• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w kolejnej dzielnicy Gdańska. Brakuje ponad 300 parkomatów

Maciej Korolczuk
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów.

Strzyża jest kolejną - po Wrzeszczu Dolnym - dzielnicą, która chce utworzenia strefy płatnego parkowania. Urzędnicy otrzymują też sygnały o konieczności ustawienia nowych parkomatów z dzielnic, gdzie pobór opłat już obowiązuje. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma ani zapasowych urządzeń, ani też środków, by je kupić. W sumie może chodzić nawet o 330 nowych parkomatów. Władze miasta deklarują, że środki się znajdą, jeśli wolę objęcia opłatami za parkowanie wyrażą mieszkańcy.



Czy miasto powinno rozszerzać strefy płatnego parkowania?

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że radni Wrzeszcza Dolnego podjęli uchwałę, w której zwracają się do rady miasta o objęcie całej dzielnicy strefą płatnego parkowania. Teraz na podobny krok zdecydowali się radni Strzyży.

Dzielnica położona między Oliwą a Wrzeszczem Górnym, a więc dzielnicami, gdzie pobór opłat za parkowanie obowiązuje już od kilku lat, cierpi na nadmiar samochodów pozostawianych przez kierowców szukających darmowych miejsc postojowych. Jak przyznają radni dzielnicy, największy kłopot występuje na ulicach: Kisielewskiego, Karłowicza, Sychty, Zamenhofa i Żeleńskiego, gdzie parkują kierowcy przyjeżdżający do Garnizonu czy studenci Wyższej Szkoły Bankowej (w ich przypadku problem narasta głównie w weekendy).

  • Problem z parkującymi nawet na wjazdach na posesję autami narasta w dzielnicy Strzyża od lat.
  • Często jedynym sposobem na walkę z nielegalnym parkowaniem jest interwencja Straży Miejskiej.
  • O problemie z autami studentów rozjeżdżających dzielnicę Strzyża pisaliśmy już w 2015 r.

- Pytania o utworzenie strefy płatnego parkowania docierały do rady dzielnicy od ok. 10 lat - przyznaje Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu dzielnicy. - Na ostatnim spotkaniu z mieszkańcami odbyła się spontaniczna sonda, kto jest za strefą a kto przeciw. Ok. 70-75 proc. osób obecnych na sali - a frekwencja była bardzo wysoka - opowiedziało się za utworzeniem strefy. Uchwałę zamierzamy poddać pod głosowanie jeszcze przed końcem roku, by na styczniowej sesji rady miasta mogli się tym zająć radni.
Intencyjna uchwała rady dzielnicy jeszcze niczego nie przesądza, ale jest pierwszym etapem do utworzenia SPP. Podobnie, jak w przypadku Wrzeszcza Dolnego, miałaby ona zostać wprowadzona od razu w całej dzielnicy, ale o tym, na których ulicach wprowadzono by pobór opłat, zadecydowaliby w konsultacjach społecznych mieszkańcy poszczególnych ulic.  

Nowe parkomaty także w Śródmieściu



O rozszerzenie poboru opłat apelują do władz miasta także radni dzielnicy Śródmieście. Nowe parkomaty miałyby się pojawić na Długich Ogrodach i przyległych ulicach: Szafarni, Świętej Barbary, Seredyńskiego, Sadowej czy Łąkowej. Kłopot w tym, że magazyn GZDiZ jest pusty.

- Temat pojawił się jeszcze podczas poprzedniej kadencji rady dzielnicy, ale usłyszeliśmy, że GZDiZ nie ma ani środków, ani też nowych parkomatów. Kazano nam się uzbroić w cierpliwość. Rozumiemy tę sytuację, bo nie zostaje nam nic innego - przyznaje Maximilian Kieturakis, przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście.
Wobec kłopotów z nielegalnym parkowaniem w Śródmieściu, radni zaproponowali nawet, że mogą pokryć część kosztów z nowego, wyższego budżetu rady dzielnicy. Pomysł jednak upadł, bo koszt jednego parkomatu wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a tylko w Śródmieściu potrzeba co najmniej kilkunastu nowych urządzeń.

Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe. Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe.

W kolejce Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Oliwa i Śródmiejska SPP



Zapotrzebowanie na nowe parkomaty jest jednak większe. Poza Wrzeszczem Dolnym, Strzyżą, Śródmieściem o nowe parkomaty zabiegają też radni Oliwy. Niewykluczone również, że w przyszłym roku powstanie w Gdańsku Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Wówczas pobór opłat obejmie prawdopodobnie kolejne ulice na Głównym i Starym Mieście, Starym Przedmieściu czy Dolnym Mieście.

Łącznie - jak wynika z szacunków urzędników - już teraz potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma na to środków. Zapytaliśmy więc władz miasta, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na ten cel pieniądze.

- Nowe parkomaty są sukcesywnie instalowane na ulicach Gdańska - przypomina z-ca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak.- W minionej kadencji, jesienią 2016 roku, na ulicach miasta pojawiło się 160 takich urządzeń. Jeśli będzie wola mieszkańców, by na kolejnych ulicach wprowadzić pobór opłat, to zgodnie z naszą umową społeczną o wcześniejszych konsultacjach, będziemy reagować na te wnioski. Decyzje w sprawie ewentualnych środków, które umożliwią zakup kolejnych parkomatów, zapadną w grudniu - deklaruje wiceprezydent Gdańska.

Opinie (614) ponad 20 zablokowanych

  • Napiszcie gdzie nie będzie parkometrów, będzie krócej .

    • 2 1

  • Indie

    Gdyby nie jakiekolwiek regulatory miejsc parkowania (m.in. parkometry, szlabany, itp.) na terenach będących własnością jednostki budżetowej to w krótkim czasie mamy w Gdańsku kołchoz indyjski. Wtedy wszyscy dostaliby dopiero niezłej czkawki.

    • 3 2

  • Klamstwo ,kkamstwo po trzykroc klamstwo!!!!!!!!

    Mieszkancy tego chcieli...Serio? Macie nas za glupkow?

    • 5 2

  • Prawniczej mafii obejsc sie nie da.

    Najpierw otaczamy intratny biznes odpowiednimi przepisami (pod okreslone grupy intetesu)pozniej juz tylko dzielimy sie zyskami z grupami ,ktore tymi przepisami uszczesliwilismy...Ryba psuje sie od glowy.

    • 3 0

  • Owce do golenia spia spokojnie. ..

    Kiedy sie owce obudzicie i pokazecie fucka tym radnym i Radzie miasta?Kiedy wymusicie odejscie calego Biura rozwoju Miasta jak bylych komunistow na prokuratorskich stolkach?Nie wierze po prostu nie wierze ,ze 70 % zaglosowalo za.Dowiedzcie sie lepiej ,kto byl na tym spotkaniu..Czy nie bylo to spotkanie zorganizowane podobnie jak te z achelma ,gdy na spotkanie zarzadu mieszkancow przyszli goscie wyposazeni w pel omocnictwa.Cos tu smierdzi na km .Byc moze to smierdzacy interes radnych i jakiegos nowego operatora...Warszawskiego cwaniaka z pod Radomia .Nie dajcie sie .Wywalcie tych radnych na zbity pysk bo juz was nie reprezentuja.Czym szybciej tym lepoej.Tylko musicie tego. Chciec!

    • 2 1

  • Deweloperowi musi się opłacać. (1)

    To credo UM Gdańska. To deweloper powinien pokryć koszty konieczne wynikające ze skutków inwestycji. Do wniosków o WZ zawsze dołączane są opinie o braku wpływu inwestycji na ruch drogowy. Uwagi do WZ zgłaszane przez mieszkańców są pomijane. A teraz olaboga , Huston mamy problem.

    • 9 1

    • ci*lowo te wnioski sa pomijane.

      • 0 0

  • (3)

    pytam szczerze, czy to nie obciach studiować na wyższej szkole bankowej...?

    • 15 4

    • Bankowa to żenujący poziom edukacji

      odwoływane zajęcia, merytorycznie baaardzo słabo, za spore czesne, w sumie taki
      Miś Bareji. Ale czasy się zmieniły, a oni w głebokiej komunie.
      Właściwie to sciągają pieniądze za usługę, której nie oferują, to co jest faktycznie nauczane to jakaś farsa.

      • 1 0

    • jak sie niczego nie umie ...

      • 1 0

    • Nie.

      • 0 1

  • Skandaliczna polityka miasta. (1)

    Biurowcami zabudowuje się każdy wolny skrawek ziemi na ,, starych dzielnicach '' Budynki te zapewniają parkingi tylko dla nielicznych a i te są czasem płatne. To samo jest na nowych ,, zamkniętych '' osiedlach. Mieszkańcy osiedli mimo, że płacą podatek od użytkowania wieczystego za tereny ,, wspólne '' nie mają gdzie postawić swojego auta. Straż Miejska nie sprawdza czy parkujący mają identyfikatory. Nie nakłada kar. Operatorzy stref parkowania sp. z o. o. biorą kasiorę za ...... no właśnie , za co ?

    • 4 1

    • Skandal w Gdańsku?

      A w innych miastach to jak jest? Inaczej?

      • 1 0

  • To jest śmieszne (1)

    Tak poza tym pod UM jest darmowy parking dla urzędników, prezydenci mają do dyspozycji sluzbowe samochody.
    A teraz pod kazda glupia biedronka czy kioskiem ruchu parkometry. Przyjezdzam na 5 min i 2 min trace na pobranie bilecika 100 metrow dalej.

    • 2 0

    • to wcale nie jest śmieszne, ze nie rozumiesz o czym piszesz

      • 1 1

  • parkowanie na Strzyży (4)

    Jestem mieszkanką ul Strzyża, Rada dzielnicy twierdzi, że złożyła wniosek o wprowadzenie stref parkowania na wniosek mieszkańców, ale nie jest to zgodne z prawdą. Nie chcemy stref ypłatnego parkowania na ul. Sychty.

    • 12 9

    • nie chcemy popieram (1)

      na Sychty jest gabinet weterynaryjny do którego podwożone sa ranne i chore zwierzątką a i mieszkańcy muszą gdzięś stanąć ! lepsza korzyść byłaby ze zburzenia tych szpetnych garaży

      • 2 1

      • Ul. Sychty zastawiona "obcymi" autami. Trudno jest przejechać. I nie chcecie jej odblokować dla siebie? Koszt abonamentu dla właścicieli nieruchomości nie jest wysoki. A święty spokój jest bezcenny.

        • 0 0

    • (1)

      Podejrzewam że było jakieś zebranie i na którym była niewielka grupka mieszkańców i oni to zgłosili.
      Na moim osiedlu gdzie kiedyś mieszkałem tak właśnie to funkcjonowało a potem np z piaskownic robiono klomby żeby emerytom nie przeszkadzały krzyki dzieci.

      • 6 0

      • miasto potrzebuje pieniędzy

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane