• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piąty bieg Węzła Karczemki

Maciej Naskręt
20 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Kładka dla pieszych nad obwodnicą. Obiekt powstał w ramach rozbudowy Węzła Karczemki. Kładka dla pieszych nad obwodnicą. Obiekt powstał w ramach rozbudowy Węzła Karczemki.

Znamy wyniki pomiaru natężenia ruchu na Węźle Karczemki. Nawet 65 tys. aut podróżuje tam każdego dnia w kierunku Matarni. To o 7 tys. więcej niż przed rozbudową tego splotu dróg.



Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku przeprowadziła badania natężenia ruchu po rozbudowaniu Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska na drodze ekspresowej S6 - Obwodnicy Trójmiasta.

Okazało się, że samochodów przejeżdżających przez węzeł jest dużo więcej niż przed budową, ale przejazd odbywa się płynnie, bez zakłóceń, nawet w godzinach szczytu komunikacyjnego. Aktualny pomiar porównano z danymi pochodzącymi z Generalnego Pomiaru Ruchu z 2010 r., a więc sprzed i z początku prowadzonej rozbudowy.

Najbardziej wzrósł ruch na obu jezdniach na odcinku Karczemki - Straszyn: aż o 13 tys. pojazdów na dobę, dochodząc do 54 386 pojazdów na dobę. Od strony węzła Gdańsk Lotnisko (d. Matarnia) ruch zwiększył się o 7 tys. pojazdów, do 65 tys. pojazdów.

Węzeł Karczemki jest węzłem zespolonym - składa się z dwóch węzłów. Obecnie przez tzw. mały Węzeł Karczemki, umożliwiający dojazd do centrum handlowego, przejeżdża 9 761 pojazdów na dobę. Wcześniej w tym miejscu znajdował się tylko wjazd do centrum handlowego na jezdni prowadzącej do Gdyni. Kolejną nowością na węźle jest zjazd z obwodnicy w kierunku Trasy W-Z w relacji Gdynia - centrum Gdańska. Tą drogą przejeżdża 8 238 pojazdów na dobę.

- Cieszymy się, że zaplanowany przez nas i rozbudowany węzeł, największy w północnej Polsce, spełnił pokładane w nim nadzieje. Przeprowadzone badania są tego najlepszym i bezspornym dowodem - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Poprawiła się ponadto przepustowość i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Inwestycja ma również pozytywny wpływ na środowisko, bo płynny ruch oznacza mniejsze zużycie paliwa i mniej szkodliwych związków emitowanych do atmosfery - dodaje dyrektor.

Warto przypomnieć, że przed rozpoczęciem prac, łącznice, czyli drogi zjazdowe z Obwodnicy w stronę ul. Kartuskiej były bardzo często zajęte przez samochody oczekujące na włączenie się do ruchu. W godzinach szczytu dochodziło nawet do bardzo niebezpiecznego odkładania się kolejki aut na jezdni głównej drogi ekspresowej. Obecnie tego nie ma.

- Należy zaznaczyć, że pełnego efektu komunikacyjnego nie byłoby, gdyby nie została zbudowana Trasa W-Z - inwestycja prowadzona przez władze Gdańska - tłumaczy dyrektor Robert Marszałek. - Podkreślaliśmy to od początku, kiedy ważyły się losy finansowania obu projektów, a teraz każdy kierowca może doświadczyć tego na drodze.

Przypomnijmy, że rozbudowa Węzła Karczemki została zrealizowana za kwotę 186 mln zł. Projekt przebudowy opracowała firma Transprojekt Gdański.

Miejsca

Opinie (95) 3 zablokowane

  • korki na armi (4)

    Fajnie pięknie, ale kosztem nowej inwestycji porobiły się korki na AK na skrzyżowaniu z Łostowicką do Centrum. Pomyśleli by lepiej tam o wiadukcie.

    • 7 8

    • Wtedy korek (3)

      przeniesie się do centrum Gdańska.

      • 7 1

      • a w Centrum (2)

        jak rozbiorą wiadukt na Okopowej i zrobią tam rabatki to będzie "sajgon" i masakra ...

        • 8 2

        • jedyne wyjście z tej ślepej uliczki rozwoju miasta (1)

          to budowa PKM i linii tramwajowej na Morenę. Budowa tylko rozwiązań drogowych nie załatwia korków tylko przyczynia się do duszenia miasta i spadku jakości życia, nie mówiąc o generowaniu kosztów przez królów przedmieść, którzy wszystko widzą oddzielnie.

          • 4 2

          • PKM i linia na Morenę jak najbardziej

            A do tego nowa Bulońska Północna z linią tramwajową.

            Te trzy linie zapewnią sprawny ruch z zachodnich dzielnic Gdańska, a także umożliwią jak to nazywasz królom przedmieść korzystanie z kolejnych P&R.

            Co do wiaduktu na AK to mimo, że jeżdżę tamtendy codziennie to jestem przeciwny, bo to zwiększy korki u dołu AK, a do tego część samochodów z Południowej obwodnicy będzie próbowało oszczędzać. Trzeba poczekać na ukończenie zjazdów na OP i całej trasy Słowackiego i Sucharskiego nawet bez tunelu, aby zobaczyć czy rzeczywiście kolejne zmiany na AK są potrzebne.

            • 5 0

  • Się jedzie.... (1)

    Nawet będąc zawodowym malkontentem trudno nie stwierdzić,że przeżywamy w Gdańsku Rewolucję Komunikacyjną.Wczoraj jadąc Słowackiego starałem się przypomnieć jak tu się codziennie stało w korku - do dobrego się szybko przyzwyczajamy.Jeszcze trochę i będzie Fulleuropa.

    • 14 2

    • Tak Słowackiego już też coraz lepiej się jedzie

      Kiedyś korek był ogromny przed rondem, a teraz głównie już tylko za, ale droga jeszcze nie skończona. Jak ją zakończą, to korki będą pewnie dalej, bo więcej ludzi będzie korzystało ze Słowackiego niż Spacerowej.

      Jedyny problem na Słowackiego to węzeł na obwodnicy posiadający za małą przepustowość i tu należy zacząć myśleć, czy aby go nie poprawić. Z tego co widzę największy problem to wjazdy z Obwodnicy w stronę Gdańska Centrum, bo zjazdy na Obwodnicę sobie dobrze radzą.

      • 2 0

  • A kiedy pojawią się plany rozbiórki (1)

    szpecącej krajobraz estakady nad obwodnicą? I ruch by się znacząco uspokoił...

    • 13 1

    • ruch się sam uspakaja jak rosną korki generowane przez budowę kolejnych

      "bezkolizyjnych węzłów". Amerykanie to już przećwiczyli w Los Angeles i w Houston, Rosjanie w Moskwie i okolicach już też weszli w tę ślepą uliczkę. My nie musimy ich naśladować. Warto wyłączyć silnik i zacząć myśleć.

      • 1 5

  • Rozwiązanie komunikacyjne sprawdziło się. Zastanawiającym jest jednak fakt dlaczego nie zakończono prac związanych z urządzeniem terenów zielonych w obrębie węzła. Proszę o odpowiedź na forum.

    • 5 0

  • Metropolitalna - teraz widać, że jest niepotrzebna!!! (1)

    Wystarczy rozbudować obwodnicę by miała po 3 pasy w każdym kierunku i będzie OK. To widać na tym węźle, kiedy się jedzie 2 pasami w szczycie, jest ciasno i nagle Karczemki i robi się luz...

    • 8 3

    • W miejscu o którym piszesz jest 5 pasów w jedną stronę

      Stąd też, gdy samochody z dwóch pasów wjeżdzają na 3 + 2 zjazdowe to nikną, bo jest to skok 250%.

      Co do obwodnicy metropolitalnej to jest ona potrzebna, ale dopiero za 7-10 lat. Ale aby tego dokonać trzeba już o tym myśleć.

      Bo jeżeli weźmiemy pod uwagę to co jest teraz to tak masz rację obecna daje sobie radę, ale jak doliczysz ilość budowanych osiedli obok i za obwodnicą, to sam szybko dojdziesz do wniosku, że obecna obwodnica szybko stanie się zwykłą drogą łączącą miasta jak kiedyś ciąg Grunwaldzka, Niepodległości i Zwycięstwa.

      Dolicz do tego, że jest ponowny odpływ i rozbudowa centrów handlowych przy obwodnicy, co jeszcze mocniej doprowadzi do zwiększenia ruchu na obwodnicy.

      Metropolitarna to pieśń przyszłości na wyprowadzenie ruchu poza 3miasto.

      • 2 1

  • A JAK JEST W BOSTON ???

    Najlepiej zlikwidować Węzeł Karczemki i puścić ruch pieszy (ewentualnie rowerowy - w ramach otwarci na dwa kółka).
    P.S - co z estakadą ?

    • 6 3

  • (4)

    "Poprawiła się ponadto przepustowość i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Inwestycja ma również pozytywny wpływ na środowisko, bo płynny ruch oznacza mniejsze zużycie paliwa i mniej szkodliwych związków emitowanych do atmosfery - dodaje dyrektor."
    Koronny argument przemawiajacy za budowaniem szerokich dróg i bezkolizyjnych skrzyżowań.

    • 3 3

    • Tak, ale na drogach obwodowych (1)

      W mieście, efekt jest zupełnie inny. W mieście muszą być korki, aby część zdecydowała się skorzystać z KM, bo w innym wypadku parkowałbyś w połowie drogi do pracy.

      • 2 3

      • śmiac się czy juz tylko współczuć????

        • 2 1

    • środki wydawane na drogi obwodowe powinny mieć swoje granice (1)

      nie ma prostych rozwiązań, są tylko inteligentne wybory. Więcej będzie na kongresie Gdańsk 2030- zarządzanie metropoliami

      • 1 1

      • Wszystkie rozwiązania sa proste o ile nie dodaje się do tego ekoterroryzmu. Niestety ludziom którzy chca mowić, ze budowa infrastruktury drogowej jest korzystna zaklada się pseudoekologiczny knebel.

        • 1 0

  • Brakuje tylko drogowskazów NADPASOWYCH (1)

    Jak w Niemczech, nad każdym pasem pojawia się informacja dokąd on prowadzi. Informacja taka jest conajmniej 2x powtórzona.
    Gdy jesteśmy tutejsi to jeździmy na pamięć.
    Problemem sa dużo wcześniejsze zjazdy na dojazdówki czy to do lotniska czy to do skretu do Straszyna.

    • 12 2

    • Tak rzeczywiście to by się przydało

      Bo mimo, że tu mieszkam sam muszę przemyśleć wcześniej gdzie i jak pojechać, aby nie kręcić za dużo. A my się w końcu przyzwyczaimi, gorzej z przyjezdnymi, bo węzeł w wielu GPS jeszcze nie jest wgrany i ludzie się gubią.

      • 3 0

  • Najlepszy to jest węzeł w Gdyni... (2)

    jw.

    • 2 1

    • Rozumiem, że to prowokacja (1)

      Bo co jeden to gorszy i albo w jedną stronę, albo kolizyjny.

      • 0 2

      • nie ma bezkolizyjnych węzłów

        zwłaszcza jak spadnie trochę mżawki lub wystąpi mała gołoledź. Nawet na kolei zdarzają się kolizje.

        • 0 2

  • Większy ruch, bo na Południu coraz więcej mieszkańców

    Zwiększony ruch na Węźle wynika nie tylko z powstania samego węzła, ale przede wszystkim ze zwiększenia ilości mieszkańców dzielnic południowych. Jasień, Szadółki, Kowale itp. - te wszystkie rejony intensywnie się rozbudowują, coraz więcej ludzi kupuje tam mieszkania, więc i ruch w tych rejonach jest większy niż w 2010 r.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane