• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągiem do Warszawy przez Bydgoszcz i Toruń

Michał Tusk
15 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Wielki, kolejowy objazd do Warszawy (info.: Igor Nowaczyk). Wielki, kolejowy objazd do Warszawy (info.: Igor Nowaczyk).
Denerwuje Cię ponad czterogodzinna podróż pociągiem z Trójmiasta do stolicy? Już wkrótce możemy jechać o godzinę dłużej. Wszystko przez planowany remont trasy Gdynia - Warszawa.

Zapowiadana od lat modernizacja linii z Gdyni do Warszawy zbliża się dużymi krokami.

- Projekty wykonawcze są na ukończeniu - mówi Katarzyna Gawlik-Tarnowska, rzecznik Polskich Linii Kolejowych. - Przy pomyślnym rozstrzygnięciu przetargów na wybór wykonawców pierwszy etap prac, czyli remont torów na stacji Gdynia Główna i w okolicach Nasielska, rozpocznie się na przełomie lipca i sierpnia.

W ciągu następnych miesięcy remont objąłby większość trasy. Po jego zakończeniu czas jazdy skróci się z obecnych czterech godzin do dwóch i pół w przypadku pociągu "klasycznego", czyli złożonego z lokomotywy osiągającej prędkość 200 km na godzinę i wagonów, oraz do dwóch godzin i 15 minut w przypadku pociągów z tzw. wychylnym pudłem, takich jak włoski pociąg Pendolino.

Pierwotnie prace miały potrwać siedem lat, jednak w związku z Euro 2012 Ministerstwo Transportu postanowiło je przyspieszyć. Plan jest następujący: ponieważ na czas remontu czas podróży i tak by się wydłużyła o kilkadziesiąt minut z powodu zamykania kolejnych odcinków torów, lepiej od razu zamknąć całą trasę i robotę wykonać szybciej.

Pociągi z Trójmiasta do Warszawy mają w tym okresie jeździć przez Bydgoszcz, Toruń i Kutno. Biorąc pod uwagę obecne czasy przejazdu, taka podróż z Gdańska do stolicy trwałaby 5 godzin i 20 minut.

Ostatnio pojawiła się informacja, że objazd zostanie wprowadzony już za trzy miesiące.

- Wątpię, by stało się to tak szybko - mówi Michał Wrzosek, rzecznik Grupy PKP SA. - Obstawiałbym raczej początek przyszłego roku.

Na razie nie ma oficjalnych decyzji, czy wszystkie pociągi zostaną skierowane na zastępczą trasę, czy np. część zostanie zlikwidowana. Po dwóch latach będzie po wszystkim, bo najbardziej zniszczone tory na linii do stolicy zostaną już wyremontowane i pociągi będą już mogły wrócić na starą trasę. Mimo że remont kilku odcinków będzie jeszcze trwał, już wtedy z Gdańska do Warszawy będziemy jechali krócej niż trzy godziny.

Być może kolejowe spółki wprowadzą na czas objazdu tzw. ceny relacyjne, czyli uniezależnione od liczby kilometrów, których będzie o sto więcej. W ten sposób uniknięto by podwyżki cen.
Harmonogram prac na linii Gdynia - Warszawa

Lipiec 2007 - początek remontu torów na stacji Gdynia Główna Osobowa oraz odcinka Nasielsk - Warszawa
Jesień 2007 - początek remontu odcinków Iława - Montowo i Lisewo - Gdańsk
2008 - początek remontu odcinków Nasielsk - Iława, Prabuty - Lisewo i Gdynia Chylonia - Sopot
2009 - zakończenie remontu torów na stacji Gdynia Główna Osobowa i odcinka Lisewo - Gdańsk, rozpoczęcie prac na odcinku Gdańsk - Sopot
2010 - zakończenie remontu odcinków Nasielsk - Warszawa i Iława - Montowo, początek prac na odcinku Montowo - Prabuty
2011 - zakończenie remontu odcinków Nasielsk - Iława, Prabuty - Lisewo i Gdynia Chylonia - Sopot
2012 - zakończenie remontu odcinków Montowo - Prabuty i Gdańsk - Sopot
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • wkoncu jakies dobre decyzje !!

    tak samo powini robic z drogami zamykac robic objazdy i remontowac zdecydowanie szybciej niz cackac sie po kawleczku

    • 0 0

  • ok wiadomosc

    do roboty

    • 0 0

  • Ok, wszystko fajnie ale co z trasą objazdu dla tras krótszych niż do Warszawy? Np jak ktoś do Olsztyna będzie jechał a odcinek Malbork Iława będzie zamknięty? Ba to jeszcze można ominąć ale Malbork -Tczew ? :|

    • 0 0

  • glupoty

    nie wiem w sumie gdzie wieksze, w czesci komentarzy tutaj czy w glowie mlodego Tuska, ktoremu sni sie lokomotywa zasuwajaca 200km/h. Nalezace do PKP Cargo osiagaja 160km/h i na tyle przygotowywane sa tory.

    • 0 0

  • Też jechałam, szkoda że prędkość powala z nóg

    No nie przesadzaj, na pewno szybkość średnia jest dużo wieksza niz w Polsce. O czystości i kulturze obsługi to szkoda mówić, dla nas szokiem jest, że obsługa chodzi w białych rekawiczkach i śnieżnobiałych koszulach.

    • 0 0

  • Też jechałam, szkoda że prędkość powala z nóg, nie pozostaje nic innego jak tylko.... pić

    Marek proszę przestań juz pisać te bzdury o hamowaniu tak?

    • 0 0

  • Obecnie składam kase na

    Podróż na Tybet. Szlakiem dł.1242 km, który łączy miejscowość Golmud w chińskiej prowincji Qinghai ze stolicą Tybetu - Lhasą czyniąc go tym samym najwyżej położoną linią kolejową na świecie. Szlak biegnie przez płaskowyż tybetański. Prawie 1000 kilometrowy odcinek położony jest powyżej 4000m n.p.m. z najwyżej położonym punktem na przełęczy na wysokości 5,072m n.p.m.
    Widoki jakie podziwiałem w MAndżurii, czu Syberii sa podobno nieorownywalne z ww.

    • 0 0

  • Pamela

    o koleji to mozemy pogadać, jechałem kiedys BAM-em i Moskwa-Pekin ok. 12 dni. Jest to podroz mego życia.

    • 0 0

  • Jeszcze cos dla krolowej szlakow,

    od tego ktoremu
    ..." hamowania rypie z rozpędzaniem "...
    a z ryb najbardziej lubi walenie .
    ICE 3 rozpedza sie od 0 do 300 km/h w 329 sek .

    • 0 0

  • Pamelo, masz u mnie duzo fory za nick,

    ale to nie znaczy abys przeginała.
    Faktu nie czytam, tylko mi przyniesli i na ostatnie stronie "a ja czekam na chłopaka" zainteresowała mnie pewna naga blondyneczka, podobna do Pameli A. choc wymiarami raczej uboga, zwłaszcza tymi na co zwracaja mezczyzni.

    Program PiS to faktycznie wielka improwizacja mieszanina łOjca R. z komuna, widocznie ten kraj takiego potrzebuje.
    A kolej to panstwo w panstwie, ale wazne ze wyremontuja dworzec Gdynia Gł.Osobowa na EURO 2012.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane