• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze bardziej kolejowe. Inwestycje w tory za miliardy złotych

Maciej Naskręt
16 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem. Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem.

Województwo pomorskie czekają rekordowe pod względem swojej wartości inwestycje w infrastrukturę kolejową. Do 2023 r. wydatki sięgną nawet 6 mld zł. Do Trójmiasta "zbliżą" się Słupsk i Kościerzyna.



Jak oceniasz stan infrastruktury kolejowej na Pomorzu?

Tak jak zapowiadano przed laty, perspektywa unijna na lata 2014-2020 to dużo większe inwestycje w infrastrukturę kolejową. Mieszkańcy nie tylko Trójmiasta, ale całego Pomorza, mogą zacierać ręce z zadowolenia.

Do roku 2023 r. w pomorskie tory wpompowanych zostanie prawie 6 mld zł, co wynika z Krajowego Programu Kolejowego i - co ważne - nie jest to pula zamknięta. Dla porównania roczny budżet miasta Gdańska wynosi 3 mld zł. Za kwotę 6 mld zł moglibyśmy zbudować prawie siedem tuneli pod Martwą Wisłą albo stadionów na wzór tego w Letnicy.

Sprawdziliśmy jakich inwestycji można się spodziewać w najbliższych latach. Jeśli powstaną oszczędności podczas ich realizacji (rozstrzygania przetargów) to możliwe, że pojawią się inne inwestycje - na przykład elektryfikacja linii w kierunku Półwyspu Helskiego.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM w Trójmieście

Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania. Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania.

Elektryfikacja kolei na Kaszuby



To kluczowa inwestycja dla Pomorza i Trójmiasta. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł. Przy tej okazji zostanie też zelektryfikowana linia PKM w Gdańsku.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Podróż z Kościerzyny do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 16 minut, czyli z 1 godziny i 16 minut do godziny.

Czytaj też: Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe. Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe.

Dwa tory z Trójmiasta do Słupska



Kolejną ważną inwestycja będzie połączenie dwoma torami Słupska z Trójmiastem. Obecnie na trasie od Wejherowa do Słupska linia ma tylko jeden tor. Prace projektowe dla inwestycji, która będzie dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, podzielone są na cztery etapy.

W pierwszym etapie, najważniejszym z punktu widzenia Trójmiasta, na trasie z Gdyni Chyloni do Wejherowa zostaną przebudowane istniejące tory, a między Redą a Wejherowem powstaną dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego (dla PKP SKM Trójmiasto). Układ geometryczny wszystkich torów będzie przystosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (z możliwymi ograniczeniami do 120 km/h dla torów aglomeracyjnych) i 120 km/h dla składów towarowych.

Dalsze trzy etapy to rozbudowa torowiska do dwóch torów na odcinku od Wejherowa do Lęborka, z Lęborka do Słupska i ze Słupska do Kobylnicy. Całość modernizacji może pochłonąć nawet 2 mld zł

Podróż z Słupska do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 25 minut, czyli z 1 godziny i 18 minut do 53 minut.

Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze. Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze.

Poprawa dostępu do portów



O planach poprawy dostępu do portów pisaliśmy całkiem niedawno. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Port morski w Gdyni ma bardzo rozbudowaną sieć torowisk kolejowych, jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski .

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Całość ma pochłonąć 1,4 mld zł.

Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat. Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat.

Środki RPO na torowiska lokalne, Pomorze nr 1 w Polsce



Władze województwa, po wzmocnieniu pod względem kolejowym Trójmiasta, czyli budowie linii PKM, ruszają z modernizacją linii na Pomorzu. Przebudowana zostanie linia łącząca Szczecinek, Słupsk i Ustkę, w ramach RPO woj. pomorskiego za ponad 200 mln zł.

Ponadto modernizację przejdzie linia z Malborka do miejscowości Gardeja na granicy woj. pomorskiego i woj. kujawsko-pomorskiego. Na liście podstawowej RPO znajduje się 51 projektów. Pod względem ich szacowanej wartości numerem jeden jest Pomorze, które wyda ponad 600 mln zł.

Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację. Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację.

130 mln zł na modernizację przystanków SKM



Wiosną tego roku władze spółki PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę na dofinansowanie ze środków RPO dla województwa pomorskiego projektu, którego celem jest budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250, a także modernizacja budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250.

Trójmiejski przewoźnik otrzymał dofinansowanie w województwie pomorskim ze środków RPO w kwocie 62 mln zł. Wartość całego projektu wyniesie 130 mln zł, z czego 25 mln zł pochodzi z Funduszu Kolejowego. Resztę spółka zapewnia z środków wypracowanych samodzielnie.

Do 2023 r. przebudowane zostaną perony Gdańsk Stocznia i Rumia Janowo oraz następujące gdyńskie perony: Leszczynki, Chylonia, Grabówek, Stocznia, Redłowo i Orłowo. Całkowicie zrewitalizowany będzie też Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni Głównej.


Przebudowa dworców i przystanków



Inwestycje kolejarzy obejmują także przebudowę infrastruktury dworcowej. Najważniejszym obiektem, który zmieni swój wizerunek, jest dworzec główny w Gdańsku. Za 60 mln zł trwa już przebudowa peronów dalekobieżnych.

Wiosną 2018 r. roku mają ruszyć prace przy rewitalizacji budynku dworca. Obie inwestycje będą finansowane z funduszy unijnych POIiŚ.

W planach są też przebudowy dworców w Oliwie i we Wrzeszczu.

Opinie (236) 9 zablokowanych

  • No co się za tego PiSu w Polsce wyprawia! Tak źle jeszcze nigdy nie było!

    PiS dyskryminuje Pomorze, mści się za to że jesteśmy tacy fajni, nie daje żadnych pieniędzy cała kasa idzie na niszczenie demokracji, nic nie zbudują nawet torów nie wyremontują!

    • 2 1

  • Bardzo dobrze (3)

    Wystarczy już pchania całej kasy w drogi.

    • 69 14

    • zlikwidowac kolej, szkoda kasy na tabor i tory (2)

      za tą kase pobudować po 4 pasy w każdą stronę duże piętrowe darmowe parkingi na miejscach dworców, a za kasę na tabor dofinansować 90% budżetowe samochody osobom których na nie nie stać. Komunikacja kolejowa jest zbyt droga; gdyby dotacje do komunikacji publicznej dołozyć do paliwa to mielibyśmy litr paliwa za 2 złote, a tak dotowane składy wożą powietrze.
      Jeśli to ekonomicznie uzasadnione te budżetowe samochody na dojazd do pracy uczelnii mogły by być elektryczne.

      • 4 27

      • o kurde, najpierw myślałem, że ktoś żartuje

        Ale nie. To po prostu krótkowzroczność.

        • 1 0

      • wszystko zlikwidować

        • 10 2

  • Kolejna bardzo dobra wiadomość dla Pomorza (8)

    Nasze województwo już jest w ścisłej czołówce polskich województw jeśli chodzi o rozwój. Teraz chodzi o to aby było najlepsze.

    • 90 21

    • (2)

      Zwroc uwage ze to te pisowskie wredne pkp planuje te inwestycje. Czego autor artykulu sprawnie nie podkreslal

      • 13 16

      • te inwestycje były zaplanowane od lat

        Wczesniej realizowal je wredny i podly rzad PO.

        Nie robi rzad laski nikomu, ze zabierajac tak wielkie pieniadze w podatkach czesc z nich choc wraca w postaci dobrej infrastruktury.

        • 1 1

      • I słusznie. Pieniądze załatwiła Platforma. Obecni nieudacznicy mogą je stracić.

        • 20 13

    • Ale co z tego?

      Skoro z Gdańska nie dojedziesz bez przesiadki koleją np do Ostrołęki czy Lublina.

      • 0 0

    • chyba nie byłeś na południu, bo akurat pomorskie to wieś w porównaniu z południem polski, ulice jakie mamy to dzięki Hitlerowi i nic nowego nie widać

      • 5 4

    • Rozwój z datków UE???

      W rozwój nie przeczę ale to tutaj to remonty za kasę UE.

      • 6 3

    • Chyba niedorozwój

      Niedługo świętokrzyskie nas przeskoczy

      • 6 10

    • Zaczął i tak pierwszy komentowanie naczelny błazen.

      • 9 13

  • Mam pytanie

    Kto da pieniądze na te inwestycje? PIS napewno ich nie da. No więc kto, tajemniczy wujek? A może Soros?

    • 0 1

  • Linia kolejowa Elbląg - Gdańsk. (3)

    Bardzo przydała by się też linia kolejowa Z Gdańska przez Nowy Dwór Gdański do Elbląga. Teraz pociąg jeździ dookoła przez Malbork-Tczew.

    • 18 4

    • Tak głośno było o haśle "Elbląg czwartym portem RP", (2)

      a bez dostępu kolejowego słabo to wygląda. Żuławska Rama Towarowa przez Gdańsk Olszynkę i Nowy Dwór Gdański mogłaby się kończyć we Władysławowie (gmina Elbląg), skąd byłaby łącznica towarowa do Kolei Nadzalewowej (trasa do portu, browaru, Fromborka i Braniewa). A osobowe jechałyby na południe do zelektryfikowanej linii Malbork Braniewo z ważną stacją Elbląg.

      • 7 2

      • Do Elblaga powazne statki i tak beda musiały płynąć przez Rosję , przekop to tylko propaganda dla mas ,

        przepłyna nim tylko małe jednostki pasażerskie , no moze barki dopuszczone do pływania po morzu.

        • 0 2

      • Ale chyba wiadomo ze do Elbląga beda pływały zaglowki przez przekop lol

        • 6 2

  • (16)

    Bardzo dobra inwestycja. Idziemy do przodu wbrew malkontentom!

    • 167 11

    • (2)

      Dobry artykuł!

      • 15 0

      • po to w latach 90 rozbierali istniejące linie kolejowe (1)

        zeby teraz budowac je na nowo... :) ot logika!

        • 16 8

        • a które linie miałeś rozbierane i teraz się buduje

          • 2 0

    • a kto będzie tymi pociągami jeździł? (1)

      w Polsce każdy ma passata, co pali 3 literki opałowego!

      • 9 11

      • bydło będzie stało w korkach a reszta pojedzie koleją

        • 3 2

    • Na razie tylko bardzo dobre zapowiedzi. (2)

      Jest prawie rok 2018. Perspektywa unijna 2014-20 raczej dobiega końca, a oni może w przyszłym roku zaczną coś robić. Może. Połączenie do Szczecina to jest dramat. Ale Polska prawie nigdy nie miała sensownej wizji polityki morskiej, teraz jest dramat. Przy największych możliwościach morskich w ponad 1000 letniej historii. Długo by o tym opowiadać. Może coś zrobią, ale to coś to będzie 20% tego co powinno być.

      • 3 3

      • chodzi tutaj o politykę transportową

        polityka morska jest pojęciem ze słownika wizjonerów nie mających oparcia w wiedzy ekonomicznej,
        mających chrapkę na publiczne fundusze na realizację inwestycji nie mających uzasadnienia ekonomicznego: takich jak np. przekop przez Mierzeję Wiślaną

        • 3 0

      • Rozliczenie perspektywy jest do końca 2022.

        • 2 0

    • Trudno się przyczepić do ostatnich inwestycji kolejowych- pkm Karwiny np to perełka. (4)

      Serce rośnie jak się widzi wspaniałe nowe przystanki pkm w Gdyni. Dzisiaj oglądałem je surowym okiem krytyka i...nic nie znalazłem- wyglądają na perfekcyjnie zaprojektowane i zbudowane- a jednak coś można.

      • 12 4

      • Czy perełka to się okaże

        czy przystanki autobusowe będą na wiadukcie, żeby łatwo przesiąść się w dowolnym kierunku..

        • 1 1

      • (1)

        To ja Ci pomogę. Nowe przystanki, ale w pewnych godzinach nie wsiądziesz do pociągu. Urząd Marszałkowski dał za mało pociągów a i rozkład jazdy jest mało przyjaznym dla pasażerów. Pan marszałek Struk wciąż się chwali ile daje kasy na kolej, ale ta kasa w dużym stopniu jest marnowana.

        • 5 4

        • Bo do tego to nasz Szczurrissimus musi się dorzucić

          Kolej MIEJSKA czyli nadpośpiech w relacji GG-Karwiny to KOMUNIKACJA MIEJSKA (a taką byłaby SKM jadąca tamtędy dwa lub trzy razy częściej niż teraz); jak chcesz regio na koszt marszałka,to regio praktycznie wszędzie jeździ co godzinę lub rzadziej.

          • 1 2

      • troll,

        • 4 7

    • Chyba że Unia obetnie kasę za łamanie konstytucji. (2)

      • 9 4

      • A za pałowanie Katalończyków obcięła? (1)

        • 5 10

        • ruski trol

          • 5 1

  • Super ale niestety

    Zapomnieliście o transporcie w samym Trójmieście. Jedna linia SKM na taką aglomeracje to śmiech na sali. Po za tym co z tego , że osoby z innych miejscowości fajnie szybko przyjadą do Trojmiasta jak w lokalnej SKM są wieczne problemy i opóźnienia. To co zyskają to stracą tutaj i nie tylko oni ..

    • 0 0

  • Reda

    Niech wyremontują stację SKM REDA , miasto szybko się rozwija odnowiony dworzec , aquapark a sam peron woła o pomoc:P i żeby nie było biletomatu wstyd!!!

    • 1 0

  • Podła zmiana, wara od naszego miasta.

    • 0 2

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? ?? (6)

    To inwestycja na którą czekamy.

    • 89 19

    • Nigdy ty tłuku pancerny ze śledziowa (2)

      • 5 24

      • Ty niedorobiony betonie z betoniarni w Kokoszkach

        • 3 2

      • szczur to ty?

        • 2 5

    • Kto czeka? (2)

      Niech się Gdynia weźmie za zrobienie porządku na buspasie i dobudowę nowych i bezkolizyjnych - dobudowę a nie zabieranie z jezdni przy użyciu farby. To samo ścieżki rowerowe wydzielane z chodnika to gdyńska specjalność.

      • 7 9

      • szczur woli wydać kasę na imprezki!

        • 6 4

      • gdyńska specjalność, albo lenistwo i głupota

        • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane