Fakty i opinie

Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł

Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto.
Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.



Czy nowy tabor przyciągnie większą liczbę pasażerów?

tak, na pewno, to bardzo dobry ruch 43%
tak, ale spodziewałem się większej liczby pociągów 33%
nie, tu pomogłaby zmiana rozkładu i mniejsze ceny biletów 24%
zakończona Łącznie głosów: 995
Zarząd Województwa Pomorskiego podjął uchwałę o zakupie pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń w województwie pomorskim. Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie. Władze województwa w uchwale podkreśliły, że nowe pociągi mają się pojawić na zaplanowanych do elektryfikacji i modernizacji liniach PKM, z Gdyni do Kościerzyny, a także do Kartuz.

- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.

- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza.
EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza. fot. PESA

Pesa albo Newag



Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.

W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.

Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.



Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.

Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w  ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).

Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.

W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).

Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.

Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.

Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.

Opinie (135) 2 zablokowane

  • Zapomniane dobro

    Jak widać decydenci w sprawie taboru kolejowego dla SKM i PKM zapomnieli, albo nie rozumieją, jak wyglądały prawdziwe wagony dla kolei miejskiej i dlatego nadal upierają się przy modelu jednej lub co najwyżej dwóch par drzwi na jedną stronę wagonu. Pewnie nie mieli szczęścia jeździć do pracy lub nauki wagonami berlińskimi EW 90, które miały czworo drzwi na jedną stronę wagonu i absolutnie płaską podłogę dokładnie na wysokości peronu. Wtedy można było mówić o błyskawicznej i niemal bezkolizyjnej wymianie pasażerów na stacji. Widać Polak i po szkodzie głupi.

    • 0 0

  • Nie wiem o co chodzi z tymi pociągami... (6)

    Kto jeszcze dziś jeździ koleją? Owszem, może samotne matki, może ci co biorą 500+, może studenci albo bezrobotni, ale czy nie wystarczą te pociągi, które już są? Czy warto aż tyle pieniędzy wydawać na nowy tabor? Przecież jest tyle innych potrzeb. Mnie te kwoty zatrważają.

    • 10 126

    • Pytanie zaczepne

      Treść tego pytania jest albo zaczepką, albo autor jest XIX wiecznym woźnicą, który nie rozumie idei komunikacji publicznej.

      • 0 0

    • Parę dekad temu wielu decydentów z ówczesnych władz i z PeKaPe też tak słabo myśleli i teraz sytuacja na torach musi być ratowana aż takimi kwotami. Gdyby umieli liczyć i myśleć, to nie doprowadziliby do takich zmian na gorsze, które obecnie trzeba poprawiać. Swoją drogą nie każdy, kto posiada auto i prawo jazdy może i chce jechać samochodem. Są takie sytuacje, kiedy auto warto/trzeba zostawić w garażu. A cena EZTa- no cóż w wielu przypadkach jest tam ujęty też serwis przez np 10-20 lat i inne podobne opłaty. Do autora tekstu - czy tylko te dwie firmy liczą się na rynku? A co ze Stedlerem, Skodą itp? Pesa obecnie równa się długiemu oczekiwaniu na nie do końca sprawne pojazdy, Newag - można chcieć czegoś lepszego, choć źle nie jest... Może jeszcze warto określić kto ma potem to obsługiwać: PR zwany PolRegio czy SKM, czy może np: Arriva.

      • 2 0

    • (1)

      Niedługo będą takie korki że tylko pociągiem lub tramwajem dojedziesz. Na zachodzie już to zrozumieli a u nas dalej kult samochodów...

      • 26 3

      • niedługo pociągiem też nie dojedziesz - nadal rozbiera się linie kolejowe zapraszając tym samym ludzi do korzystania z aut

        • 0 5

    • Mózg masz zepsuty

      Kolej jest majekonpmivznieks,ym środkiem transportu. Ty jedziesz sitkiem i robisz korek. Pociągi nie stoją w korkach. Latasz samolotami? Na lotnisko tak jak na dworzec trzeba dojechać zazwyczaj ale potem przemieszczamy się bardzo szybko.

      • 2 3

    • Nie wiesz? To sie dowiedz :D

      Pracuje w Holandii i widze jaki ogrom osób korzysta tam z kolei i autobusów (albo bardziej z rowerów --> rower+kolej). Nowoczesne, szybkie pociągi (tak, to możliwe) międzymiastowo jeżdzące 120 - 160 km/h (TGV Amsterdam - Bruksela - Paryż 320 km/h). Kolej to podstawa do przejazdów międzymiastowych i aglomeracyjnych. Tylko trzeba w nią zainwestować, przyspieszyć i zrobić wygodną.

      • 19 1

  • Mi się bardzo podoba PESA DART :)

    • 0 0

  • 5 pociagow...

    za podwyzke w biletach :) to dopiero smiech na sali :) ale jak nasze skm w 80% ma przewozy regionalne i pewnie tam prezesik pompuje pieniadze ....to wlasnie dlatego jest tak jak jest :)

    • 0 0

  • "Jeszcze w tym roku"? (4)

    2018 dopiero się zaczął, więc to chyba nie jest jakaś szalona rewelacja wyrobić się z zakupem i dostawą w terminie prawie 12 miesięcy?...

    • 40 5

    • ...

      No jasne. Po przecież to działa tak, że wchodzisz do sklepu i wybierasz pociąg z półki, prawda?

      • 0 0

    • A kto Ci wyprodukuje tak szybko pociąg? Pesa czy Newag, które mają full obłożenie? Jeśli chcą aby było szybko, to może się okazać, że nikt z Polski nie dostarczy, a może jakiś Siemens?

      • 0 1

    • przecież jest napisane, że mają trafić na trasę PKM, która jeszcze nie jest zelektryfikowana, więc po co się spieszyć

      • 3 0

    • Dla absolwenta politologii, jak widać, jest!

      • 5 0

  • (1)

    O matko nie wieżę

    • 4 13

    • nie wieżę tylko niski pieniek dla matki... radzę

      • 1 0

  • Redaktorze , Kupic w Pesie lub Newagu mozna elektryczny zespól trakcyjny a nie pociąg.

    Pociąg to jest to cos całkowicie innego. Kupując 5 szt ezt można z nich złożyc 2 , 3 , 4 lub 5 pociągów.
    Polecam zapoznać się z książkami o tytułach Ir1 oraz Ie1 , wiedza w nich zawarta przyda się do napisania rzetelnych artykułów które nie będą powodowały uśmiechu na ustach.

    • 2 1

  • tylko żal (6)

    Żal tylko ZNTK w Gdańsku. Te dwa zntki w Nowym Sączu i w Bydgoszczy przemieniły się w zakłady produkcyjne a ZNTK w Gdańsku w spółeczkę nomenklaturową bez żadnej perspektywy. Szkoda.

    • 61 3

    • w Gdańskich ZNT-kach regularnie zarządza syndyk (3)

      ściągnie długi i zostawia konający zakład do czasu kolejnej egzekucji.
      Zakład jest fatalnie zarządzany, i wymaga ogromnych inwestycji - wszystko tam jest bardzo stare, a jedna z pras hydrulicznych ma ponad sto lat! (w tym roku to będzie 106)

      Jednym zdaniem - ZNTKiM w gdańsku to skansen komuny.

      • 13 0

      • (1)

        jak sto lat to nie "skansen komuny" tylko skansen "hajhitla"

        • 0 1

        • 100 lat temu jeszcze nikt nie słyszał o Hitlerze , źle uwazałes na historii

          • 0 0

      • bywa tak

        Tak bywa gdy polityka wpycha się do gospodarki. To właśnie zrobiła S.

        • 1 1

    • no i Mińsk Mazowiecki też dał radę...

      Ale my w Gański som postindustrialni...

      • 1 1

    • PESA chciała ich kupić, nie chcieli.

      • 13 0

  • Nieprawda

    Uwaźam, źe władze województwa kłamią. Robią to bo znalazła się grupka niezadowolonych pasażerów, którzy zrobili trochę szumu. Zbliżają się wybory samorządowe i chodzi o reelekcję. PIS nie da regionów ani grosza na ten cel. Pomorskie jest karane za poglądy polityczne. Żaden z nowych czy modernizowanych etz nie trafił i nie trafi na Pomorze. PO w regionie też nie jest zainteresowane nowym taborem, bo twierdzi że nie musi tego finansować. Mieszkańcy regionu też to olewają bo większość jeździ samochodami. Większość tych co korzysta z pociągów bardzo lubi te stare klamoty, bo nie ma kamer i można imprezować na całego

    • 0 2

  • Dobre i to... (4)

    Dobre i to, choć to nadal tylko kropla w morzu.

    • 105 4

    • dobre?

      to żałosny przykład indolencji polityki Struka i Świlskiego.

      Po 8 latach ich osobistych rządów i 15 latach członkostwa w UE województwo ma mieć 5 nowych jednostek elektrycznych...

      To wynik dużo gorszy nie tylko niż w Wielkopolsce czy na Dolnym Śląsku, ale nawet niż w kujawsko-pomorskim czy podkarpackim...

      • 0 0

    • Wyniki byłyby dużo lepsze

      gdyby nie rozkład Gdańsk - Gdynia z pociągiem średnio co godzinę, gdzie zdarzają się 1,5h luki.

      • 9 0

    • Pisuary dają na Pomorskie? Cud....ludzie cud! (1)

      Tylko nie Pesy.... najlepiej niemieckie kupić to pojeżdżą - bo Pesy są bardzo awaryjne - więcej w serwisie stoją niż pracują! Tramwaje z Pesy to też dno - a stare 30 letnie Dortmundy jeżdżą!

      • 8 15

      • żal tego p....lenia

        w d byłeś i g widziałeś kolego.

        • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.