• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • A to stąd te korki na Hutniczej... (2)

    ... którą trzeba było zaszlabanować, żeby to cudo przejechało. No to nic tylko zacierać ręce jak uchwalą rozkład jazdy, dajmy na to co 0,5h w jedną i drugą stronę. Co kierowcy na to?

    • 6 9

    • Szczurek tunel powinien tam zrobić ze 20 lat temu. No ale nie da się.. ;)

      • 3 0

    • jak będą sensowne rogatki to szlaban będzie opuszczany na 20-30 sek, tylko aby pociąg przejechał.

      • 3 0

  • (4)

    Podstawili by starego " kibla " który jeździł by wahadłowo przy wykorzystaniu starych "prymitywnych " peronow na próbę . Chyba to nie jest zbyt skomplikowane ???no ale oczywiście nie ma jak zgarnąć kasy na ekspertyzy itp żałosne

    • 49 6

    • Czy jesteś normalny? (1)

      Widziałeś na tej linii trakcję elektryczną, że chcesz żeby jeżdził tam "kibel"? Masz pozwolenia UTK na prowadzenie ruchu pasażerskiego po tej trasie? Masz organizatora przewozów? Taryfę biletową? Tabor? Spółkę? Pracowników? Wiesz jakie byłoby zainteresowanie przewozami na tej trasie? Masz tam perony? Biletomaty? Myślenie na poziomie pięcioletniego dziecka...

      • 3 1

      • Miałem na mysli jakiś stary szynobus spalinowy . Bilety moze na razie sprzedawać konduktor . Skład moze obsługiwać skm albo PR . Wszystko jest do rozwiązania tylko trzeba chcieć ... Ty oczywiście prezentujesz myślenie płk/pkm które nie moga od ponad roku rozwiązać problemu informacji dla pasażerów we wrzeszczu (z którego peronu odjedzie pkm ) ...

        • 2 0

    • Przecież ta linia nie jest w całości zelektryfikowana, więc jakie stare "kible" chcesz tam podstawiać?

      • 0 2

    • Na przystankach autobusowych ZKM Gdynia też jest prymitywnie - peron z płytek chodnikowych i prosta wiata, biletomatów brak. I to władzom Gdyni nie przeszkadza. Ale peron kolejowy ma mieć Bóg wie co... Co za schizofrenia!

      • 17 0

  • Nie wiem, nie umiem,

    nie znam się, nie da się, nie potrafię, niemożliwe.

    • 13 0

  • (5)

    Co za głupie tłumaczenie władz Gdyni. Lepsze prymitywne perony, niż żadne. Nie musi być luksusowo. Jeden pociąg na poł godziny jest na razie ok- lepsze to niż żaden. A o korki na Hutniczej niech się władze nie martwią- będzie pociąg, będzie mniej aut, bo ludzie będą jeździć pociągiem, a i kierowcy będą wybierać drogi alternatywne.

    • 36 4

    • (1)

      Właśnie jak będzie 1 na godzine to nie wsiada bo to zbyt rzadko, ale jakby były np 4 na godzine w godzinach szczytu to już inna sprawa

      • 0 3

      • rozumiem że wsiądziesz do wszystkich czterech

        jadących w ciągu godziny?

        • 1 0

    • Bo tacy jak ty pójdą skręcą kostkę na krzywym chodniku a potem będą truć D... i żądać odszkodowania od Miasta

      • 1 0

    • Wlasnie o te dwa na godzine sie rozchodzi

      To czestotliwosc 197, ktory okazalby sie wtedy zbedny (trolejbusy po Chyloni jezdza bardzo czesto i dowiaza w wszedzie w okolice w chwile moment.
      Petla w Chyloni na szczescie wciaz istnieje...
      To takze wystarczajaca czestotliwosc w kierunku na Kaszuby, ale i do Gdanska od biedy wystarczyloby, a byloby szybciej bo bezprzsiadkowo

      • 2 2

    • No pewnie na alternatywnej morskiej jest przecież zerowy ruch więc można ją totalnie zakorkowac

      • 1 0

  • Szczurek - odejdź!

    • 11 1

  • zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny

    prosimy red.Naskręta o przetłumaczenie na język ojczysty. Ja nie rozumiem o co chodzi.

    • 6 2

  • ...

    ''Bez udogodnień na peronach'' . Kuźwa ludzie chcą się sprawnie przemieszczać a nie mieć ''udogodnienia'' na peronie , co oni tam śpią?

    • 13 1

  • drogi

    Gdynie czeka katastrofa drogowa.Nie pomogą drogi rowerowe

    • 8 4

  • jak się czyta te komentarze to widać, że debile mają dostęp do netu (9)

    Nie dociera do ludzi, że taka kolejka zakorkuje Hutniczą?

    • 8 41

    • (5)

      Widać na tym filmie jaki burdel zrobił jeden okazjonalny przejazd szynobusu teraz wyobraźmy sobie dzień powszedni i godzinę 16-17 wystarczy zobaczyć co się dzieje kiedy Północna jest długo zamknięta albo na środku puckiej przeważają wagony

      • 3 10

      • bo wiadukt glu... trzeba pobudowac. Ile mozna jeszcze nan czekac ? (4)

        Pomysl jelopie, a potem pisz

        • 8 4

        • Jełopem jesteś ty (1)

          To wybuduj wiadukt - jeżeli to sprawa PKP. I tam kieruj swoje pretensje

          • 2 5

          • Jakoś w innych miastach buduje się wiadukty czy tunele przez tereny PKP (i nie buduje tego PKP), no ale w Gdyni jak zwykle ze wszystkim jest problem.

            • 3 1

        • To niech budują cwoku tylko z obserwacji wynika że władze Gdyni mają do tematu wiaduktów wyjątkowo długie zęby a ja jako mieszkaniec okolicy skm Cisowa nie chce mieć większych korków bo paru fantastom się zamarzyla kolejka na oksywie najpierw niech dopasuja infrastrukturę do regularnej eksploatacji a potem myślą o pociągach

          • 1 2

        • Jesteś bardzo inteligentny. Wyzwiska o tym świadczą, że brak kultury jest u Ciebie ogromny.

          • 4 5

    • Od kiedy na Hutniczej nie ma korków? (2)

      • 1 1

      • (1)

        Korek to powolna jazda a kiedy zamyka się przejazd przy Vistalu jest blokada drogi przez kwadrans wszystko stoi nie można skręcić w Północna ani w Pucka bo wszystko jest zablokowane

        • 2 0

        • wystarczy, że na Piaskowej zamkna

          • 0 0

  • to żadna władza to imbecyle !!! (2)

    Żal im d*pska ściska że to mieszkańcy są kreatywni a nie te urzędasy w krawatach, prymitywne to jest ich myślenie a nie perony, nikt tam nie będzie stał godzinami ...przepraszam za to oświetlenie świąteczne musi być najlepszy co ??? lansik jest

    • 15 1

    • (1)

      Ale kto mieszkańcowi broni zostać urzędasem i zmieniać świat? Niech się mieszkaniec dorwie do władzy i sprawdzi jakie to łatwe robić wszystko dla ludzi.

      • 0 5

      • a mafia uzurpujacych własność stołków odda "ich" stolki bez walki?

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane