- 1 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (68 opinii)
- 2 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (563 opinie)
- 3 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (16 opinii)
- 4 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (111 opinii)
- 5 Trójmiejskie góry i górki. Znasz wszystkie? (24 opinie)
- 6 Tak powinien wyglądać remont każdej ulicy (108 opinii)
Płażyński obiecuje budowę linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza
Kolejny dzień - kolejne obietnice kandydatów na prezydenta Gdańska. Tym razem Kacper Płażyński zapowiedział, że jeżeli wygra wybory, to będzie chciał stworzyć linię tramwajową z południa Gdańska do Wrzeszcza. Jej koszt to ok. 600 mln zł. Swoje wizje na usprawnienie komunikacji - krytykując zarazem pomysł Płażyńskiego - przedstawił także Paweł Adamowicz. Wcześniej na temat komunikacji w mieście wypowiedzieli się także przedstawiciele Lepszego Gdańska.
Zapowiedziana przez Płażyńskiego trasa szybkiego tramwaju miałaby się zaczynać, patrząc od strony południa Gdańska, na wysokości ul. Wilanowskiej. Konieczne byłoby wykonanie tam rozjazdu na istniejącym torowisku. Tramwaje miałyby jeździć dalej środkiem w kierunku ul. Kartuskiej. Pierwszym problemem, który należałoby rozwiązać, to duże natężenie ruchu samochodów na skrzyżowaniu trasy w-z i ul. Łostowickiej. Poprowadzenie tramwaju całkowicie zakorkowałoby tę trasę.
- W tym celu wybudowalibyśmy estakady dla kierowców jadących z obwodnicy do centrum, jak i w drugą stronę. Ruch w poziomie obecnej jezdni uspokoiłby się - tramwaj przejechałby szybciej - stwierdził Kacper Płażyński.
Budowa estakady mogłaby wywołać większe korki na Węźle Groddecka. Kandydat na prezydenta nie obawia się jednak przesunięcia porannych korków bliżej centrum twierdzi, że skoro niedawno skrzyżowanie przy Forum Gdańsk zostało mocno rozbudowane, to problemów z większym ruchem być nie powinno.
Nachylenia wyższe niż pozwalają na to przepisy
Czy realizacja zaproponowanej przez Płażyńskiego inwestycji jest w ogóle możliwa? Problemem byłoby nachylenie, które musiałby pokonać pojazd szynowy, a to wynosi na ul. Łostowickiej 5,7 proc., czyli o 0,7 proc. więcej niż przewidują przepisy.
- W tym celu należałoby się pofatygować do ministerstwa infrastruktury w celu uzyskania odstępstwa od przepisów. Sądzę, że nie byłoby z tym problemów. Zaznaczę jeszcze, że jeżdżące dziś po Gdańsku tramwaje Pesa mają homologację na znacznie wyższe nachylenia - zapewnił Płażyński.
Zdaniem kandydata należałoby też nieco przemodelować mury oporowe w celu zapewnienia miejsca pod tramwaj. Obowiązkowym elementem infrastruktury tramwajowej na ul. Łostowickiej musiałaby być również estakada tramwajowa nad ul. Kartuską. Według przedstawionego przez Płażyńskiego wstępnego projektu, dalej tory wpinałyby się w istniejącą trasę na Morenę.
Tramwaj do Wrzeszcza pojechałby ul. Do Studzienki
Kacper Płażyński przekonuje, że szybki tramwaj powinien zjechać z ul. Nowolipie i pojechać ul. Schuberta. Następnie trasa pobiegłaby rezerwą terenową pod ul. Nową Politechniczną do ul. Do Studzienki.
- Nie chcemy jednak budować tam drogi o dwóch jezdniach po dwa pasy, a wyłącznie ograniczyć się do torowiska i dwóch jezdni po jednym pasie w obu kierunkach. Przewidujemy tam za to, podobnie jak wzdłuż całej trasy, ścieżki rowerowe - mówił kandydat.
Szybki tramwaj dalej miałby jeździć w kierunku pl. Komorowskiego i tam wjeżdżać już na istniejące tory. W tym celu konieczna byłaby modernizacja wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Miszewskiego.
Plany Płażyńskiego zakładają, że na całej trasie powstałoby tylko siedem przystanków, co umożliwiłoby pokonanie jej w 15 minut.
Doradcy Kacpra Płażyńskiego wyliczyli na podstawie obecnie budowanych linii tramwajowych, że koszt budowy szybkiego tramwaju wyniósłby ok. 600 mln zł. Są to jednak bardzo wstępne szacunki.
Skąd miasto miałoby wziąć tak gigantyczne środki? Płażyński przekonuje, że udałoby się je uzyskać ze środków unijnych, miejskich oraz rządowych.
Paweł Adamowicz obiecuje budowę drogi z Gdańska Południa
Niemal jednocześnie z konferencją Kacpra Płażyńskiego swoją wizję przedstawił w portalu społecznościowym komitet Wszystko dla Gdańska, w którego skład wchodzi Paweł Adamowicz. Tu także skoncentrowano się na zapewnieniu lepszej komunikacji z rejonu Gdańska Południa. W jaki sposób?
W ramach inwestycji powstać miałyby nowe linie tramwajowe:
- Nowa Warszawska
- Nowa Bulońska
- linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz
Zaprezentowany przez kandydata projekt przewiduje też nowe ulice, którymi jeździć miałyby autobusy elektryczne po specjalnie wydzielonych buspasach:
Ponadto zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak, skrytykował pomysł kandydata PiS, twierdząc, że nie będzie można poprowadzić linii właśnie z powodu stromego zjazdu. Co więcej, przyznał, że pomysł Płażyńskiego, tak naprawdę nie jest pomysłem kandydata Prawa i Sprawiedliwości, bo jakiś czas temu miał być już analizowany przez urzędników z gdańskiego magistratu. Ostatecznie uznano, że jest on niemożliwy do realizacji.
Lepszy Gdańsk: tramwaj na torach kolejowych
Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, również przedstawił wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.
Opinie (420) 4 zablokowane
-
2018-09-16 18:28
Pisowski brednie
Nie dajcie się nabrać na te bełkoty pisowski zero pisu w wolnym mieście gdansk
- 1 1
-
2018-09-16 15:01
Cie kawe
Jak mozna obiecac cos co jest juz na planach i czeka w kolejce na swoja kolej
- 0 0
-
2018-09-14 08:28
Właśnie wczoraj doskonale było widać jak działa komunikacja w Gdańsku (1)
Po południu wszystkie tramwaje jeździły 3 Maja. Na zielonym świetle przez Nowe Ogrody nieraz nie przejechał ani jeden tramwaj.Pan z wajchą przestawiał ręcznie tory do skrętu w prawo i na wprost. Następnie stały karnie za światłami,bo "dzięki" Forum przybyły dodatkowe postoje na światłach dla tramwaju. Tutaj władze nie martwiły się o spowolnienie tramwajów,a niedawno z tego powodu nie zgodziły się na dodatkowe przejście na Grunwaldzkiej.
- 6 1
-
2018-09-15 13:48
Urzedasy dojezdzaja samochodami
z Pępowa i innych Banin to myslisz ze zalezy im na pieszych i komunikacji publicznej?
- 1 0
-
2018-09-15 09:51
(1)
Zanim ktokolwiek wpadnie na pomysł dołożenia tramwaju do Łostowickiej, to najepierw wybudujcie wiadukty na Armii Krajowej !!
Osobiście nie mam na kogo głosować, ale jeśli któryś z kandydatów przedstawi wczesny kosztorys i obieca że wybuduje te wiadukty to ma mój głos :)- 0 1
-
2018-09-15 12:09
Kacper właśnie to zrobił
- 1 0
-
2018-09-15 10:10
Gdyby mieszkańcy Hdańska myśleli przyszłosciowo to wybraliby Kacpra Płażyńskiego (1)
Ale w tym Gdańsku to ciągle czuć haniebny wpływ niemieckich interesów...
- 2 3
-
2018-09-15 10:40
Głupi, głupszy, pisowiec
- 1 2
-
2018-09-15 10:23
Dofinansowanie z UE????
Nie słuchamy UE, ale kasę od nich weźmiemy???
- 1 1
-
2018-09-14 21:07
Przestrzegać (3)
traktatów unijnych Kacperek i jego kompani nie mają ochoty, ale wyciągać łapska po kase od UE na tramwaj to juz tak.
- 4 3
-
2018-09-15 10:13
W budżecie tzw uni europejskiej są wpłacone nasze polskie pieniądze !
Odbieramy swoje, a prawo jest Nasze Polskie a nakichś wyimaginowanych unistòw
- 0 0
-
2018-09-14 22:57
A Chwaszczyno korki nie samowite (1)
A co z Chwaszczynem?
- 1 1
-
2018-09-15 00:20
Nic, zaorali , idź sadzić kartofle.
- 1 1
-
2018-09-13 21:09
odkorkowanie Havla - strzał w 10 (9)
dziwię się że tego nie zaproponował Budyń. Punkt dla Kacperka
- 56 72
-
2018-09-15 09:52
i zakorkowanie wylotówki z Gdańska. Bez wiaduktów na AK to jest poroniony pomysł.
- 1 0
-
2018-09-15 00:14
zorientowany
szcz*ł w 10, ale czy trafił
- 1 0
-
2018-09-13 21:11
Ludzie z Południa Gdańska chyba mają dylemat (6)
głosować na pisiora który ma naprawdę konkretny pomysł czy na demokrate adamowicza który ma ich od lat gdzieś i komunikacja kompletnie leży.
- 21 29
-
2018-09-13 22:12
Pisowskie trolle won (2)
- 13 6
-
2018-09-14 12:35
To są płatne BOTy a nie trolle (1)
A to różnica;-)
- 3 2
-
2018-09-14 20:58
A budyniowe bezpłatne bo publiczne, bo urzędowe:)
- 0 2
-
2018-09-13 22:11
Dziękuję bardzo za takiego 'demokratę' jak Adamowicz.
Jego demokracja polega na wytartych frazesach i politycznych szopkach , ustawkach i ciągłej grze pozorów. Mieszkańcy nie mają żadnego realnego wpływu na najważniejsze decyzje, królują niejasne interesy, a niejawne umowy podejmowane przez miasto i multum miejskich spółek ma za zadanie odsunąć jeszcze bardziej kontrolę poczynań władzy. A krzyczy się wręcz przeciwnie - o jawności i otwartości, bo głównym reżyserem wydarzeń są nakazy propagandy mającej na celu utrzymanie władzy. Dlatego takie 4 mln na obrzydliwie tendencyjny portal miejski, a to tylko wierzchołek góry pieniędzy, która idzie na dobry wizerunek Adamowicza.
- 10 9
-
2018-09-13 21:21
(1)
nieważna partia. ważna zmiana, nowe, świeże pomysły. i uczciwość. nie lubię pisu, ale bardziej nie lubię tego, co się dzieje teraz.
- 13 18
-
2018-09-13 21:25
To same odgrzewane pomysły. Jak rządzi PiS to widać w Enerdze
- 20 4
-
2018-09-15 09:28
A gdzie Nowa Świętokrzyska?
- 2 2
-
2018-09-15 07:49
tramwaj na Łostowickiej
Czemu jak ul. Łostowicka parę lat temu była przebudowywana nie zrobiono tam połączenia tramwaju Kartuskiej z Armii Krajowej.Zbudowano linię tramwajową skręcającą pod estakadami w lewo i bokiem jest prowadzona dalej na Świętokrzyską.Tramwaj powinien być zbudowany wzdłuż ul.Armii Krajowej /na estakadzie w stronę centrum jest wybudowany wydzielony pas właśnie dla tramwaju/do lotniska lub Kokoszek.Dlaczego obecne rondo jest wiecznie zakorkowane.W trakcie budowy Armii Krajowej zostały usypane nasypy .Brakuje tylko mostów.Tramwaj jechałby dołem i można by zrobić nowoczesne skrzyżowanie.Przy obecnym budyniu tego się nie da zrobić bo jest zajęty pomaganiu dewelpolerom przy budowie mieszka.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.