• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł

Maciej Naskręt
10 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto. Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto.

Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.



Czy nowy tabor przyciągnie większą liczbę pasażerów?

Zarząd Województwa Pomorskiego podjął uchwałę o zakupie pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń w województwie pomorskim. Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie. Władze województwa w uchwale podkreśliły, że nowe pociągi mają się pojawić na zaplanowanych do elektryfikacji i modernizacji liniach PKM, z Gdyni do Kościerzyny, a także do Kartuz.

- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.

- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza. EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza.

Pesa albo Newag



Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.

W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.

Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.



Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.

Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w  ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).

Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.

W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).

Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.

Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.

  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.

Miejsca

Opinie (135) 2 zablokowane

  • SKMki (2)

    A syfiaste,obskurne i smierdzace skmki dalej jezdza po trojmiescie..pojedzcie na Śląsk i bierzcie przyklad jakie powinny jezdzic u nas SKMki..nie mowiac juz o pchlim Dworcu czy PKSie..

    • 19 1

    • (1)

      Zapytaj marszałka czemu nie wspiera SKam chociaż powinien.

      • 3 1

      • sam zapytaj

        • 1 2

  • Stare ale jare

    Oby nie były w stylu metro. Zdecydowanie wolę stary rozkład wnętrza.

    • 4 2

  • dobrze, ale dlaczego tak późno? (3)

    wybory się zbliżają?

    • 27 9

    • (2)

      czy wreszcie będzie pociąg na Pogórze i Obłuże?

      • 6 2

      • Jak pisiory to załatwią to będzie znaczyło że się starają a jak nie to że tylko pozorują i to kiełbasa wyborcza

        • 0 1

      • Tak.

        Przechodzimy wlasnie do konkretnych planow wizualizacji.
        Ma byc gotowa na pol roku przed wyborami samorzadowymi.

        • 4 0

  • Język polski - składnia

    "Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie"
    "Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM."
    "Dwa tej serii składy jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto"
    Autor artykułu ma chyba lekkie problemy ze składnią zdań (zresztą nie po raz pierwszy) i trochę ciężko się to czyta....

    • 1 1

  • Tylko nie Pesa! Wybierzcie Newag

    • 6 2

  • (3)

    proponuję zakupić jak najkrótsze składy, tak żeby cały czas miały pełne obłożenie. Pięknie będą się liczby prezentowały w tabelkach,

    • 12 4

    • Popieram:) (2)

      Szczególnie powinni puszczać jak najkrótsze składy w godzinach porannych kiedy nie wiedzieć czemu między 7:45 a 8:45 nic nie jeździ i ludzie stoją na baczność, bo dyspozytor także nie wiedzieć czemu czasem puszcza krótkie składy:)A jak im brakuje taboru to niech od arrivy pożyczą jeszcze krótsze składy, wtedy to dopiero w liczbach będzie się wszystko zgadzało, że hoho:)Będzie można pływać po ludziach jak na koncercie pod sceną:)

      • 5 1

      • (1)

        Składy będą pięcioczłonowe czyli o 2 człony dłuższe niż stare składy EN57 które kursują obecnie.

        • 1 0

        • ... ale czlony beda o polowe krotsze niz w E57.

          Liczba czlono-pasazerow pozostanie bez zmian.

          • 1 0

  • To dla PKM - ki ! (3)

    Ludzie ! To nowy tabor dla PKM, a co z nowym taborem dla SKM, dalej staruszki na szlaku ?

    • 33 1

    • (1)

      Po pierwsze to narazie PKMka jest bez sieci trakcyjnej czyli pociąg elektryczny nie może tam wjechać. Na elektryfikację póki co też się nie zapowiada. Pan E. Manikowski z UMWP wspominał że nowe pociągi będą jeździć na trasię Gdynia-Elbląg i Gdynia-Słupsk.
      Po drugie SKM ma lepszy tabor od PR Gdynia, wskazuję na to liczba zmodernizowanych składów oraz 2 nowe składy Impuls.

      • 3 4

      • Przypominam, ze umycie skladu raz do roku to jeszcze nie jest modernizacja SKM.

        • 2 4

    • Stare ale jare

      • 5 0

  • Pomorskie to dziś skansen kolejowy w skali Polski.

    Lokalne klimaty z czynnym nadal "Tureckim Kurierem". Tylko czy klauzula sumienia pozwoli na takie innowacje ;)

    • 6 2

  • Tylko dajcie je Przewozom Regionalnym, a nie SKM.

    • 5 5

  • (1)

    A co z złomem zwanym skm

    • 8 1

    • Na złom. To jak jeżdżą od pół roku - całkiem bez rozkładu, od pół roku jeden pociag nie pojchał punktualnie.
      Na złom, i zrobić ścieżkę rowerową lub puścić autobusy.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane