• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg Kolei Dolnośląskich będzie kursował na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Krzysztof Koprowski
30 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Pociąg do ruchu liniowego na PKM zostanie wprowadzony za ok. dwa tygodnie.
  • Pociąg do ruchu liniowego na PKM zostanie wprowadzony za ok. dwa tygodnie.
  • Pociąg do ruchu liniowego na PKM zostanie wprowadzony za ok. dwa tygodnie.

Niebawem na szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojawi się szynobus Kolei Dolnośląskich. Nie będzie to jednak debiut kolejnego przewoźnika na tej linii, lecz efekt wymiany taborowej pomiędzy trójmiejską SKM, a spółką z Legnicy. SKM w ramach umowy użyczy kolejarzom z Dolnego Śląska elektryczny skład zmodernizowany w 2013 r.



Czy zwracasz uwagę na schemat malowania pojazdów komunikacji miejskiej?

Umowa zawarta pomiędzy Szybką Koleją Miejską a Kolejami Dolnośląskimi zawarta została na jeden rok z możliwością przedłużenia. W tym czasie spalinowy zespół trakcyjny KD będzie eksploatowany na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, zaś elektryczny zespół trakcyjny na torach Dolnego Śląska.

Umowa ma wyłącznie charakter tymczasowego użyczenia pociągów - tj. żadna ze stron nie wnosi dodatkowych opłat za korzystanie z taboru innego przewoźnika.

- Jeszcze przed epidemią koronawirusa rozpoczęliśmy poszukiwania bardziej pojemnego taboru, który zaspokoi rosnący popyt na przewozy na PKM. Oferta ze spalinowym składem KD wydawała się korzystna dla obu stron, ponieważ na Dolnym Śląsku brakuje taboru elektrycznego - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
Pociąg, który już dotarł do bazy SKM w Gdyni, to Pesa SA 132-002 serii 218M, wyprodukowana w Bydgoszczy w 2006 r. Najważniejszą cechą, która wyróżnia ten pociąg na tle innych spalinowych jednostek, są aż trzy pary drzwi, co powinno znacznie ułatwić wymianę pasażerską w godzinach szczytu. Pociąg jednorazowo jest w stanie przewieźć ok. 300 osób (przy braku restrykcji związanych z epidemią koronawirusa).

Jego sprowadzenie pozwoli też na zwiększenie rezerwy taborowej w razie awarii pociągu lub zaplanowanych przeglądów. Obecnie SKM eksploatuje 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, starając się zachować w rezerwie co najmniej jeden skład.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


- Obecnie nasi maszyniści przechodzą tzw. autoryzację, czyli uczą się obsługi tego konkretnego typu pojazdu. Na trasach PKM będzie można go zobaczyć za ok. dwa tygodnie. Pociąg nie będzie przemalowany na nasze barwy, ale zaklejone zostaną logotypy KD, które mogą w obecnej formie wprowadzać w błąd - dodaje rzecznik SKM.
Z tego pociągu niebawem skorzystają pasażerowie kolei na Dolnym Śląsku. Z tego pociągu niebawem skorzystają pasażerowie kolei na Dolnym Śląsku.
Na Dolny Śląsk w ramach wymiany trafi niebawem elektryczny zespół trakcyjny EN57, który w 2013 r. przeszedł gruntowną modernizację w nieistniejących już zakładach Taboru Szynowego Opole.

Szczegółowo zmodernizowany pociąg opisaliśmy w grudniu 2013 r.

TS Opole miał początkowo zmodernizować 21 składów SKM, lecz przedsiębiorstwo popadło w tarapaty finansowe i zakończyło realizację na jednym pociągu (jej majątek od syndyka wydzierżawiła spółka Wagon Opole, zaś na początku marca br. sąd ogłosił jej upadłość).

Modernizacji pozostałej partii EZT-ów podjęła się bydgoska Pesa poprzez podległą spółkę Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki.
15:45 7 KWIETNIA 20

Testowy przejazd szynobusa ze Śląska na trasie PKM (34 opinie)

Szynobus, który od przyszłego tygodnia będzie regularnie kursował po linii PKM, dziś miał swój testowy przejazd.

Fot. PKM/Facebook
Szynobus, który od przyszłego tygodnia będzie regularnie kursował po linii PKM, dziś miał swój testowy przejazd.

Fot. PKM/Facebook

Miejsca

Opinie (213) ponad 100 zablokowanych

  • Wsioki z Wrocławia (8)

    Wsioki z Wrocławia jak przyjeżdżają do Trójmiasta to wszędzie syf zostawiają.W restauracjach,w parkach i wszędzie gdzie się nie pojawią.Co to za bydło,kto je spłodził?

    • 0 5

    • Masz jakiś kompleks na punkcie Wrocławia? (7)

      Zaśmiecasz wątek o pociągach jakimiś wynaturzeniami o Wrocławiu. Dziwne to trochę...

      • 3 0

      • Pytałem o twoją wieś bo chciałem ci paczkę wysłać. (6)

        Bo największą karą dla takiego upośledzonego patola jest życie w świecie którego nie ogarnia.

        • 0 3

        • A potrafisz się odnieść do zadanego ci wyżej pytania? (5)

          Dziwię się moderatorom że jeszcze cię nie zablokowali za pisanie od rzeczy i obrażanie rozmówców.

          • 2 0

          • Znowu zaczynasz wsiocławski trollu? (2)

            Poprzednie twoje wyzwiska wyleciały z portalu, te też wylecą. Nie ma na naszym portalu miejsca dla takich prostaków.

            • 0 3

            • Na ten moment wyzywasz tu tylko ty. (1)

              Pokaż mi jakikolwiek mój komentarz w którym kogokolwiek obraziłem.

              • 2 0

              • Nie podszywaj się pod kolejarza bo z koleją nigdy nie miałeś nic wspólnego.

                Za wysokie progi dla zakompleksionego nastolatka opluwającego z nienawiści monitor komputera. Pobaw się kolejką Piko, może ci przejdzie.

                • 1 0

          • Na ten moment to ty rzucasz tu inwektywami i trollujesz. (1)

            Nikt poza tobą nie napisał pod tym artykułem tylu bezsensownych i obraźliwych komentarzy, bezsensownie zogniskowanych na atakowaniu Wrocławia i Dolnego Śląska.

            • 2 0

            • Ładnie opisałeś swoją sytuację rodzinną.

              Nie zazdroszczę.

              • 1 0

  • Umyjcie szynobus po wsiokach! (2)

    We Wrocławiu ludzie nieprzyzwyczajeni do pociągów, bo do dzisiaj jeżdżą furmankami. Tak jak dziadowie zza Buga. Dlatego największe brudasy w pociągach to tzw. rodowici wrocławianie, których de facto nie ma, bo to wszystko hołota z zabużańskich wsi.

    • 0 4

    • Tak, to prawda. (1)

      • 0 4

      • Dobrze powiedziane.

        Właśnie, dobrze powiedziane.

        • 0 4

  • My we Wrocławiu nie chcemy kolei, wolimy furmanki! (2)

    Pociągi we Wrocławiu to wielka porażka pod względem hałasu i zajmowania infrastruktury potrzebnej dla kolei konnej. Dlatego należy je oddać innym, bardziej cywilizowanym miastom. WKS Śląsk pozdrawia Arkę Gdynia!

    • 0 3

    • Dziękujemy (za szynobus) i pozdrawiamy (1)

      Odwdzięczamy się kiblem z zapachami ze sr*cza.

      • 0 3

      • "Zapachy"

        Takie "zapachy" lubią tam najbardziej. :)

        • 0 3

  • śmierdzebus z Wrocławia (6)

    Proszę popatrzeć skąd ten szynobus przyjechał. Z Wrocławia! Pasażerowie z tego miasta bez przerwy albo by sr*li, albo szczali. Najgorsze śmierdzіele w pociągach. Pociągi wyjeżdżające z Wrocławia już na starcie mają zawalone kible g*wnem, cuchną knyszą i innymi zabużańskimi "zapachami". Mimo że po powrocie np. z Jeleniej Góry były czyste. Wiem jak jest, bo pracuję w KD jako konduktorka. Niestety, ale jak pasażerowie zachowują się jak bydło, to i traktuje się ich jak bydło. Proszę nie mieć pretensji do obsługi pociągu.

    • 0 3

    • Nie podszywaj się pod kolejarza bo z koleją nigdy nie miałeś nic wspólnego. (5)

      Za wysokie progi dla zakompleksionego nastolatka opluwającego z nienawiści monitor komputera. Pobaw się kolejką Piko, może ci przejdzie.

      • 1 0

      • Wydaje ci się wsiocławski trollu, że jesteś groźny pisząc te dziecinne wulgaryzmy? (4)

        I możesz tu dalej pisać swoje gorzkie żale ale pamiętaj- człowiek ze wsi wyjdzie, wieś z człowieka nigdy.

        • 0 2

        • Pięknie się podsumowałeś. (3)

          Gratuluję samokrytyki.

          • 1 0

          • Długo będziesz spamował i obrażał, wrocławski trollu? (2)

            Wypad z naszego portalu!

            • 0 2

            • Niestety nie trafiłeś. (1)

              Nie jestem z Wrocławia tylko z Gdańska. I nie potrafię pojąć dlaczego pod tematem o szynobusie dla trójmiejskiej SKM urzadzasz jakąś antywrocławską kampanię.

              • 0 0

              • Na ten moment to ty rzucasz inwektywami i trollujesz.

                Nikt poza tobą nie napisał pod tym artykułem tylu bezsensownych i obraźliwych komentarzy, bezsensownie zogniskowanych na atakowaniu Trójmiasta i Pomorza.

                • 0 0

  • Frajerzy z Kolei Dolnośląskich

    Kolej we Wrocławiu się zwija, nikt tam nie jeździ pociągami, to i szynobusy rozdają. Dostali jakiegoś zardzewiałego kibla w zamian, żeby kompleksy zza Buga nie jęczały że ktoś im znowu coś ukradł, jak Warszawa cegły w 1945 roku. Przynajmniej tu ludzie szanują tabor, a nie jak we Wrocławiu, gdzie hołota zza Buga pomalowała kiedyś Impulsa farbą ze szlaufa w czasie jazdy.

    • 0 4

  • Prosimy zachować spokój (1)

    Nie reagujcie na komentarze, które pisze ten sam, podejrzewamy, że chory psychicznie, człowiek z Wrocławia.

    Osoba ta pewnie nie zdaje sobie sprawy z tego, co robi.

    • 3 1

    • Czasem trudno

      Zwłaszcza jak ta osoba z Wrocławia atakuje i obraża każdego, kto napisze inną opinię niż on uważa.

      • 0 1

  • Oddają, bo nie umieją obsługiwać

    We Wrocławiu ludzie nieprzyzwyczajeni do pociągów, bo do dzisiaj jeżdżą furmankami. Tak jak dziadowie zza Buga.

    • 0 3

  • Wsiocław nie potrzebuje pociągów

    Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie są u nas zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej. Nie chcemy szynobusów, zabierajcie je sobie!

    • 0 3

  • Kolej na Dolnym Śląsku staje się przykładem godnym naśladowania. (4)

    Po latach zaniedbań kolej przeżywa tam renesans. Na wielu trasach przywrócono ruch pociągów, jak np. do Trzebnicy czy Bielawy, linia do Świdnicy jest w trakcie modernizacji. Na wielu liniach poprawiono stan infrastruktury. Przywrócono kolejowe połączenie graniczne z Czechami w Jakuszycach. Jeździ głównie nowy lub zmodernizowany tabor. Samorząd przejmuje od PLK zamknięte, niechciane linie w celu ich przyszłej odbudowy. Nasze województwo wypada przy tym bardzo blado, jedyny udany projekt to budowa PKM i przywrócenie ruchu do Kartuz. Reszta linii lokalnych, szczególnie w rejonie Chojnic, ma tragiczną ofertę przewozową. Wciąż jeździ dużo starego taboru elektrycznego. Od wielu lat nic nie dzieje się w sprawie reaktywacji połączeń do Bytowa czy Sierakowic, mimo wielu obietnic. Dolny Śląsk zostawił nas niestety daleko z tylu.

    • 2 0

    • Piszesz bzdury (3)

      I tu się mylisz. Kolej na Dolnym Śląsku zdycha, a przykładem jest choćby linia do Lwówka Śląskiego, którą Urząd Marszałkowski i Koleje Dolnośląskie zaorały. Teraz Urząd Marszałkowski nie chce wyremontować tej linii. Napisałem nie chce bo osobiście zbadałem grunt wysyłając pisma do przeróżnych instytucji w tym także do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Marszałkowskiego. Drugi z Urzędów wielokrotnie utrzymywał że dąży do wyremontowania linii, jednak Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z przed dwóch miesięcy kategorycznie zaprzeczyło jakoby takie plany były intencją UMWD we Wrocławiu.

      W piśmie jakie otrzymałem z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z dnia 07.10.2016 czytamy:

      Ze względu na fakt, że linia kolejowa nr 283 ma charakter regionalny, prace inwestycyjne mogą być finansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, np. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 2020 (dalej: RPO WD). Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiotowa linia nie została zarekomendowana przez Urząd Marszałkowski do wsparcia ze środków dostępnych w ramach RPO WD, a także nie została uwzględniona w liście intencyjnym zawartym 26.06.2015r. pomiędzy Województwem Dolnośląskim a pkp plk sa w sprawie przygotowania i zrealizowania priorytetowych liniowych projektów inwestycyjnych.

      Chwilę wcześniej (05.08.2016) Urząd Marszałkowski w odpowiedzi na zapytanie dot. Przedmiotowej linii odpisał.

      Równolegle nadal trwa analiza projektów kolejowych, możliwych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Dolnego Śląska. Jednym z rozważanych projektów jest rewitalizacja linii z Jeleniej Góry do Lԝóԝka Śl. Należy jednak podkreślić, że rewitalizacja taka była by możliwa w ramach RPO pod warunkiem efektywnego wykorzystania przez Polskie Linie Kolejowe SA dostępnych w alokacji środków dla realizacji innych projektów.

      Jak widać wrocławski magistrat postanowił sprytnie umyć ręce od sprawy stanu technicznego linii 283 uzależnia

      • 0 0

      • C.d. (2)

        Jak widać wrocławski magistrat postanowił sprytnie umyć ręce od sprawy stanu technicznego linii 283 uzależniając przyznanie dotacji od alkokacji środków pkp plk i jednocześnie nie rekomendując remontu tej linii w MIiB w Warszawie.

        • 0 0

        • Sprawa linii przez Lwówek rzeczywiście jest problematyczna. (1)

          Bardzo żal tej linii bo ma wspaniałe walory turystyczne i jest to moim zdaniem jedna z najpiękniejszych linii w Polsce. Tu rzeczywiście zabrakło woli z kilku stron i efekt wyszedł opłakany. Jest to jednak tylko jeden negatywny przykład, pozostałe przemawiają jednak na korzyść województwa. Reaktywacja połączeń na nieczynnych od lat trasach, przejmowanie linii na własność od PLK-i, dużo nowego i zmodernizowanego taboru. Pomorskie może pochwalić się jedynie PKM-ką, której codzienne funkcjonowanie pozostawia jednak sporo do życzenia.

          • 2 0

          • Są jeszcze trolle z Wrocławia

            Są jeszcze trolle z Wrocławia, którym bardzo zależy, żeby pociągi nie wróciły na tę linię. Linia do Lwówka jest bardzo niewygodna dla Kolei Dolnośląskich i władz Dolnego Śląska, bo:
            1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy faktycznie obecna ekipa nie reaktywowała ani jednej linii kolejowej na Dolnym Śląsku),
            2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom),
            3. Arogancję Kolei Dolnośląskich wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej.

            Dlatego trolle z Kolei Dolnośląskich i magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?

            • 0 3

  • Jednego zasyfionego szynobusu się pozbyliśmy

    Proszę popatrzeć skąd ten szynobus przyjechał. Z Wrocławia! Pasażerowie z tego miasta bez przerwy albo by sr*li, albo szczali. Najgorsze śmierdzіele w pociągach. Pociągi wyjeżdżające z Wrocławia już na starcie mają zawalone kible g*wnem, cuchną knyszą i innymi zabużańskimi "zapachami". Mimo że po powrocie np. z Jeleniej Góry były czyste. Wiem jak jest, bo pracuję w KD jako konduktorka. Niestety, ale jak pasażerowie zachowują się jak bydło, to i traktuje się ich jak bydło. Proszę nie mieć pretensji do obsługi pociągu.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane