one na radiolatarniach systemu ILS, zakłócając ich pracę.

Ktoś powie: "ptaki to odwieczny problem lotnisk i te umieją sobie z nimi radzić, przeganiając je przy pomocy wytresowanych drapieżników, np. sokołów".

To prawda, sęk jednak w tym, że to właśnie przeganianie ptaków powodowało zakłócenia pracy radiolatarni.

Anteny systemu ILS to delikatne konstrukcje. Wpadały w drgania, gdy obsiadające je ptaki zrywały się do lotu. Anteny systemu ILS to delikatne konstrukcje. Wpadały w drgania, gdy obsiadające je ptaki zrywały się do lotu.
Oto dlaczego: delikatna konstrukcji latarni powoli ugina się, gdy siada na niej coraz więcej ptaków. Gdy jednak wszystkie one jednocześnie podrywają się do lotu, czy to na skutek płoszenia, czy z innego powodu, konstrukcja działa jak sprężyna: pozbawiona ciężaru gwałtownie wraca do poprzedniej pozycji. Wpada tym samym w drgania, które zakłócają pracę delikatnych systemów.

Warto odnotować, że za sprawne działanie systemu nie odpowiada zarząd gdańskiego lotniska, lecz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Teraz radiolatarnie zostały już zabezpieczone specjalnymi osłonami (trzeba je było sprowadzić z USA), system ILS został ponownie skalibrowany i włączony.

26 odwołanych lotów w listopadzie



Najwyższy czas, bo jego brak przez ponad dwa miesiące sprawił, że wskaźniki punktualności lądowań w Gdańsku poleciały na łeb, na szyję. O ile w październiku (już bez systemu ILS, ale podczas dobrej pogody) wskaźnik opóźnionych lotów w Gdańsku wyniósł raptem 6,2 pkt., co dawało naszemu lotnisku drugie miejsce w Polsce po Modlinie (2,6 pkt.), o tyle w listopadzie było już znacznie gorzej. Wskaźnik poszybował do poziomu 23,2 pkt. i tylko jedno lotnisko w Polsce - krakowskie Balice - osiągnęło jeszcze gorszy wynik (29,2 pkt.).

Wskaźnik pokazujący liczbę odwołanych lub opóźnionych lotów w Gdańsku poszybował z 6,3 pkt. w październiku do 23,2 pkt. w listopadzie. To efekt wyłączenia systemu ILS. Wskaźnik pokazujący liczbę odwołanych lub opóźnionych lotów w Gdańsku poszybował z 6,3 pkt. w październiku do 23,2 pkt. w listopadzie. To efekt wyłączenia systemu ILS.
- Wysoki wzrost GIVT Indeksu gdańskiego portu to efekt ograniczonego działania systemu ILS w trudnych warunkach pogodowych oraz częstych mgieł - w listopadzie na lotnisku im. Lecha Wałęsy odwołano 26 połączeń - piszą w swoim opracowaniu eksperci firmy GIVT, która bada rynek lotniczy i pomaga uzyskiwać odszkodowania za opóźnione lub anulowane loty.

Miejsca

Opinie (110) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Ile kosztowały osłony?

    Czy były droższe niż w przetargu?

    Jeśli tak, to osoby odpowiedzialne po stronie zamawiającego do wywalenia

    • 5 3

    • A to wlasnie Ty mialbys o tym decydowac poniewaz ...?

      • 1 0

    • I to natychmiast!

      • 0 1

  • ILS cat.IIIb

    A co z cat.IIIb,która miała być oddana do użytku w tym roku???Ja się pytam.

    • 6 0

  • A co...

    ... z ils iii kat ktory to mial dzialac jesienią 2018 roku..... Tyle o tym pisali

    • 6 0

  • Cebula wysiada z samolotu, (4)

    i cyk ubera za dyszkę lub dwie zamawia a tam - kierowca anulował, kierowca anulował, itd....
    I cebula na piechotę do domku iść musi ;-)

    • 27 56

    • Cebula to lotnisko oglada na zdjeciach w internecie i pozniej komentuje.

      • 1 0

    • odwal sie od cebuli :) w tym roku drozsza niz zloto

      • 4 0

    • A to jest artukuł o czym innym.

      • 8 2

    • na mnie zawsze czeka szwagier w krzakach

      • 20 3

  • Nieprawda,że ochraniacz jest sprowadzony z USA! To ja dostałam zlecenie na wydzierganie na drutach! Wybrałam włóczkę co chrzęści pod łapami ptaków i nie będą siadać na antenach!

    • 1 2

  • (9)

    Ciekawe jak to prawnie wygląda - czy mogą się domagać odszkodowania od PAŻP za loty które by się odbyły gdyby ILS cat II działał.

    • 38 7

    • nie, bo system ILS nie jest niezbędny do prowadzenia działalności lotniczej (5)

      • 10 1

      • (4)

        Tak, ale ILS należy do PAŻP i zapewne między portem i PAŻP jakaś umowa jest podpisana. Te osłony miały być już dawno, ale PAŻP z nich zrezygnowało.

        • 6 2

        • Oczywiście, ale linie lotnicze nie mają obowiązku latać na wszystkie lotniska. Wiedziały o braku ILS, a mimo to latały (3)

          Za opóźniony lub anulowany lot zawsze możesz domagać się odszkodowania od linii lotniczej. Dopiero ona mogłaby próbować regresu do lotniska czy PAŻP, ale wątpię w skutecznośc do takiego pozwu

          • 7 1

          • (2)

            ALe ja nie piszę o perspektywie pasażera tylko właśnie lotniska. W wyniku braku ILSa pewne rozkładowe loty się nie odbyły i lotnisko poniosło z tego tytułu jak najbardziej policzalne straty

            • 1 3

            • Ale lotnisko cicho siedzi, bo (1)

              zaniedbuje obowiazek likwidacji ptactwa.

              • 2 1

              • Tak szczególnie kaczek

                • 4 2

    • Za mgłę?

      • 0 0

    • Domagaj sie od lotniska i od agencji. (1)

      Na lotnisku w ogole nie powinno byc ptakow.
      Gdyby ptakow nie bylo to by nie siadaly na antenach.

      Agencja kupila badziewie, ktore psuje sie od startujacych ptakow. Skoro jednak ptaki na lotnisku sa to anteny powinny byc na nie odporne.

      • 2 7

      • No i może właśnie to jest meritum? Początkowo anteny miały mieć te osłony, ale PAŻP z nich zrezygnowało.

        • 5 1

  • To lotnisko powinno być imienia Jana Heweliusza! Wstydu by nie było! (2)

    Port Lotniczy im. Jana Heweliusza w Gdańsku / Johannes Hevelius Air Port in Gdańsk

    • 23 14

    • 100% racji - od początku tak powinno być

      • 5 0

    • Piramida wstydu

      Po występie nieubranego Bolka z telefonem w łapie, na stypie w USA - obowiązkowo. To obciach większy niż milion naszych w białych skarpetkach przy egipskich piramidach.

      • 9 1

  • Kto za ten burdel odpowiada? (3)

    21.00 - wiadoośc, że samolot poranny nie poleci (mgła)
    Linia telefoniczna Lufthansy nie odpowiada (nie pracuje). Punkt obdługi na lotsniku pracuje do... 16:00.
    22:00 - jestem na lotnisku. Okazuje się, ze nikt nie pracujee, nie ma żadnej informacji. Dzieki życzliwości człowieka z obsługi Wizzair okazuje się, żenalezy o 4:00 w nocy przyjechać i ustawić się w kolejce, by mieć szansę na przebukowanie.
    Jestem o 4:15 - czeka dwie godziny, ogłupiali ludzie przychodzą - tłum się kłebi.
    Są miejsca na samolot za dwa dni
    Kto w Gdanskim lotnisku odpowada, ża ten burdel? Kto przyjął wadliwe instalacje? Dlaczego nie ma żadnej pomocy dla pasażerów?
    Tylko proszę bez marketingowego bełkotu, że obsłużyliśmy 3 mln pasażerów. A ilu jest w...nych waszą indolencją?

    • 18 3

    • Jak polska infolinia lufy nie pracuje (1)

      Dzwoni się do .de - tam 24h i nie ma problemu z przebookowaniem.

      • 2 0

      • Tam kiedyś zadzwoniłem to coś raz po niemiecku, raz po angielsku babka szczekała. Ja do niej po polsku, ona dalej po angielsku i weź się dogadaj jak polskiego nie znają i coś bełkoczą w pogańskim języku.

        • 1 2

    • Kto przyjął wadliwe instalacje?

      Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

      • 2 0

  • Te lotnisko to najgorsze na jakim byłem a latam po całym świecie (6)

    • 7 30

    • Chyba byłeś tylko w Radomiu

      :-)

      • 2 0

    • No to leć do Smoleńska

      • 2 0

    • Palcem po mapie latasz, koleżko.

      Po stokorć gorsze lotniska są nawet tu w Europie. W państwach należących do Unii Europejskiej. Jak na lotnisko obsługujące poniżej 5 milionów pasażerów rocznie to nie ma się do czego przyczepić.
      Tylko ludzie mogliby się więcej uśmiechać, bo przechodząc przez kontrolę bezpieczeństwa czasem mam wrażenie jakby tam jacyś ponurzy milicjanci stali za karę.

      • 12 0

    • latasz to chyba do kibla jak się nażresz

      • 6 0

    • Brzydsze są wszystkie

      Płd Europa. Od Kanarów w górę

      • 3 0

    • To wróć z tego świata do polskiej szkoły. Będzie ci w życiu łatwiej. TO lotnisko...

      • 11 1

  • Takie ładne lotnisko tylko ta Okropna nazwa zniechęca.

    • 7 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane