• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Połowa przystanków PKM ma już ozdobne ściany. Wielki test nowej linii w marcu

Maciej Naskręt
4 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz stylizację ścian połowy przystanków linii PKM


Gotowe są ozdobne ściany czterech spośród ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Najszybciej w marcu odbędzie się wielki test nowych szynobusów od Pesy i 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową.



Czy zamierzasz pojechać PKM-ką w dniu otwarcia?

Lekka zimowa aura sprzyja pracom montażowym na placu budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. 18-kilometrowa linia jest w fazie wykańczania, a najbardziej charakterystycznym elementem są ozdobne ściany, które przewidziano na wszystkich przystankach. Prace nad ich montażem trwają od jesieni 2014 r.

- Do tej pory zamontowano je na czterech spośród ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Montaż kolejnych ścian ruszy niebawem. Ostatni przystanek, który otrzyma stylizowane wykończenie, znajduje się przy lotnisku w Rębiechowie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia.

Póki co ozdobne ściany można podziwiać na przystankach PKM: Strzyża zobacz na mapie Gdańska, Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska, Kiełpinek zobacz na mapie GdańskaRębiechowo zobacz na mapie Gdańska. Do wykonania zostały prace montażowe na przystankach: Brętowo, Jasień, Matarnia i Lotnisko.

Kształt i wygląd ścian przystanków został wybrany w listopadzie 2012 roku w międzynarodowym konkursie PKM, zorganizowanym we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia". Zwycięski projekt Anny Waligórskiej zdaniem ekspertów architektury "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym stacjom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Warto nadmienić, że wszystkie ozdobne ściany przystanków będą iluminowane. Poniżej natomiast prezentujemy przystanki PKM jeszcze bez ozdobnej ściany.

  • Przystanek PKM Brętowo. Tu jeszcze na ozdobną ścianę trzeba poczekać.
  • PKM Brętowo. Widok od strony ul. Dolne Młyny.
  • Widok na przystanek PKM Brętowo od strony Niedźwiednika.
  • PKM Jasień. Oprócz ozdobnych ścian brakuje tu jeszcze m.in. szyb w wiacie.
  • PKM Jasień i tory w kierunku Wrzeszcza.
  • PKM Jasień, a w drugim planie zbiornik retencyjny "Jasień".
  • PKM Jasień.
  • Budowany przystanek PKM Matarnia.
  • Przyszłe zadaszenie przystanku PKM Matarnia.
  • PKM Matarnia.
  • Łącznik między przystankiem PKM a terminalem lotniska.
  • Budowany na estakadzie przystanek PKM przy lotnisku.
  • Terminal (po prawej) i przystanek PKM (po lewej).
Kończą się prace torowe

Obecnie na budowie linii PKM kończą się prace torowe. - Termin ich zakończenia wyznaczono wstępnie na przełom lutego i marca - podkreśla Tomasz Konopacki. Na koniec wykonawca do ułożenia pozostawił sobie fragment przy al. Grunwaldzkiej w Gdańsku.

Z racji lekkiej zimy trwa też wykonywanie nawierzchni peronów, a także stabilizowanie ich krawężników. Montowane są także wiaty, które, tak jak ozdobne ściany, będą chronić podróżnych przed warunkami atmosferycznymi.

Niebawem ruszy także ustawianie masztów systemu sterowania ruchem, o których pisaliśmy w minionym tygodniu.

Lada dzień w ręce władz spółki PKM powinno trafić pozwolenie na modernizację stacji w Osowej. Rozbudowa zakłada wykonanie dwóch peronów o długości ok. 150 metrów każdy. Perony zyskają wiaty i system informacji pasażerskiej. Według wstępnych szacunków koszt budowy miał się zamknąć w kwocie ok. 6 mln zł, ale budowa dodatkowego tunelu dla pieszych między wspomnianymi peronami zwiększyła koszt budowy o ok. 20 mln zł. Całość ma być gotowa jeszcze 1 września, na kiedy zaplanowano uruchomienie linii PKM.

Otwarto nowy wiadukt na Matarni


Wielki test linii i szynobusów w marcu

Władze spółki PKM najszybciej w marcu planują przeprowadzić wielki test. - Będziemy wtedy dysponowali dwoma szynobusami od Pesy. Wąska grupa m.in. naszych pracowników wjedzie wtedy na nową linię i będzie testować nie tylko ukończoną linię kolejową, ale też nowe składy od Pesy - mówi Tomasz Konopacki.

W przypadku szynobusów będą one musiały pokonać odcinek ze Strzyży do lotniska z zatrzymaniami na wszystkich przystankach - postój na przystanku wynosi 30 sekund - w czasie 21 minut. Jeśli tak się nie stanie, Urząd Marszałkowski - zmawiający nowe Pesy - nałoży kary umowne na dostawcę z Bydgoszczy.

Pamiętajmy, że linia PKM niewiele różni się od linii kolejowych w terenach górskich i szynobusy będą musiały pokonać - jadąc pod górę w kierunku lotniska - wzniesienie, czyli ok. 130 metrów.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Niewiele miejsca dla m.in. kioskarzy na linii PKM

Niestety, jeśli potencjalni pasażerowie liczą na to, że przed podróżą nabędą świeżą prasę czy też zjedzą posiłek, będą się musieli rozczarować. Na całej linii przewidziano tylko dwa miejsca z powierzchnią komercyjną.

- Pierwsze znajduje się tuż w poziomie ul. Rakoczego na przystanku PKM Brętowo. Druga przestrzeń natomiast jest pod przystankiem PKM Niedźwiednik. Nie wiadomo jednak, czy będzie można ją wynająć - mówi Tomasz Konopacki. Jeśli w umowie o dofinansowanie unijne budowy linii istnieje zapis o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej dla pomieszczeń, będzie trzeba znaleźć inne przeznaczenie. Ustalają to prawnicy.

Władze PKM tak małą liczbę ewentualnych punktów tłumaczą tym, że przystanki nie były projektowane jako dworce, gdzie takich punktów jest więcej. Podróżni na przystankach PKM mają spędzać góra kilka minut.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Miejsca

Opinie (92) 5 zablokowanych

  • "Władze PKM tak małą liczbę ewentualnych punktów tłumaczą tym, że przystanki nie były projektowane jako dworce"

    Nie wiem, czy to takie fachury siedzą we władzach PKM, czy to dziennikarz ma takie pojęcie, ale powyższe zdanie kompletnie nie ma sensu. Przystanek to miejsce zatrzymywań pociągów, natomiast dworzec kolejowy to towarzyszący przystankowi/stacji budynek w którym (m. in.) powinni być obsługiwani podróżni. Innymi słowy to zdanie ma tyle samo sensu, co zdanie: "nie planowaliśmy budować lotniska jako terminalu", "nie planowaliśmy budować postoju jako stacji benzynowej", albo "nie planowaliśmy budowy przejścia dla pieszych jako sygnalizacji świetlnej".

    • 12 0

  • GKM

    Powinni zmienic nazwe. To jest GKM a nie PKM.
    No i co z likwidowanymi liniami autobusowymi? Wiele ludzi bedzie mialo gigantyczny problem, bo GKM nie jest alternatywa dla tych autobusow.
    Linia do Gdyni - szkoda gadac.
    Dziurawe ozdoby. Swietnie. Wiatr hula, rozumiem, ze to dla zapewnienia stalego dostepu swiezego powietrza dla podrozujacych. Zwlaszcza zima.

    • 16 6

  • Brętowo

    Autor artykułu dawno chyba nie był na mieście,bo ozdobne ściany na przystanku Brętowo zostały zamontowane wcześniej niż na przystanku Niedźwiednik,a z artykułu można się dowiedzieć,ze w ogole ich tam nie ma...Żenada.....

    • 4 3

  • znowu "decydenci" zrobili projekt z full pomocą publiczną...

    ...żeby kaski wyciągnąć więcej od UE i teraz podobnie jak UG ściemniają że nie da się komercji wstawić na przystankach, że trzeba skonsultować się z prawnikami, pewnie nagle "okaże się" że przepisy UE zabraniają, itd.

    Chłopaki przyznajcie ze się wam projekt by nie spinał finansowo :)

    • 6 7

  • Uwaga na pomazańców

    Wszystko fajnie wygląda. Aby to ciągle fajnie wyglądało musi już być zainstalowany całodobowy monitoring aby uniknąć wandali ze sprayami. Przypominam, że jak pierwsze Pendolino przyjechało do Trójmiasta wstarczyła chwila nieuwagi i zostało pomazane.

    • 13 1

  • Szkoda tylko że skoro wszystko idzie szybciej to nie można przyspieszyć otwarcia-1 LIPCA -byłby super

    dniem na pierwsza jazdę

    • 4 2

  • Bez pociagów PKM jezdzacych do Gdańska Głównego/Środmiescia i bez jednego biletu na wszystkie linie ZKM/PKP/SKM/PKM cala inwestycja bedzie jedna Wielką Klapą. Jesli ktos ma jechac z Osowy do centrum Gdanska z 2 przesiadkami (autobus + PKM + SKM) kupujac bilety u 3 roznych firm, to lepiej wsiasc w samochod. Mniejszy stres, krótszy czas przejazdu, zawsze miejsce siedzące.

    • 26 0

  • Proponuje zachować monumentalno-pomnikowy charakter PKM,

    a ludzie niech dalej się tłoczą w przepełnionych SKM, a wysiadają i wsiadają na zdewastowanych i przestarzałych gdyńskich dworcach a na przejazd czekają po 40 min. w długich kolejkach na szlaban.

    A jak chcą przyspieszyć to śmierć na torach. W końcu partie umożliwiają i dają wyjście - londyński transport ?

    • 7 3

  • ciekawski (1)

    Interesuje mnie koszt przejazdu z Oruni do Osowej z przesiadkami Autobus - SKM - PKM - Autobus w stosunku do likwidowanej lini 210 oraz czas przejazdu z uwzględnieniem przesiadek.
    Mam wrażenie, że pan Strug pod rękę z panem Bu.... przepraszam Adamowiczem nie liczą się z mieszkańcami. Dla nich straty czasu na dojazdy oraz koszty tychże są abstrakcją. Który z nich ostatnio korzystał z tramwaju, autobusu, kolejki? Wiedzą ile kosztują bilety? Wiedzą ile zarabiają mieszkańcy korzystający z komunikacji? Właściciele samochodów na pewno się nie przesiądą. Powodzenia

    • 13 1

    • Poza mieszkańczmi południowej części Barniewickiej i Nowego Światu

      Wschodnia Osowa, gęściej zaludniona, rzeczywiście zostanie pozbawiona dojazdu do lotniska i Gdańska Głównego. Jednak 210 zatrzymywał się co chwilę. Sam jestem ciekaw, jak wypadnie czas dojazdu z Wodnika licząc busik +PKM. Na lotnisko na pewno dłużej, ale do Gdańska już nie koniecznie. Na Oruni na szczęście nie mam nic do roboty :)
      To jest jednak kolej lotnisko-miasto, a Osowa jest podłączona tylko przypadkiem :) Z drugiej strony brak bezpośredniego dojazdu do centrum, dokąd udać chcą się zapewne przyjezdni z innych stron świata to duży mankament. Może na pokładach linii lotniczych będą sprzedawali bilet łączony za jedyne 6 euro?

      • 2 1

  • Wykreślcie 'póki co' ze swojego języka!

    Pewnie nie powstrzymacie zalewu tego koszmarka, ale warto trzymać poziom.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane