• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan dla gdyńskiego Międzytorza od nowa

Michał Sielski
2 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Międzytorze to atrakcyjny teren nieopodal dworca. Cały czas czeka na zagospodarowanie. Międzytorze to atrakcyjny teren nieopodal dworca. Cały czas czeka na zagospodarowanie.

Ma tam powstać nowe Śródmieście Gdyni, nazywane strefą prestiżu, tymczasem władze miasta właśnie zdecydowały, że nowy plan zagospodarowania przestrzennego obejmie tylko fragment Międzytorza. Ma to pomóc w tym, by choć część terenów mogła w końcu zostać zagospodarowana.



Jaka zabudowa powinna dominować na Międzytorzu?

Gdynia, jako jedno z niewielu miast w Polsce, ma szansę na rozbudowę Śródmieścia. I nie będzie to twór sztuczny, który powstanie w wyniku przemianowania peryferyjnych dzielnic na "centrum". W samym sercu miasta są tereny, które aż proszą się o zagospodarowanie.

Pierwszy z nich to grunty po Dalmorze i Stoczni Nauta. Tam plan już jest - powstaną kawiarnie, sklepy, mieszkania, muzeum żeglarstwa i nowa marina.

Jednak drugi obszar, nazywany niekiedy przyszłą strefą prestiżu, nie tylko leży odłogiem, ale miasto nie zdecydowało nawet, co ma tam powstać. Co jakiś czas pojawiają się nowe pomysły, jak choćby zbudowanie w tym miejscu... pętli autobusowej. Ale planu zagospodarowania przestrzennego nie ma, a obowiązujące studium jest dość ogólne. Przewiduje m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Teraz zdecydowano, że prace planistyczne obejmą tylko część Międzytorza. Od ul. Wendy zobacz na mapie Gdyni do torów kolejowych zobacz na mapie Gdyni.

- Żeby robić konkretne plany, które nie będą tylko pobożnymi życzeniami zapisanymi na papierze, należy mieć konkretnego partnera. Niestety, w tym miejscu go brak, więc zdecydowaliśmy, że zrobimy plan dla części obszaru, co może potem ułatwić uchwalanie planów dla sąsiednich terenów - wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Pomysłem nie wszyscy są zachwyceni. Rozmowy na temat zabudowy Międzytorza trwają bowiem od lat, a temat de facto nawet nie drgnął.

- To teren, na którym mogłyby powstać obiekty, których do tej pory nie ma w mieście. Może zmienić charakter nie tylko Śródmieścia, ale podnieść prestiż całej Gdyni. Dlatego warto określić termin powrotu do koncepcji objęcia planem zagospodarowania przestrzennego całego Międzytorza - podkreśla Tadeusz Szemiot, szef PO, będącej najsilniejszą opozycją w gdyńskiej Radzie Miasta.

Według władz miasta nie jest to wcale takie proste. Właścicielem terenów jest wprawdzie skarb państwa, ale wcześniej użytkownikiem było PKP. Od kilku lat sytuacja jest jednak patowa. Dlaczego?

- Tereny są dużo warte, więc praktycznie wszystkie firmy oraz poprzedni użytkownicy twierdzą, że to im się należą. Wszyscy obstawili się prawnikami i chcą się na Międzytorzu uwłaszczyć. Nie będę więc tryskał optymizmem i konkretnego terminu powrotu do uchwalenia całościowego planu nie podam. Nawet jeśli właścicielem stanie się np. PKP, to i tak będziemy musieli szukać partnera handlowego, bo przecież kolejarze osiedli i sklepów nie postawią - kończy wiceprezydent Marek Stępa.

Opinie (58) 4 zablokowane

  • Będzie miejsce

    Może jakiegoś lidla tam postawcie albo jakiś cpn?

    • 0 0

  • Zamiast

    narzekac tutaj to moze wyjdzmy na ulice i zaprotestujmy .Zrobily sie z Was siusiumajtki . jak bedziecie sie na wszystko zgadzac to pan szczurek niedlugo wykurzy ze srodmiescia tych ktorzy nie pasuja to tego prestizowego miejsca np biedniejszych a itak pewnie czesc ludzi z ulic np zeromskiego zostanie sila wysiedlona albo przekupiona za jakies nedzne grosze a ich domy wyburzone zeby na ich miejsce postawic kolejne masonskie biuro czyli bank. Ta inwestycja nie jest dla Was jako mieszkancow bo z czego skorzystacie? z bankow? kupicie sobie apartament? a moze codziennie jecie obiadki w drogich restauracjach ktore w nich beda? Bedzie tak samo jak z sea towers , mial byc taras ale nie ma ,a teraz tez pewnie nawet na te nowe tereny dalmoru was nie wpuszcza tyl;ko obiecuja glupim ludzia ze znowu jakis taras, ze super miejsce na spacery itp

    • 0 0

  • "Żeby robić konkretne plany, które nie będą tylko pobożnymi życzeniami zapisanymi na papierze, należy mieć konkretnego partnera" wyjaśnia styępa. FAKTYCZNIE! Odkąd w Gdyni rządzi klika Śzczurka pt. "samorzędność" i klakierzy maści stępa rzeczywiście nie ma partnera i ... nie będzie jeśli nadal będzie się na tych darmozjadów głosować.

    • 0 0

  • Tymczasem w Łodzi...

    "Poszerzanie śródmieścia" już się zaczęło: budowany jest m.in. podziemny dworzec. W Gdyni tylko ciągle się "planuje"...

    • 0 0

  • Port Gdynski umiera!!! zabudowuje się bezpowrotnie fragmenty portu...!!! (4)

    Gdansk może zabudowywawać swoj stary port i wyprowadzić infrastrutkture do Nowego Portu Gdynia na to nie może sobie pozwolic!!!

    • 9 3

    • pa papa porcie (1)

      port w g...ni powinien się w końcu wyniesc,podwyżyć opłaty dla portu,nigdzie nie ma takiej infrstruktury w centrum miasta.Wszelkie zaniczyszczenia z portu drogą wodną osiada na plażę, a mieszkańcy wdychają ten smog pokoksie i węglu ( szczególnie zagrożony jest szpital )

      • 1 1

      • Po co Miasto jak nie bedzie PORTU, STOCZNI, Armatorow, Marynarki ...

        • 0 0

    • SWIETA RACJA ...

      POLSKA GOSPODARKA MORSKA ... GINIE ... ZARZADZANA PRZEZ FARMAZONOW ...

      • 0 0

    • nowy plan dla portow i stoczni gdyni

      nowe porty i stocznie gdyni powinny powstac na zatoce w trojkacie gdynia - hel - puck - gdynia
      urobek przeznaczyc na poszrzenie pol. helskiego i wszystkich mokrych terenow za rumia w strone morza

      • 2 2

  • Budujmy "z głową" Metropolie Gdynia (6)

    a przez to zyskamy wszyscy jako mieszkańcy Trójmiasta i miast satelit. I o tym należy konstruktywnie dyskutować nie tylko Gdynia Zachód, czy Chwarzna i Wiczlina, ale także o bardzo atrakcyjnych gruntach w samym centrum, jak choćby panie radny Szmit molo rybackie- jak obiecał Pana kolega już miało się zacząć, a dopiero dalej Nauta, rejon Międzytorza czy część terenów po Stoczni Gdynia. Dlaczego nic Wasza partia nie wnosi do nowej strategii rozwoju miasta, jeśli już coś robi to blokuje inicjatywy i POmysły. A przecież w takim dokumencie drobiazgowo powinny być opisane zadania i działania, jakie trzeba podjąć, aby miasto było bardziej nowoczesne i przyjazne mieszkańcom no i piękne. Tylko taka wspaniała Gdynia da impuls także dla rozwoju Gdańska i jako Trójmiasto - choć wsparte o miasta przyległe, staniemy się regionem z którym nie tylko reszta kraju, ale i region Bałtyku winien się liczyć. T to powinno być wprowadzeniem do nowej STRATEGII, bo poprzednia strategia sporządzona została w 2003 r. i obowiązuje przez 10 lat tak naprawdę się skończyła. Wypracowanie nowej wizji powinno objąć wszystkie środowiska i najlepszych w świecie urbowizjonerów.
    - To dobrze, że robimy różne przymiarki do stworzenia czegoś wspaniałego. A trzeba zaczynać od czegoś jednak gdzie tkwią realne możliwości już dziś, bo to nie jest pisanie na wodzie, który można napisać szybko, lub na kolanie.
    - Naprawdę wymaga on wielu dyskusji, symulacji i analiz. Taka wstępna koncepcja winna obejmować wszystkie sfery najbardziej potrzebne w funkcjonowaniu miasta, regionu i nie tylko, potrzeba zatem odpowiednich ludzi, czasu, aby zredagować dobrze przyszłość Wspaniałej Gdyni.
    - Sam jak tu nie raz pisałem zaczynałbym od rozbudowy Na jednym końcu na cele publiczne ogromnego Centrum Przesiadkowego z funkcjami handlowo-usługowymi i z drugiej strony Międzytorza z budową w okolicach Nauty Ogromnego Terminalu Promowego. Te dwie potrzebne inwestycje sprawią, że teren Międzytorza nabierze życia i stanie się naturalnym śenrum miasta a nie takim wymuszonym czyli wymalowanym. Spowoduje, że na tym solidnym pniu powstanie zdrowa tkanka miejska, która będzie musiała piąć się w górę.

    • 6 5

    • Bezstronny = Radny Żmuda Trzebiatowski

      • 0 1

    • ?????????????????????????????????????? (2)

      "wspaniała Gdynia da impuls także dla rozwoju Gdańska"

      nawet się nie będę silił na komentarz...

      Albo nie, skomentuje tak jak na to zasługuje ta bzdura powyżej:
      buahahahahahahahahaahahahahahahahahah

      • 5 0

      • więc się nie sil (1)

        Bo co światlejsi Gdańszczanie szybko spieniężą swoje mieszkania, póki nie spadną do granicy zbycia i po zadłużeniu dla Euro szybko przeprowadzą się do Gdyni;))

        • 0 4

        • Tu akurat o prxeprowadzce decydują głównie kobiety

          A dla nich sprawa najdroższego w Polsce gdańskiego utrzymania mieszkania (czynszu) i kosztów z nim związanych nie jest głównym determinantem, a nawet mogą się pochwalić, że więcej płacą to i pewnie jest wartość tego większa;))? Czynnikami, które decydują o wyborze nieruchomości, są niezmiennie i niezależnie od płci respondentów jej cena (83,5%), lokalizacja (79,3%) oraz powierzchnia (46,3%). W dalszej kolejności nabywcy, przede wszystkim kobiety, biorą pod uwagę standard mieszkania bądź domu (16,5%).

          Wśród innych elementów wpływających na wybór (6,4% ) pojawiały się także informacje o liczbie pokoi, rozkładzie mieszkania względem stron świata, wielkości ogrodu, balkonu czy tarasu, roku budowy czy windzie;)).

          • 2 0

    • Taa .. "Ogromny terminal promowy" (1)

      Z promów korzystają przede wszystkim TIR-y.
      Chesz ten cały gigantyczny ruch ciężarowy puścić przez centrum miasta ?
      Fantazji Ci nie brakuje ( z rozsądnym mysleniem już nieco gorzej )

      • 4 0

      • no nie do końca

        i tak będzie trzeba budować poprzez Międzytorze nową ulice biegnącą do Centrum Przesiadkowego ul.Wiśniewskiego (a tory już mamy) a z stamtąd albo do Kwiatkowskiego, tunelem do Morskiej, lub też do Polskiej stworzyć porządny łącznik w końcu wg. opracowanej koncepcji Waszyngtona też ma się zatrzymać gdzieś tam w okolicy.
        A za Centralny Terminal Promowy widziałbym rozbudowany b.Wydz. Obróbki Skrawaniem i Wyposażenia od strony Portu a kończąc przy basenie Nauty. Oczywiście część budowli poprowadzona nad torami.

        • 1 1

  • I jest miejsce na Forum Kultury!

    Jeśli nie wiedzą co tam postawić, to niech tam postawią Forum Kultury. W końcu jakie miejsce może być lepsze na centrum "wyższej kultury", którą chce promować Szczurek niż strefa prestiżu? I niech nie próbuje zabudować Parku Rady Europy!

    • 2 0

  • Na zachodzie takie wolne miejsce byłoby wymuskaną perełką a MY pewnie walniemy tam kerfura/tesko/reala albo osiedle zamknięte.

    • 3 0

  • Port Lotniczy (5)

    To idealne miejsce na lotnisko, bo to w Babich Dołach za daleko od centrum. Jestem za budową lotniska większego niż Rębiechowo.

    • 42 21

    • Lotnisko w strefie miejskiej i to większe niż Rębiechowo. W gimnazjum powinni odciąc internet... (3)

      • 4 5

      • (1)

        Piętrowe by weszło .

        • 7 0

        • hahahahhaha, doooooooobre!

          • 0 0

      • Nie widzicie, że wniebowzięty dworuje sobie i ma dobre poczucie humoru??? Oj, ludzie, ludzie, wyluzujcie trochę !

        • 3 1

    • niestety zdania gamoni nie są brane pod uwagę, sorki:(

      • 8 6

  • Likwidacja gospodarki morskiej ... To po co "komu" gdynia ... (2)

    Port, stocznia, plo,armatorzy,marynarka wojenna, dalmor itd itd to po co "komu" "miasto z morza ..." gdy nie bedzie pracy ... Juz zlikwidowano ok 40 tys etatow ... Co dalej ... Dodatkowa marina ... Molo ... Apartamenty dla kilkunastu nowobogackich ... Pozdrowienia z kocborowa, tworek i lublinca dla "wlodarzy" ...

    • 57 19

    • Znajomość ośrodków "wypoczynkowych" (1)

      Widać, że świetnie orientuje się Pan w ośrodkach opieki psychiatrycznej, więc moze warto wrócić i nie psuć rzeczywistości innym? Schizofrenie się leczy ;)

      • 11 15

      • zwykli LUDZIE Zyja niestety w RZECZYWISTOSCI ...

        a "wlodarze" w tandetnej propagandzie sukcesu ... trzeba tez nie zapominac ze obecny system "startowal" likwidujac juz od poczatku tzw rusko-brazylijskiego kapitalizmu ok 70 % gospodarki NARODOWEJ ... czyli zakladajac ze w Gdyni "z morza i ... przekretow" "wyparowala tez Gospodarka Morska to to sie "nadaje do odpowiedniego specjalistycznego leczenia" ... i scigania bo samo PLO bylo warte ok 2-3 mld usd (ok 140 statkow itd ...) ... DALMOR, przeladunki PORTOWE, STOCZNIE ... czyli kto tu z kogo ... ale Pozdrawiam i Dziekuje za zainteresowanie bo obecnie GM prawie nikt w kraju sie nie interesuje ... a Szkoda bo to PERLA I DIAMENT W KORONIE kazdego "normalnego" KRAJU ...

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane