- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (121 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (76 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (177 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (116 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (167 opinii)
- 6 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (215 opinii)
Płażyński obiecuje budowę linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza
Kolejny dzień - kolejne obietnice kandydatów na prezydenta Gdańska. Tym razem Kacper Płażyński zapowiedział, że jeżeli wygra wybory, to będzie chciał stworzyć linię tramwajową z południa Gdańska do Wrzeszcza. Jej koszt to ok. 600 mln zł. Swoje wizje na usprawnienie komunikacji - krytykując zarazem pomysł Płażyńskiego - przedstawił także Paweł Adamowicz. Wcześniej na temat komunikacji w mieście wypowiedzieli się także przedstawiciele Lepszego Gdańska.
Zapowiedziana przez Płażyńskiego trasa szybkiego tramwaju miałaby się zaczynać, patrząc od strony południa Gdańska, na wysokości ul. Wilanowskiej. Konieczne byłoby wykonanie tam rozjazdu na istniejącym torowisku. Tramwaje miałyby jeździć dalej środkiem w kierunku ul. Kartuskiej. Pierwszym problemem, który należałoby rozwiązać, to duże natężenie ruchu samochodów na skrzyżowaniu trasy w-z i ul. Łostowickiej. Poprowadzenie tramwaju całkowicie zakorkowałoby tę trasę.
- W tym celu wybudowalibyśmy estakady dla kierowców jadących z obwodnicy do centrum, jak i w drugą stronę. Ruch w poziomie obecnej jezdni uspokoiłby się - tramwaj przejechałby szybciej - stwierdził Kacper Płażyński.
Budowa estakady mogłaby wywołać większe korki na Węźle Groddecka. Kandydat na prezydenta nie obawia się jednak przesunięcia porannych korków bliżej centrum twierdzi, że skoro niedawno skrzyżowanie przy Forum Gdańsk zostało mocno rozbudowane, to problemów z większym ruchem być nie powinno.
Nachylenia wyższe niż pozwalają na to przepisy
Czy realizacja zaproponowanej przez Płażyńskiego inwestycji jest w ogóle możliwa? Problemem byłoby nachylenie, które musiałby pokonać pojazd szynowy, a to wynosi na ul. Łostowickiej 5,7 proc., czyli o 0,7 proc. więcej niż przewidują przepisy.
- W tym celu należałoby się pofatygować do ministerstwa infrastruktury w celu uzyskania odstępstwa od przepisów. Sądzę, że nie byłoby z tym problemów. Zaznaczę jeszcze, że jeżdżące dziś po Gdańsku tramwaje Pesa mają homologację na znacznie wyższe nachylenia - zapewnił Płażyński.
Zdaniem kandydata należałoby też nieco przemodelować mury oporowe w celu zapewnienia miejsca pod tramwaj. Obowiązkowym elementem infrastruktury tramwajowej na ul. Łostowickiej musiałaby być również estakada tramwajowa nad ul. Kartuską. Według przedstawionego przez Płażyńskiego wstępnego projektu, dalej tory wpinałyby się w istniejącą trasę na Morenę.
Tramwaj do Wrzeszcza pojechałby ul. Do Studzienki
Kacper Płażyński przekonuje, że szybki tramwaj powinien zjechać z ul. Nowolipie i pojechać ul. Schuberta. Następnie trasa pobiegłaby rezerwą terenową pod ul. Nową Politechniczną do ul. Do Studzienki.
- Nie chcemy jednak budować tam drogi o dwóch jezdniach po dwa pasy, a wyłącznie ograniczyć się do torowiska i dwóch jezdni po jednym pasie w obu kierunkach. Przewidujemy tam za to, podobnie jak wzdłuż całej trasy, ścieżki rowerowe - mówił kandydat.
Szybki tramwaj dalej miałby jeździć w kierunku pl. Komorowskiego i tam wjeżdżać już na istniejące tory. W tym celu konieczna byłaby modernizacja wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Miszewskiego.
Plany Płażyńskiego zakładają, że na całej trasie powstałoby tylko siedem przystanków, co umożliwiłoby pokonanie jej w 15 minut.
Doradcy Kacpra Płażyńskiego wyliczyli na podstawie obecnie budowanych linii tramwajowych, że koszt budowy szybkiego tramwaju wyniósłby ok. 600 mln zł. Są to jednak bardzo wstępne szacunki.
Skąd miasto miałoby wziąć tak gigantyczne środki? Płażyński przekonuje, że udałoby się je uzyskać ze środków unijnych, miejskich oraz rządowych.
Paweł Adamowicz obiecuje budowę drogi z Gdańska Południa
Niemal jednocześnie z konferencją Kacpra Płażyńskiego swoją wizję przedstawił w portalu społecznościowym komitet Wszystko dla Gdańska, w którego skład wchodzi Paweł Adamowicz. Tu także skoncentrowano się na zapewnieniu lepszej komunikacji z rejonu Gdańska Południa. W jaki sposób?
W ramach inwestycji powstać miałyby nowe linie tramwajowe:
- Nowa Warszawska
- Nowa Bulońska
- linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz
Zaprezentowany przez kandydata projekt przewiduje też nowe ulice, którymi jeździć miałyby autobusy elektryczne po specjalnie wydzielonych buspasach:
Ponadto zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak, skrytykował pomysł kandydata PiS, twierdząc, że nie będzie można poprowadzić linii właśnie z powodu stromego zjazdu. Co więcej, przyznał, że pomysł Płażyńskiego, tak naprawdę nie jest pomysłem kandydata Prawa i Sprawiedliwości, bo jakiś czas temu miał być już analizowany przez urzędników z gdańskiego magistratu. Ostatecznie uznano, że jest on niemożliwy do realizacji.
Lepszy Gdańsk: tramwaj na torach kolejowych
Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, również przedstawił wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.
Opinie (420) 4 zablokowane
-
2018-09-14 10:35
Przestań się pisowcu osmieszać takie bzdury to możesz opowiadać dla swojego pieska który szczeka na nowogrodzkiej
- 11 3
-
2018-09-14 10:50
Kiedy metro a może tor F 1
Plazynski nie ma żadnego doświadczenia samo nazwisko i pamięć o znanym ojcu nie wystarcza
- 7 1
-
2018-09-14 10:52
Uczciwość
Najczystsze spojrzenie ma Pan Kacper. Jestem pewna, że nie będzie kombinował. Nie ten typ.
Takich ludzi potrzeba na stanowiskach.- 2 12
-
2018-09-14 10:53
Hm,
A ja myślałem, że Gdańsk Południe to Orunia i Lipce.
- 4 1
-
2018-09-14 10:56
(1)
Gdansk wolny od PiSowskiej bolszewii
- 9 4
-
2018-09-14 11:18
Tusk przyjacielem Putina. Unia przyjacielem Putina. Merkel przyjaciółka Putina.
- 1 3
-
2018-09-14 10:57
tramwaj dla krasnoludków
Nie wiem tylko kto się zmieści w metrowej wysokości tramwaju jak na prezentacji...
Nie ma szans na coś takiego trzeba by było przynajmniej pół pasa jezdni z każdej strony zabrać, do tego eskapada nad skrzyżowaniem na tak krótkim odcinku drogi (skrzyżowanie-rondo) to jakieś nieporozumienie.
Pomysł myślę nadaje się na jakieś wyróżnienie za kiepskie obietnice wyborcze.- 3 1
-
2018-09-14 11:00
pieniądze wywalone w błoto (1)
kolejny tramwaj w Gdańsku po cholere jak i tak wszyscy maja samochody lepiej niech się jezdnią zajmą bo stan dróg opłakany!
- 6 8
-
2018-09-14 11:25
|na\pisał mieszkaniec z Borkowa,Kolbud i innych sąsiednich gmin,który pracuje w Gdańsku.
- 4 1
-
2018-09-14 11:08
haha
Na łostowickiej to predzej kolejka górska labo wyciąg, jaki tramwaj da rade pod takie wzniesienie ????
- 8 3
-
2018-09-14 11:15
Jajarz z tego Płażyńskiego.
- 7 3
-
2018-09-14 11:32
Czy pis-da da w trojmiescie metro . Ciemny d**il pisowski proponuje jakies przestarzale tramwaje . (1)
A w Sofii jest metro . Dlaczego nie odrazu metro albo kolej nadziemna .
- 7 2
-
2018-09-14 20:35
Napisał prymitywny de bil.
Wyssałeś prostactwo z mlekiem matki czy ojca?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.