• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi do Helu pękają w szwach. Mijanki i elektryfikacja linii mają to zmienić

Maciej Naskręt
13 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Podróżując pociągiem na Półwysep Helski nie tylko omijamy korki, ale też możemy podziwiać piękne widoki. Podróżując pociągiem na Półwysep Helski nie tylko omijamy korki, ale też możemy podziwiać piękne widoki.

Linia kolejowa z Trójmiasta do Helu przeżywa wakacyjne oblężenie. Nie ma już miejsca na dodatkowe lub nawet dłuższe pociągi. Lekarstwem na tę sytuację jest przebudowa linii wraz z elektryfikacją. Trwają w tej sprawie uzgodnienia. Przy okazji sprawdzamy ceny biletów z Trójmiasta do Helu.



Czy Trójmiasto powinno mieć szybkie połączenie kolejowe z Helem?

Jeśli ktoś planuje wakacje na Półwyspie Helskim, od lat najlepszym sposobem na dotarcie tam jest podróż pociągiem. Kolej nie stoi w korkach, które w sezonie letnim są codziennością. Ponadto jazda koleją ma też inną zaletę: nie trzeba toczyć walki o miejsce postojowe dla samochodu, którym się przyjechało.

Problem w tym, że podróż koleją przestaje być komfortowa. Dlaczego? Coraz więcej osób z niej korzysta. W rozładowaniu tłoku nie pomaga liczba połączeń.

- W okresie wakacyjnym przepustowość linii jest wykorzystana w sposób maksymalny: na odcinku pomiędzy Gdynią i Helem kursują 24 pociągi w jedną stronę i 24 z powrotem, w ciągu doby - mówi Ewa Symonowicz-Ginter ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która zarządza linią kolejową w Gdynia - Hel.
Niewiele można zrobić, jeśli chodzi o wydłużenie składów.

- Problemem jest m.in. długość peronów na wybranych stacjach - są zbyt krótkie. W hipotetycznej sytuacji wydłużony pociąg wystawałby poza jego krańce. Sytuacja jest niedopuszczalna, bowiem to byłoby narażanie pasażerów na niebezpieczeństwo - mówi Michał Stilger z PolRegio (dawne Przewozy Regionalne).
Zakres planowanych prac na szlaku z Gdyni do Helu. Zakres planowanych prac na szlaku z Gdyni do Helu.
Elektryfikacja i mijanki

Lekarstwem na utrudnienia w ruchu pociągów byłaby przebudowa linii - wykonanie mijanek, a także elektryfikacja linii.

- Gdyby mijanki powstały, kolejarze skuteczniej łagodziliby skutki opóźnień pociągów jadących m.in. z centrum Polski. Dzisiaj kilkudziesięciominutowe opóźnienie jednego pociągu na linii do Helu wywołuje efekt domina, czyli opóźnienia innych składów. Dodatkowe mijanki poprawiłyby także przepustowość linii - mówi Paweł Rydzyński z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.
Zaznaczamy, że obecnie na całej trasie jest tylko pięć mijanek i do tego nie są zlokalizowane w podobnych odległościach. Niektóre dzieli 5 km.

Co pasażerowie zyskaliby dzięki elektryfikacji?

- Pociągi z napędem elektrycznym radzą sobie lepiej w trudnym terenie. Taki jest właśnie na trasie z Gdyni do Helu. Pociągi elektryczne nie tylko przyspieszają sprawniej, ale także radzą sobie doskonale na podjazdach, czego nie można powiedzieć o składach spalinowych - wyjaśnia Rydzyński.
Ponadto elektryfikacja umożliwiłaby wjechanie na tory do Helu pociągom typu Pendolino czy Dart. Nie byłoby potrzeby oczekiwania na zmianę lokomotywy z elektrycznej na spalinową w Gdyni.

Jedna z nielicznych mijanek pociągów na linii w kierunku Helu w Jastarni. Jedna z nielicznych mijanek pociągów na linii w kierunku Helu w Jastarni.
Potrzeba 140 mln zł na zmiany

Eksperci szacują, że prace na linii z Helu do Gdyni wymagałyby zainwestowania ok. 140 mln zł. Dzięki tym wydatkom przepustowość linii wzrosłaby dwukrotnie.

Kolejarze mówią zdecydowanie mniej w tym zakresie.

- Obecnie trwają rozmowy Zarządu Województwa Pomorskiego z zarządcą infrastruktury w celu określenia warunków współpracy. Na dzień dzisiejszy nie zapadły wiążące decyzje w tym temacie. Po wypracowaniu modelu współpracy będziemy mogli przystąpić do określenia, jakie prace należałoby wykonać na linii, aby poprawić jej przepustowość - czy i ile dodatkowych mijanek mogłoby być zbudowanych na trasie i jak na przejazd wpłynęłaby elektryfikacja - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
Wstępne założenia mówią, że inwestycja miałaby zostać zrealizowana do 2023 r. Ministerialni urzędnicy zapewniają, że będą wspierać finansowanie przebudowy. Na ile im się to uda, czas pokaże.

Linia kolejowa do Helu po przeprowadzonych pracach w 2015 r. Linia kolejowa do Helu po przeprowadzonych pracach w 2015 r.
Niedawno na linię do Helu wydaliśmy 170 mln zł

W 2015 r. zakończyła się modernizacja linii Reda - Hel. Pierwszy etap inwestycji Polskich Linii Kolejowych zakończył się w 2014 r. przy współfinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego na poziomie 117 mln zł. Dzięki tym pracom o 17 minut skrócił się czas przejazdu z Redy do Helu (57 km) i dalej do Trójmiasta.

Oprócz torów wyremontowano 12 stacji, 2 wiadukty i 3 mosty, podniósł się poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki modernizacji pociągi poruszają się z prędkością 100 km/h.

Koszt drugiego etapu modernizacji obejmującego stację Hel przekroczył 49 mln zł i zakończył się jesienią 2015 r. Łącznie na rewitalizację i remont linii kolejowej na Półwyspie Helskim przeznaczono prawie 170 mln zł.

Niestety piętą achillesową tych przedsięwzięć było nieuwzględnienie wspomnianych mijanek.

Za ile pociągiem z Trójmiasta do Helu

Z Gdańska do Helu dojedziemy ośmioma pociągami. Odjeżdżają one głównie w godzinach wczesnoporannych. To przede wszystkim pociągi PKP Intercity, w których za podróż zapłacimy 29 zł. Podobnie ceny kształtują się u przewoźnika Arriva.

Najkorzystniejszą cenowo ofertę proponuje firma PolRegio, która pociągiem Tur dowiezie nas w dwie i pół godziny na półwysep za kwotę 19,80 zł.

Z Gdyni mamy 24 pociągi do Helu. Kursują one praktycznie co godzinę. Najtańszą ofertę ma spółka PolRegio - 17,10 zł to cena biletu normalnego. W PKP Intercity podróż kosztuje 24 zł. Przejazd Arrivą to wydatek 26 zł.

Miejsca

Opinie (243) 3 zablokowane

  • Inwestycja , jeśli dojdzie do skutku będzie i tak spóźniona o 25 lat

    Ale lepiej późno, niż wcale. Jak sobie pomyślę, że można by wyjść z samolotu i pojechać bezpośrednio na Hel .....

    • 0 0

  • To jest portal trojmiasto.pl (9)

    Dlaczego tu jest artykuł o Helu? Co nas obchodzi Hel? Przecież to nawet nie leży obok Trójmiasta. Czy Pan Naskręt nie ma tematów w Trójmieście? Za co mu płacą w tej gazecie? Proszę wziąć się za swoje obowiązki i pisać artykuły o Gdyni albo Gdańsku, a jak nie to odejść do jakiegoś portaliku hel.pl czy coś

    • 16 256

    • artykuł dotyczy relacji Trójmiasto - Hel więc trudno opisać Tylko jedną stronę - trzeba całość. Myśląc tak jak Ty nie można pisać o autostradach drogach liniach kolejowych(także PKM!) itd bo artykuł byłby tylko fragmentem całości

      • 5 0

    • (2)

      W Baninie nie widac..

      • 17 4

      • Banino to nie Gdańsk tylko wiocha

        • 1 0

      • Banino to nie Trójmiasto

        • 30 1

    • Załóż sobie własny serwis marudo.

      I pisz tam o swojej klatce schodowej i podwórku.

      • 13 0

    • Po pierwsze: to nie jest gazeta, po drugie: ma prawo pisać co mu się spodoba, a nie spełniać Twoje życzenia.

      • 18 1

    • Sporo ludzi z trójmiasta jeździ na Hel

      .

      • 9 1

    • żal mi cię czlowieku

      A kim ty jesteś januszu żeby pouczać p. Redaktora?jak nie umiesz czytać ze zrozumieniem to nie wiem po co te twoje trollowskie wypowiedzi i wpisy. Artykuł jak najbardziej jest o Trójmieście bo opisuje o połączeniach do pięknego YLU gdzie można się dobrze zabawić

      • 21 2

    • bo Hel widać z okna

      • 41 4

  • Nareszcie!!!

    To już dawno powinno być zrobione.Napewno dzięki elektryfikacji będą mogły jeździć kolejki skm.Puck się zacznie rozwijać bo będzie wygodniejszy dojazd do trojmiasta do pracy.W końcu ktoś wpadł na ten pomysł

    • 0 1

  • Za tego poprzedniego obrzydliwego ustroju,

    jeździliśmy całą rodziną koleją z Gdyni na plażę , a to do Władysławowa, a to do Chałup a zdarzało się że i do Helu. Kilkanaście razy w miesiącu. I ani nie rujnowało to domowego budżetu, ani czas dojazdu nie był nadmiernie długi. Obecnie, po 30 latach egzystencji w ustroju ponoć przodującym, taki scenariusz jest nie do zrealizowania.

    • 3 0

  • Rozwiązanie jest mega proste

    Po 1. ŻADNEJ ELEKTRYFIKACJI
    Po 2. Zakup 15 szt (to już z zapasem) wagonów piętrowych lub odkupienie od REGIO wogonów piętrowych typu Bohun a następnie ich modernizacja do standardu XXI w m.in. drzwi automatyczne odskokowe oraz klimatyzacja. Przeróbka w jednym z wagonów całego dolnego pokładu na przedział rowerowy.
    Po 3. Zakup nowych lokomotyw spalinowych dwukabinowych liniowych. Lokomotywy SU42 nie nadają się na linię helską. Nie rozpisując się za wiele: są poprostu za słabe.
    Po 4. Szynobusy jak najbardziej mogą jeździć latem na Hel, ale w obiegu mniej oblężonym i łączone po 2 szt tj. SA137+SA138. Taka konfiguracja mieści się w peronach.

    Po sezonie wagony piętrowe można przesunąć na linię Tczew-Chojnice-Szczecinek.

    Jaki jest sens elektryfikacji dla jednego Pendolino tylko latem?! Wymiana lokomotywy spalinowej na elektryczną i odwrotnie w Gdyni trwa 10 min. Dla porównania niektóre pociągi TLK Szczecin-Olsztyn mają postoje w Gdyni 20-30 min a tu szum o 10 min. Bardziej skupiłbym się na drugim torze do Władysławowa

    • 3 0

  • Kłamstwo (17)

    Można zwiększyć długość pociągów - spółka PR Gdynia uruchamia większość pociągów na szynobusy, można by było je zastąpić składami tradycyjnymi lub piętrowymi oczywiście gdyby miała (patrz tabor Kolei Mazowieckich), więc stwierdzenie że nie można wydłużyć składów jest kłamstwem.

    • 190 5

    • Nauka czytania ze zrozumieniem… nie mozna wydluzyc skladow, bo perony sa za krotkie i to o tyle, ze na naiektorych anwet autobusy szynowe wystaja

      • 0 1

    • Właśnie! (2)

      Więcej piętrusów i po problemie. Nie potrzeba mijanek, większych peronów, elektryfikacji itd.

      • 39 3

      • Nie ma nic nie ma

        • 0 0

      • Nie w tym województwie tu się nic nie kupuje tylko na rok przetargi rozpisuje.

        • 0 0

    • szynobus vs pkp? (2)

      Przejedz sie pkp pietrowym i porownaj z klimatyzowanym szynobusem... zwlaszcza latem...

      • 0 5

      • Biedny człowiek nie wie że w innych województwach Klima to standard

        • 0 0

      • słyszałes o słonecznym?

        • 5 0

    • I kolejne kłamstwo (1)

      Ta linia przez większość roku wozi powietrze.

      • 11 2

      • No ich marszałkowskie składy wystraszyly?

        • 0 0

    • A największe kłamstwo to elektryfikacvja (5)

      Województwo ma wydać kasę żeby warszawka nie musiała lokomotywy zmieniać w Gdyni. A co nas to obchodzi?
      I jeszcze jedno w artykule totalne kłamstwo że pociągi spalinowe źle sobie radzą na linii do Helu. Kto jechał szynobusem ten wie jak szybko jedzie i nie ma żadnych problemów z przyspieszaniem. Źle to sobie radzą przestarzałe i wiecznie opóźnione lokomotywy intercity a nie nasze pociągi regio. Jeśli linia na Hel wymaga jakiś inwestycji to jest to dokupienie szynobusów, które poza sezonem wzmacniałyby inne linie bardziej obciążone poza wakacjami.

      • 38 2

      • Inną sprawą że pociagi dalekobieżne nie powinny w ogóle wjeżdżać na Hel. (2)

        To one blokują cały ruch. Zamiast tego powinny kończyć bieg we Władysławowie a stamtąd regularnie i często powinny chodzić szynobusy do Helu. Nie potrzeba długich peronów i długich mijanek. wystarczą mniejsze i nie trzeba elektryfikacji Helu. Tak zrobiono na kilku liniach w Niemczech i zlikwidowało to problem a oni chcą puszczać Pendolino do Hel-u heh. to taki sam pomysł jak dwupasmowa Zakopianka do samego Zakopanego.

        • 40 2

        • Pendolino na helu a dlaczego nie..super sprawa

          • 0 1

        • pendolino w artykule mnie rozwaliło:)
          i jeszcze może bedzię sie zatrzymywało co 10 km:D

          • 3 0

      • A weź ty idz z tymi tramwajami na szynach.

        • 0 0

      • A województwo mazowieckie ma wydawać kasę np. na remont tunelu średnicowego żebyś Ty mógł bardziej komfortowo przemieszczać się przez Warszawę? Ogarnij się, chłopie. To są inwestycje dla wszystkich, niezależnie gdzie mieszkają.

        • 2 7

    • A skąd je Polregio weźmie jak Marszałek rozpisuje przetarg na ....rok..
      A sam nic nie kupuje...
      Patrzenie na Polregio...to abstrakcja.

      • 0 0

    • Wczesniej radosnie skasowali dziesiatki wagonow pietrowych w donrym stanie i polskich lokomotyw spalinowych, zamiast poddac modernizacji. Teraz pozyczaja zlom z czech, albo puszczaja male szynobusy. Czemu red Naskret tak daje sie omamic a nie dyskutuje, przeciez jest w temacie

      • 11 0

  • Koleją na Hel

    Witam. Dlaczego nie są wykorzystywane do przejazdów wagony piętrowe

    • 1 0

  • A czemu nie zrobic jak w anglii, jezeli jest krotszy peron to poinformowac ludzi wczesniej ze tylko z okreslonych wagonow mozna wsiadac i wysiadac np 1 do 6.
    taka sugestia i raczej nie kosztowaloby to 150mln a mozna by dluzsze sklady zrobic

    • 0 0

  • kolej w pomorskim to lipa

    w pomorskim województwie caly rozkład jazdy to lipa brak skomunikowania pociąg z helu przyjezdza do gdyni a dwie minuty wcześniej odjezdza pociąg do koscierzyny nie czeka bo w rozkładzie nie ma skomunikowania sam rozkład jazdy koscierzyna gdynia ostatni pociąg z koscierzyny po południu z gdyni o dwudziestej

    • 2 0

  • zaniechania marszałka województwa (39)

    niewiele zrobił dla pomorskiej kolei
    mamy najstarszy tabor w Polsce
    a wybory już za rok
    będziemy pamiętać panie Struk

    • 158 57

    • Logika trolla porażająca. (4)

      Za tabor nie odpowiada marszałek województwa, to jest zadanie PKP i spółek, które powstały po poddziale PKP. Co więcej, marszałek województwa przeznaczył na remonty i zakup taboru (pociągi elektryczne) środki z funduszy unijnych, choć nie musiał. Zyskali na tym wszyscy przewoźnicy, od regionalnych po PKP Intercity.

      • 3 3

      • Odpowiada - jest organizatorem przewozów.
        Zakres wąsa i dzoucz się staruszku

        • 0 0

      • to niech weźmie odpowiedzialność (1)

        tak jak w innych rejonach kraju i jakoś to działa wtedy

        • 2 0

        • Ale wówczas będzie trzeba pracować...a tak można teraz siedzieć i wąsa tylko krecić

          • 0 0

      • Za tabor odpowiada Marszałek. On rozpisuje przetarg. Rozpisuje przetarg na rok...uniemozliwjac rozwój Polregio na naszym terenie...
        Nie kupuje taboru i nie powierza go spółce Polregio...
        Nie buduje własnej marszałkowskiej spółki kolejowej...

        Zaniedbań jest tak dużo...

        • 1 0

    • do zaniechania (9)

      panie marszałku. jak widać niektórzy nie czytają zwykłych gazet. taki wysiłek województwa na remonty rządowych linii kolejowych a jakieś palanty piszą bzdury. niech rząd odda skm-kę dla samorządu to będzie można mówić w odpowiedzialności za przewozy. a zaniechania inwestycyjne adres: główny właściciel Przewozów Regionalnych i SKM = "rząd dobra zmiana"

      • 12 3

      • (1)

        Nie ośmiesza się człowieku.
        To Marszałek jest odpowiedzialny za ten skansen złomu na torach.
        Zobacz człowieku jak działa każde inne województwo. Niektóre wy.ieniaja tabor...po raz kolejny. A my nawet jednej sztuki nie kupiliśmy.

        Gdzie spółka samorządowa? Teraz łatwo mówić to nie moje...ale za przewozy odpowiada Marszałek...

        • 0 0

        • Teraz.mozna powiedzieć to oni...

          • 0 0

      • jakie wybory? (4)

        marszałka nie wybieramy w wyborach powszechnych, marszałek przyjeżdża w teczce z Warszawy desygnowany na stolec przez premiera RP. premiera tez nota bene nie wybieramy na premiera

        • 9 8

        • Wojewoda jest w teczce. (1)

          • 8 0

          • To chyba za czasów pis

            • 0 0

        • Ale pierniczsz głupoty

          Mylisz urząd marszałka z wojewodą. No ale Internet wszystko zniesie, nawet Twoje głupoty.

          • 7 0

        • Ale sie zbłaźniłeś. Marszałek województwa jest wybierany przez radnych sejmiku.

          Chciałeś błysnąć, ale nie wyszło.

          • 9 1

      • (1)

        Przewozy Regionalne podlegają pod MarszałkMarszałka, a ten chce zrobić z Pomorza skansen kolejowy pod względem taboru.

        • 6 7

        • Już zrobił. Już mamy najstarszy w skali kraju tabor i bez perspektyw na przyszłość..

          Czas na zwolnienia w UM. I pisze to człowiek popierający PO.

          • 1 0

    • (19)

      Nie ten adres, zażalenie do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która zarządza linią kolejową Gdynia - Hel.

      • 23 12

      • I co? (13)

        Marszałek nie ma wpływu? Tylko pociągi puszcza?

        • 16 15

        • Marszałek nie organizuje przewozów PolRegio czy PKP Intercity, nie odpowiada też za infrastrukturę kolejową. (4)

          Czy ty potrafisz zrozumieć te fakty? Czy trzeba to rozrysować tobie na tablicy jak małemu dziecku?

          • 3 2

          • Pudło! (1)

            A właśnie organizuje, poczytaj o obowiązkach samorządów wojewódzkich.

            • 0 0

            • Widać idzie mu ciężko czytanie

              • 0 0

          • Organizuje Marszałek przetarg na przewozy i bierze pełną odpowiedzialność za nie..

            • 1 0

          • zamiast Tobie może lepiej użyć Ci?
            tak chyba lepiej brzmi?...

            • 1 2

        • (7)

          No chyba raczej nie ma wpływu na trasę zarządzaną przez spółkę państwową.

          • 17 7

          • Ma wpływ na tabor..ma wpływ na modernizację linii lokalnych...

            Mamy zapaść na kolei...dziekujemy marszałku za 50 letni tabor...

            • 1 0

          • ale w tym poście mowa o taborze, a nie o linii (5)

            • 13 6

            • Na tabor też nie ma wpływu. Przecież to majątek poszczególnych spółek PKP i przewoźników. (4)

              To tak jakbyś miał pretensje do marszałka, że w PKS Gdańsk są stare autobusy. Czy ty potrafisz powiązać ze sobą informacje i wyciągać wnioski?

              • 7 5

              • Marszałek i jego ludzie nic nie robią całymi dniami...inne województwa już kończą wymianę taboru..
                A u nas Marszałek patrzy się na Państwowe Polregioo i rozpisuje przetarg na rok..

                • 0 0

              • Mylisz sie.
                Każdy rozumny Marszałek już dawno powołał swoją własną spółkę kolejową

                A u nas...to nie moje...nie da się..

                • 1 0

              • Ma wpływ!

                Urzędy Marszałkowskie województw kupują tabor dla Ptzewozów Regionalnych, tak jest w całej Polsce. Jak widać wiesz niewiele...

                • 1 0

              • hehe

                a kto tu jest na zdjęciu - zagadka
                "polregio.pl/pl/dla-podroznych/informacje/nowy-pociag-polregio-dla-pomorza/"

                • 3 0

      • Zażalenie o stary tabor do PLK-i? (3)

        Chyba z choinki spadłeś. To niestety prawda, mamy istny skansen jeśli mowa o taborze elektrycznym. Tak zaniedbanego i przestarzałego taboru nie ma już praktycznie żadne województwo niestety. :(

        • 11 4

        • Nowe PESY to przestarzały tabor???? (2)

          • 5 4

          • Szynobus to większy tramwaj nie porównuj tego do pociągu.
            Fakt Urząd Marszałkowski chyba nic nie robi całymi dniami

            • 0 0

          • Czy wszyscy stracili zdolność czytania ze zrozumieniem?

            Mowa tu o taborze elektrycznym, czyli o większości pojazdów eksploatowanych w województwie na najbardziej obleganych trasach. Pesy są spalinowe.

            • 3 3

      • Marszałek ma ogromny wpływ. Może kupić piętrusy. Ale oczywiście w tym woj. Nowego pociągu w barwach Polregio nigdy nie bedzie

        • 0 0

    • (1)

      Linia na Hel pęka w szwach w sezonie letnim już od upadku komuny :)

      • 2 0

      • Skoro się nie mieszczą na długość to trzeba pójść w górę:) i kupić pietrusy...co za problem Marszalku...
        To nie fanaberia...ta technologię znają od dziesiątków lat.

        • 0 0

    • Zobaczcie co Polregio i Marszałek robią z trasa do Tczewa czy tez Malborka. Tylko w naszym województwie 40 letnie pociągi

      • 0 0

    • to ile kosztowało budyniowe muzeum w wodzie?

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane