• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piszą do Morawieckiego ws. Drogi Czerwonej

Michał Sielski
21 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Politycy wielokrotnie zapowiadali rychłe rozpoczęcie budowy drogi. Najpierw miał być OPAT, potem Via Maris, a później Droga Czerwona. W 2014 roku symboliczne pierwsze łopaty pod budowę wbijali: Janusz Śniadek, Marcin Horała, Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Jarosław Sellin. Politycy wielokrotnie zapowiadali rychłe rozpoczęcie budowy drogi. Najpierw miał być OPAT, potem Via Maris, a później Droga Czerwona. W 2014 roku symboliczne pierwsze łopaty pod budowę wbijali: Janusz Śniadek, Marcin Horała, Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Jarosław Sellin.

Przedstawiciele Rady Interesantów Portu Gdynia, związkowców oraz przedsiębiorstw zajmujących się spedycją, logistyką i transportem wysłali wraz z władzami Gdyni petycję do premiera Mateusza Morawieckiego, w której wnoszą, by przyspieszono prace nad projektem Drogi Czerwonej - czyli przedłużeniem obwodnicyMapka, która ma stanowić dojazd do Portu Gdynia. Według pierwotnych planów trasa miała być gotowa w 2027 roku, ale daleko jeszcze nawet do jej zaprojektowania.



Kiedy powstanie Droga Czerwona?

Pod apelem podpisali się Marek Tarczyński - przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, Jan Jarmakowski - wiceprzewodniczący Rady Pomorskiego Oddziału Regionalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej, Zenon Wiszowaty - przewodniczący Komisji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" Portu Gdynia, Andrzej Biernacki - przewodniczący Zarządu Międzyzakładowego Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia, Marek Szymczak - przewodniczący Komisji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" w GCT SA, Piotr Pawłowski - przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia, i Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni.

Przypomnijmy: w lipcu 2020 roku premier Mateusz Morawiecki stwierdził, że Droga Czerwona będzie częścią ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zbudowana zostanie z centralnych środków, bo połączy planowane inwestycje z portem.

To miało być jedyne rozwiązanie, które pozwoliłoby na sfinansowanie drogi. Według zeszłorocznych szacunków kosztować miała 1,5-2 mld zł. Czemu tak drogo? Ze względu na konieczność wykonania jej większości na estakadzie lub w tunelu.

Od tamtego czasu nie poznaliśmy jednak żadnych konkretów.

Czytaj więcej: Droga Czerwona - projekt utknął w miejscu

Taki przebieg ma mieć Droga Czerwona. Taki przebieg ma mieć Droga Czerwona.

Presja na premiera podziała?



To już kolejny list w sprawie Drogi Czerwonej do premiera. Wcześniej napisała do niego także Rada Krajowa Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej oraz Krajowa Sekcja Portów Morskich NSZZ "Solidarność".

Ich przedstawiciele zwrócili uwagę nie tylko na bieżące problemy z przeciążoną i niedostosowaną do tak intensywnego ruchu ciężarowego Trasą Kwiatkowskiego, ale też na szybko rozwijający się port, do którego dojeżdża się obecnie przez główne miejskie ulice.

W ubiegłym roku premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie z budżetu państwa. Przez 14 miesięcy nie pojawiły się jednak żadne konkrety na ten temat. W ubiegłym roku premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie z budżetu państwa. Przez 14 miesięcy nie pojawiły się jednak żadne konkrety na ten temat.
- Obecnie w przypadku morskiego Portu Gdynia transport drogowy i kolejowy funkcjonuje na zasadzie "jakoś to będzie". To nie tak miało być. Jesteśmy przekonani, że dalsze opóźnienie prac nad rozpoczęciem realizacji Drogi Czerwonej jest wynikiem braku priorytetowego potraktowania szeregu innych ważnych inwestycji, w tym m.in. farmy wiatrowe i Port Zewnętrzny. (...) Wnioskujemy do Pana Premiera o podjęcie natychmiastowych działań w celu włączenia Drogi Czerwonej do "Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku" i niezwłocznego rozpoczęcia prac, które doprowadzą do finalnego powstania tej kluczowej inwestycji - czytamy w liście skierowanym przez Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej do premiera RP.
Związkowcy zwracają też uwagę na to, że brak inwestycji w nowy dojazd to docelowo straty nie tylko dla regionu, ale i gospodarki całego kraju.

- Pominięcie tej kluczowej drogi dostępowej do Portu Gdynia i dalsze opóźnianie realnych prac nad rozpoczęciem realizacji Drogi Czerwonej może przynosić niepowetowane straty dla budżetu państwa oraz utratę wielu miejsc pracy w regionie - czytamy z kolei w liście Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność".

Analizy trwają, konkretów brak



Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma wyprowadzić ruch tranzytowy aut jadących do portu i z portu przede wszystkim z estakady Kwiatkowskiego, która przez nadmierne obciążenie wymaga regularnych i kosztownych remontów.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta, co pokazała ostatnia awaria dylatacji. Władze miasta nie mają złudzeń, że takie sytuacje będą się regularnie powtarzać, bo starsza część estakady nie jest przystosowana do tak dużych obciążeń, jakie generują liczne i często przeładowane samochody ciężarowe.

Problem w tym, że od poprzedniego roku, gdy miały zacząć się analizy, nic się w temacie nie dzieje. Tymczasem przed rozpoczęciem budowy przeprowadzić trzeba jeszcze m.in. analizę techniczną i środowiskową, przygotować warianty przebiegu drogi, zarekomendować wybrany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska i poczekać na decyzję. Dopiero wtedy można zacząć projektowanie drogi. Tymczasem nie ma nawet ogólnego harmonogramu takich działań. Stąd rosnący nacisk na stronę rządową, by zintensyfikowała prace.

Czy listy przyniosą skutek? Czas pokaże.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • Co za hipolryci-caly czas pluja na pis a teraz chcą od zlego pisu pieniedzy na droge buahaaa zalosne id... (4)

    • 18 14

    • Pis obiecał i okłamał (1)

      • 4 2

      • Polaków uszkiwał Ryży np z wiekiem emerytalnym....dno niemieckie

        • 2 6

    • W sedno...Helmutów niech proszą

      • 1 2

    • To Misiu nie są pieniądze PIS u, ani żadnej innej partii, budżet jestvpaństwuwy czyli nasz, społeczeństwa

      • 2 1

  • Tusk, Aziewicz, Lewandowski (4)

    Co zrobili dla portu w Gdyni i komunikacji miasta?

    Ano to:

    Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.

    Zgodnie z odpowiedzią wiceministra Klepackiego, budowa OPAT nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.
    - Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane - pisze Zbigniew Klepacki i dodaje jednocześnie, że OPAT został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) i jest na liście planowanych projektów morskich.

    • 17 5

    • no i OPAT wpisano do strategii rozwoju do 2020 roku, w 2015 przyszedł PiS (1)

      i OPAT jak nie ma, tak nie ma!

      • 7 4

      • bo czekają na nowe rozdanie

        "z perspektywą do 2030 roku"
        i niech się koledzy wykażą...
        Jako konstruktywna opozycja...

        • 3 0

    • Artykuł jest o tym co obiecał pis bo to pis teraz rzadzi (1)

      Więc po co zmieniasz temat?

      • 3 4

      • artykul jest o "drodze czerwonej" i komunikacji portu

        I tu "grubej kreski" nie bedzie.

        • 3 0

  • Idzcie do rudego masona z syrokomlii-on wam napewno daa,bo wkancu to zielona wyspa buahaaaa...

    • 11 14

  • Droga będzie jeśli ...

    Gdańsk się podda, i namiestnikiem zostanie Kacperek...

    • 0 15

  • Pismo (4)

    Może niech redakcja Trójmiasto.pl powinna się zainteresować pismem, w którym okazało się, że Prezydent Gdyni nawet nie zgłosił wniosku o dołączenie Estakady Kwiatkowskiego do listy dróg krajowych.

    • 22 4

    • A sieje propagandę ze Gdyni nie stać na jej utrzymanie, czy można być bardziej zakłamanym doktorem prawa?

      • 8 2

    • I słusznie zrobił, (2)

      bo gdyby tak się stało, to zablokowałby budowę Drogi Czerwonej.

      • 0 6

      • Oczywiście. Chce a nie może. Taki biedaczek

        • 7 0

      • "zablokowal", dobre sobie...

        Gdakkia moze spac spokojnie a tak majax co roku staly i niemaly koszt, poszla by po rozum do glowy...
        Gdynski magistrat uwielbia "nicniemoc"...

        • 2 1

  • Powodzenia Gdynio (14)

    W Gdyni tylko się płacze że warszawka oszukała. W Gdańsku port rozwija się pełną parą mimo że ta sama warszawka daje pieniądze.

    • 86 60

    • hahaha co tam się rozwija, może PGE ?

      • 10 6

    • A co na to Pan Horała? Wybrany z Gdyni? (1)

      A no tak. Został prezesem lotniska widmo i śmieje się z tych co na niego zagłosowali.

      • 35 7

      • raczej z tych, co na niego nie zagłosowali

        dlaczego ma się narzucać?

        • 11 8

    • Ha ha, rozwija się, tylko chętnych na port centralny brak :D

      • 11 2

    • Szczególnie dobrze rozwija się w Gdańsku Lotos... pod prezesurą księgowej Obajtka

      ..sprzedając kilkadziesiąt stacji i akcje obcemu kapitałowi. Doskonały rozwój :D

      • 12 7

    • to nie warszawka dała kasę (4)

      a australijscy emeryci...
      I nie port się rozwija a jeden z terminali...

      • 12 1

      • A drogi do portu też nie ma? (1)

        Zobacz jak wygląda droga do portu w Gdyni to się uśmiejesz i zrozumiesz o czym piszę.

        • 2 3

        • drogi do portu nie ma

          jedź Przetoczną czy Ku Ujściu...
          Posłuchaj, co mówią ludzie w Nowym Porcie.
          Jest jedna droga do jednego terminala. I na pierwszy rzut oka, wygląda podobnie jak w Gdyni. Tylko że w Gdyni droga jest na starej estakadzie, którą zarząd miasta uparł się restaurować i "dokończyć", zaniedbując relacje z zarządcą dróg...

          • 4 0

      • (1)

        30% to skarb państwa, australisjki fundusz dawno się wycofał

        • 1 4

        • skarb panstwa przejal 30% niecale dwa lata temu.

          I nie zmienia to faktu, ze australijskie pieniadze zbudowaly DCT i nadal ci sami ludzie nim zarzadzaja.

          • 4 0

    • Oho, w Tworkach znowu włączyli internet!

      • 6 0

    • (1)

      Panie Horała. Obiecałeś pan Gdynianom, że droga czerwona powstanie i co? Nie wracaj pan już nigdy do Gdyni.

      • 1 0

      • kto by pomyślał

        że w Gdyni ktoś zatęskni za Horałą...

        • 1 0

    • Warszfka daje? zamieniłeś się na głowę z kanarkiem?

      • 2 0

  • Możecie sobie

    pisać....kasa idzie na propagandę bo jak to wszystko inaczej nazwać

    • 5 4

  • Jak zawsze sam JAD w komentarzach

    Szkoda czasu i zdrowia czytać te głupoty

    • 7 6

  • Aaa

    gdzie w Gdyni powstała chociaż jedna nowa droga w ciągu ostatnich 10 lat wybudowana ze środków samorządowych? Gdyby nie trasa kaszubska wybudowana za kasę rządowa to nic by nie było nowego. Typowa spychologia i propaganda przedwyborcza. Zwalają winę na innych a sami robią remoncik tylko w okolicy nowych inwestycji deweloperów poukładanych w um

    • 16 2

  • Takie fotki rażą

    A widział ktoś polityka faktycznie pomagającego w czymkolwiek czynnie? Takie fotki panów w krawatach z nowymi szpadlami obrażają wyborców. Te wszystkie ustawki, święcenia, przecinanie wstążek itd. itp. Ci ludzie robią te szopki w godzinach pracy, za pieniądze podatnika. A może któryś faktycznie wskoczy w drelich, popracuje, ubrudzi się i wówczas wrzuci autentyczną fotkę .....?

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane