• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piszą do Morawieckiego ws. Drogi Czerwonej

Michał Sielski
21 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Politycy wielokrotnie zapowiadali rychłe rozpoczęcie budowy drogi. Najpierw miał być OPAT, potem Via Maris, a później Droga Czerwona. W 2014 roku symboliczne pierwsze łopaty pod budowę wbijali: Janusz Śniadek, Marcin Horała, Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Jarosław Sellin. Politycy wielokrotnie zapowiadali rychłe rozpoczęcie budowy drogi. Najpierw miał być OPAT, potem Via Maris, a później Droga Czerwona. W 2014 roku symboliczne pierwsze łopaty pod budowę wbijali: Janusz Śniadek, Marcin Horała, Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Jarosław Sellin.

Przedstawiciele Rady Interesantów Portu Gdynia, związkowców oraz przedsiębiorstw zajmujących się spedycją, logistyką i transportem wysłali wraz z władzami Gdyni petycję do premiera Mateusza Morawieckiego, w której wnoszą, by przyspieszono prace nad projektem Drogi Czerwonej - czyli przedłużeniem obwodnicyMapka, która ma stanowić dojazd do Portu Gdynia. Według pierwotnych planów trasa miała być gotowa w 2027 roku, ale daleko jeszcze nawet do jej zaprojektowania.



Kiedy powstanie Droga Czerwona?

Pod apelem podpisali się Marek Tarczyński - przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, Jan Jarmakowski - wiceprzewodniczący Rady Pomorskiego Oddziału Regionalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej, Zenon Wiszowaty - przewodniczący Komisji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" Portu Gdynia, Andrzej Biernacki - przewodniczący Zarządu Międzyzakładowego Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia, Marek Szymczak - przewodniczący Komisji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" w GCT SA, Piotr Pawłowski - przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia, i Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni.

Przypomnijmy: w lipcu 2020 roku premier Mateusz Morawiecki stwierdził, że Droga Czerwona będzie częścią ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zbudowana zostanie z centralnych środków, bo połączy planowane inwestycje z portem.

To miało być jedyne rozwiązanie, które pozwoliłoby na sfinansowanie drogi. Według zeszłorocznych szacunków kosztować miała 1,5-2 mld zł. Czemu tak drogo? Ze względu na konieczność wykonania jej większości na estakadzie lub w tunelu.

Od tamtego czasu nie poznaliśmy jednak żadnych konkretów.

Czytaj więcej: Droga Czerwona - projekt utknął w miejscu

Taki przebieg ma mieć Droga Czerwona. Taki przebieg ma mieć Droga Czerwona.

Presja na premiera podziała?



To już kolejny list w sprawie Drogi Czerwonej do premiera. Wcześniej napisała do niego także Rada Krajowa Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej oraz Krajowa Sekcja Portów Morskich NSZZ "Solidarność".

Ich przedstawiciele zwrócili uwagę nie tylko na bieżące problemy z przeciążoną i niedostosowaną do tak intensywnego ruchu ciężarowego Trasą Kwiatkowskiego, ale też na szybko rozwijający się port, do którego dojeżdża się obecnie przez główne miejskie ulice.

W ubiegłym roku premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie z budżetu państwa. Przez 14 miesięcy nie pojawiły się jednak żadne konkrety na ten temat. W ubiegłym roku premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie z budżetu państwa. Przez 14 miesięcy nie pojawiły się jednak żadne konkrety na ten temat.
- Obecnie w przypadku morskiego Portu Gdynia transport drogowy i kolejowy funkcjonuje na zasadzie "jakoś to będzie". To nie tak miało być. Jesteśmy przekonani, że dalsze opóźnienie prac nad rozpoczęciem realizacji Drogi Czerwonej jest wynikiem braku priorytetowego potraktowania szeregu innych ważnych inwestycji, w tym m.in. farmy wiatrowe i Port Zewnętrzny. (...) Wnioskujemy do Pana Premiera o podjęcie natychmiastowych działań w celu włączenia Drogi Czerwonej do "Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku" i niezwłocznego rozpoczęcia prac, które doprowadzą do finalnego powstania tej kluczowej inwestycji - czytamy w liście skierowanym przez Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej do premiera RP.
Związkowcy zwracają też uwagę na to, że brak inwestycji w nowy dojazd to docelowo straty nie tylko dla regionu, ale i gospodarki całego kraju.

- Pominięcie tej kluczowej drogi dostępowej do Portu Gdynia i dalsze opóźnianie realnych prac nad rozpoczęciem realizacji Drogi Czerwonej może przynosić niepowetowane straty dla budżetu państwa oraz utratę wielu miejsc pracy w regionie - czytamy z kolei w liście Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność".

Analizy trwają, konkretów brak



Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma wyprowadzić ruch tranzytowy aut jadących do portu i z portu przede wszystkim z estakady Kwiatkowskiego, która przez nadmierne obciążenie wymaga regularnych i kosztownych remontów.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta, co pokazała ostatnia awaria dylatacji. Władze miasta nie mają złudzeń, że takie sytuacje będą się regularnie powtarzać, bo starsza część estakady nie jest przystosowana do tak dużych obciążeń, jakie generują liczne i często przeładowane samochody ciężarowe.

Problem w tym, że od poprzedniego roku, gdy miały zacząć się analizy, nic się w temacie nie dzieje. Tymczasem przed rozpoczęciem budowy przeprowadzić trzeba jeszcze m.in. analizę techniczną i środowiskową, przygotować warianty przebiegu drogi, zarekomendować wybrany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska i poczekać na decyzję. Dopiero wtedy można zacząć projektowanie drogi. Tymczasem nie ma nawet ogólnego harmonogramu takich działań. Stąd rosnący nacisk na stronę rządową, by zintensyfikowała prace.

Czy listy przyniosą skutek? Czas pokaże.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejny atak na polski rząd (1)

    Na granicy atakuje Białoruś imigrantami, U.E atakuje tzw. praworządnością, Turowem itp. to wszędzie jeszcze ci polscy donosiciele z PO i lewicy chcą znów dojść do władzy by rozkradać Polskę

    • 14 27

    • weź pigułkę

      • 12 3

  • Mateuszek kłamczuszek

    • 19 10

  • Horała załatwi.Ja mu wierzę.

    • 7 15

  • (4)

    Hehe jednak wasz Pan Horała was wyrolował, woli pilnować łąki i kartofliska za grubą kasę.

    • 26 8

    • dziwisz się?! (2)

      dlaczego ma postępować wbrew woli wyborców i swoją osobą uszczęśliwiać ich na siłę?!
      Myśli logicznie i znalazł sobie lepszą fuchę.

      • 5 3

      • Dlatego ze go wybrali do sejmu? (1)

        • 2 0

        • przepchnął ustawy portowe przez Sejm?

          Przepchnął.
          Tyle jako poseł mógł zrobić. I tak dużo więcej, niż dobijający na poselskiej posłudze emerytury, Aziewicz.
          A od kasy jest rząd, wiceministrów do jej podziału się nie dopuszcza...

          • 1 0

    • Nikt tak gdynian nie wyroluje jak szczur, przypominam, że to nie Horała rządzi od ćwierć wieku w Gdyni.

      • 9 6

  • piszą do Morawieckiego? Czyli na Berdyczów (2)

    A co w tej sprawie zrobili tacy działacze PiS jak Śniadek, Płażyński, Horała czy Sellin???

    • 19 5

    • Tusk, Aziewicz, Lewandowski??? (1)

      Co zrobili w sprawie portów w czasie 25 lat poselskiej posługi?

      Wyżej wymienieni przynajmniej przeforsowali przyznanie się skarbu państwa do swojej własności i zapis w ustawach portowych...

      • 4 9

      • taa, wian Tuska. Zmień ten anachroniczny przekaz nowogrodzki

        • 8 4

  • Zostawcie Śniadka w spokoju.On teraz pracuje dla Polski. (3)

    • 3 20

    • Może kiedyś.
      Od 2015 pracuje dla wolski, a w zasadzie dla: ***pospolitej wolskiej.

      • 13 5

    • zawsze i wszędzie...

      tylko dla siebie...

      • 9 1

    • To wcześniej dla kogo pracował?

      • 4 1

  • Port kontenerowy w Gdyni nie należy do Polski, został sprzedany więc kogo obchodzi droga do niego? (6)

    POprzednie ekipy sprzedali port a teraz Polacy mają się z rzucić na drogę do POrtu? Niech właściciel dofinansuje a estakadę zamknąć dla ruchu powyżej 20 ton :-)

    • 11 29

    • Boli prawda :-) (3)

      GCT należy do grupy Hutchison Port Holdings (HPH) - inwestora, dewelopera i operatora portów. Sieć terminali HPH obejmuje 319 nabrzeży w 52 portach w 26 krajach na całym świecie.

      • 6 10

      • operator operuje (zarządza) na powierzonym majątku

        i idzie tam, gdzie ma lepsze otoczenie gospodarcze.
        Dlatego Gdańsk buduje infrastrukturę wokół DCT.
        Gdynia wręcz przeciwnie...

        • 9 2

      • może i GCT (podmiot) należy ale nie infrastruktura

        ta jest dzierżawiona.
        A operator idzie tam, gdzie ma możliwości do robienia interesu.
        Tak jak Maersk poszedł do Gdańska, bo Gdynia przespała swoja szansę.

        • 9 0

      • Nie boli

        Cieszymy się z tego. Tak właśnie wyglada normalna gospodarka. Zero panstwa, 100% prywatnego kapitału.

        • 6 2

    • doucz się troszkę nieuku...

      kontenerowy to może być terminal, a port to pojęcie ogólne i może być gdyński lub np. gdański

      • 11 0

    • Kiedy BCT była

      sprzedawana 30 lat temu to nie było jeszcze na świecie PO. Polska jako kraj zarabia na płaconych podatkach, cłach, port na opłatach portowych itp., ale według ciebie to nic nie znaczy. Droga czerwona ma służyć portowi jako całości, a nie tylko kontenerówce, a innym użytkownikom w tym osobom fizycznym także.

      • 15 1

  • W Szczecinie Morawiecki zapowiedział prom, pod który nawet stępka zaginęła

    dla Gdyni obiecał Drogę Czerwoną i łopaty Horały z Arciszewską zardzewiały.

    • 29 5

  • (6)

    Wystarczy spojrzeć na zdjęcie i wiadomo, że to nie mogło się udać.
    Horała, Sellin, Arciszewska-Mielewczyk i na deser Śniadek.
    Obecność choćby jednego z nich, skazywała projekt na porażkę, a tu mamy kumulację.

    • 27 7

    • Śniadek ma ważniejsze rzeczy na głowie od dróg w Gdyni jak zakaz handlu w niedzielę...

      • 14 3

    • combo :)

      • 3 3

    • (1)

      brakuje jeszcze Matiego i Jędrka, ale po tym liście może któryś doklei się do zdjęcia

      • 7 2

      • To by się działo!
        Most z Rewy do Juraty, albo tunel Gdynia -Hel.

        • 4 0

    • ci to pajacują a są tacy, co aktywnie sprawę udupili... (1)

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
      Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa.

      Zgodnie z odpowiedzią wiceministra Klepackiego, budowa OPAT nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.
      - Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane - pisze Zbigniew Klepacki i dodaje jednocześnie, że OPAT został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) i jest na liście planowanych projektów morskich. "

      • 4 0

      • Za długi tekst prztoczyłeś . Młodzi , wykształceni z wielkich miast i tak nie pojmą. Jak poczyta się komentarze na tym portalu , to ręcę opdają na wylewającą się głupotę .

        • 3 0

  • koszty utrzymania estakady dobijają miasto

    zadłużone po korek i po uszy...
    Było nie drzeć kotów z Gdakkią...

    Miasto rozpaczliwie szuka źródeł oszczędności a gdy był czas na budowę źródeł dochodów, to je niszczyło.

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane