• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze bardziej kolejowe. Inwestycje w tory za miliardy złotych

Maciej Naskręt
16 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem. Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem.

Województwo pomorskie czekają rekordowe pod względem swojej wartości inwestycje w infrastrukturę kolejową. Do 2023 r. wydatki sięgną nawet 6 mld zł. Do Trójmiasta "zbliżą" się Słupsk i Kościerzyna.



Jak oceniasz stan infrastruktury kolejowej na Pomorzu?

Tak jak zapowiadano przed laty, perspektywa unijna na lata 2014-2020 to dużo większe inwestycje w infrastrukturę kolejową. Mieszkańcy nie tylko Trójmiasta, ale całego Pomorza, mogą zacierać ręce z zadowolenia.

Do roku 2023 r. w pomorskie tory wpompowanych zostanie prawie 6 mld zł, co wynika z Krajowego Programu Kolejowego i - co ważne - nie jest to pula zamknięta. Dla porównania roczny budżet miasta Gdańska wynosi 3 mld zł. Za kwotę 6 mld zł moglibyśmy zbudować prawie siedem tuneli pod Martwą Wisłą albo stadionów na wzór tego w Letnicy.

Sprawdziliśmy jakich inwestycji można się spodziewać w najbliższych latach. Jeśli powstaną oszczędności podczas ich realizacji (rozstrzygania przetargów) to możliwe, że pojawią się inne inwestycje - na przykład elektryfikacja linii w kierunku Półwyspu Helskiego.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM w Trójmieście

Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania. Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania.

Elektryfikacja kolei na Kaszuby



To kluczowa inwestycja dla Pomorza i Trójmiasta. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł. Przy tej okazji zostanie też zelektryfikowana linia PKM w Gdańsku.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Podróż z Kościerzyny do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 16 minut, czyli z 1 godziny i 16 minut do godziny.

Czytaj też: Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe. Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe.

Dwa tory z Trójmiasta do Słupska



Kolejną ważną inwestycja będzie połączenie dwoma torami Słupska z Trójmiastem. Obecnie na trasie od Wejherowa do Słupska linia ma tylko jeden tor. Prace projektowe dla inwestycji, która będzie dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, podzielone są na cztery etapy.

W pierwszym etapie, najważniejszym z punktu widzenia Trójmiasta, na trasie z Gdyni Chyloni do Wejherowa zostaną przebudowane istniejące tory, a między Redą a Wejherowem powstaną dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego (dla PKP SKM Trójmiasto). Układ geometryczny wszystkich torów będzie przystosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (z możliwymi ograniczeniami do 120 km/h dla torów aglomeracyjnych) i 120 km/h dla składów towarowych.

Dalsze trzy etapy to rozbudowa torowiska do dwóch torów na odcinku od Wejherowa do Lęborka, z Lęborka do Słupska i ze Słupska do Kobylnicy. Całość modernizacji może pochłonąć nawet 2 mld zł

Podróż z Słupska do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 25 minut, czyli z 1 godziny i 18 minut do 53 minut.

Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze. Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze.

Poprawa dostępu do portów



O planach poprawy dostępu do portów pisaliśmy całkiem niedawno. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Port morski w Gdyni ma bardzo rozbudowaną sieć torowisk kolejowych, jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski .

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Całość ma pochłonąć 1,4 mld zł.

Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat. Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat.

Środki RPO na torowiska lokalne, Pomorze nr 1 w Polsce



Władze województwa, po wzmocnieniu pod względem kolejowym Trójmiasta, czyli budowie linii PKM, ruszają z modernizacją linii na Pomorzu. Przebudowana zostanie linia łącząca Szczecinek, Słupsk i Ustkę, w ramach RPO woj. pomorskiego za ponad 200 mln zł.

Ponadto modernizację przejdzie linia z Malborka do miejscowości Gardeja na granicy woj. pomorskiego i woj. kujawsko-pomorskiego. Na liście podstawowej RPO znajduje się 51 projektów. Pod względem ich szacowanej wartości numerem jeden jest Pomorze, które wyda ponad 600 mln zł.

Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację. Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację.

130 mln zł na modernizację przystanków SKM



Wiosną tego roku władze spółki PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę na dofinansowanie ze środków RPO dla województwa pomorskiego projektu, którego celem jest budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250, a także modernizacja budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250.

Trójmiejski przewoźnik otrzymał dofinansowanie w województwie pomorskim ze środków RPO w kwocie 62 mln zł. Wartość całego projektu wyniesie 130 mln zł, z czego 25 mln zł pochodzi z Funduszu Kolejowego. Resztę spółka zapewnia z środków wypracowanych samodzielnie.

Do 2023 r. przebudowane zostaną perony Gdańsk Stocznia i Rumia Janowo oraz następujące gdyńskie perony: Leszczynki, Chylonia, Grabówek, Stocznia, Redłowo i Orłowo. Całkowicie zrewitalizowany będzie też Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni Głównej.


Przebudowa dworców i przystanków



Inwestycje kolejarzy obejmują także przebudowę infrastruktury dworcowej. Najważniejszym obiektem, który zmieni swój wizerunek, jest dworzec główny w Gdańsku. Za 60 mln zł trwa już przebudowa peronów dalekobieżnych.

Wiosną 2018 r. roku mają ruszyć prace przy rewitalizacji budynku dworca. Obie inwestycje będą finansowane z funduszy unijnych POIiŚ.

W planach są też przebudowy dworców w Oliwie i we Wrzeszczu.

Opinie (236) 9 zablokowanych

  • (10)

    A kiedy tunel pod torami w Chylonii? Czy to jest ujęte w tych inwestycjach, czy ktoś twierdzi że to nie potrzebne?

    • 58 9

    • będzie most zwodzony (1)

      • 8 2

      • zwodzony widokiem mostu

        • 0 0

    • proponuję estakadę nad torami zaczynającej się pucka/hutnicza (1)

      po skosie nad torami i śmierdzącym targowiskiem wprost do krzyżówki chylońska/kartuska
      to nie jest inwestycja technicznie niewykonalna, po drodze działka na sprzedaż, peron skm zyska zadaszenie z w/w estakady, jedynie złotówy przy placu stracą swój postój.

      • 10 4

      • Estakada powinna byc od wylotu z A1 do puckiej

        • 0 0

    • szczur powiedział, że się nie da! nie wierzysz mu:))?? (1)

      • 17 7

      • czyli że jak Mu nie wierzysz to znaczy że się da .przeczytaj co napisałeś .

        • 1 1

    • no nie da się i co zrobisz? (1)

      • 3 1

      • no nic nie zrobię, bo się nie da

        • 3 1

    • Gdynia nic nie robi aby wymusić na PKP budowę tych tuneli ...

      a z drugiej strony sama się do tego nie garnie bo niby ma to zrobić PKP... na Oruni się dało u nas się nie da!!!!

      • 7 3

    • Jak na razie to Gdynia zawarła porozumienie z PKP PLK

      na ten tunel (właściwie wiadukt kolejowy nad obniżoną ul. Pucką); tak samo z Hutniczą (łącznica towarowa). Tylko czy ten "mały krok dla człowieka" nie będzie jedynym?

      • 10 0

  • Oby nie było tak jak z PKM (4)

    gdzie wybudowano infrastrukturę, a nie ma środków na stworzenie rozsądnej siatki połączeń z taktem i godzinami dostosowanymi to potrzeb rynku pracy.

    • 111 12

    • Elektryfikacja (3)

      Na licho elektryfikowac. Kosze straszny a efekt mały. Autobusy szynowe są najlepszym rozwiązaniem. Nie dajmy się ponieść manii elektryków. Konserwacja przewodów jest bardzo kosztowne!!!!

      • 6 23

      • co ty pitolisz? (2)

        trakcja elektryczna jest odporna na chwilowe przeciążenia. Większy moment napędowy przy niskich prędkościach pozwala na lepsze przyspieszenia.

        • 8 0

        • Nie mówiąc już o tym, że (1)

          Można puścić bezpośrednie składy SKM np na Hel, Łebę czy inne miejscowości, bez konieczności przesiadania. Można by było np. na Żabiance wsiąść w kolejkę do Władysławowa.

          • 0 1

          • albo na Stogach do Sztokholmu przez Karlskronę

            • 1 0

  • Gdynia-Kościerzyna

    Póki co to jeśli mowa jest ze:
    "Podróż z Kościerzyny do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 16 minut, czyli z 1 godziny i 16 minut do godziny. "
    To na razie tylko jeden taki pociąg na tej trasie kursuje w tym czasie tj. 1:16
    Znając życie będzie jeszcze dłużej po tych Rewolucjach

    • 0 0

  • Do kosxierzyny (1)

    Bez zatrzymania po remoncie 40 minut to byłoby coś. Nie rozumiem dlaczego w tak dużej inwestycji nie można trochę pozmieniać geometrii torów, wyprostować odcinków, żeby te pociągi jeździły 160 km/h. Parodia. W Niemczech Monachium berlin 600 km w 4 godziny (240 minut), a my nie możemy zrobić 60 km w mniej niż godzina.

    • 0 0

    • pis niechetnie patrzy na Niemcy

      Zrobia dokladnie odwrotnie. Im dluzej tym lepiej, Niemcy nie beda na dyktowac jak mamy jezdzic.

      • 0 0

  • Byłem raz w Kościeżynie. (2)

    Wystarczy.

    • 1 5

    • (1)

      napewno byłeś w Kościeżynie, pewniej byłeś w Kościerzynie!

      • 0 1

      • Bylem kilka razy przejazdem

        Ale po co tam jechac?

        • 1 0

  • Ta, beda inwestycje kolejowe, z ktorych nikt nie bedzie korzystal

    taka "logika" pisu

    • 1 3

  • O.K., ale kiedy do PKM zostanie włączona linia nr 235 ? To jest inwestycja kluczowa dla prawidłowego

    funkcjonowania całej PKM !! Ten łącznik umożliwi dwukrotne (!!) zwiększenie częstotliwości kursów na lotnisko z Gdyni, Gdańska i Kościerzyny/Kartuz !!

    • 1 0

  • Po co inwestycje

    Po co inwestycje w to co nie ma przyszłości.
    Lepiej wybudować parkingi i nie traktować ludzi jak
    barany. Kazdy woli jechać samochodem bo każdy ( prawie )
    ma samochód i poprawić tylko troszkę jakość dróg
    i oznaczenia , i nie będzie źle. A i jeszcze jedno nauczyć
    tłumoków ruszać szybciej spod świateł.
    Jak pokazuje ostatnie doświadczenie ile się nie włoży w
    PKM to przyniesie więcej strat niż pasażerów.

    • 1 3

  • Dlaczego Województwo nie inwestuje w trasę do Pucka i Władysławowa?

    • 1 0

  • Kolej rozwój?

    Gdynia Władysławowo. Gdynia Oksywie Babie doly by rozładować Estakadę

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane