• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w kolejnej dzielnicy Gdańska. Brakuje ponad 300 parkomatów

Maciej Korolczuk
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów.

Strzyża jest kolejną - po Wrzeszczu Dolnym - dzielnicą, która chce utworzenia strefy płatnego parkowania. Urzędnicy otrzymują też sygnały o konieczności ustawienia nowych parkomatów z dzielnic, gdzie pobór opłat już obowiązuje. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma ani zapasowych urządzeń, ani też środków, by je kupić. W sumie może chodzić nawet o 330 nowych parkomatów. Władze miasta deklarują, że środki się znajdą, jeśli wolę objęcia opłatami za parkowanie wyrażą mieszkańcy.



Czy miasto powinno rozszerzać strefy płatnego parkowania?

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że radni Wrzeszcza Dolnego podjęli uchwałę, w której zwracają się do rady miasta o objęcie całej dzielnicy strefą płatnego parkowania. Teraz na podobny krok zdecydowali się radni Strzyży.

Dzielnica położona między Oliwą a Wrzeszczem Górnym, a więc dzielnicami, gdzie pobór opłat za parkowanie obowiązuje już od kilku lat, cierpi na nadmiar samochodów pozostawianych przez kierowców szukających darmowych miejsc postojowych. Jak przyznają radni dzielnicy, największy kłopot występuje na ulicach: Kisielewskiego, Karłowicza, Sychty, Zamenhofa i Żeleńskiego, gdzie parkują kierowcy przyjeżdżający do Garnizonu czy studenci Wyższej Szkoły Bankowej (w ich przypadku problem narasta głównie w weekendy).

  • Problem z parkującymi nawet na wjazdach na posesję autami narasta w dzielnicy Strzyża od lat.
  • Często jedynym sposobem na walkę z nielegalnym parkowaniem jest interwencja Straży Miejskiej.
  • O problemie z autami studentów rozjeżdżających dzielnicę Strzyża pisaliśmy już w 2015 r.

- Pytania o utworzenie strefy płatnego parkowania docierały do rady dzielnicy od ok. 10 lat - przyznaje Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu dzielnicy. - Na ostatnim spotkaniu z mieszkańcami odbyła się spontaniczna sonda, kto jest za strefą a kto przeciw. Ok. 70-75 proc. osób obecnych na sali - a frekwencja była bardzo wysoka - opowiedziało się za utworzeniem strefy. Uchwałę zamierzamy poddać pod głosowanie jeszcze przed końcem roku, by na styczniowej sesji rady miasta mogli się tym zająć radni.
Intencyjna uchwała rady dzielnicy jeszcze niczego nie przesądza, ale jest pierwszym etapem do utworzenia SPP. Podobnie, jak w przypadku Wrzeszcza Dolnego, miałaby ona zostać wprowadzona od razu w całej dzielnicy, ale o tym, na których ulicach wprowadzono by pobór opłat, zadecydowaliby w konsultacjach społecznych mieszkańcy poszczególnych ulic.  

Nowe parkomaty także w Śródmieściu



O rozszerzenie poboru opłat apelują do władz miasta także radni dzielnicy Śródmieście. Nowe parkomaty miałyby się pojawić na Długich Ogrodach i przyległych ulicach: Szafarni, Świętej Barbary, Seredyńskiego, Sadowej czy Łąkowej. Kłopot w tym, że magazyn GZDiZ jest pusty.

- Temat pojawił się jeszcze podczas poprzedniej kadencji rady dzielnicy, ale usłyszeliśmy, że GZDiZ nie ma ani środków, ani też nowych parkomatów. Kazano nam się uzbroić w cierpliwość. Rozumiemy tę sytuację, bo nie zostaje nam nic innego - przyznaje Maximilian Kieturakis, przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście.
Wobec kłopotów z nielegalnym parkowaniem w Śródmieściu, radni zaproponowali nawet, że mogą pokryć część kosztów z nowego, wyższego budżetu rady dzielnicy. Pomysł jednak upadł, bo koszt jednego parkomatu wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a tylko w Śródmieściu potrzeba co najmniej kilkunastu nowych urządzeń.

Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe. Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe.

W kolejce Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Oliwa i Śródmiejska SPP



Zapotrzebowanie na nowe parkomaty jest jednak większe. Poza Wrzeszczem Dolnym, Strzyżą, Śródmieściem o nowe parkomaty zabiegają też radni Oliwy. Niewykluczone również, że w przyszłym roku powstanie w Gdańsku Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Wówczas pobór opłat obejmie prawdopodobnie kolejne ulice na Głównym i Starym Mieście, Starym Przedmieściu czy Dolnym Mieście.

Łącznie - jak wynika z szacunków urzędników - już teraz potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma na to środków. Zapytaliśmy więc władz miasta, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na ten cel pieniądze.

- Nowe parkomaty są sukcesywnie instalowane na ulicach Gdańska - przypomina z-ca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak.- W minionej kadencji, jesienią 2016 roku, na ulicach miasta pojawiło się 160 takich urządzeń. Jeśli będzie wola mieszkańców, by na kolejnych ulicach wprowadzić pobór opłat, to zgodnie z naszą umową społeczną o wcześniejszych konsultacjach, będziemy reagować na te wnioski. Decyzje w sprawie ewentualnych środków, które umożliwią zakup kolejnych parkomatów, zapadną w grudniu - deklaruje wiceprezydent Gdańska.

Opinie (614) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Tylko czekać, jak wielki spółdzielnie mieszkaniowe zrobią swoje tereny płatne jak Garnizon i okaże się, że problem parkowania jest dalej tylko wszyscy płacimy.

    • 21 2

    • (1)

      Ale ja jestem zadowolony z tego rozwiązania , kiedy przyjeżdżam tam do lekarza płacę 1 zł /h ale tym sposobem zawsze mam miejsce do zaparkowania . Gdyby tego nie było parkowaliby tam wszyscy z okolicy.

      • 3 0

      • Ja teZ. Nie ma gratów stojących tygodniami pod oknami, rozjezdzonych trawników i pozastawianych chodników. Masz auto to płać. Grunt nie jest za darmo,

        • 2 0

  • Każdemu kto jest za strefą polecam pojechać choć raz komunikacją dłużej niz 5 km - wrażenia nieziemskie. zamiast utrudniać życie kierowcom może warto pomyśleć, co zrobić, aby ludzie chętniej wybierali komunikację...

    • 34 5

  • Pora założyć partię polityczną, której (1)

    jednym z głównych celów będzie likwidacja płatnych miejsc postojowych w całym Gdańsku.
    Wygranie wyborów pewne na 100%

    • 15 18

    • Zakładaj to wolny kraj . Była już PPPP to i Ty masz sz szansę . ciekawe tylko jak po wygranych wyborach rozwiążesz problem parkowania.

      • 2 0

  • Zbędne parkomaty są w SOD na Ogarnej

    Zostawiono je niby dla tych mieszkańców, którzy nie mają opłaconego abonamentu, a mają identyfikatory, to Ci z grodzonych podwórek z własnymi miejscami parkingowymi....

    • 8 2

  • co za bzdura! (4)

    Ja uważam że faktycznie, można się wkurzyć jak na chodniku stoją samochody, ale nie jest rozwiązaniem parkometr!!! tylko zróbcie więcej miejsc parkingowych!! To rozwiąże problem!!!
    Płace podatki, w paliwie również za to powinny być dobre ulice i miejsca parkingowe!!!!!

    • 40 7

    • w Gdańsku widzą tylko 2 rozwiązania: parkometr albo słupki !!! Straż Miejska czy Policja nie istnieje.

      • 8 2

    • Bzdura. Więcej miejsc = wygodne parkowanie = kierowcy zachęceni do wyprowadzki za miasto = zwiększenie ruchy

      Przecież przerabiamy to w Gdańsku od 15 lat. Nie wierzę że jeszcze ktoś tego nie widzi

      • 2 4

    • Podatki w paliwie to zbiera państwo a nie miasto.

      Do pisurów się zwróć.

      • 3 2

    • I gdzie te miejsca parkingowe mają zrobić? Ulice mają minimalną szerokość, ciężko wyminąć się autem to może kosztem chodnika, albo trawnika robić te miejsca parkingowe?Aut jest coraz więcej i problem się będzie pogłębiał

      • 3 0

  • To mieszkańcy. (4)

    Jeśli chodzi o Strzyżę to jestem pewien, że to sami mieszkańcy zabierają sobie miejsca postojowe, 2 samochody na jedno mieszkanie/rodzinę i problem gotowy. Trudno mi uwierzyć, aby ludzie z garnizonu zostawiali auto 2 ulice dalej. Studenci? Owszem wynajmują dużo mieszkań na Strzyży.
    Poza tym, aby zrobić strefę, trzeba porządnie wyznaczyć i oznaczyć miejsca parkingowe, a to oznacza, że będzie ich jeszcze mniej!

    • 21 12

    • pracujesz w garnizonie - prawda?

      • 3 2

    • (1)

      Nie zgodzę sięa Żeleńskiego, Karłowicza, Sychty parkują pracownicy biur z Garnizonu. Spacer dobrze im robi, gdy parkują za darmo. Po moim domem stoją od 8 do 17.

      • 1 0

      • i Zamenhofa jeszcze

        • 0 0

    • serio....

      jeśli nie mieszka Pan/Pani w okolicach WSB na Strzyży i nie zna realiów tego z czym musimy się borykac w każdy zjazdowy weekend to proszę się nie wypowiadać...inną sprawą jest parkowanie służbowych samochodów pod domem i zajmowanie miejsc z których inni mogliby skorzystać.

      • 0 0

  • Łamanie prawa

    Co da strefa płatnego parkowania w przypadku jak załączonym obrazku, kiedy samochody są zaparkowane nielegalnie i nawet jeżeli byłaby SPP to nic im nie można zrobić poza wezwaniem Policji albo SM. Opłatę można pobierać tylko za samochód, który jest zaparkowany na wyznaczonym miejscu. Radzę o tym pamiętać, bo nierząd dróg z gdańska udaje, że o tym nie wie. Kontroler nie ma prawa nałożyć opłaty dodatkowej na auto zaparkowane poza wyznaczonymi miejscami.

    • 21 2

  • Super zdjęcia. Większość tego złomu powinna zostać wywieziona do utylizacji. (4)

    A właściciele zapłacić sowitą karę za niszczenie trawników i chodników.

    • 14 15

    • to zdjęcia archiwalne !!!

      • 1 3

    • To jest dzbanie teren uczelni i tam strefa i tak nie sięgnie. (2)

      • 3 4

      • Przed wjazdem na teren uczelni będzie szlaban. (1)

        I co wtedy słoje zrobią ?

        • 2 1

        • Jakie słoje?! :D

          Przecież to w 99% samochody studentów w czasie sesji!

          • 3 2

  • (1)

    o jakości gdańskiej komunikacji można sobie poczytać w codziennym raporcie :)

    • 23 4

    • Dokładnie - zamiast utrudniać życie ludziom, niech zrobią coś dla ludzi - żeby jedyną możliwością dojazdu nie był samochód. Dla wielu dzielnic niestety nie ma sensownych połączeń z ośrodkami w których jest praca...

      • 4 1

  • Dolny Wrzeszcz mówi nie parkometrom (2)

    nie chcę w mojej dzielnicy parkometru!!! to nie załatwia sprawy. tylko mamy dodatkowe koszty, które nie gwarantują wolnego miejsca do zaparkowania samochodu.

    • 20 16

    • nieprawda

      Dla mieszkancow sytuacja preferowana. Nareszcie pozbedziecie sie neiporzadanych samochodow a sami macie abonament za syboliczna kwote jako meiszkancy

      • 8 3

    • napisała mieszkanka Banina

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane