• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peron SKM w Chyloni będzie jak nowy

Michał Brancewicz
1 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Tak po modernizacji ma wyglądać peron SKM w Chyloni.
  • Powstaną miejsca, gdzie podróżni będą mogli schronić się przed wiatrem.
  • Pasażerowie zyskają m.in. nową wiatę z przeszklonymi elementami dachu.

Po 60 latach od wybudowania przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Chyloni, który przez ten czas przechodził tylko lifting, zostanie gruntownie przebudowany. Pasażerowie zyskają m.in. nowe, przeszklone zadaszenie z miejscami, gdzie będzie można ukryć się przed wiatrem. W przyszłym roku SKM zabierze się za peron w Redłowie, a w 2018 r. kompleksowa przebudowa czeka Orłowo.



Jak powinny wyglądać przystanki na trasie SKM?

Peron w Chyloni powstał w pierwszych latach istnienia SKM. Pociągi elektryczne zaczęły do niego docierać na początku 1956 roku. Od tamtego czasu doczekał się tylko jednego poważniejszego remontu na przełomie lat 70. i 80. Dlatego nawet dzisiaj większość peronowych elementów pamięta czasy PRL-u.

To się jednak zmieni w ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy. SKM ogłosiła bowiem przetarg na modernizację peronu. Oferty można składać do 5 września, a wybrany wykonawca będzie miał 12 miesięcy na realizację inwestycji.

- Zakres przebudowy będzie standardowy. Powstanie nowa bryła peronu, który zostanie wyposażony w windę, informację pasażerską i monitoring - wylicza Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto. - Peron zyska nową wiatę w nieco innym kształcie i z przeszkleniami na dachu, może nie jest to jakaś ekstrawagancja, ale będzie się wyróżniała na tle innych przystanków.
Na peronie powstaną także miejsca, gdzie podróżni czekający na pociąg będą mogli schronić się przed wiatrem. Będzie to drugi, po Żabiance, modernizowany w ostatnich latach przystanek, gdzie zdecydowano się na takie rozwiązanie.

  • Tak dzisiaj wygląda peron SKM Gdynia Chylonia, który gruntownego remontu nie przechodził od 60 lat.
  • Wiele elementów pamięta jeszcze czasy głębokiego PRL-u.
  • Remontu doczekają się także schody prowadzące z peronu do tunelu.
  • Tak dzisiaj wygląda zadaszenie i oświetlenie jednej z wiat na peronie.
  • Remont peronu SKM Gdynia Chylonia potrwa rok.
Ponadto mierzący 253 m peron zostanie skrócony o 46 m, a jego powierzchnia podwyższona do 960 mm, dzięki czemu zrówna się z wysokością podłogi w pociągach, co - w połączeniu z dosunięciem toru do krawędzi peronu - powinno ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pociągów.

Przebudowie ulegnie także zejście do tunelu, ale już nie sam tunel, ponieważ SKM nim nie zarządza.

Prace powinny rozpocząć się wczesną jesienią i potrwają rok. Czy będą wiązały się z dużymi utrudnieniami w ruchu?

- Prace w Chyloni będą co prawda wiązały się z wyłączaniem na przemian jednego i drugiego toru, ale nie powinny mieć wpływu na częstotliwość kursowania składów, gdyż przystanek posiada swoje rozjazdy przed i za peronem i pociągi będą mogły korzystać także z torów Polskich Linii Kolejowych - tłumaczy Lignowski. - Większe utrudnienia w ruchu spowoduje realizowana równolegle przebudowa w Rumi Janowie, która wymaga poszerzenia peronu i odsunięcia toru.
Kompleksowy remont przystanków realizowany będzie do 2023 roku. W kolejce, oprócz Chyloni, czeka jeszcze pięć innych peronów w Gdyni: Stocznia, Grabówek oraz Redłowo, Orłowo i Leszczynki.

- W przyszłym roku chcemy ruszyć z modernizacją Redłowa, a w 2018 r. z kompleksową przebudową Orłowa - zapowiada prezes SKM.
Z kolei na peronach w Stoczni i Grabówku wykonane zostaną doraźne naprawy.

Miejsca

Opinie (144)

  • Coś tam kiedyś SKM przebąkiwał jeszcze o remoncie dworca SKM Gdynia Główna

    bodajże w tym roku, przepadło ?

    • 2 0

  • Leszczynki

    A co z skm Leszczynki?????

    • 3 1

  • (1)

    Odkąd pamiętam,peron w Chyloni wyglądał jak ohydny koszmar. Nie tylko ten jeden przystanek jest obleśny. A Gdynia Grabówek? Orłowo?Gdańsk Stocznia? No po prostu fuj !!

    • 3 2

    • ze szczególnym wskazaniem Grabówka...

      Z Gdańska Stoczni prawie nikt nie korzysta, odkąd nie ma stoczni...

      • 2 1

  • architektonicze brzydactwo (1)

    Jak widzę perony na gdyńskich stacjach kolejowych to mi się niedobrze robi.Chyba najbrzydsze w Polsce.Zero estetyki.Perony skm w Chyloni,Glownej i pewnie wkrótce w Orłowie są zupełnie inne niż te pozostałe wandalo-odporne wykonanie z ohydnej kostki.Kto to zatwierdza w mieście z marzeń a raczej koszmarów.Wystarczy porównać Oliwę,Wrzeszcz czy Gdańsk Gł czy inne dworce w Polsce

    • 5 1

    • Zgadza się

      Ja się pytam, gdzie jest Rada Dzielnicy, która wraz z SKM powinna ogłosić wielki konkurs na projekt zabudowy całości zwrócić uwagę na estetykę i funkcjonalność...... A tu nawet nie pozwolono wykazać się architektom, coby pokazali nowe oblicze miasta i dzielnicy a tym samym SKM . Ale tak brzydkiego i mało funkcjonalnego nie mogłem się spodziewać, że już gorzej być nie może :(((

      • 2 1

  • Hmmm

    Jak będą robić tak jak na Cisowej to powodzenia życzę. Non stop woda leci , plamy na sufitach i na ścianach . Ładnie będzie ale przez krótki bardzo czas.

    • 2 0

  • "docierać na początku 1956 roku" no tak ale to był MODRAK na inne napięcie (1)

    było zdaje się 600 V stałego - a dawno już mamy dużo większe przemiennego. W większość Europy jeździ na 12000 - 16000V. Ogólnie im większe napięcia tym mniejsze straty w sieci.
    Tu na tym przystanku stratami są powykręcane lub połamane nogi, przy deszczu przemoczenia i ew.przeziębienia no i negatywne doznania estetyczne.

    A p.Horała obiecywał, że będzie super nowy i nowoczesny przystanek. Osobiście nie widzę nic ciekawego usprawniającego oprócz obowiązującej wszędzie windy.

    PiS tylko obiecuje, a myślałem, że w ramach rewitalizacji Chyloni zostanie oddany nowy budynek połączony z targowiskiem i centrum przesiadkowym, którego nowoczesna bryła urozmaici i wzbogaci ten mało ciekawy fragment miasta. Chylonia jest wielkościową zbliżona do Rumi tj. ok. 50 tys. więc miejsce to może idealnie posłużyć jako obiekt wielousługowy w tym i kultury.

    • 3 0

    • Modrak był na nspięcie 800 volt.

      To tak tylko dla informacji.

      • 0 0

  • super. Oby PKP nie zawiodło...

    • 1 2

  • Przebudowa otoczenia dworca

    Potrzebny jest nie tylko remont od strony targowiska, ale koniecznie pętla autobusowa i P&R od Hutniczej! Już nawet dzisiaj w tym błocie i syfie korzysta z niego dużo osób z Pogórza i Kosakowa. Tylko zimą ciemno, a do pętli na Krzywoustego kawałek. To miało powstać już dawno temu, panie Szczurek!

    • 6 1

  • Do redakcji (1)

    A kiedy gruntowny remont peronów na dworcu głównym w Gdańsku ?
    Mowa była ze najpierw hale bedą robić potem tory ale mijają kolejne miesiące i nic

    • 0 4

    • Nie da sie w tym roku

      • 0 0

  • saknsrn PRL

    Proponuję zatem otworzyć skansen PRLu w Orłowie, bo tylko już tam została ruina z całego Trójmiasta.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane