• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy tramwajem na Morenę. Pasażerowie od 31 sierpnia

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Przejazd nową trasą tramwajową na Morenę


W poniedziałek 31 sierpnia pojadą pierwsze tramwaje na Morenę. Tego dnia uruchomiona zostanie też nowa linia tramwajowa nr 4 z Jelitkowa na Siedlce. Biorąc pod uwagę, że dzień później na tory wyjadą pociągi PKM, początek września będzie dla mieszkańców i pasażerów komunikacji miejskiej prawdziwą rewolucją.



Czy nowa linia tramwajowa na Morenę zmniejszy korki w tej okolicy?

Pierwsze tramwaje - jeszcze bez pasażerów - na Morenę pojechały już w ubiegłym tygodniu, gdy Gdańskie Inwestycje Komunalne wraz z ZKM Gdańsk przeprowadziły tam przejazdy testowe. W środę nową linię zaprezentowano dziennikarzom.

Linia tramwajowa na Piecki-Migowo jest już gotowa. Przed inauguracyjnym kursem prezydent Paweł Adamowicz odebrał jeszcze oficjalnie pozwolenie na użytkowanie nowej linii, po czym ogłosił, że pierwsi pasażerowie pojadą na Morenę już 31 sierpnia.

- Wbrew temu, co mówią inni, Polska i Gdańsk nie są w ruinie, czego dowodem jest choćby oddanie do użytku tej linii, której jeszcze dekadę temu nie było nawet w naszych planach - podkreślił prezydent Gdańska.
Inwestycja gotowa miesiąc przed terminem

Tramwaje linii 1012 pojawią się na Morenie dzień przed inauguracją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc miesiąc przed terminem (umowa z wykonawcą zakłada, że budowa miała trwać do końca września). Władze miasta od dłuższego czasu naciskały budowniczych, by ci zdążyli ze wszystkimi pracami do początku roku szkolnego, by dać więcej czasu mieszkańcom i kierowcom na przyzwyczajenie się do nowego układu komunikacyjnego w tej części miasta.

Środowy przejazd dla przedstawicieli mediów trwał kilkanaście minut. Tramwaj wyruszył z nowej pętli przesiadkowej na Siedlcach i dojechał do przystanku PKM Brętowo, a następnie wrócił na pętlę, zajeżdżając po drodze na 700-metrowy odcinek w ciągu ul. Bulońskiej.

Najbardziej efektowny etap przejazdu odbył się na końcowym, liczącym 360 metrów fragmencie linii przebiegającym po estakadzie nad ul. Rakoczego. To nie lada gratka, nie tylko dla pasażerów, ale i miłośników komunikacji miejskiej, bo tramwaj jedzie tam 11 metrów nad poziomem jezdni.

Do poprawki tylko światła

Na obu nitkach kończą się ostatnie prace porządkowe. W tygodniu testowano jeszcze sygnalizację świetlną w ciągu ul. Bulońskiej. Teraz inżynierowie ruchu ją kalibrują z pozostałymi sygnalizatorami - szczególnie w rejonie dawnego ronda przy ul. Rakoczego. W ostatnich dniach kierowcy i mieszkańcy skarżyli się, że światła nie są prawidłowo ustawione i nie ma możliwości pokonania dwóch-trzech kolejnych skrzyżowań na "zielonej fali". Jak nas zapewniono - wkrótce ma się to zmienić.

Jednocześnie z inauguracją nowej linii tramwajowej, ZTM uruchomi nową-starą linię nr 4. Jeszcze kilka lat temu tramwaje tej linii kursowały z Nowego Portu na Zaspę. Od poniedziałku w godzinach porannego i popołudniowego szczytu "czwórki" pojadą z Jelitkowa na Siedlce.

Inwestycja za ponad 200 mln zł

Budowa linii tramwajowej z Siedlec do Brętowa rozpoczęła się wiosną 2014 r. i kosztowała 116 mln zł. Kilka miesięcy później kolejne 23 mln zł miasto zapłaciło za budowę 700-metrowego torowiska w ciągu ul. Bulońskiej. W ramach inwestycji, którą podzielono na dwa etapy, wyremontowano też chodniki i drogi rowerowe, sieci kanalizacyjne, przebudowano skrzyżowania, zatoczki i przystanki autobusowe, pojawiły się nowe znaki i dodatkowa sygnalizacja świetlna.

Do obsługi linii miasto kupiło też pięć nowych, dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo za 54 mln zł.

Uruchomienie linii tramwajowych na Morenie już powoduje zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Od początku tygodnia aż siedem linii autobusowych jeździ według nowych tras i rozkładów, wkrótce zmiany zostaną wprowadzone na kolejnych liniach.

  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • (Od lewej) Prezydent Paweł Adamowicz, Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko oraz rzecznik GIK Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • komunikacja

    Tylko dlaczego z tej okazji zmniejsza się częstotliwość kursowania autobusów na linii 124 i 127 ???
    Do tej pory jeździły też niezbyty często, ale teraz co pół godziny!!!!. A tramwaje co 10 minut....

    • 0 1

  • 267 oszukali (1)

    Ten autobus miał być jak 525 bez zmian a nie skręcamy do Siedlec .. paranoja. Utrudniać ludziom dojazd z i do pracy

    • 0 1

    • 175 i 174 też skrócili / zmienili trasy

      Jak można z dworca pozabierać autobusy, którymi jeździ bardzo dużo o ludzi. Tym bardziej, że one jadą. W przeciwną stronę. niż morena

      • 0 1

  • opinia

    tramwaj na Morenę owszem ale dlaczego kosztem zmniejszenia częstotliwośći kursów wszystkich autobusów na Zaspę?

    • 1 1

  • Do Gdańska

    Szkoda, że nie będzie bezpośredniego dojazdu z Moreny do Gdańska, tylko z przesiadką na Siedlcach. Może da się to zmienić, chyba niezbyt duży problem?

    • 2 1

  • a co z Niedźwiednikiem??zabrali 183 zabrali z dołu 142...zostało co?...jedno wielkie g.....

    • 0 1

  • Morena - Brętowo

    Ładne trasy tramwajowe, ciekawe tylko czy ktoś pomyśli, aby zainstalować pomieszczenie sanitarne dla motorniczych na tych dwóch przystankach krańcowych??

    • 0 0

  • co za pomysł do centrum gdańska z przesiadką - szczyt głupoty, kto to wymyślił

    • 0 0

  • tramwaje....eh co nam z tego

    gdyby glupota miała skrzydła,projektanci fruwali by jak gołębie......
    Szczyt idiotyzmu,wycofać linie aut z Kartuskiej,gorszym kretynizmem jest skracanie 174,167,....jak się wydłuzy droga do pracy i do szkoły to oni nie myślą,bo jadą samochodami,nie myślą o ludziach niepełnosprawnych,inwalidach,którym trudno sie przesiąść,a każdy krok to ból.Szczyt chamstwa,w języku polskim,nie ma innych słów bardziej krytykujących postępowanie radnych i ztm.Kto na to pozwala.
    I jeszcze wycofać 142.....183..... idiotyzm Bajki że zastapi je linia 227 to można mowić dzieciom w przeczkolu.
    Tylko idiota może wymyśleć takie zmiany.
    Radni myślcie głową....a nie pe...m
    Jeśli ktoś potrafi myśleć oczywiście

    • 4 0

  • cud na morenie

    i znowu pisiory dostały w 4-ry litery,tylko z tymi przesiadkami to niewypał.

    • 0 1

  • a gdzie

    jest linia tramwajowa 15 ???? Obiecanki były, że wróci po remoncie pętli i co? I jak zwykle stek kłamstw.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane