• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze betonowanie wiaduktu Biskupia Górka

Maciej Naskręt
24 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Prace przy budowie wiaduktu Biskupia Górka.
  • Prace przy budowie wiaduktu Biskupia Górka.
  • Prace przy budowie wiaduktu Biskupia Górka.
  • Prace przy budowie wiaduktu Biskupia Górka.
  • Prace przy budowie wiaduktu Biskupia Górka.

Mimo przeszkód związanych z odkryciem XVII-wiecznego bastionu Wiebego, na budowie wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska prace cały czas trwają. Niedawno rozpoczęto betonowanie obiektu.



Czy oddanie do ruchu nowego wiaduktu odkorkuje Trakt?

Przypomnimy: budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka, u zbiegu ulic Okopowej i Traktu św. Wojciecha, rozpoczęła się w drugiej połowie marca.

W jej ramach mają powstać trzy obiekty:

  1. nowy wiadukt drogowy nad torami kolejowymi,
  2. wielopoziomowy parking przy Urzędzie Wojewódzkim,
  3. nowy układ drogowy.


Kilka tygodni po rozpoczęciu prac, dość spodziewanie spod ziemi wyłoniły się trzy ceglane obiekty. Jak orzekli archeolodzy, były to kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego, fundamenty XV-wiecznej Baszty Nowej oraz nieznana bliżej poterna, czyli przejście w podziemnych fortyfikacjach. Innymi słowy, na światło dzienne zostały wydobyte unikatowe i zachowane w zaskakująco dobrym stanie relikty dawnego Gdańska.

- Opracowaliśmy już dokumentację zamienną. Zachowamy bastion Wiebego, ale kosztem będzie mniejsza liczba miejsc postojowych w planowanym parkingu kubaturowym. W ciągu miesiąca powinniśmy otrzymać zezwolenie na realizację inwestycji po zmianach. Na terenie, który nie jest objęty zmianami pracę trwają bez problemów - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Czy do budowy będzie trzeba dołożyć?

- Sądzimy, że koszty z powodu zmiany w projekcie w zakresie samej budowy kubaturowego parkingu nie zmienią się. Nieco inaczej ma się rzecz z budową układu drogowego, zmiany w projekcie mogą zwiększyć koszt realizacji, ale na razie czekamy na wycenę tych prac przez wykonawcę - wyjaśnia Bartosiewicz.

Planowany wiadukt Biskupia Górka. Planowany wiadukt Biskupia Górka.

Co do tej pory wykonano?



Obecnie na budowie wiaduktu Biskupia Górka prowadzone jest pierwsze betonowanie. Wykonawca przygotował zbrojenie pod fundamenty nowego wiaduktu, które obecnie jest wypełniane właśnie betonem.

Od strony ul. Trakt Św. Wojciecha wykonano ściankę szczelną - zabezpieczenie wykopu pod podporę. Wykonano również pale fundamentowe pod podpory mostu nad Kanałem Raduni. Przy ul. Okopowej i  ul. Zaroślak trwają prace drogowe. W ul. Zaroślak ponadto zakończono wzmacnianie gruntu oraz podbudowy i przystąpiono do stawiania krawężników w zatokach autobusowych.

Równolegle prowadzone są prace przy przebudowie sieci podziemnych.

Ulica Okopowa z nowym parkingiem kubaturowym. Ulica Okopowa z nowym parkingiem kubaturowym.

Wiadukt jesienią, a nie latem 2019 r.



Początkowo planowany termin zakończenia realizacji zadania przypadał na koniec lipca 2019 roku. Teraz wiadomo, że z powodu odkrycia obiektów historycznych i zmian w projektach, inwestycja drogowa opóźni się o kilka miesięcy. Prawdopodobnie nowym wiaduktem pojedziemy jesienią 2019 r.

W ramach inwestycji istniejący wiadukt zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstaną dwa nowe wiadukty z charakterystycznym, łukowatym przęsłem, w ciągu Traktu św. Wojciecha. Równocześnie budowany będzie wspomniany już parking wielopoziomowy przy ul. Okopowej.

Najpierw, obok istniejącego obiektu, powstanie fragment nowego wiaduktu. Gdy będzie mógł przejąć ruch samochodów, stara część zostanie rozebrana. Wtedy zacznie powstawać druga, równoległa konstrukcja. Budowlańcy zastrzegają, że prace są niezwykle trudne, bowiem odbywają się na styku z czynną linią kolejową. Z tego powodu część prac jest wykonywanych nocą, gdy ruch na linii kolejowej jest mniejszy.

Miasto Gdańsk na realizację przebudowy wiaduktu otrzymało dofinansowanie w wysokości 113,9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace wykonuje firma Budimex za kwotę 143 mln zł.

Miejsca

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • ,,Mimo przeszkód związanych z odkryciem XVII-wiecznego bastionu Wiebego''

    ,,Zachowamy bastion Wiebego, ale kosztem będzie mniejsza liczba miejsc postojowych w planowanym parkingu kubaturowym''- WOW, serio w tym mieście, które żyje z zachowanych zabytków i powojennej odbudowy - oryginalny bastion, cenny zabytek w skali europejskiej, który powinnien być wyeksponowany i reklamowany- jest przeszkodą dla betonowego mostu i szkaradnego parkingu?! Niektórym decyzyjnym urzędnikom już płyn mózgowo-rdzeniowy wysechł.
    Dobrze, że niebawem II tura wyborów.

    • 25 9

  • Gdzie wylądowała ziemia z tego megawykopu? Chętnie z kolegami przejedziemy to sitami i sprzętem. (1)

    Pewnie było tam dużo cennych drobiazgów dla poszukiwaczy.

    • 12 3

    • tak. szambo leciało w glebę.

      grzebcie sobie

      • 0 1

  • Piekna pompa do betonu na pierwszym zdjeciu. (1)

    Rozmarzylem sie...

    • 12 0

    • No ale że co że beton! Leją

      • 2 0

  • moje trzy grosze (3)

    Jestem z Gdyni. Wiem ze Wasz Prezydent jest osoba kontrowersyjna delikatnie mówiąc. Ale zazdroszcze Wam jednego. ze w Gdańsku sie cos dzieje. Trwają inwestycje. nowe rozwiązania drogiwe Porownując to z Gdynią jestescie w kosmicznym rozwoju. Kiedys jeszcze za komuny Gdynia była stawiana za wzór rozwoju a Gdańsk za zapyziała prowincje, w któtrej nic sie nie dzieje. Dzisiaj jest na odwrót. Gdynia, to umarle miasto rzucone na żer deweloperom i innym cwaniakom których interesy sa chronione przez wladze miasta, z Prezydentem na czele kltórego ego znacznie przerasta jego IQ. Docencie zmiany w Waszym miescie, bo rzeczywiscie piekniejecie.

    • 16 12

    • (2)

      "Gdynia, to umarle miasto rzucone na żer deweloperom"

      Właściwie wszyscy kontrkandydaci Adamowicza (razem mają ponad 60% poparcia) szli do wyborów protestując przeciwko republice deweloperów, w jaką ich zdaniem zamienił Gdańsk Adamowicz.

      • 5 0

      • To ciekawe biorąc pod uwagę, że obecny rząd dopiero co uchwalił "Lex Developer" którego to m.in. władze Gdańska nie chcą

        a które pozwoli deweloperom budować wszystko i wszędzie bez patrzenia na PZT

        • 3 2

      • Poza deweloperami w Gdańsku jest wiele inwestycji innych np. drogowych nie deweloperskich, tunele, estakady. obwodnice. Zobaczcie co zrobiono w tej materii w Gdyni i bedziecie mieli pojecie o,czym mówie. To co zrobiono z musu w Gdyni to tez na ogól bez sensu/ np odcinek Witomino Chwarzno, konczący sie i powodujacy korki zaraz po w jedzie do Witomina.. Poza tym w Gdańsku miasto deweloperowi garazu podziemnego na koszt miasta jeszcze nie wybudowało a w w Gdyni to sie dzieje

        • 3 0

  • Jestem za 2 kadencyjnością w Samorządach

    te same twarze do śmierci będą siedzieć no chyba że wojna wybuchnie i wyginą

    • 19 5

  • Fajny artykuł pod drugą turę wyborów!

    • 9 5

  • ja już spadam (3)

    Na szczęscie uciekam z Gda...cos okropnego, co budyń robi...betonuje, betonuje ,betonuje...korki, full ludzisk, szadółki rosna w siłę, dzielnice zapomniane sie rozrastają, element łączy sie z nowobogackimi, smórd, bród i beton !

    • 12 9

    • aaaa no tak.

      to po co później jedziesz dizlem z żukowa do Gdańska?
      siedź w żukowie i piel chwasty.
      a pod remizą urodzinki rodzinki.

      • 1 1

    • Jeszcze do tej pory wieśniaku ciągnie się smród, ale za Tobą. Takich zrytych mózgów Gdańsk nie potrzebuje!

      • 2 1

    • Ale czyli co?

      Miał zostać stary wiadukt, który już się rozpada i przepustowością od dobrych 6-7 lat rady nie daje?

      • 1 0

  • Betonowanie

    Jakie pierwsze betonowanie? To już czwarte betonowanie jest.... jednak telewizja i prasa i wszystkie tego Typu informacje to jedno wielkie kłamstwo.

    • 6 4

  • a krawiec czeka (1)

    Mam nadzieję ze krawiec na kurkowej szybko zdejmie wymiary budynia

    • 10 6

    • Ale głupi jesteś jak mówił Mateuszek Pinokio.

      • 1 2

  • co sie będzie działo w 2 etapie po tym: (3)

    "Najpierw, obok istniejącego obiektu, powstanie fragment nowego wiaduktu. Gdy będzie mógł przejąć ruch samochodów, stara część zostanie rozebrana. Wtedy zacznie powstawać druga, równoległa konstrukcja. "
    Nowy wiadukt będzie miał 2 pasy po jednym w każda stronę. Teraz są 3 z jednym zamiennym. Czyli przez rok będzie spory problem.

    • 6 2

    • Wiadukt będzie miał po trzy pasy w każdą stronę. Czyli tak jak teraz to wygląda. (2)

      Czytamy ze zrozumieniem.

      • 2 0

      • na zadnei wizualizacji pasów nie widać (1)

        a porównując szerokości wiaduktu na wizualizacji z ulicą przy urzędzie wojewódzkim to ten 3 pas chyba z chodnika zrobią.

        • 1 1

        • Ma być buspas, aż od Sandomierskiej

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane