- 1 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (290 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (244 opinie)
- 3 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (51 opinii)
- 4 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (33 opinie)
- 5 W majówkę ruszają linie sezonowe (58 opinii)
- 6 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (173 opinie)
Połowa przystanków PKM ma już ozdobne ściany. Wielki test nowej linii w marcu
Zobacz stylizację ścian połowy przystanków linii PKM
Gotowe są ozdobne ściany czterech spośród ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Najszybciej w marcu odbędzie się wielki test nowych szynobusów od Pesy i 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową.
- Do tej pory zamontowano je na czterech spośród ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Montaż kolejnych ścian ruszy niebawem. Ostatni przystanek, który otrzyma stylizowane wykończenie, znajduje się przy lotnisku w Rębiechowie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia.
Póki co ozdobne ściany można podziwiać na przystankach PKM: Strzyża , Niedźwiednik , Kiełpinek i Rębiechowo . Do wykonania zostały prace montażowe na przystankach: Brętowo, Jasień, Matarnia i Lotnisko.
Kształt i wygląd ścian przystanków został wybrany w listopadzie 2012 roku w międzynarodowym konkursie PKM, zorganizowanym we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia". Zwycięski projekt Anny Waligórskiej zdaniem ekspertów architektury "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym stacjom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.
Warto nadmienić, że wszystkie ozdobne ściany przystanków będą iluminowane. Poniżej natomiast prezentujemy przystanki PKM jeszcze bez ozdobnej ściany.
Kończą się prace torowe
Obecnie na budowie linii PKM kończą się prace torowe. - Termin ich zakończenia wyznaczono wstępnie na przełom lutego i marca - podkreśla Tomasz Konopacki. Na koniec wykonawca do ułożenia pozostawił sobie fragment przy al. Grunwaldzkiej w Gdańsku.
Z racji lekkiej zimy trwa też wykonywanie nawierzchni peronów, a także stabilizowanie ich krawężników. Montowane są także wiaty, które, tak jak ozdobne ściany, będą chronić podróżnych przed warunkami atmosferycznymi.
Niebawem ruszy także ustawianie masztów systemu sterowania ruchem, o których pisaliśmy w minionym tygodniu.
Lada dzień w ręce władz spółki PKM powinno trafić pozwolenie na modernizację stacji w Osowej. Rozbudowa zakłada wykonanie dwóch peronów o długości ok. 150 metrów każdy. Perony zyskają wiaty i system informacji pasażerskiej. Według wstępnych szacunków koszt budowy miał się zamknąć w kwocie ok. 6 mln zł, ale budowa dodatkowego tunelu dla pieszych między wspomnianymi peronami zwiększyła koszt budowy o ok. 20 mln zł. Całość ma być gotowa jeszcze 1 września, na kiedy zaplanowano uruchomienie linii PKM.
Otwarto nowy wiadukt na Matarni
Wielki test linii i szynobusów w marcu
Władze spółki PKM najszybciej w marcu planują przeprowadzić wielki test. - Będziemy wtedy dysponowali dwoma szynobusami od Pesy. Wąska grupa m.in. naszych pracowników wjedzie wtedy na nową linię i będzie testować nie tylko ukończoną linię kolejową, ale też nowe składy od Pesy - mówi Tomasz Konopacki.
W przypadku szynobusów będą one musiały pokonać odcinek ze Strzyży do lotniska z zatrzymaniami na wszystkich przystankach - postój na przystanku wynosi 30 sekund - w czasie 21 minut. Jeśli tak się nie stanie, Urząd Marszałkowski - zmawiający nowe Pesy - nałoży kary umowne na dostawcę z Bydgoszczy.
Pamiętajmy, że linia PKM niewiele różni się od linii kolejowych w terenach górskich i szynobusy będą musiały pokonać - jadąc pod górę w kierunku lotniska - wzniesienie, czyli ok. 130 metrów.
Niewiele miejsca dla m.in. kioskarzy na linii PKM
Niestety, jeśli potencjalni pasażerowie liczą na to, że przed podróżą nabędą świeżą prasę czy też zjedzą posiłek, będą się musieli rozczarować. Na całej linii przewidziano tylko dwa miejsca z powierzchnią komercyjną.
- Pierwsze znajduje się tuż w poziomie ul. Rakoczego na przystanku PKM Brętowo. Druga przestrzeń natomiast jest pod przystankiem PKM Niedźwiednik. Nie wiadomo jednak, czy będzie można ją wynająć - mówi Tomasz Konopacki. Jeśli w umowie o dofinansowanie unijne budowy linii istnieje zapis o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej dla pomieszczeń, będzie trzeba znaleźć inne przeznaczenie. Ustalają to prawnicy.
Władze PKM tak małą liczbę ewentualnych punktów tłumaczą tym, że przystanki nie były projektowane jako dworce, gdzie takich punktów jest więcej. Podróżni na przystankach PKM mają spędzać góra kilka minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku
luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.
Miejsca
Opinie (92) 5 zablokowanych
-
2015-02-04 10:19
Zamiast kasować moje komentarze
weźcie się lepiej za red. Naskręta i spółkę, bo z taką kadrą niedługo stracicie resztę czytelników. Smutna prawda
- 4 1
-
2015-02-04 10:29
"Zobacz stylizację ścian połowy przystanków linii PKM"
STYLIZACJA, POŁOWY... i odechciało mi się dalej czytać i oglądać.
- 3 2
-
2015-02-04 10:55
bez sensu
oczywiście ze bez sensu cala ta budowa ,gdy kolejkami coraz mnie ludzi jeździ, ale pozyjemy zobaczymy
- 2 2
-
2015-02-04 12:23
Ja się pytam co za bezguście projektowalo te przystanki?!
- 5 2
-
2015-02-04 12:56
nie niepojade bo co to za atrakcja przejechac sie kolejka? Za która musze zapłacic w 2 strony bez celu
Identycznie jak bym miła kupic bilet pseudolino bez celu by tylko sie przejechać!
To smiechu warte bo ciemnota tylko pojedzie zobaczyc jak wyglada kolejka która juz klkadziesiat lat funkcjonuje na zachodzie!!- 5 1
-
2015-02-04 13:09
Obejrzałem a raczej
dotrwałem do końca filmu i co? No i co w tym takiego łał? Ot zwykła czerwona blacha z powycinanymi dziurami. Nic specjalnego. Ktoś na tym zarobił i to pewnie nie mało. Poczekajmy jak to będzie wyglądało za rok jak pod swoją opiekę wezmą to Ci pseudo artyści pomazańcy. Nic nadzwyczajnego. Sama inwestycja też tyłka nie urywa dopóki kolejka nie będzie jeździła do Gdańska. Nie będzie jednego biletu. Kto tym będzie jeździł też nie wiadomo. Pewnie Ci bogacze co ze zmywaka wracają. Osoby bogatsze to zainwestują w taxę albo podjadą autem.
Niewypał i tyle.- 4 2
-
2015-02-04 13:23
Otwory ozdobne
Nie mogę zorientować się na podstawie filmiku czy te otwory w ścianach stanowiące rzekomo ich ozdobę są na wylot. Czy naprawdę tak jest, ze są "na durch", czyli bez szyb lub innych przezroczystych płytek? Bo jeżeli tak, to czarno widzę wartość ochronną tych ścian w czasie wiatru lub zadymki śnieżnej
- 9 0
-
2015-02-04 13:42
Ekstra inwestycja, ale jak się okazuje obarczona kardynalnymi błędami. Błąd PODSTAWOWY (1)
to że pociągiem PKM nie będzie można dojechać do Śródmieścia
Błąd drugi, związany z pierwszym to oddzielność PKM od SKM. Doprawdy, trudno nie uznać zatwierdzającego te pomysły głupcem wszechczasów !!!
Dodatkowo jak słyszę, że na przejazd ze Śródmieścia na lotnisko będę musiał zakupić co najmniej 2 bilety, to skorzystam z parkingu pod lotniskiem i pojadę samochodem. Czyżby w tym właśnie o to chodziło ?- 10 3
-
2015-02-04 16:42
to jest miś na miare naszych mozliwosci
nastepny przetarg
nastepne zleconko
nastepny stołek
wszystko dla swoich- 3 1
-
2015-02-04 15:00
A gdzie nazwy stacji Strzyża, Brętowo, Matarnia, etc
A gdzie zgubili nazwy stacji Strzyża, Brętowo, Matarnia, itd. Przecież nie wizerunek plastyczny jest tu ważny, ale funkcjonalność żeby przyjezdni orientowali się jaki to przystanek.
- 4 1
-
2015-02-04 17:37
A kiedy PKM na południu gdańska? ;-/
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.