• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan miejscowy dla terenów po Naucie gotowy

Patryk Szczerba
23 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa. Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa.

W tym tygodniu radni Gdyni przyjmą plan zagospodarowania dla rejonu ulic Waszyngtona i Węglowej zobacz na mapie Gdyni określający m.in. przebieg planowanych dróg. To także zielone światło dla inwestycji na byłych terenach Stoczni Nauta, jednak niewykluczone, że równocześnie początek konfliktu z działającym tam przedsiębiorstwem.



Czy plan miejscowy będzie punktem zwrotnym w kwestii zagospodarowania tego terenu?

Pierwsze informacje o tym, że Agencja Rozwoju Przemysłu, będąca faktycznym właścicielem Nauty, znalazła poprzez fundusz inwestycyjny MS TFI partnera gotowego zagospodarować tereny poprodukcyjne, pojawiły się w lutym w tego roku. Do zagospodarowania jest obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw.

Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw. Według informacji z początku roku inwestor miałby dysponować kapitałem 130 mln euro do wykorzystania na zagospodarowanie terenu.

Na dwa dni przed uchwaleniem planu zagospodarowania przedstawiciele Nauty zapewniają, że zainteresowanych jest sześć podmiotów, ale ich nazw wciąż nie chcą ujawniać.

- To mogłoby zaszkodzić negocjacjom. Wszyscy potencjalni inwestorzy czekają na uchwalenie planu miejscowego, który jest punktem wyjścia do dalszych rozmów. Nie przewidujemy procedury przydzielenia wyłączności na negocjacje jednej ze spółek - wyjaśnia Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Nauta.

Przypomnijmy, że firma za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu jest uwarunkowany sprzedażą nadmorskich gruntów, a te - uchwaleniem planu zagospodarowania terenu.

Na najbliższej sesji Rady Miasta dokument wreszcie zostanie przyjęty. Ma określać konkretne warunki zabudowy oraz zabezpieczyć teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową. Trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. W tej sprawie ma być podpisany specjalny dokument.

- Dla nas najważniejsze były ustalenia, które pozwalały na tym terenie prowadzić inwestycję drogową, mające przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni. Udało się dojść do porozumienia. W kwestii zabudowy czekamy na ruch właściciela terenu - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Szacunkowy koszt drogi może wynieść nawet 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane ścieżki rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.

Budowa ul. Nowej Węglowej ma ruszyć w latach 2015-2020. Zakres inwestycji uzależniony jest od dofinansowania przedsięwzięcia z Unii Europejskiej. Miasto liczy na co najmniej 50 proc. wkładu z budżetu UE. Mówi się jednak nawet o 70 i 80 proc. Część pozostałych kosztów mogłaby zostać rozdzielona pomiędzy Polski Holding Nieruchomości, dysponujący gruntami po Dalmorze, MS TFI i miasto. Umowy o partycypacji w infrastrukturze drogowej zostały podpisane. Otwartą kwestią pozostaje ich zakres.

- To minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować drogę. Oczywiście będziemy zabiegać o wyższe kwoty, jednak póki co, ciężko powiedzieć, jak to się zakończy - tłumaczy Stępa.

Swoje interesy wciąż próbuje zabezpieczyć firma Sword - producent pił taśmowych zatrudniająca 80 osób, znajdująca się przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Właściciele rozważają skierowanie sprawy do sadu, ponieważ w planie miejscowym budynek z siedzibą i halą produkcyjną ma zostać zrównany z ziemią. Firma w zamian ma otrzymać odszkodowanie i przenieść się w inne miejsce.

Sytuacji nie zmieniły negocjacje z miastem ani właścicielem terenu. Według pracowników firmy obydwie strony nie były zainteresowane ich pozytywnym zakończeniem. W ramach zastraszania miało nawet dochodzić do czasowych wyłączeń energii elektrycznej.

Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

- Jeśli plan zostanie przyjęty w takiej formie, to jest to początek otwartego konfliktu, ponieważ dokument naszym zdaniem będzie niezgodny z prawem. To także stwarza problem dla potencjalnego inwestora, który nie będzie prawdopodobnie skłonny wyłożyć swoich pieniędzy, gdy nie będzie uregulowanych w pełni spraw własnościowych - tłumaczy Roman Wójcik, właściciel firm Sword.

Dodaje, że ze strony firmy była gotowość pójścia na kompromis w postaci przeniesienia produkcji w inne miejsce przy pozostawieniu w centrum części biurowej. Do porozumienia nie doszło, a sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

Miasto tłumaczy, że odszkodowanie oraz nowa działka wyceniona na warunkach rynkowych to wszystko, co można zaoferować przedsiębiorstwu. Zmiana przebiegu drogi nie wchodzi "w grę", a problemem są m.in. są warunki techniczne. W ostateczności niewykluczone jest wszczęcie procedury wywłaszczenia.

Zobacz, jak w lutym wyglądał teren, gdzie obecnie trwa budowa hotelu Marriot Courtyyard.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • Ładny projekt.... (3)

    lubię budynki gdzie przeważa szkło a nawet są całe oszklone.

    • 51 42

    • mam nadzieje, że to był sarkazm... (1)

      tandeta, beton, kg, styropian... klocki, płoty, szlabany, po co to na co to, miasta szkoda

      • 6 12

      • podaj cegłę

        wolałbyś cegły, ty zboku jeden...? i co do tego mają kg ćwoku ?

        • 0 3

    • Powinni inwestować w produkcję a nie w konsuming

      To może by ta Polska coś zaczęła zarabiać a tak to tylko zarobią ci co na stołkach siedzą. jak przytulą po mieszkanku.

      • 22 6

  • to już zdaje się kolejna (3)

    która to już z rzędu ??? dyskusja o przyspieszonej zabudowie betonowcami jeszcze wolnych lub zwalnianych terenów w GDYNI ,kilka dni temu był na tapecie BULWAR ,teraz tereny po zwijanej stoczni ...SZCZUREK idzie po najmniejszej linii oporu,nie MYŚLĄC WCALE o przyszłych pokoleniach GDYNI ,zabudowa spowoduje nieodwracalne zmiany na dziesiątki lat ,ten teren POWINIEN pozostać WŁASNOSCIĄ PUBLICZNĄ MIESZKAŃCÓW GDYNI !!!...tymczasem SZCZUREK zachowuje się tak jakby był jego prywatnym właścicielem ...STOP DLA SZCZURKA !!! ODDAĆ GDYNIĘ GDYNIANOM...!!!

    • 7 2

    • nie bojta sie tak GA (2)

      bo kto wam to wybuduje...
      Nie widze chetnych. ;)

      • 0 1

      • ps (1)

        • 0 0

        • chodzi tylko o podnirsienie wartosci gruntu

          Po to uchwala sie plan zagospodarowania. Potem juz spolki i agencje rozniaste beda handlowac, hipoteki ustanawiac i aporty wnosic....

          • 1 0

  • I z nowu te jachty na wizualizacjach. Żeglarska wiocha Polski. (3)

    W takim tempie mariny za 20-cia pare lat jak dobrze pójdzie.
    Chyba tego nie dożyje.

    • 4 0

    • jachty będą tam trzymać zwykli Gdynianie. Bezrobotni z Chylonii i Obłuża. (2)

      • 4 0

      • A ci z Grabówka to gdzie ? (1)

        • 2 0

        • CI z Grabówka będą spędzali czas na podróżach. Po Pekinie.

          • 5 0

  • wyborcy ! - nie pozwólcie już demolować i niszczyć miasta !!! (15)

    dzisiejsza Gdynia to efekt kilkudziesięciu lat funkcjonowania tu przemysłu stoczniowego ,wielu poważnych firm związanych z gospodarką morską ,firm armatorskich , Przede wszystkim prężnie i pracującego i rozwijającego się do niedawna Poru !!! -To wszystko było Gdyńskim kapitałem -skarbem ,tak jak skarbem Dubaju jest ropa na której leży ! ! -I nie dajmy się zwieść tym ,że jakiś Idiota nazywa dziś Gdynie Dubajem północy !- Dubaj swój skarb mam! - a nas Banda oszołomów naszego skarbu nas pozbywa i już pozbyła !!!

    • 40 11

    • Wyborco Gdańska pomyśl też o tym (4)

      dzisiejszy Gdańsk to efekt kilkudziesięciu lat funkcjonowania tu przemysłu stoczniowego , wielu poważnych firm związanych z gospodarką morską ,firm, Przede wszystkim prężnie i pracującego i rozwijającego się Portu !!! -To wszystko było Gdańskim kapitałem -skarbem , nie dajmy się zwieść tym ,że jakiś Idiota nazywa dziś Gdańsk Dubajem północy !-- a nas Banda oszołomów naszego skarbu nas pozbywa i już pozbyła !!!

      • 7 3

      • (1)

        popieram. to co zrobiono w ostatnich siedmiu latach musi być dokładnie zbadane i rozliczone. zniszczenie gospodarki morskiej to jeden z " sukcesów" rządów obecnej partii przewodniej.

        • 4 3

        • Nie myl pojęć .te likwidacje trwają od sierpnia 80 .

          • 0 0

      • tylko, że w Gdańsku i stocznie i porty sobie dobrze radzą (1)

        a nawet port się rozbudowuje znacznie

        • 3 0

        • Stocznia Gdańska ?

          A gdzie ona jest ? Moze Guzikiewicz coś wie .

          • 2 0

    • za poźno, co miało być sprzedane, sprzedano, kto miał wziąć w łapę, wziął jeszcze w latach 90.

      • 1 0

    • Gdzie do pracy ? (7)

      Pracowałem w Naucie,Marynarce Wojennej,Komunie ... dla mnie to paranoja żeby państwo leżące nad morzem nie miało przemysłu stoczniowego ! a gdzie nasza flota ja się pytam ?! Dalmor,PLO .... Polska paranoja ... chory kraj !

      • 9 5

      • (4)

        Masz rację, jednak Angela Merkel lepiej sobie radzi niż Donald Tusk - dlatego jest jak jest. Stocznia Gdynia upadła, bo woleli uratować Hamburg.

        • 7 5

        • (3)

          Tak sobie dobrze radzi, że Remontowa przejęła kilka kontraktów od upadających stoczni niemieckich.

          • 4 0

          • (2)

            Nie twierdzę, że nie, ale Hamburg przetrwał niestety kosztem Gdyni.

            • 4 5

            • (1)

              Która stocznia w Hamburgu przetrwała kosztem Gdyni? Blohm + Voss czy może J.J. Sietas, która w 2011 r. ogłosiła upadłość a obecnie należy do Rosjan? A może stocznie w Wismarze i Warnemunde "przetrwały" kosztem Gdyni? Tylko, że one też ogłosiły upadłość, też przejęli je Rosjanie a 1500 osób poleciało na bruk. A może stocznie w Stralsundzie czy Wolgaście przetrwały kosztem Gdyni? Tylko kurcze, no one też są bankrutami.

              • 5 1

              • dopiero teraz... ale to prawda, że ratowali (próbowali ratować) je kosztem stoczni w Polce

                • 1 0

      • Stocznie muszą przynosić zyski

        Każde przedsiębiorstwo które sobie nie radzi musi upaść. Koniec dotowania z pieniędzy podatników!!!

        • 4 2

      • Oczywiście, nie mamy przemysłu stoczniowego, nic a nic, tylko tak się składa, że Remontowa wg. Drydock jest w pierwszej piątce najbardziej cenionych stoczni na świecie i portfel zamówień mają wypełniony na lata do przodu, nasze stocznie jachtowe to też światowa czołówka, jesteśmy drugim terminalem przeładunkowym na Bałtyku a za Stocznię Gdańską podziękuj Jaworskiemu i ekipie PiS.

        • 4 2

    • Jakie to niszczenie miasta?
      Pięknie zagospodarowany teren jest twoim zdaniem gorszy od obdrapanych i walących się budynków jakie stoją tam teraz?
      Nie rozśmieszaj mnie!

      • 4 2

  • kolejne betony w centrum. (8)

    wybory, szybciej! bo nic nie zostanie jak w Sopotu

    • 73 81

    • (2)

      no tak szkoda terenów zielonych po stoczni buahahahha

      • 24 3

      • Antyszczur (1)

        Muszą szybko sprzedawać, bo niebawem wylecą od koryta.

        • 7 17

        • Nie wiem co będą sprzedawać, bo gmina nie jest właścicielem ;)

          • 4 1

    • (1)

      A kiedy wybudują tunel łączący Hutniczą z Chylonską.....chyba za 100lat jak samochody będą już latały...grunt że w CENTRUM się buduje inni się nie liczą

      • 41 14

      • Niestety plebs z Chylońskich bloków jest w gryzoniu zakochany nie przeszkadza im stanie w korkach :)

        • 2 5

    • Gdynia (1)

      Chcieliście Szczurka, to macie...

      • 23 24

      • Mamy i mam nadzieję, że to się nie zmieni

        • 21 11

    • kolejna maruda co chciałaby chat ze strzechami jak przed 1920

      • 28 13

  • Nieśmiało zapytam - gdzie ma sie rozbudowywać Port ? (1)

    Czy te piękne budynki wygenerują Wam dochód, aby zapłacić w kredycie za mieszkanko za 7 kpln / m2 ?

    • 6 0

    • daj spokój

      nie po to są fajerwerki i sylwester z Polsatem, żeby zadawać pytania wymagające myślenia.

      • 3 0

  • Parki!

    Nie mam nic przeciwko takim budynkom, a nawet lubię taki rodzaj zabudowy. Tylko pod pewnym warunkiem; ilośc parków (i tego typu miejsc "zielonych") powinna odpowiadać ilości takich budynków. Budujcie nowoczesne kompleksy mieszkalne, hotelowe, czy jakie tam jeszcze są. Tylko proszę, NIE zapominajcie o zieleni której potrzebujemy wszyscy! Jak jadę do centrum to chciałbym też chwilę posiedzieć w parku wsród ćwierkających ptaków, myśle że nie tylko ja. Pozdrawiam serdecznie.

    • 3 0

  • oby tylko nie zrobili zamkniętych osiedli dla elity (6)

    to miejsce zasługuje na coś lepszego i napewno nie na ciasną zabudowę, jak przy Sea Towers jedno na drugim.

    • 6 3

    • MPZ przewiduje ogólnodostęne nabrzeża, więc nie ma takiej opcji. (5)

      • 4 0

      • (3)

        Pozwolenie na budowę Sea Towers też przewidywało ogólnodostępny taras i co z tego wyszło?

        • 5 1

        • (2)

          ale mieszkańcy się zbuntowali

          • 1 1

          • (1)

            Ale mieszkańcy nie mieli nic do buntowania się, ogólnodostępny taras był warunkiem pozwolenia na wybudowanie tego klocka i nikt tego wcześniej nie ukrywał, więc jak ktoś się decydował na mieszkanie tam - wiedział o tym

            • 4 0

            • Ale kasa jest wpłwowa i wszystko załatwia .

              • 2 0

      • Nie może przewidywać nic innego

        Grodzenie brzegu morskiego (z wyjątkiem zamkniętych terenów portowych) jest w PL nielegalne...

        • 3 0

  • (1)

    Jak dla mnie rewelacja. W dobrą stronę idzie Gdynia.

    • 0 11

    • Pełną prędkością ku upadkowi .

      Taki kurs został wybrany .

      • 3 0

  • Gdynia jako miasto portowe , zamyka się od morza .

    Budowniczowie portu przewracają się w grobach . Gdynia będzie miastem portowym bez portu i bez miejsc pracy . Biura , to tylko producenci makulatury i niszczenia lasów (wycinka drzew) , a chleb będą sprowadzać ze Szwecji i Niemiec , tylko za co ? Bez produkcji nie będzie w mieście niczego .

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane