• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Połowa przystanków PKM ma już ozdobne ściany. Wielki test nowej linii w marcu

Maciej Naskręt
4 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz stylizację ścian połowy przystanków linii PKM


Gotowe są ozdobne ściany czterech spośród ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Najszybciej w marcu odbędzie się wielki test nowych szynobusów od Pesy i 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową.



Czy zamierzasz pojechać PKM-ką w dniu otwarcia?

Lekka zimowa aura sprzyja pracom montażowym na placu budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. 18-kilometrowa linia jest w fazie wykańczania, a najbardziej charakterystycznym elementem są ozdobne ściany, które przewidziano na wszystkich przystankach. Prace nad ich montażem trwają od jesieni 2014 r.

- Do tej pory zamontowano je na czterech spośród ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Montaż kolejnych ścian ruszy niebawem. Ostatni przystanek, który otrzyma stylizowane wykończenie, znajduje się przy lotnisku w Rębiechowie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia.

Póki co ozdobne ściany można podziwiać na przystankach PKM: Strzyża zobacz na mapie Gdańska, Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska, Kiełpinek zobacz na mapie GdańskaRębiechowo zobacz na mapie Gdańska. Do wykonania zostały prace montażowe na przystankach: Brętowo, Jasień, Matarnia i Lotnisko.

Kształt i wygląd ścian przystanków został wybrany w listopadzie 2012 roku w międzynarodowym konkursie PKM, zorganizowanym we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia". Zwycięski projekt Anny Waligórskiej zdaniem ekspertów architektury "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym stacjom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Warto nadmienić, że wszystkie ozdobne ściany przystanków będą iluminowane. Poniżej natomiast prezentujemy przystanki PKM jeszcze bez ozdobnej ściany.

  • Przystanek PKM Brętowo. Tu jeszcze na ozdobną ścianę trzeba poczekać.
  • PKM Brętowo. Widok od strony ul. Dolne Młyny.
  • Widok na przystanek PKM Brętowo od strony Niedźwiednika.
  • PKM Jasień. Oprócz ozdobnych ścian brakuje tu jeszcze m.in. szyb w wiacie.
  • PKM Jasień i tory w kierunku Wrzeszcza.
  • PKM Jasień, a w drugim planie zbiornik retencyjny "Jasień".
  • PKM Jasień.
  • Budowany przystanek PKM Matarnia.
  • Przyszłe zadaszenie przystanku PKM Matarnia.
  • PKM Matarnia.
  • Łącznik między przystankiem PKM a terminalem lotniska.
  • Budowany na estakadzie przystanek PKM przy lotnisku.
  • Terminal (po prawej) i przystanek PKM (po lewej).
Kończą się prace torowe

Obecnie na budowie linii PKM kończą się prace torowe. - Termin ich zakończenia wyznaczono wstępnie na przełom lutego i marca - podkreśla Tomasz Konopacki. Na koniec wykonawca do ułożenia pozostawił sobie fragment przy al. Grunwaldzkiej w Gdańsku.

Z racji lekkiej zimy trwa też wykonywanie nawierzchni peronów, a także stabilizowanie ich krawężników. Montowane są także wiaty, które, tak jak ozdobne ściany, będą chronić podróżnych przed warunkami atmosferycznymi.

Niebawem ruszy także ustawianie masztów systemu sterowania ruchem, o których pisaliśmy w minionym tygodniu.

Lada dzień w ręce władz spółki PKM powinno trafić pozwolenie na modernizację stacji w Osowej. Rozbudowa zakłada wykonanie dwóch peronów o długości ok. 150 metrów każdy. Perony zyskają wiaty i system informacji pasażerskiej. Według wstępnych szacunków koszt budowy miał się zamknąć w kwocie ok. 6 mln zł, ale budowa dodatkowego tunelu dla pieszych między wspomnianymi peronami zwiększyła koszt budowy o ok. 20 mln zł. Całość ma być gotowa jeszcze 1 września, na kiedy zaplanowano uruchomienie linii PKM.

Otwarto nowy wiadukt na Matarni


Wielki test linii i szynobusów w marcu

Władze spółki PKM najszybciej w marcu planują przeprowadzić wielki test. - Będziemy wtedy dysponowali dwoma szynobusami od Pesy. Wąska grupa m.in. naszych pracowników wjedzie wtedy na nową linię i będzie testować nie tylko ukończoną linię kolejową, ale też nowe składy od Pesy - mówi Tomasz Konopacki.

W przypadku szynobusów będą one musiały pokonać odcinek ze Strzyży do lotniska z zatrzymaniami na wszystkich przystankach - postój na przystanku wynosi 30 sekund - w czasie 21 minut. Jeśli tak się nie stanie, Urząd Marszałkowski - zmawiający nowe Pesy - nałoży kary umowne na dostawcę z Bydgoszczy.

Pamiętajmy, że linia PKM niewiele różni się od linii kolejowych w terenach górskich i szynobusy będą musiały pokonać - jadąc pod górę w kierunku lotniska - wzniesienie, czyli ok. 130 metrów.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Niewiele miejsca dla m.in. kioskarzy na linii PKM

Niestety, jeśli potencjalni pasażerowie liczą na to, że przed podróżą nabędą świeżą prasę czy też zjedzą posiłek, będą się musieli rozczarować. Na całej linii przewidziano tylko dwa miejsca z powierzchnią komercyjną.

- Pierwsze znajduje się tuż w poziomie ul. Rakoczego na przystanku PKM Brętowo. Druga przestrzeń natomiast jest pod przystankiem PKM Niedźwiednik. Nie wiadomo jednak, czy będzie można ją wynająć - mówi Tomasz Konopacki. Jeśli w umowie o dofinansowanie unijne budowy linii istnieje zapis o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej dla pomieszczeń, będzie trzeba znaleźć inne przeznaczenie. Ustalają to prawnicy.

Władze PKM tak małą liczbę ewentualnych punktów tłumaczą tym, że przystanki nie były projektowane jako dworce, gdzie takich punktów jest więcej. Podróżni na przystankach PKM mają spędzać góra kilka minut.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Miejsca

Opinie (92) 5 zablokowanych

  • Zamiast kasować moje komentarze

    weźcie się lepiej za red. Naskręta i spółkę, bo z taką kadrą niedługo stracicie resztę czytelników. Smutna prawda

    • 4 1

  • "Zobacz stylizację ścian połowy przystanków linii PKM"

    STYLIZACJA, POŁOWY... i odechciało mi się dalej czytać i oglądać.

    • 3 2

  • bez sensu

    oczywiście ze bez sensu cala ta budowa ,gdy kolejkami coraz mnie ludzi jeździ, ale pozyjemy zobaczymy

    • 2 2

  • Ja się pytam co za bezguście projektowalo te przystanki?!

    • 5 2

  • nie niepojade bo co to za atrakcja przejechac sie kolejka? Za która musze zapłacic w 2 strony bez celu

    Identycznie jak bym miła kupic bilet pseudolino bez celu by tylko sie przejechać!
    To smiechu warte bo ciemnota tylko pojedzie zobaczyc jak wyglada kolejka która juz klkadziesiat lat funkcjonuje na zachodzie!!

    • 5 1

  • Obejrzałem a raczej

    dotrwałem do końca filmu i co? No i co w tym takiego łał? Ot zwykła czerwona blacha z powycinanymi dziurami. Nic specjalnego. Ktoś na tym zarobił i to pewnie nie mało. Poczekajmy jak to będzie wyglądało za rok jak pod swoją opiekę wezmą to Ci pseudo artyści pomazańcy. Nic nadzwyczajnego. Sama inwestycja też tyłka nie urywa dopóki kolejka nie będzie jeździła do Gdańska. Nie będzie jednego biletu. Kto tym będzie jeździł też nie wiadomo. Pewnie Ci bogacze co ze zmywaka wracają. Osoby bogatsze to zainwestują w taxę albo podjadą autem.
    Niewypał i tyle.

    • 4 2

  • Otwory ozdobne

    Nie mogę zorientować się na podstawie filmiku czy te otwory w ścianach stanowiące rzekomo ich ozdobę są na wylot. Czy naprawdę tak jest, ze są "na durch", czyli bez szyb lub innych przezroczystych płytek? Bo jeżeli tak, to czarno widzę wartość ochronną tych ścian w czasie wiatru lub zadymki śnieżnej

    • 9 0

  • Ekstra inwestycja, ale jak się okazuje obarczona kardynalnymi błędami. Błąd PODSTAWOWY (1)

    to że pociągiem PKM nie będzie można dojechać do Śródmieścia
    Błąd drugi, związany z pierwszym to oddzielność PKM od SKM. Doprawdy, trudno nie uznać zatwierdzającego te pomysły głupcem wszechczasów !!!
    Dodatkowo jak słyszę, że na przejazd ze Śródmieścia na lotnisko będę musiał zakupić co najmniej 2 bilety, to skorzystam z parkingu pod lotniskiem i pojadę samochodem. Czyżby w tym właśnie o to chodziło ?

    • 10 3

    • to jest miś na miare naszych mozliwosci

      nastepny przetarg
      nastepne zleconko
      nastepny stołek
      wszystko dla swoich

      • 3 1

  • A gdzie nazwy stacji Strzyża, Brętowo, Matarnia, etc

    A gdzie zgubili nazwy stacji Strzyża, Brętowo, Matarnia, itd. Przecież nie wizerunek plastyczny jest tu ważny, ale funkcjonalność żeby przyjezdni orientowali się jaki to przystanek.

    • 4 1

  • A kiedy PKM na południu gdańska? ;-/

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane