• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan dla gdyńskiego Międzytorza od nowa

Michał Sielski
2 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Międzytorze to atrakcyjny teren nieopodal dworca. Cały czas czeka na zagospodarowanie. Międzytorze to atrakcyjny teren nieopodal dworca. Cały czas czeka na zagospodarowanie.

Ma tam powstać nowe Śródmieście Gdyni, nazywane strefą prestiżu, tymczasem władze miasta właśnie zdecydowały, że nowy plan zagospodarowania przestrzennego obejmie tylko fragment Międzytorza. Ma to pomóc w tym, by choć część terenów mogła w końcu zostać zagospodarowana.



Jaka zabudowa powinna dominować na Międzytorzu?

Gdynia, jako jedno z niewielu miast w Polsce, ma szansę na rozbudowę Śródmieścia. I nie będzie to twór sztuczny, który powstanie w wyniku przemianowania peryferyjnych dzielnic na "centrum". W samym sercu miasta są tereny, które aż proszą się o zagospodarowanie.

Pierwszy z nich to grunty po Dalmorze i Stoczni Nauta. Tam plan już jest - powstaną kawiarnie, sklepy, mieszkania, muzeum żeglarstwa i nowa marina.

Jednak drugi obszar, nazywany niekiedy przyszłą strefą prestiżu, nie tylko leży odłogiem, ale miasto nie zdecydowało nawet, co ma tam powstać. Co jakiś czas pojawiają się nowe pomysły, jak choćby zbudowanie w tym miejscu... pętli autobusowej. Ale planu zagospodarowania przestrzennego nie ma, a obowiązujące studium jest dość ogólne. Przewiduje m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Teraz zdecydowano, że prace planistyczne obejmą tylko część Międzytorza. Od ul. Wendy zobacz na mapie Gdyni do torów kolejowych zobacz na mapie Gdyni.

- Żeby robić konkretne plany, które nie będą tylko pobożnymi życzeniami zapisanymi na papierze, należy mieć konkretnego partnera. Niestety, w tym miejscu go brak, więc zdecydowaliśmy, że zrobimy plan dla części obszaru, co może potem ułatwić uchwalanie planów dla sąsiednich terenów - wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Pomysłem nie wszyscy są zachwyceni. Rozmowy na temat zabudowy Międzytorza trwają bowiem od lat, a temat de facto nawet nie drgnął.

- To teren, na którym mogłyby powstać obiekty, których do tej pory nie ma w mieście. Może zmienić charakter nie tylko Śródmieścia, ale podnieść prestiż całej Gdyni. Dlatego warto określić termin powrotu do koncepcji objęcia planem zagospodarowania przestrzennego całego Międzytorza - podkreśla Tadeusz Szemiot, szef PO, będącej najsilniejszą opozycją w gdyńskiej Radzie Miasta.

Według władz miasta nie jest to wcale takie proste. Właścicielem terenów jest wprawdzie skarb państwa, ale wcześniej użytkownikiem było PKP. Od kilku lat sytuacja jest jednak patowa. Dlaczego?

- Tereny są dużo warte, więc praktycznie wszystkie firmy oraz poprzedni użytkownicy twierdzą, że to im się należą. Wszyscy obstawili się prawnikami i chcą się na Międzytorzu uwłaszczyć. Nie będę więc tryskał optymizmem i konkretnego terminu powrotu do uchwalenia całościowego planu nie podam. Nawet jeśli właścicielem stanie się np. PKP, to i tak będziemy musieli szukać partnera handlowego, bo przecież kolejarze osiedli i sklepów nie postawią - kończy wiceprezydent Marek Stępa.

Opinie (58) 4 zablokowane

  • Strefa "prestiżu" ?? Jakiego, do diabła, prestiżu ?? (1)

    • 17 4

    • Też mnie to urzekło :)

      • 2 0

  • Gdynia (5)

    W naszym kochanym mieście nie ma gdzie pujść na dobre zakupy nie mówiąc o dobrych knajpkach. Nasze centrum jest ubogie. Proponuje wziąść się w garść i stworzyć coś z czego będziemy dumni a zarazem zyskamy na tym my mieszkańcy i w oczach odwiedzających Gdynię.

    • 26 35

    • Buduje sie Centrum Handlowe Wzgórzę. (1)

      Będzie otwarte już w 2013. Poczytaj trochę

      • 5 5

      • buduje się od 10 lat

        • 4 0

    • nie nie nie. Musimy byc tak jak w Gdasnku, zawsze na nie

      i cokolwiek by sie tutaj nie robiło to zawsze jest nie. Wystarczy poczytać pierwszą stronę komentarzy. Rozumiem ze kazdy uważa sie za omnibusa i jego pomysły zawsze są najlepsze, ale chyba przychodzi taki czas ze powinno sie rozmawiać. Chłop ze wsi wyjdzie, ale wieś z chłopa to juz nie.

      • 6 2

    • My mieszkańcy

      My mieszkańcy lÓbimy jak nas odwiedzają, podziwiają i możne pujść do knajpek a puzniej na zakupy zeby sie pokazac, a nie poprawność jezyka polskiego- to jest mało istotne. Pokazac sie i w oczach wygladac! To jest najważniejsze!

      • 3 2

    • zakupy

      Proponuję na początek zakupy w księgarni. Słownik ortograficzny to niezbędne wyposażenie.

      • 23 0

  • Gdynia - niby metropolia...

    Gdynia - niby metropolia a ma tyle miejsc w centrum, których lepiej nie pokazywać przyjezdnym.Właśnie jednym z nich jest tzw. międzytorze.
    To co jest tam teraz to po prostu wstyd dla włodarzy miasta, chociaż są
    miejsca bardziej odrażające np. w śródmieściu u zbiegu Swiętojańskiej
    i 10 Lutego skwer, plac , dziki parking zabudowany kilkoma budami typu
    "meksyk' i miejscem spotkań gdyńskich ćpunów, meneli i obszczymurów.
    Ale wracając do międzytorza; to super teren pomiędzy Dworcem PKP a
    Dworcem Morskim. O taką lokalizację w Warszawie biły by się największe
    firmy z kraju i ze świata. A w Gdyni plany, plany a właściwie nic. I nie ma co płakać o szynach do portu bo i tak za niedługi czas węgiel czy złom przejmie
    Gdańsk Nowy Port. Gdynia, w dobrym planowaniu ma jedynie szanse na
    port pasażerski ( były plany na nabrzeże Polskie i Francuskie - chyba zdechły )
    a to przecież bardzo blisko - więc teren międzytorza to powinna być wizytówka miasta z porządnym hotelem, fajnymi sklepami ( a nie marketami )
    czy placówkami kulturalnymi. I wtenczas Pan Szczurek nie będzie pokazywał
    Panu Prezydentowi Muzeum Emigracji z motorówki, i nie ważne będą opcje
    polityczne, chociaż zdaje się epoka gryzoni się kończy...

    • 3 4

  • Transport kolejowy (4)

    A jak oni widza transport miedzy innymi wegla koleja do portu? Ktoredy? Przez kalskrone?

    • 48 16

    • port umiera niestet (1)

      • 6 10

      • Nic na to nie wskazuje.

        Jeśli według ciebie zabudowa miejska na terenach, na których obecnie rośnie trawa i krzaczory oznaczać będzie "śmierć portu", to powinszować. Upadły firmy, które były nierentowne, albo wręcz żerowały na budżecie państwa. Na ich miejsce powstały nowe (już w czasach Stoczni Gdynia oddzieliło się od niej mnóstwo uwłaszczonych półlegalnie "podwykonawców", którzy nie byli w 100% zależni od stoczni i dzięki temu, paradoksalnie, przetrwali).

        Jedyne, co mnie martwi, to to, że o ile zdaniem radnych PO jest to obszar, który mógłby podnieść prestiż miasta, to radni spod znaku Szczurka (w tym Stępa, który decyduje o tym co się w całym mieście buduje i kto dostaje kontrakty) uważają, że to świetne miejsce na "osiedla i sklepy" (które z prestiżem mają tyle wspólnego, ile decyzje miasta z ostatnich lat mają wspólnego z gospodarnością).

        • 11 0

    • Port Północny jest lepszym miejscem dla węgla

      Po co kurzyć w centrum Gdyni, lepiej w Porcie Północnym

      • 9 2

    • A wiesz co to jest Międzytorze ??

      Nikt o likwidowaniu torów nie mówi

      • 18 2

  • (2)

    Czas na budowę stadionu dla Arki, żeby nie musiała kisić się na Bałtyku.

    • 29 54

    • Tylko ze jak przychodzisz po suchy chleb dla rodziny

      to wkoło słychać Bałtyk to, Bałtyk tamto. Wez sie za siebie a potem patrz na innych.

      • 1 2

    • głupi czy z milicji? Bałtyk od dawna kisi się na stadionie rugby, ale jest tendencja spadkowa więc może niedługo zagra na jakims orliku ?

      • 10 9

  • Wystarczy zrobić Parkingi.... (1)

    i może wtedy Gdynia nie będzie zakorkowana...

    • 24 21

    • chciałas powiedziec zalac betonem??

      • 4 1

  • Miedzytorze - do anonima " i tyle"

    Miedzytorze, jest to przestrzen po miedzy dwoma torami... Akurat robie w tej branzy, na kolei.

    • 3 2

  • Plany w Gdyni

    Miedzytorze to jednak Srodmiescie, ale wladze Gdyni zapominaja ze nie tylko w srodmiesciu nalezaloby cos zrobic. Doczekamy sie w koncu polaczenia sciezek rowerowych z reszta Trojmiasta? Rozumiem ze linia brzegowa to domena Urzedu Morskiego , ale to nomen omen tez UM. Panstwo niby to samo a jakby zupelnie odrebne cele.

    • 3 5

  • Transport kolejowy (1)

    Zurbanizowac obszar po miedzy miejska hala targowa a torami kolejowymi. Tory jedynie uporzadkowac by nie bylo takiego chlewu i oczywiscie odgrodzic. Likwidujac te tory, odetniemy pol portu od transportu kolejowego. W tym tam gdzie rozladowuje/zaladowuje sie wegiel oraz chemikalia ( od nabrzeza francuzkiego - dworzec morski w prawo patrzac w strone zatoki tzn az do dalmoru - to wszystko odetniemy) pewnie caly transport w takim wypadku pojdzie do gdanska do portu polnocnego, a w Gdyni ludzie prace potraca, bo komus zachcialo sie basenu lub innych osrodkow rekraacyjnych czy do niczego nie potrzebna petle autobusowa. Zastanowic sie dwa razy i pomyslcie o konsekwencjach i o krzywdzie jaka wyrzadzicie Gdyni! Juz jedno stracilismy - stocznia gdynia. To teraz czas zlikwidowac port?! Pozdrawiam Leszek Ochmanski

    • 10 3

    • skandal! powinno się pchać pieniądze w nierentowne przedsiębiorstwa, bez znaczenia jak wielkie miałyby być te środki!!!

      niech ktoś mi jeszcze tylko powie, co to "nabrzeze francuzkie" czy to jest miejsce spotkań ludzi z wykształceniem podstawowym?

      • 1 1

  • Gdynia jest już miastem morskim jedynie z nazwy

    jw

    • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane