• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Patryk Szczerba
7 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ekspansję trolejbusów zapowiadają odpowiedzialni za transport zbiorowy w Gdyni. Nie będzie to jednak związane z budową nowej sieci trakcyjnej. Ekspansję trolejbusów zapowiadają odpowiedzialni za transport zbiorowy w Gdyni. Nie będzie to jednak związane z budową nowej sieci trakcyjnej.

Rozszerzenie linii trolejbusowych, przebudowa węzłów przesiadkowych dla planowanych gdyńskich stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz utrzymanie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej to główne cele, jakie stawia przed sobą Gdynia w zakresie polityki transportowej.



Krajobraz transportowy Gdyni zmieni również budowana Pomorska Kolej Metropolitalna. Krajobraz transportowy Gdyni zmieni również budowana Pomorska Kolej Metropolitalna.

Na czym przede wszystkim powinni skupić się w najbliższych latach zarządzający gdyńską komunikacją?

Wszystkie cele zostały zawarte dokumencie pod nazwą "Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gdyni oraz miast i gmin objętych porozumieniami komunalnymi na lata 2014-2025". Ponad stustronicowe opracowanie zostało przyjęte przez radnych Gdyni. Do jego sporządzenia i zatwierdzenia zobowiązane jest każde większe miasto.

- Stawiamy na zrównoważony rozwój transportu trolejbusowego, kolei miejskiej, utrzymanie wysokich standardów obsługi komunikacyjnej oraz węzły integracyjne - podkreśla Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia.

Przyszłość gdyńskiej komunikacji miejskiej, zdaniem autorów raportu nie będzie zła, choć zakładany jest spadek popytu na jej usługi. W porównaniu do 2012 roku, kiedy z usług ZKM Gdynia skorzystało 89 mln pasażerów, tylko do 2015 roku ma się zmienić niewiele. 10 lat później popyt ma się zmniejszyć już o 11 proc. Zmiany dotyczą również taboru. W latach 2014-2020 na gdyńskich ulicach ma się pojawić 16 nowych trolejbusów i 78 autobusów.

Współpraca z Pomorską Koleją Metropolitalną


Nowe pojazdy będą też potrzebne w przypadku, gdy średnia prędkość trolejbusów i autobusów z powodu korków będzie się zmniejszała. W ostatnich sześciu latach zmalała o 7,5 proc. i 4,5 proc. W zatrzymaniu spowalniania pojazdów pomóc ma Tristar. Jeśli się nie uda, potrzebnych będzie kolejnych 20 pojazdów, by obsłużyć dotychczasową sieć połączeń, która ma pozostać bez zmian.

Wyzwaniem jest też Pomorska Kolej Metropolitalna. Cztery gdyńskie przystanki: przy Rivierze, na Karwinach, przy miejskim stadionie oraz w Gdyni Głównej, które powstaną w 2015 roku mają, w perspektywie kilku lat stać się węzłami przesiadkowymi z prawdziwego zdarzenia z parkingami rowerowymi i nowymi pętlami autobusowymi. Gdy PKM pojawi się na Fikakowie, Obłużu i Babich Dołach, transport szynowy może zacząć być równorzędnym dla autobusowego i trolejbusowego.

- Dalsza integracja transportu miejskiego i kolejowego jest nieunikniona, możliwy będzie również inny podział zadań przewozowych między kolej, autobusy i trolejbusy, niż ma to miejsce w chwili obecnej. Na pewno integracja nie może opierać się tylko na jednym wspólnym bilecie, choć wprowadzenie biletu metropolitalnego było ważnym krokiem w żmudnym procesie integracji. Integracji taryfowo-biletowej towarzyszyć musi tworzenie węzłów integracyjnych przy przystankach kolejowych. To proces, który wymusza wzajemną współpracę samorządów i podmiotów rynku kolejowego. W odniesieniu do powstającej linii PKM nie wiemy, kto będzie realizował na niej przewozy - opowiada Marcin Wołek, radny Samorządności i pracownik Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego.

To ważne, bowiem cały czas pobrzmiewa postulat większej integracji biletowej wszystkich trójmiejskich przewoźników, chociażby w zakresie wprowadzenia 1-godzinnych biletów. Sprawa ma zostać rozwiązana w ciągu pięciu lat. Wiele zależy od dofinansowania budżetowego. Gdyński ZKM, którego przychody z usług wyniosły 68 mln zł, otrzymał w 2013 roku dopłaty w wysokości 88 mln zł, z czego 78 mln pochodziło z Gdyni. 10 mln dołożyły gminy ościenne, które także są przez ZKM obsługiwane. Dopłaty pokryły jednak tylko 56,5 proc. ponoszonych kosztów.

Więcej trolejbusów, mniej sieci trakcyjnej

Wśród planów istotną rolę odgrywa zwiększenie udziału trolejbusów, które mają obsługiwać już nie tylko centrum, ale także dzielnice, gdzie nie ma i prawdopodobnie nie będzie sieci trakcyjnej. Wszystko za sprawą baterii trakcyjnych, które pozwolą na przejazd nawet ok. 15 km bez zasilania z sieci. Nowe pojazdy mają wjechać do Demptowa, na Chwarzno i Wiczlino w ciągu najbliższych lat.

- Testy trolejbusów wyposażonych w najnowsze baterie trakcyjne mogą zacząć się jeszcze w tym roku w ramach unijnego projektu Civitas Dynamo, a postęp technologiczny w tym zakresie jest niesamowity. Gdyńska komunikacja trolejbusowa, należąca do wiodących w całej Europie, stała się poligonem doświadczalnym dla innowacyjnych rozwiązań, podpatrywanych przez wiele miast europejskich. Oczywiście trolejbusy nie zastąpią autobusów, ale mogą być ich uzupełnieniem i poszerzyć możliwości obsługi wybranych obszarów w Gdyni w oparciu o napęd bateryjny bez konieczności budowy sieci zasilającej - zaznacza Marcin Wołek.

Więcej ma być także linii midibusowych, zwłaszcza w Małym i Wielkim Kacku oraz pojazdów wyposażonych w klimatyzację - za 10 lat wszystkie będą ją miały. Niezmienne ma być zagęszczenie przystanków oraz częstotliwość kursowania oraz utrzymanie relacji cen jednorazowych biletów w stosunku do okresowych. Jako konieczną określono współpracę z Zarządem Dróg i Zieleni w zakresie premiowania pojazdów komunikacji miejskiej pierwszeństwem przejazdu. Niewykluczone są też inwestycji w automaty biletowe, na które ostatnio zabrakło pieniędzy.

- Podeszliśmy do sprawy kompleksowo, bazując w jak największym stopniu na badaniach realizowanych przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni i solidnych danych statystycznych. To pozwala uchwycić odpowiednie i najważniejsze zagadnienia i wyzwania. Oczywiście, ciężko dokładnie przewidzieć, co będzie za 10 lat w transporcie zbiorowym, ale to opracowanie pozwoli nam wytyczyć kierunki, w których będzie następował rozwój transportu w mieście- wyjaśnia Marcin Wołek.

Miejsca

Opinie (90) 3 zablokowane

  • Pseudo - wspólna taryfa, rzecz aktualnie nie istniejąca w trójmieście, wielka bujda.... (2)

    Biletowe zamieszanie zacznie się w przyszłym roku, wraz z uruchomieniem PKM.
    Jak beton nie do ruszenia czekają w bezruchu decyzyjnym wszystkie spółki i spółeczki komunikacyjne w 3city, zamiast już teraz prowadzić intensywne prace konsultacyjne nad przyszłością wspólnego taniego biletu aglomeracyjnego.

    Gdzie są konsultacje: społeczne i środowiskowe, rozmowy partnerskie pomiędzy gminami i negocjacje z zarządem woj. pomorskiego w sprawie wspólnej taryfy i wspólnego organizatora przewozów w aglomeracji trójmiejskiej?

    Obecnie w 3city i okolicy nie ma żadnej spójnej i jednolitej polityki komunikacyjnej, nie ma żadnej współpracy organizatorów przewozów pasażerskich. W temacie taryf biletowych panuje totalny chaos, który prędzej czy później rozłoży na łopatki cały system komunikacyjny Trójmiasta.
    Problem jej braku uwidoczni się natychmiast po starcie PKM, a najbardziej będzie widoczny na tzw. parkingach P+R. Prawie Nikogo tam nie będzie....

    Niestety PKM bez jednolitej taryfy z SKM, ZTM i ZKM już od samego początku będzie wozić powietrze. Tak jak w będącym w stanie agonii PKP IC szybko dojdzie do likwidacji świeżo otwartych destynacji.
    Czy taki cel ma przyświecać nowo otwieranej PKM?
    Zapewne nie, ale bez zmian w myśleniu zarządców taki smutny los dla PKM wisi w powietrzu.

    Również dalsze prowadzenie przewozów przez obecne 20 spółeczek samorządowych (ok. 10 autobusowych, 3 czy 4 kolejowych, tramwajowych i trolejbusowych), gdzie każda ciągnie kasę w "swoją" stronę, wspierając budżet "swojej" gminy, czy samorządu jest kompletnym nieporozumieniem.
    Należy jak najszybciej wybrać jedynego, najlepiej pomorskiego, organizatora wszystkich publicznych przewozów pasażerskich. Inaczej....klops.

    Zupełnie bezkrytyczni wydają się wszyscy Ci (samorządy), którzy zapowiadają super rozwój komunikacji trójmiejskiej, również dzięki nowemu PKM, nie dostrzegając tych dwóch WIELKICH nierozwiązanych podstawowych przeciwności losu.

    Póki co obserwuję totalny brak kompetencji osób odpowiadających za wspólną taryfę i organizację przewozów w całym regionie.

    • 20 1

    • oczywiście, że tak jest

      bilety powinny być wspólne: półgodzinne, jednogodzinne, dwugodzinne, trzygodzinne i całodniowe. I każdy wybrałby sobie taki, jaki akurat jest mu potrzebny.
      Sprzedawanie na siłę karnetów wieloprzejazdowych również jest bzdurą.
      Jest no fair, robienie na siłę pseudobiznesów przez np.: ZKM Gdynia.

      • 4 2

    • fakt, tylko się gryzą zamiast współpracować

      I czemu to mieszkańcy Gdyni i Gdańska ma służyć. Może zgnębieniu Sopotu, hm

      • 2 1

  • popyt

    Dziwnym trafem popyt na komunikację miejską w Gdańsku w tym samym czasie rośnie a nie maleje. Wielka szkoda też że Gdynia nie widzi potrzeby wprowadzenia trolejbusów przegubowych, no ale ludzie z tytułami naukowymi powiedzą że "żadna z linii nie przekroczyła zdolności przewozowej". Chyba najwyższa pora na zmiany personalne w ZKM Gdynia.

    • 21 3

  • 5 lat !!! Panie Wołek. a może 10 lat !!!! Ile trzeba mieć tytułów, by z tak "błachym problemem" podołać w rok. (1)

    "cały czas pobrzmiewa postulat większej integracji biletowej wszystkich trójmiejskich przewoźników, chociażby w zakresie wprowadzenia 1-godzinnych biletów. Sprawa ma zostać rozwiązana w ciągu pięciu lat."

    • 17 1

    • a jak mam zarabiać kasę, muszę przecież zabezpieczyć się na przyszłość

      • 4 0

  • Tymczasem rok 2025, Gdynia kupuje jako pierwsza w Gdyni automaty biletowe!! Szczesliwi mieszkancy wiwatuja na czesc prezydenta Szczurka.

    • 31 2

  • Chcecie się integrować z PKM

    Jest to kolej metropolitarna kojarząca się z Gdańskiem.
    Jak tak możecie. Szczureczek będzie bardzo bardzo niezadowolony.
    A cesarz niezadowolony to same nieszczęście.

    • 13 4

  • bilety

    Dlaczego ZKM nie idzie droga innych miast Polski (Wrocław, Karków, Warszawa) i nie postawi biletomatów na przystankach, nie zamontuje biletomatów w autobusach, trolejbusach. Kupowanie całego karnetu, lub biletu godzinnego na linie pośpieszne w trajtku(nie da się kupić innego) to lekka przesada. Ale po co, pasażera ma się gdzieś..

    • 19 2

  • Profesorki, doktorki (2)

    Górnolotne tytuły, a animozje przyziemne.

    5 lat na wprowadzenie wspólnego biletu?! Żenująca wypowiedź pracownika z kręgu wzajemnego uwielbienia jednej katedry UG.
    Londyn może, Warszawa może, a Wy profesorki od 20 lat dyskutujecie nad wyższością biletu jednorazowego nad czasowym...

    • 35 0

    • Wiadomo o co chodzi

      O stołki dla znajomych królika. Przy jednym bilecie byłby jeden Zarząd, teraz są 2.

      • 10 0

    • czym dużej dyskutuję, tym więcej robie na tym kasy, czy to jasne ???

      • 10 0

  • bez wprowadzenia spójnego systemu zniechęcania do korzystania z samochodów (1)

    każde nowoczesne miasto się zadusi prędzej czy później. W całym Trójmieście podstawą powinno być ułatwianie dostępu pasażerów do SKM i PKM przez poprawę warunków dojścia pieszych i dojazdów rowerem do przystanków i stacji. Do tego darmowe, strzeżone i zadaszone parkingi rowerowe na wszystkich stacjach SKM i PKM. - koszty finansowane z opłat za parkowanie samochodów w pobliżu centrum miasta.
    Niedługo kolejnym hitem w mieście będzie jazda rowerem elektrycznym. Do tego oczywiście trójmiejski system rowerów wypożyczanych samoobsługowo.
    Do tego otwierany na przepływ statków most pieszo- rowerowy na Oksywie.

    • 7 7

    • Kolejny nawiedzony który chce ludzi zmuszać. Nie marnuj się tutaj. Jedź na Białoruś.

      • 4 0

  • (1)

    czemu investuje się monstrualne pieniądze kiedy można kupić ekologiczne i ekonomiczne autobusy na gaz ziemny?
    w tym min naszego Solarisa
    autobusy te niemuszą mieć baterii i nie maja 15 km limitów
    a i prąd nie jest za darmo...
    czas już rozstac się z spadającymi szelkami...

    • 7 8

    • ciichooo! robisz zamach na Gdyńskość

      modernistyczną i polską emanację! hahaha

      • 1 2

  • Karwiny Obłuże (1)

    Ciekaw kidy będzie można pojechac normalny jedym bez przesiadki autobusem z Karwin na Obłuże

    • 9 0

    • jak ruszy PKM, to może przetrasują K

      Ciekawe, kiedy jednym autobusem, np. "K" pojedziemy z Wiczlina na Pogórze/Oksywie.
      "K" już od jakiegoś czasu powinien do pętli Chwarzno jeździć z Kaczych Buków przez Wiczlino, a nie Obwodnicę. Z Chwarzna na Chylonię bez zmian obwodnicą

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane