• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpatrzyliśmy dostawę szyn na plac budowy Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
18 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz transport i rozładunek szyn na budowie PKM.


Od czerwca na terenie budowy 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa montaż torowiska. Na plac budowy docierają setki szyn. Byliśmy przy rozładunku, który odbywa się co parę dni przy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Waga szyn na linii PKM równa jest masie 28 kolejek SKM.



W Gdańsku miedzy stacją Wrzeszcz a Osowa trwa budowa 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W czerwcu - po wielomiesięcznych pracach gruntowych - rozpoczęto tam prace torowe. Na plac budowy dociera nie tylko tłuczeń czy betonowe podkłady, ale także najważniejszy element torowiska - długie na ok. 30 metrów szyny.

Co kilka dni na plac budowy bocznicą, którą zazwyczaj dojeżdżają pociągi z paliwem lotniczym do lotniska, spalinowa lokomotywa przyciąga wagony z szynami.

Stalowe elementy początkowo nie pochodziły z Polski. - Szyny sprowadzane były z Hiszpanii. To tak zwane szyny twarde, które montuje się na łukach. Do Trójmiasta docierają one drogą morską, potem - po przeładunku - przewozimy je koleją na plac budowy. Mamy też dostawy z Czech, ale tamte tzw. zwykłe szyny docierają bezpośrednio na plac budowy drogą kolejową - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, inwestora kolejowego przedsięwzięcia.

Od niedawna na plac budowy przywożone są też szyny wyprodukowane w polskich hutach. Były one niewydolne po licznych zamówieniach od wykonawców m.in. przebudowy linii Gdynia - Warszawa.

W ramach trwających prac mają być przeprowadzone jeszcze cztery kolejne transporty kolejowe. Kierowcy zatem nie powinni się dziwić, że zamykane są zapory na Trasie Słowackiego. Przejazd składu trwa tam nie dłużej niż 5 minut.

Podróż ok. 3-kilometrową bocznicą od stacji Osowa w rejon Trasy Słowackiego lokomotywą spalinową wraz z szynami na platformach trwa nawet 30 minut. Pociąg porusza się z prędkością 10-20 km/h, by nie doszło do jego wykolejenia. Winny tej sytuacji jest zły stan torowiska wspomnianej bocznicy.

Z platform kolejowych szyny są rozładowywane na dwie strony przy użyciu czterech dźwigów HDS. Z miejsca towar rozładunku trafia na konkretny odcinek budowy. Jeden metr szyny waży 49 kg. Razem daje to więc ponad 3 tys. ton stali. By tyle stali otrzymać, należałoby przetopić ok. 28 składów kolejki SKM (EN-57).

Co ciekawe istniejąca bocznica kolejowa po zakończeniu budowy PKM będzie kończyła się tuż przed Trasą Słowackiego patrząc od strony Osowy. Kolejowa odnoga stanie się bezużyteczna. Czy zostanie rozebrana? O tym zdecydują władze spółki PKP PLK.

Jak zatem w nowym układzie torowym dotrą pociągi z paliwem lotniczym na terminal? Projektanci PKM postanowili wybudować zwrotnicę, od której będzie odchodził jeden tor do istniejących ostatnich metrów układu torowego. Stąd cysterny z paliwem lotniczym będą wożone z rafinerii nową linią PKM.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Opinie (97) 5 zablokowanych

  • może jestem tępy ale nie rozumiem zdania : (4)

    Były one niewydolne po licznych zamówieniach od wykonawców m.in. przebudowy linii Gdynia - Warszawa.

    • 11 7

    • Zgadza się,

      jesteś tępy.

      • 7 5

    • Zgadza się - "niewydolny" to może być mózg (2)

      A nie szyna.
      Niewydolność może być serca, organizmu.
      W tym przypadku - zawarte w artykule zdanie jest "niewydolne".
      Ciekawy jestem jak to jest spożywać "niewydolny" obiad?

      • 6 6

      • niewydolne były polskie huty, a nie szyny. (1)

        • 6 0

        • produkowały szyny z plasteliny

          • 3 0

  • Kolejka to jest w sklepie po mięso albo do lekarza (2)

    A szyny są dostarczane w metrach a nie sztukach.
    To nie gacie czy koszule.
    Znowu artykuł dla wykrztałconych inaczej.
    Dobrze, że nie porównano PKM do piramidy Cheopsa.
    A sztuk szyn do diabłów na końcu szpilki.

    • 9 8

    • Madralo... (1)

      WYKSZTALCONYCH pisze sie przez SZ a nie przez RZ. Jak juz sie bierzesz za krytyke, upewnij sie czy sam nie jestes "wkyrztalcony inaczej". :-P

      • 11 3

      • Jak już to "mądralo"

        I poczytaj "wykształciuchu" co znaczy pojęcie "ironia".
        A także o używaniu polskich liter.

        • 3 9

  • Byc moze czy

    na pewno?

    • 3 0

  • PKM (1)

    3km w ciągu 3 min ? mamy XXI wiek, a nie XIX - taki odcinek w 30 min to ja przejdę piechotą w ramach spaceru

    • 6 7

    • i wezmiesz setki ton stali na plecy?:)

      • 2 1

  • zmieńcie redaktora (4)

    temat interesujący, a poziom artykułu taki jak zawsze...

    • 12 5

    • nigdy go nie zmienią (3)

      Choć w każdym jego artykule jest jakiś ewidentny błąd lub niedorobka.Myśli, że jak ma 1400 pln netto to może odwalac byle szajs.Może w końcu napiszemy jakąś petycje do redakcji, aby zrobiono w niej duze porządki, bo to jest granda niesamowita co wypisuje ten człowiek.

      • 4 2

      • Pisze co mu ślina na klawiaturę przyniesie (2)

        Wg treści wynika, jakby rodzaj lokomotywy miał wpływ na szybkość przewozu.
        Jak PLK rozbierze bocznicę na lotnisko, to ciekawy jestem czym będzie dowożone paliwo dla samolocików?
        Beczkowozami?

        • 3 2

        • (1)

          A od czego są rurociągi, kotku?

          • 0 3

          • Tak, tak - najlepiej jeszcze napowietrzne

            • 0 1

  • (3)

    A kiedy oni wymienią tą bocznicę żeby ta cała PKM nie potrzebowała aż 30 min - na pokonanie 3 km trasę - niech oni lepiej się nie chwalą tylko tym co udało im się zrobić tylko powiedzą również o niedociągnięciach i szybko je usuną zanim to wszystko zacznie jeździć

    • 2 10

    • "tę" bocznicę jeśli już

      • 4 0

    • Jak mawiał Sofronow

      trzeba czytać, czytać i jeszcze raz czytać. Odpowiedź jest w tekście.

      • 5 0

    • Ja się w ogóle dziwię, że ta bocznica jeszcze jest zdolna do czegokolwiek!! W końcu jej pełne użytkowanie to czasy przed-lotniskowe!

      • 1 0

  • PKM to super sprawa

    • 5 0

  • Nieścisłość

    "Waga szyn na linii PKM równa jest masie 28 kolejek SKM."

    i

    "Jeden metr szyny waży 49 kg. Razem daje to więc ponad 3 tys. ton stali. By tle stali otrzymać, należałoby przetopić ok. 28 składów kolejki SKM (EN-57)."

    To znaczy że kolejka SKM jest wykonana 100% ze stali, Czy do wyliczenia ujęta jest waga samej stali w kolejce SKM ?

    • 5 5

  • Gdansk odwraca sie od morza

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie gdzie najbiedniejsze dzialnice ( Stogi, Nowy Port, Brzezno ) znajduja sie nad morzem. Nawet tramwaje jezdzace tam sa najstarsze. Niemcy zbudowali kolej pasazerska z Gdanska Glownego przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i zamkneli. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 14 8

  • Bez sensu (1)

    Z jednej strony mówi się o konieczności wyrzucenia pociągów towarowych z linii średnicowej w Trójmieście, a z drugiej na nową linię pasażerską, biegnącą przez środek gęsto zaludnionych terenów pakuje się ciężkie składy towarowe, do tego z tak niebezpiecznymi substancjami jak paliwa. To powinno jechać jak najbardziej dookoła miasta.

    • 3 6

    • no wlasnie

      Linia PKM bedzie docelowo zelektryfikowana (w zalozeniu gdanskie metro), a na nia ladowac sie beda sklady z cysternami z paliwem dla lotniska?!

      • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane