• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w kolejnej dzielnicy Gdańska. Brakuje ponad 300 parkomatów

Maciej Korolczuk
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów.

Strzyża jest kolejną - po Wrzeszczu Dolnym - dzielnicą, która chce utworzenia strefy płatnego parkowania. Urzędnicy otrzymują też sygnały o konieczności ustawienia nowych parkomatów z dzielnic, gdzie pobór opłat już obowiązuje. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma ani zapasowych urządzeń, ani też środków, by je kupić. W sumie może chodzić nawet o 330 nowych parkomatów. Władze miasta deklarują, że środki się znajdą, jeśli wolę objęcia opłatami za parkowanie wyrażą mieszkańcy.



Czy miasto powinno rozszerzać strefy płatnego parkowania?

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że radni Wrzeszcza Dolnego podjęli uchwałę, w której zwracają się do rady miasta o objęcie całej dzielnicy strefą płatnego parkowania. Teraz na podobny krok zdecydowali się radni Strzyży.

Dzielnica położona między Oliwą a Wrzeszczem Górnym, a więc dzielnicami, gdzie pobór opłat za parkowanie obowiązuje już od kilku lat, cierpi na nadmiar samochodów pozostawianych przez kierowców szukających darmowych miejsc postojowych. Jak przyznają radni dzielnicy, największy kłopot występuje na ulicach: Kisielewskiego, Karłowicza, Sychty, Zamenhofa i Żeleńskiego, gdzie parkują kierowcy przyjeżdżający do Garnizonu czy studenci Wyższej Szkoły Bankowej (w ich przypadku problem narasta głównie w weekendy).

  • Problem z parkującymi nawet na wjazdach na posesję autami narasta w dzielnicy Strzyża od lat.
  • Często jedynym sposobem na walkę z nielegalnym parkowaniem jest interwencja Straży Miejskiej.
  • O problemie z autami studentów rozjeżdżających dzielnicę Strzyża pisaliśmy już w 2015 r.

- Pytania o utworzenie strefy płatnego parkowania docierały do rady dzielnicy od ok. 10 lat - przyznaje Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu dzielnicy. - Na ostatnim spotkaniu z mieszkańcami odbyła się spontaniczna sonda, kto jest za strefą a kto przeciw. Ok. 70-75 proc. osób obecnych na sali - a frekwencja była bardzo wysoka - opowiedziało się za utworzeniem strefy. Uchwałę zamierzamy poddać pod głosowanie jeszcze przed końcem roku, by na styczniowej sesji rady miasta mogli się tym zająć radni.
Intencyjna uchwała rady dzielnicy jeszcze niczego nie przesądza, ale jest pierwszym etapem do utworzenia SPP. Podobnie, jak w przypadku Wrzeszcza Dolnego, miałaby ona zostać wprowadzona od razu w całej dzielnicy, ale o tym, na których ulicach wprowadzono by pobór opłat, zadecydowaliby w konsultacjach społecznych mieszkańcy poszczególnych ulic.  

Nowe parkomaty także w Śródmieściu



O rozszerzenie poboru opłat apelują do władz miasta także radni dzielnicy Śródmieście. Nowe parkomaty miałyby się pojawić na Długich Ogrodach i przyległych ulicach: Szafarni, Świętej Barbary, Seredyńskiego, Sadowej czy Łąkowej. Kłopot w tym, że magazyn GZDiZ jest pusty.

- Temat pojawił się jeszcze podczas poprzedniej kadencji rady dzielnicy, ale usłyszeliśmy, że GZDiZ nie ma ani środków, ani też nowych parkomatów. Kazano nam się uzbroić w cierpliwość. Rozumiemy tę sytuację, bo nie zostaje nam nic innego - przyznaje Maximilian Kieturakis, przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście.
Wobec kłopotów z nielegalnym parkowaniem w Śródmieściu, radni zaproponowali nawet, że mogą pokryć część kosztów z nowego, wyższego budżetu rady dzielnicy. Pomysł jednak upadł, bo koszt jednego parkomatu wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a tylko w Śródmieściu potrzeba co najmniej kilkunastu nowych urządzeń.

Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe. Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe.

W kolejce Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Oliwa i Śródmiejska SPP



Zapotrzebowanie na nowe parkomaty jest jednak większe. Poza Wrzeszczem Dolnym, Strzyżą, Śródmieściem o nowe parkomaty zabiegają też radni Oliwy. Niewykluczone również, że w przyszłym roku powstanie w Gdańsku Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Wówczas pobór opłat obejmie prawdopodobnie kolejne ulice na Głównym i Starym Mieście, Starym Przedmieściu czy Dolnym Mieście.

Łącznie - jak wynika z szacunków urzędników - już teraz potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma na to środków. Zapytaliśmy więc władz miasta, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na ten cel pieniądze.

- Nowe parkomaty są sukcesywnie instalowane na ulicach Gdańska - przypomina z-ca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak.- W minionej kadencji, jesienią 2016 roku, na ulicach miasta pojawiło się 160 takich urządzeń. Jeśli będzie wola mieszkańców, by na kolejnych ulicach wprowadzić pobór opłat, to zgodnie z naszą umową społeczną o wcześniejszych konsultacjach, będziemy reagować na te wnioski. Decyzje w sprawie ewentualnych środków, które umożliwią zakup kolejnych parkomatów, zapadną w grudniu - deklaruje wiceprezydent Gdańska.

Opinie (614) ponad 20 zablokowanych

  • Na Strzyży to mieszkańcy (4)

    Przeciez na Strzyży to mieszkańcy parkują a nie żadni studenci, czy pracownicy. Zamenhofa czy żeleńskiego jest non stop zawalona bez względu na porę dnia i dzień tygodnia.

    • 17 10

    • (3)

      i po 18 zabierają samochody do łóżeczka - bo robi się pusto

      • 5 1

      • (2)

        Pusto to się robi na parkingach garnizonu. Przejdź się wieczorem na Zamenhofa , zobacz jakie są pustki.

        • 3 0

        • (1)

          wiem ze jest pusto bo mieszkam na zamenhofa,

          • 1 1

          • wieczorem jest pusto

            • 0 0

  • Wola mieszkańców? (2)

    Ktoś tu perfidnie manipuluje lub wprost kłamie! Wystarczy spojrzeć na wynik ankiety obejmującej głosy z ...Trójmiasta, a nie z konkretnej jego części.
    Dziwne: droga pid moim domem nie należy do mnie i za parkowanie przed nim będę musiał zapłacić, ale część tej drogi, czyli chodnik staje się "mój", gdy spadnie śnieg. To ja pod karą grzywny mam zadbać o nie swoje, by było odśnieżone.

    • 23 1

    • (1)

      To jest "przywilej" życia w tzw. systemie. Tak jak i to, że chcesz oglądać tylko np. 5 wybranych kanałów z kablówki i tylko one Ciebie interesują, ale musisz płacić operatorowi abo za 150 kanałów .

      • 1 0

      • Co innego życie w systemie, którego reguły zna się przed wejściem

        a co innego zmiana reguł, w czasie kiedy z tego systemu już korzystasz.

        • 0 1

  • Jaki piękny przykład bezmózgowia (1)

    Grek Zorba w końcówce filmu powiedział "jaka piękna katastrofa". Mam podobne odczucie, ale dotyczy to stanu umysłowego mieszkańców nie tylko Strzyży. No po prostu masochiści. Przeszkadzają im inne samochody? Mi też przeszkadzają na moim osiedlu, co nie oznacza, że będę wolał o płatne miejsca parkowania. wy też gdzieś będziecie chcieli zaparkować i wtedy zgodnie z własnym życzeniem zapłacicie, tyle że na innym osiedlu.

    • 14 6

    • ad vocem

      tylko, że nikt mieszkańców nie pyta o zdanie a Rada Osiedla sama sobie ustala i wnioskuje o strefę płatnego parkowania. Co za paranoja! Nie chcę płacić jako mieszkanka za parkowanie na ulicy pod oknem, ale chcę, aby płaciły te samochody, które np. przyjeżdżają spoza Gdańska i traktują auto jako hotel (dosłownie w nim śpiąc). Mamy coraz więcej takich przypadków i nic z tym nie możemy zrobić!!!

      • 1 1

  • Jakiej rotacji (4)

    Ja nie chcę nigdzie rotować, ja tu mieszkam. Abonament mieszkańca to nic innego jak kolejna danina, których w Polsce jest stanowczo zbyt wiele.

    • 30 4

    • Abonament na mieszkańca to nic innego.. (3)

      ... jak przenoszenie na mieszkańców kosztów parkingu, które powinien zapewnić deweloper (współpracując mniej lub bardziej z miastem). Dlaczego to mieszkańcy mają płacić za to, że obok ktoś wybudował biuro i miał wywalone na zapewnienie pracownikom miejsc parkingowych? To miasto i deweloper powinni mieć problem a nie mieszkańcy.

      • 6 1

      • (2)

        Miejsc jest wiele, tylko trzeba zapłacić. Nawet nie chce myśleć jak wyglądałaby osiedle jakby nie było wymuszonej rotacji płatnymi parkingami.

        • 0 2

        • Dziwne. (1)

          Na moim osiedlu nie mam płatnego parkowania i nie mam też problemu ze znalezieniem miejsca postojowego. Nie ma "wymuszania rotacji" opłatami i wszyscy się mieszczą na miejscach parkingowych.
          No tak, ale ja mieszkam w wielkiej płycie...

          • 0 0

          • Zależy ile usług i miejsc pracy jest na osiedlu. Niekiedy na osiedla przyjeżdżają tylko mieszkańcy i goście k wtedy wszyscy się mieszczą.

            • 0 0

  • Pazerność patfusów w radach dzielnic nie zna granic

    • 18 1

  • Jeśli niektóre opinie piszą gdańszczanie to ja chromolę, co z was są za ludzie? Empatii za grosz nie macie... (2)

    Gdańsk jest chyba je dy nym miastem w Polsce, gdzie ludzie chcą wszedzie podnosic opłaty za parkowanie, powiekszac Strefy Płatnego Parkowania, a do tego dowalać coraz więcej tych cholernych niszczących auta bordowych progów zwalniających, więcej straży miejskiej, oczywiście won ze "słoikami" etc. Jak to kiedyś Kazik śpiewał, o kuchwa! Z roku na rok życie w tym mieście coraz bardziej mnie irytuje! Weź tak raz czy dwa pojedź autem do strefy, zapłać za parę godzin postoju dwucyfrową sumę (oczywiście na dziurawej ulicy), policz ile wychodzi na miesiąc i do jakich można dojść wniosków? Jakieś 7-8 lat temu było inaczej, a teraz Gdańsku swój głos ma coraz więcej dalekich mi opcji (miejscy aktywiści, agresywni rowerzyści, lewica światopoglądowa etc.), a kierowców aut osobowych to co poniektórzy by najchętniej się pozbyli a ich auta zezłomowali, wracajmy na osiołki, riksze i rowery... Brawo pani prezydentowa, brawo włodarze miasta, coraz lepiej wam idzie. To jest jakaś zbiorowa masakra, która zbiera coraz większe żniwa...

    PS. Czy już wspominałem, że dostać się z obszaru zwanego Gdańsk Południe do centrum / Wrzeszcza / Oliwy etc. za pomocą komunikacji miejskiej jest wręcz niemożliwe / czasochłonne / drogie (niepotrzebne skreślić)?

    • 32 12

    • Popieram w 100% (1)

      Moje ulubione trasy zbiorkomem: 1. Wrzeszcz Górny (Brętowska Brama) - Wrzeszcz Dolny (Hallera/Kościuszki) 2. Jak wyżej - Elbląska/Miałki Szlak 3. Złota Karczma - Wiszące Ogrody - wszystko z przesiadkami i godzina minimum, a co dopiero jak chcesz gdzieś dalej jechać, np. do Gdyni? Mnie i mojej rodziny nie stać aby jeździć komunikacją, mamy terminy, zobowiązania, budżety - to jest dobre jak jesteś studentem albo emerytem.

      • 5 2

      • Złota Karczma - Wiszące Ogrody to jakieś 3 minuty jazdy PKM. Faktycznie, bardzo długo.

        • 2 1

  • (1)

    Rozwiązanie z płatnym parkowaniem, ale z abonamentami dla mieszkańców jest chyba najbardziej optymalne na tą chwilę. "Przyjezdni", jak chcą se na uczelnię, czy do sklepu podjechać mają nie kombinować tylko zapłacić przykładowe 3 zł/h, a miejscowi, którym zależy na posiadaniu samochodu będą mieli możliwość zakupu abo za np. 50,80 czy 100 zł/m-c, ale za to jak zaparkują, to nie będą musieli się obawiać blokad kół. Prawie tak jak z komunikacją miejską, jesteś stały mieszkaniec kupujesz miesięczny i masz wszystko w 4 literach, jesteś "od święta" w danym miejscu, kupujesz bilet jednorazowy.

    • 5 14

    • "najbardziej optymalne" - czy ty wiesz, że tak się nie mówi?

      • 0 0

  • Jako mieszkaniec nie zgadzam się !!!

    Miasto powinno wybudować bezpłatne parkingi dla mieszkańców i gości którzy do naszego miasta przyjeżdżają.

    • 20 8

  • Płacimy podatki i to z nich powinniśmy mieć zagwarantowane bezpłatne miejsca parkinkowe. (1)

    • 17 6

    • Jestem szczęśliwym posiadaczem jachtu. Płace podatki w Gdańsku

      Dej mie darmowe stanie w marinie w górkach i dej port w Brzeznie. Dej wybudowany kanał do mojego biura i buduj mi ygrekbomy na Orlowie. Należy mi się bo mam łódkę.

      • 2 0

  • Dulkiewicz ręce precz od darmowych miejsc parkingowych.

    • 20 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane