• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Połowa przystanków PKM ma już ozdobne ściany. Wielki test nowej linii w marcu

Maciej Naskręt
4 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz stylizację ścian połowy przystanków linii PKM


Gotowe są ozdobne ściany czterech spośród ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Najszybciej w marcu odbędzie się wielki test nowych szynobusów od Pesy i 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową.



Czy zamierzasz pojechać PKM-ką w dniu otwarcia?

Lekka zimowa aura sprzyja pracom montażowym na placu budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. 18-kilometrowa linia jest w fazie wykańczania, a najbardziej charakterystycznym elementem są ozdobne ściany, które przewidziano na wszystkich przystankach. Prace nad ich montażem trwają od jesieni 2014 r.

- Do tej pory zamontowano je na czterech spośród ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Montaż kolejnych ścian ruszy niebawem. Ostatni przystanek, który otrzyma stylizowane wykończenie, znajduje się przy lotnisku w Rębiechowie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia.

Póki co ozdobne ściany można podziwiać na przystankach PKM: Strzyża zobacz na mapie Gdańska, Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska, Kiełpinek zobacz na mapie GdańskaRębiechowo zobacz na mapie Gdańska. Do wykonania zostały prace montażowe na przystankach: Brętowo, Jasień, Matarnia i Lotnisko.

Kształt i wygląd ścian przystanków został wybrany w listopadzie 2012 roku w międzynarodowym konkursie PKM, zorganizowanym we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia". Zwycięski projekt Anny Waligórskiej zdaniem ekspertów architektury "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym stacjom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Warto nadmienić, że wszystkie ozdobne ściany przystanków będą iluminowane. Poniżej natomiast prezentujemy przystanki PKM jeszcze bez ozdobnej ściany.

  • Przystanek PKM Brętowo. Tu jeszcze na ozdobną ścianę trzeba poczekać.
  • PKM Brętowo. Widok od strony ul. Dolne Młyny.
  • Widok na przystanek PKM Brętowo od strony Niedźwiednika.
  • PKM Jasień. Oprócz ozdobnych ścian brakuje tu jeszcze m.in. szyb w wiacie.
  • PKM Jasień i tory w kierunku Wrzeszcza.
  • PKM Jasień, a w drugim planie zbiornik retencyjny "Jasień".
  • PKM Jasień.
  • Budowany przystanek PKM Matarnia.
  • Przyszłe zadaszenie przystanku PKM Matarnia.
  • PKM Matarnia.
  • Łącznik między przystankiem PKM a terminalem lotniska.
  • Budowany na estakadzie przystanek PKM przy lotnisku.
  • Terminal (po prawej) i przystanek PKM (po lewej).
Kończą się prace torowe

Obecnie na budowie linii PKM kończą się prace torowe. - Termin ich zakończenia wyznaczono wstępnie na przełom lutego i marca - podkreśla Tomasz Konopacki. Na koniec wykonawca do ułożenia pozostawił sobie fragment przy al. Grunwaldzkiej w Gdańsku.

Z racji lekkiej zimy trwa też wykonywanie nawierzchni peronów, a także stabilizowanie ich krawężników. Montowane są także wiaty, które, tak jak ozdobne ściany, będą chronić podróżnych przed warunkami atmosferycznymi.

Niebawem ruszy także ustawianie masztów systemu sterowania ruchem, o których pisaliśmy w minionym tygodniu.

Lada dzień w ręce władz spółki PKM powinno trafić pozwolenie na modernizację stacji w Osowej. Rozbudowa zakłada wykonanie dwóch peronów o długości ok. 150 metrów każdy. Perony zyskają wiaty i system informacji pasażerskiej. Według wstępnych szacunków koszt budowy miał się zamknąć w kwocie ok. 6 mln zł, ale budowa dodatkowego tunelu dla pieszych między wspomnianymi peronami zwiększyła koszt budowy o ok. 20 mln zł. Całość ma być gotowa jeszcze 1 września, na kiedy zaplanowano uruchomienie linii PKM.

Otwarto nowy wiadukt na Matarni


Wielki test linii i szynobusów w marcu

Władze spółki PKM najszybciej w marcu planują przeprowadzić wielki test. - Będziemy wtedy dysponowali dwoma szynobusami od Pesy. Wąska grupa m.in. naszych pracowników wjedzie wtedy na nową linię i będzie testować nie tylko ukończoną linię kolejową, ale też nowe składy od Pesy - mówi Tomasz Konopacki.

W przypadku szynobusów będą one musiały pokonać odcinek ze Strzyży do lotniska z zatrzymaniami na wszystkich przystankach - postój na przystanku wynosi 30 sekund - w czasie 21 minut. Jeśli tak się nie stanie, Urząd Marszałkowski - zmawiający nowe Pesy - nałoży kary umowne na dostawcę z Bydgoszczy.

Pamiętajmy, że linia PKM niewiele różni się od linii kolejowych w terenach górskich i szynobusy będą musiały pokonać - jadąc pod górę w kierunku lotniska - wzniesienie, czyli ok. 130 metrów.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Niewiele miejsca dla m.in. kioskarzy na linii PKM

Niestety, jeśli potencjalni pasażerowie liczą na to, że przed podróżą nabędą świeżą prasę czy też zjedzą posiłek, będą się musieli rozczarować. Na całej linii przewidziano tylko dwa miejsca z powierzchnią komercyjną.

- Pierwsze znajduje się tuż w poziomie ul. Rakoczego na przystanku PKM Brętowo. Druga przestrzeń natomiast jest pod przystankiem PKM Niedźwiednik. Nie wiadomo jednak, czy będzie można ją wynająć - mówi Tomasz Konopacki. Jeśli w umowie o dofinansowanie unijne budowy linii istnieje zapis o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej dla pomieszczeń, będzie trzeba znaleźć inne przeznaczenie. Ustalają to prawnicy.

Władze PKM tak małą liczbę ewentualnych punktów tłumaczą tym, że przystanki nie były projektowane jako dworce, gdzie takich punktów jest więcej. Podróżni na przystankach PKM mają spędzać góra kilka minut.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Miejsca

Opinie (92) 5 zablokowanych

  • Panie Szczurek, gdzie się podziały przystanki i węzły integracyjne w Gdyni? (12)

    No tak, nie po myśli jest wywozić ludzi do Rębiechowa skoro wybudowano zamknięty port cywilny w Kosakowie za 100 baniek.

    • 88 15

    • Zanim bluzgniesz jadem, pomyśl i poczytaj (1)

      PKM na trasie Osowa-Gdynia będzie korzystała z torów i przystanków PLK, które modernizują z wielkim bólem intelektualnym linię Nr 201 Gdynia-Kościerzyna.
      PKM będzie jedynie partycypować w kosztach przebudowy lub budowy nowych przystanków.
      A poza tym, plany PKP i PLK są takie, iż sens budowy PKM na odcinku Osowa-Gdynia jest zagrożony. Linia kolejowa Nr 201 ma wrócić do swojej przedwojennej roli - magistrali towarowej do portu w Gdyni, a to ze względu na rzekome przeciążenie linii przez Trójmiasto.
      o tego dochodzi fakt, iż minął właśnie termin dla przewoźników na zgłaszanie zapotrzebowania na wolne miejsce na szlakach kolejowych w rozkładzie jazdy opracowywanym przez PKP. David beckham zapomniał ogłosić przetarg na obsługę przewozów na PKM i teraz jest kłopot, bo może nie być zachowany takt co 15 min, lecz mogą być znaczne różnice pomiędzy kursami poszczególnych pociągów.
      Więcej szczegółów w dyskusji na ten temat w wątku skyscrapercity o budowie PKM.

      • 3 0

      • Jak za dawnych lat

        "Linia kolejowa Nr 201 ma wrócić do swojej przedwojennej roli - magistrali towarowej do portu w Gdyni"
        Widać, że władze Gdańska kontynuują zasady współpracy z Gdynią z lat 30 - trzydziestych.
        A może to i dobrze bo w 1939 roku Port Gdyński miał większe obroty niż gdański.

        • 0 2

    • dlaczego mieszkancy Gdyni mieli płacić podatki na budowe kolei (4)

      wymyslonej przez Struga i finansowanej na terenie Gdanska z funduszy unijnych

      • 5 24

      • moze po to, zeby mieszkancy Gdyni ytez mogli z niej skorzytać? (2)

        Ale nie, w końcu lepiej jest zakamuflowac własną urzędnicza niezdolność, a potem wypisywać na forach, że kolej, która łączy Gdańsk z Gdynia jest tylko dla gdańszczan. A wy gdynskie urzedasy co, zasieki ustyawicie i bedzieci paszporty sprawdzać? Gdynianie mają swój rozum i widzą, że sabotujecie ten projekt dla własnego, a nie ich dobra

        • 23 1

        • Gdańsk nie wyłożył na PKM ani złotówki i Województwo wybudowało mu kolejkę. (1)

          Więc dlaczego Gdynianie mają też się do tego dokładać - niech przystanki wybuduje województwo co ostatecznie się stanie tyle, że nasz ukochany Wojewoda postanowił że w Gdyni powstaną na końcu bo czekał aż Gdynia w przeciwieństwie do Gdańska wybuduje je sama.

          • 6 4

          • w Gdyni chodzi o zupełnie inną kwestię

            o ile na przystankach "gdańskich" było stosunkowo łatwo (większość jest na nowej linii zbudowanej przez województwo) o tyle WSZYSTKIE przystanki w Gdyni są na linii której modernizacja jest planowana. Jak PKP się namyśli nad zakresem modernizacji - będzie można myśleć nad budową przystanków. Nic bez ich zgody.

            • 0 0

      • Bo będą nią jeździć do pracy do Gdańska?

        Innej niż w charakterze galerianek i małp z call center?

        • 8 1

    • Debilkoo (1)

      Gdańsk przydzielil sobie kasę z rozdania POlitycznego i nie planował ciągnąć do Gdyni. Ale wymóg Unii był potem taki, że na lapu capu zaczęli rzucać ochlapy.

      • 8 38

      • ochłapy w postaci

        jeden skład na godz. No to mieszkańcy za taki nieroztropny wydatek na węzeł integracyjny by Szczurka postawili pod sąd.

        Rządowe PO i jej marszałek i wojewoda wszystko może nawet postawić węzły integracyjne z przystankami w polu, niech leżakują i czekają na lepsze czasy, a i na konserwacje dla swojaków z kasy unijno-rządowej skapnie :))

        • 0 2

    • Bo zamiast w kolej Gdynia wolała własne lotnisko :)

      • 4 1

    • a to mnie oświeciłeś,

      bo nie wiedziałem, że inwestorem PKM jest Pan Szczurek ?

      No patrz to ci dopiero jaki wróg ludu w Gdyni nie buduje PKM tylko w Gdańsku, pewnie Obwodnice Trójmiejską nazwał dla zamazania faktów wokół Gdańska. Wylicz może wszystkie jego wrogie inwestycje, bo my jako gdyńska społeczność nic nie wiemy ?

      • 2 5

    • Gdynia jak to ma w swoim szczurzym zwyczaju zbuduje sobie swoja PKM, ale tylko taką która będzie przynajmniej 5 cm dłuższa niż ta w Gdańsku.

      • 21 5

  • Pkm - świetna sprawa

    Głupim posiadaczom grubych d*p i samochodów mówimy stanowcze NIE - oni są niereformowalni! Zawsze będą zazdrośnie sapać ... ;-)

    • 2 0

  • A kiedy PKM na południu gdańska? ;-/

    • 3 0

  • Przystanek Strzyża (7)

    Pięknieje w oczach, widać jeszcze sporo jest do zrobienia ale już fajnie wygląda.

    • 44 7

    • jasne bo do zrobienia jest zmiana nazwy na UNIWERSYTET (6)

      nie malujcie więc napisów póki nazwy nie zmienivie

      • 4 7

      • Ale po co zmieniac? (5)

        • 3 3

        • Strzyza

          Nazwa trudna do wymowienia i kojarzy sie z niczym, ew. ze strzyga...;). Wiadomo ze jest wynikiem lobbingu rady dzielnicy....;)
          Universytet - nazwa jest miedzynarodowa i jednoznacznie wskazuje uczelnie, ktora jest waznym punktem w miescie. Tak nazywa sie na swiecie przystanki komunikacyjne przy kampusach.

          • 2 1

        • A po co zmieniano nazwę przystanku SKM Przymorze na obecną? (3)

          Zapaliło się jakieś światełko w twojej ciasnej łepetynie?

          • 2 4

          • A Ty człowieku nie tytułuł się jako student

            bo raczej nim nie jesteś. Chociaż patrząc na obecnych studentów to może i faktycznie nim jesteś. Tak to już jest, że studenci to obecnie bardzo mądrzy ludzie. Wszyscy po nowych maturach więc pożytku z nich żadnego.
            Zmiana przystanku na Przymorze Uniwersytet to najdurniejszy pomysł z możliwych. Kasa wydana w błoto. Jaki jest sens nadawać takie nazwy przystanków? Żaden. Tak samo jak przystanek Galeria Bałtycka. Co za imbecyl pozwolił na taką nazwę. Za dwa lata zmieni się nazwa sklepu na Galeria Kretyńska i kolejna kasa na zmianę nazwy. Durnota jakich mało.

            • 2 3

          • a dlaczego zmieniono pkp przymorze

            bo coniektóre działacze związkowo partyjne głodne były jakiegoś małego sukcesu
            stąd jeden zatrzymywał ekspresy we włoszczowej a inny zmieniał nazwę

            • 4 1

          • wiec jesli zmieniono jedna nazwe na idiotyczna to nalezy tez inne zmieniac?
            gdzie sens?

            • 2 2

  • Ekstra inwestycja, ale jak się okazuje obarczona kardynalnymi błędami. Błąd PODSTAWOWY (1)

    to że pociągiem PKM nie będzie można dojechać do Śródmieścia
    Błąd drugi, związany z pierwszym to oddzielność PKM od SKM. Doprawdy, trudno nie uznać zatwierdzającego te pomysły głupcem wszechczasów !!!
    Dodatkowo jak słyszę, że na przejazd ze Śródmieścia na lotnisko będę musiał zakupić co najmniej 2 bilety, to skorzystam z parkingu pod lotniskiem i pojadę samochodem. Czyżby w tym właśnie o to chodziło ?

    • 10 3

    • to jest miś na miare naszych mozliwosci

      nastepny przetarg
      nastepne zleconko
      nastepny stołek
      wszystko dla swoich

      • 3 1

  • A gdzie nazwy stacji Strzyża, Brętowo, Matarnia, etc

    A gdzie zgubili nazwy stacji Strzyża, Brętowo, Matarnia, itd. Przecież nie wizerunek plastyczny jest tu ważny, ale funkcjonalność żeby przyjezdni orientowali się jaki to przystanek.

    • 4 1

  • Otwory ozdobne

    Nie mogę zorientować się na podstawie filmiku czy te otwory w ścianach stanowiące rzekomo ich ozdobę są na wylot. Czy naprawdę tak jest, ze są "na durch", czyli bez szyb lub innych przezroczystych płytek? Bo jeżeli tak, to czarno widzę wartość ochronną tych ścian w czasie wiatru lub zadymki śnieżnej

    • 9 0

  • Obejrzałem a raczej

    dotrwałem do końca filmu i co? No i co w tym takiego łał? Ot zwykła czerwona blacha z powycinanymi dziurami. Nic specjalnego. Ktoś na tym zarobił i to pewnie nie mało. Poczekajmy jak to będzie wyglądało za rok jak pod swoją opiekę wezmą to Ci pseudo artyści pomazańcy. Nic nadzwyczajnego. Sama inwestycja też tyłka nie urywa dopóki kolejka nie będzie jeździła do Gdańska. Nie będzie jednego biletu. Kto tym będzie jeździł też nie wiadomo. Pewnie Ci bogacze co ze zmywaka wracają. Osoby bogatsze to zainwestują w taxę albo podjadą autem.
    Niewypał i tyle.

    • 4 2

  • nie niepojade bo co to za atrakcja przejechac sie kolejka? Za która musze zapłacic w 2 strony bez celu

    Identycznie jak bym miła kupic bilet pseudolino bez celu by tylko sie przejechać!
    To smiechu warte bo ciemnota tylko pojedzie zobaczyc jak wyglada kolejka która juz klkadziesiat lat funkcjonuje na zachodzie!!

    • 5 1

  • Ja się pytam co za bezguście projektowalo te przystanki?!

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane