• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • Co z OPAT - Gynia do roboty budujcie OPAT (2)

    OPAT OPAT OPAT

    • 4 2

    • Zapytaj pisorów , przeciez budowę opatu juz rozpoczeli kilka lat temu

      i na razie nie zbudowali ani metra . ( są fotki z wbicia pierwszej łopaty)

      • 0 0

    • był opadł

      Decyzją zaprzeszłego premiera, przy hałaśliwym kulaniu medialnej beki przez władze pobliskiego miasta, OPAT został przesunięty na perspektywę budżetową 2024...

      • 0 0

  • Co w Gdyni zostało nie zlikwidowane bać nie sprzedane

    Proszę zrobić spis z natury :
    1. UM
    2.

    • 6 1

  • ana (1)

    Co wy się tak napinacie, nie rozumiecie ,że gdyby pojechała kolej na Oksywie, to ZAKORKOWAŁA BY DO KOŃCA PRZEJAZDY KOLEJOWE NA HUTNICZĄ. Nigdy nie jest wszystko takie cudownie proste, chyba że śpimy na forsie i budujemy tunele, albo nowe wiadukty i drogi.No ale naprawdę należy coś zaplanować , bo inaczej nigdzie nie pojedziemy, jeszcze trochę i Gdynia stanie na północy, na zachodzie , na wschodzie i na południu.

    • 3 4

    • No ale Gdynia najwyraźniej śpi na forsie, skoro stać ją na wywalenie w błoto ponad 100 mln zł na niepotrzebne lotnisko czy inne bzdety jak szkoła filmowa.

      • 2 1

  • mam pomysł

    A ja to bym wybudowała nad całą Gdynią kolejkę linową we wszystkich możliwych kierunkach, każdy by sobie wskoczył na krzesełko i śmigał gdzie chce i kiedy chce. Bo one by krążyły nad miastem całą dobę.Mogą być krzesełka na miejsce stojące, nam cudów nie trzeba.Nawet liny możemy się czepić.

    • 6 0

  • 5 kadencji i Szczurek nie zrobił ani OPAT, ani nawet Drogi Czerwonej, ani tunelu pod torami w Chyloni, ani połączenia kolejowego.

    Gdyby w Gdyni rządził np. Adamowicz albo ktoś kto nie ma infrastruktury w głęboko w d**** to do wyżej wymienionych rzeczy powstałby jeszcze tunel pod kanałem portowym. No ale niestety mamy Szczurka i "nie da się"

    • 5 4

  • Miasto pieniędzy nie ma?! Ale miliony złotych można było wydać na niepotrzebne lotnisko w Gdyni?!

    • 8 3

  • Korki na szlabanach...

    A co z korkami po zamknięciu szlabanu na Hutniczej?

    • 3 6

  • Śmiać mi się chce z tych pisowskich komentarzy :))))

    • 2 4

  • Połączenie

    Można pojechać bez Hutniczej. Tory zakręcają za elektrociepłownią I jadą wzdłuż Wiśniewskiego do centrum. Nie ma żadnych blokad na drogach. Powstaje tylko jeden mankament z przystanku Gdynia Obłuże następnym może być tylko Gdynia Główna.

    • 5 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

    Jednak da się! :)

    Super! Tylko na filmie brak tego przystanku na Obłużu.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane