• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po wypadkach przy Galerii Bałtyckiej ZDiZ skontroluje sygnalizację

Maciej Naskręt
17 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na felernym skrzyżowaniu wystarczy duży pojazd, by zasłonić kierowcy, jadącemu lewym pasem w kierunku Matarni, sygnalizator umieszczony na słupie. Część osób wjeżdża wtedy na jezdnię, nie ustępując pierwszeństwa pojazdom zmierzającym do centrum Gdańska. Na felernym skrzyżowaniu wystarczy duży pojazd, by zasłonić kierowcy, jadącemu lewym pasem w kierunku Matarni, sygnalizator umieszczony na słupie. Część osób wjeżdża wtedy na jezdnię, nie ustępując pierwszeństwa pojazdom zmierzającym do centrum Gdańska.

Jest szansa, że dzięki naszej interwencji na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku będzie bezpieczniej. Inżynierowie ruchu z ZDiZ sprawdzą, czy na lewoskręcie w kierunku Matarni należy zamontować dodatkowy sygnalizator.



Skutki poniedziałkowego wypadku przy Galerii Bałtyckiej.

Wypadek z 14 sierpnia br. Wypadek z 14 sierpnia br.
Wielu kierowcom niesłusznie wydaje się, że sygnalizator wyposażony w zieloną strzałkę do skrętu w lewo zawsze umożliwia uprzywilejowany przejazd przez skrzyżowanie. Mylne wrażenie kierowcy odnoszą jadąc al. Grunwaldzką od strony centrum i skręcając w lewo w kierunku Matarni przy Galerii Bałtyckiej. W efekcie doszło już tam do trzech groźnych wypadków i niezliczonych kolizji.

Przypomnijmy: w poniedziałek po południu na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką skręcający w lewo kierowca dacii nie zastosował się do sygnalizatora - czerwonego światła i wjechał przed nadjeżdżającą z prawej strony Toyotę. W efekcie dacia dachowała, a podróżująca w niej jedna z osób została odwieziona do szpitala.

Natomiast 14 sierpnia 45-letni mężczyzna jadąc al. Grunwaldzką w kierunku Sopotu samochodem marki Volkswagen Transporter, chcąc skręcić w lewo na skrzyżowaniu w ul. Słowackiego, nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej, wjechał na przeciwległy pas ruchu i został uderzony przez pojazd audi, którym kierował 31-latek. W wyniku tego zdarzenia samochód VW Transporter dachował, a sygnalizacja świetlna została uszkodzona.

W maju z kolei miał miejsce podobny incydent. 55-letni mężczyzna jechał Toyotą Land Cruiser od Galerii Bałtyckiej w kierunku ul. Słowackiego. Przejechał na czerwonym świetle, zderzył się z ogromną siłą z jadącą al. Grunwaldzką Toyotą Corollą. Land Cruiser dachował. Do szpitala przewieziono pasażera - 11-letniego chłopca i kierowcę Corolli.

Co należy zrobić, by poprawić bezpieczeństwo przy Galerii Bałtyckiej?

Na szczęście podobnych sytuacji może być mniej w przyszłości. Nasze wnioski dotyczące przebiegu wspomnianych zdarzeń przed Galerią Bałtycką przekazaliśmy urzędnikom Zarządu Dróg i Zieleni. Ci szybko znaleźli rozwiązanie, które wymaga jednak jeszcze sprawdzenia.

- Możliwe, że bezpieczeństwo w ruchu poprawi dołożenie sygnalizatora na wysięgniku nad drogą. Zanim jednak takie rozwiązanie wykonamy, musimy się upewnić co do jego słuszności - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Warto pamiętać, że sygnał świetlny S-3 (zielona strzałka w lewo lub prawo) informuje nas, że nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. W przypadku splotu przy Galerii Bałtyckiej dotyczy to ruchu tramwajowego relacji Wrzeszcz - Oliwa. Kilka metrów za torowiskiem mamy linię warunkowego zatrzymania i kolejny sygnalizator, do których musimy się bezwzględnie zastosować.

Instruktorzy nauki jazdy przekonują, że zielona strzałka jest tam potrzebna, bo pomaga rozładować ruch. I jeśli wszyscy znaliby przepisy, nie stanowiłaby problemu.

- Zielona strzałka ustawiona jest tam nie bez powodu. To rozwiązanie zaczerpnięte z miast Europy Zachodniej. Kierowcy najpierw upewniają się jak wygląda ruch z naprzeciwka bądź po bokach, dopiero na końcu upewniają się jak jadą pojazdy za nimi. Zielona strzałka przy Galerii Bałtyckiej ma skutecznie zapobiegać kolizjom samochodów z pojazdami szynowymi, ale także przeciwdziałać korkowaniu skrzyżowania poprzez wpuszczanie aut na jego środek - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel trójmiejskiej szkoły nauki jazdy Vektra.

Miejsca

Opinie (139) 1 zablokowana

  • Problemem jest podeście do przepisów... (2)

    Jak ktoś jedzie 70-80 zamiast 50 albo 90-10 zamiast 70 to jak mu się pojawi żółte światło to nie zdąży zareagować i jedzie na ciemno zielonym.

    Na grunwaldzkiej od dawna powinny stać fotoradary i fotorejestratory wykroczeń. Skończyłby się problem nielegalnych wyścigów, przekroczonych norm hałasu i dachujących aut.

    • 11 10

    • od kiedy radar hałas mierzy!? (1)

      może jeszcze radar sprzedaje bilety, myje szyby i śpiewa?

      • 0 0

      • Powinno być 25 zł za litr paliwa

        A nie tak jak teraz paliwo za pół darmo dla każdego. Na drogach byłby spokój, brak haasu i korków. Prawie wszyscy jechaliby ZKM.

        • 0 0

  • Sygnalizacja jest dobra tylko ludzie jadą na pałe ile razy stałem na czerwonym świetle na wysokości nowego mostu od strony starego wrzeszcza tak aby zjechać na dół na skrzyżowanie pod mostem to tyle razy widziałem ludzi przejeżdżających na czerwonym bo nie widzą lub nie chcą widzieć pierwszych świateł a kolejne są zielone i w tym samym momencie zielone jest na wyjeździe z tej ulic co idzie od ronda z galerii bałtyckie. Co najmiej 3 stłuczki tam widziałem co ciekawe 2 z nich to blachy z innych miast

    • 7 1

  • po co

    Te dodatkowe swiatlo jak i tak nie stosuje sie nikt do tego. ?

    • 2 3

  • Rychło w czas !!!!!

    To trzeba było aż kilku kolizji i jak dobrze pamiętam trzech dachowan aby planisci z zdiz domyslili się że coś jest nie tak . Wiele razy kierowcy cudem unikali tam kolizji nie jest to tylko wina sygnalizacji świetlnej ale w głównej mierze brawury kierowców co nie podlega wątpliwości . Ale fakt jest jeden przed zmianą sygnalizacji na tym skrzyżowaniu do takich zdarzeń nie dochodziło tak często.

    • 3 4

  • To nie jedyny problem na tym skrzyżowaniu. (3)

    Samochody jadące Słowackiego i dojeżdżające do skrzyżowania z Grunwaldzką mogą skręcić w lewo do Oliwy z dwóch pasów, lewego i prawego. Jeżeli jakiś samochód z prawego pasa nie zdąży opuścić skrzyżowania i zostanie na środku przed torami to ma problem bo po chwili na lewym pasie ustawią się samochody jadące od Oliwy, które skręcają w lewo w Kościuszki. Dla wszystkich zapala się zielone i ten na lewym jedzie prosto na Kościuszki a ten z prawego kontynuuje manewr skrętu w lewo, którego nie zdążył wykonać na poprzednim cyklu świateł i wypadek gotowy.
    Ta wyspa środkowa jest w tym miejscu beznadziejnie rozwiązana i kolizyjna...

    • 22 0

    • imageshack.us/photo/my-images/703/m5fr.jpg/

      Dla zobrazowania taka prosta grafika. :)
      Czerwony wjeżdża na skrzyżowanie i nie zdąży go opuścić. Po chwili wjeżdża z lewej strony zielony. Ruszają razem i bum... Ciekawe co wtedy powie policja?
      Taka sytuację można na tym skrzyżowaniu zobaczyć bardzo często.

      • 7 0

    • dokładnie, byłem właśnie w takiej sytuacji (1)

      na szczęście refleks uratował mnie przed przeciągnieciem całego boku (skręcałem od Oliwy w stronę Kościuszki ale nie do Galerii)

      • 7 0

      • Dokładnie tak jak piszesz. Jak ktoś zna to skrzyżowanie to wie, że można się tak wpakować i dodatkowo uważa. Jak ktoś nie zna to może mieć zonka.

        • 5 0

  • Katastrofa komunikacyjna (3)

    To skrzyżowanie to straszny niewypał, częste wypadki, słaba widoczność i korki powodowane tym że ktoś czegoś "nie ogarnął" i został na środku albo desperacko próbuje w ostatniej chwili zmienić pas. Przebudowa niesamowicie usprawniła ruch :P

    • 16 0

    • Jedyny plus to estakada, reszta to tragedia. (2)

      • 4 2

      • (1)

        estakada powinna być dwupasmowa, za 5-10 lat korek będzie również na niej. Nie wspomnę o tragicznym zwężeniu na zjeździe z estakady w kierunku lotniska, tam również często zdarzają się kolizje.

        • 3 1

        • 2 pasy estakady nic nie pomogą skoro dalej będzie korek...

          Skrzyżowania dalej na Słowackiego są niedrożne i to jest główny powód korków a nie to że estakada jest jednopasmowa.

          • 0 1

  • Postawic tam wielka dmuchana gola babke i w

    • 2 1

  • Duża kasa na TRISTAR w Gdańsku

    A efektów żadnych.
    Kierowcy jadą na czerwonym, piesi łażą na czerwonym i nic.

    • 9 0

  • idiotyczne rozwiązanie

    To nie kierowcy są winni tym wypadkom tylko idioci projektanci.Jak mozna wjazd na nową drogę zrobić tak kolizyjny,aż sie prosi pętla w prawo /tam gdzie nie powinien stać Lidl/!Dlaczego nikt za ten idiotyzm nie odpowie!

    • 9 3

  • zielona strzałka kontra zwykłe zielone (2)

    wielokrotnie widziałam, jak samochody stojące na tym pasie do skrętu w lewo z Grunwaldzkiej w Słowackiego ruszają nagle, kiedy zapala się zielone dla tych, co jadą Grunwaldzką prosto. Myślę, że często jest to odruchowe, bo kontem oka widza zielone, ale nie widza, że to nie te, które ich dotyczy...

    • 11 0

    • podobnie jest na Słowackiego (1)

      nowe wielkie skrzyżowanie Słowackiego-Partyzantów-Chrzanowskiego, jadąc od Niedźwiednika są trzy etapowe światła, gdy zapala się ostatnie (zielone) - wypuszczające samochody z Chrzanowskiego w Słowackiego odruchowo większość stojących od Niedźwiednika również rusza...

      • 3 0

      • Sygnalizatory są w złym miejscu, mało kto patrzy w niebo jakie jest światło tylko sugeruje się następnymi sygnalizatorami.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane