- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (87 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (150 opinii)
- 3 Napad na bank czy głupi żart? (83 opinie)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (657 opinii)
- 5 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (342 opinie)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (193 opinie)
Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł
Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.
- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.
- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
Pesa albo Newag
Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.
W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.
Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.
Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).
Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.
W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).
Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.
Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.
Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.
Miejsca
Opinie (135) 2 zablokowane
-
2018-01-10 16:55
SKMki (2)
A syfiaste,obskurne i smierdzace skmki dalej jezdza po trojmiescie..pojedzcie na Śląsk i bierzcie przyklad jakie powinny jezdzic u nas SKMki..nie mowiac juz o pchlim Dworcu czy PKSie..
- 19 1
-
2018-01-10 21:30
(1)
Zapytaj marszałka czemu nie wspiera SKam chociaż powinien.
- 3 1
-
2018-01-11 09:57
sam zapytaj
- 1 2
-
2018-01-11 09:38
Stare ale jare
Oby nie były w stylu metro. Zdecydowanie wolę stary rozkład wnętrza.
- 4 2
-
2018-01-10 14:47
dobrze, ale dlaczego tak późno? (3)
wybory się zbliżają?
- 27 9
-
2018-01-10 14:48
(2)
czy wreszcie będzie pociąg na Pogórze i Obłuże?
- 6 2
-
2018-01-11 09:34
Jak pisiory to załatwią to będzie znaczyło że się starają a jak nie to że tylko pozorują i to kiełbasa wyborcza
- 0 1
-
2018-01-11 00:10
Tak.
Przechodzimy wlasnie do konkretnych planow wizualizacji.
Ma byc gotowa na pol roku przed wyborami samorzadowymi.- 4 0
-
2018-01-11 07:27
Język polski - składnia
"Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie"
"Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM."
"Dwa tej serii składy jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto"
Autor artykułu ma chyba lekkie problemy ze składnią zdań (zresztą nie po raz pierwszy) i trochę ciężko się to czyta....- 1 1
-
2018-01-11 07:24
Tylko nie Pesa! Wybierzcie Newag
- 6 2
-
2018-01-10 15:26
(3)
proponuję zakupić jak najkrótsze składy, tak żeby cały czas miały pełne obłożenie. Pięknie będą się liczby prezentowały w tabelkach,
- 12 4
-
2018-01-10 15:35
Popieram:) (2)
Szczególnie powinni puszczać jak najkrótsze składy w godzinach porannych kiedy nie wiedzieć czemu między 7:45 a 8:45 nic nie jeździ i ludzie stoją na baczność, bo dyspozytor także nie wiedzieć czemu czasem puszcza krótkie składy:)A jak im brakuje taboru to niech od arrivy pożyczą jeszcze krótsze składy, wtedy to dopiero w liczbach będzie się wszystko zgadzało, że hoho:)Będzie można pływać po ludziach jak na koncercie pod sceną:)
- 5 1
-
2018-01-11 00:11
(1)
Składy będą pięcioczłonowe czyli o 2 człony dłuższe niż stare składy EN57 które kursują obecnie.
- 1 0
-
2018-01-11 00:26
... ale czlony beda o polowe krotsze niz w E57.
Liczba czlono-pasazerow pozostanie bez zmian.
- 1 0
-
2018-01-10 15:16
To dla PKM - ki ! (3)
Ludzie ! To nowy tabor dla PKM, a co z nowym taborem dla SKM, dalej staruszki na szlaku ?
- 33 1
-
2018-01-10 18:30
(1)
Po pierwsze to narazie PKMka jest bez sieci trakcyjnej czyli pociąg elektryczny nie może tam wjechać. Na elektryfikację póki co też się nie zapowiada. Pan E. Manikowski z UMWP wspominał że nowe pociągi będą jeździć na trasię Gdynia-Elbląg i Gdynia-Słupsk.
Po drugie SKM ma lepszy tabor od PR Gdynia, wskazuję na to liczba zmodernizowanych składów oraz 2 nowe składy Impuls.- 3 4
-
2018-01-10 23:49
Przypominam, ze umycie skladu raz do roku to jeszcze nie jest modernizacja SKM.
- 2 4
-
2018-01-10 16:18
Stare ale jare
- 5 0
-
2018-01-10 22:37
Pomorskie to dziś skansen kolejowy w skali Polski.
Lokalne klimaty z czynnym nadal "Tureckim Kurierem". Tylko czy klauzula sumienia pozwoli na takie innowacje ;)
- 6 2
-
2018-01-10 21:56
Tylko dajcie je Przewozom Regionalnym, a nie SKM.
- 5 5
-
2018-01-10 18:24
(1)
A co z złomem zwanym skm
- 8 1
-
2018-01-10 21:55
Na złom. To jak jeżdżą od pół roku - całkiem bez rozkładu, od pół roku jeden pociag nie pojchał punktualnie.
Na złom, i zrobić ścieżkę rowerową lub puścić autobusy.- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.