• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi

ms
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pod koniec stycznia pierwszy polski hybrydowy pojazd kolejowy przekazano samorządowi województwa zachodniopomorskiego. Teraz samorząd Pomorza chciałby kupić cztery pojazdy tej klasy. Pod koniec stycznia pierwszy polski hybrydowy pojazd kolejowy przekazano samorządowi województwa zachodniopomorskiego. Teraz samorząd Pomorza chciałby kupić cztery pojazdy tej klasy.

Cztery pociągi spalinowo-elektryczne chciałoby kupić województwo pomorskie za dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład. Stara się też o wsparcie budowy ronda na dojeździe do Trasy Kaszubskiej i drogi wojewódzkiej na Kociewiu.



Pomorze stara się o 100 mln. Ile wsparcia dostanie?

W drugiej edycji programu Polski Ład samorządy mogły złożyć maksymalnie trzy wnioski. Samorząd Pomorza złożył aplikacje o wsparcie w łącznej wysokości 100 mln zł.

Samorząd województwa ubiega się o wsparcie na:

  • kupno czterech pociągów z napędem elektryczno-spalinowym (koszt 100 mln, wniosek o 65 mln)
  • rozbudowę drogi wojewódzkiej z Pelplina do Rajków (koszt: 45 mln, wniosek o 30 mln)
  • budowę ronda ułatwiającego dojazd do węzła Koleczkowo na Trasie Kaszubskiej (koszt 7 mln, wiosek o 5 mln)

Zobacz, co chce kupić Gdańsk za 100 mln z Polskiego Ładu



Cztery nowe pociągi dla Pomorza



Najdroższym projektem, zarówno jeśli chodzi o sumę wydatków, jak i wysokość wsparcia, jest kupno czterech pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do przewozu pasażerów na Pomorzu.

Konieczność zakupu taboru hybrydowego wynika przede wszystkim z opóźnienia w elektryfikacji linii kolejowej 201 Gdynia-Kościerzyna, prowadzonej przez PKP PLK.

Zobacz także:

Modernizacja linii Gdynia-Kościerzyna potrwa do 2027 r.



Elektryfikacji trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, za która odpowiada samorząd Pomorza, przebiega znacznie sprawniej.

By jednak pociągi mogły ekonomicznie kursować po obu trasach do czasu zakończenia modernizacji trasy Gdynia-Kościerzyna, niezbędne są pojazdy mogące ekonomicznie jeździć po obu rodzajach tras: zelektryfikowanej i nie.

Tak swój wniosek tłumaczą pomorscy samorządowcy:

"W związku z planowanymi i prowadzonymi robotami inwestycyjnymi na liniach kolejowych i pojawiającymi się w związku z tym trudnościami inwestorów dot. terminowej realizacji harmonogramów dla zamknięć poszczególnych odcinków linii kolejowych, istnieje zagrożenie w ciągłości funkcjonowania transportu.

Dla zachowania niezakłóconego działania systemu, szczególne znaczenie ma terminowa realizacja rozpoczętych już projektów modernizacji linii kolejowych nr 201, 214 i 229 oraz elektryfikacji linii nr 201, 214, 229, 248 i 253, które są ściśle związane z obsługą pasażerów na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Planowane do zakupu pojazdy hybrydowe będą mogły, bez przeszkód, kursować po ww. liniach do czasu zakończenia prac inwestycyjnych".

Pozostałe dwa wnioski dotyczą przebudowy dróg wojewódzkich.

Droga na Kociewiu



Wart 45 mln zł projekt polega na rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 230 na odcinku od obwodnicy Pelplina do miejscowości Rajkowy (ok.4,5 km). Dziś to jedna z bardziej zniszczonych dróg w regionie, a dodatkowo stanowi objazd dla drogi krajowej nr 91.

Rondo w Koleczkowie



Drugi drogowy projekt, warto ok. 7 mln zł, dotyczy rozbudowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 218 z drogą powiatową w Koleczkowie oraz budowy nowego wlotu tej drogi. Ta inwestycja jest powiązana z realizowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budową trasy S6. Skrzyżowanie zostanie zastąpione rondem. Realizacja obu zadań pozwoli na usprawnienie dojazdu do trasy S6 z północnych dzielnic Gdyni.

Jaka jest szansa na wsparcie? Nie wiadomo



- W poprzedniej edycji złożyliśmy trzy wnioski i choć ostatecznie przyznano nam dofinansowanie do dwóch projektów, to było ono na poziomie niższym niż spodziewany. Liczymy, że tym razem rząd podzieli fundusze nie na podstawie klucza partyjnego, ale sprawiedliwie i uda się nam uzyskać dofinansowanie na oczekiwanym poziomie - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Zobacz także:

W pierwszej edycji Polskiego Ładu Trójmiasto dostało 131 mln zł



Kilka dni temu marszałkowie siedmiu województw, w tym pomorskiego, zwrócili się do premiera Mateusza Morawieckiego z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego ich regiony otrzymały skromniejsze środki na budowę dróg.

Małopolska, Śląsk, Dolny Śląsk, Podkarpacie, Lubelskie dostały aż 70 proc. dofinansowania. Z kolei Pomorskie, Zachodniopomorskie, Kujawsko-Pomorskie, Lubuskie, Wielkopolskie, Mazowieckie i Opolskie - jedynie 50 proc.
ms

Opinie (251) ponad 20 zablokowanych

  • Nowa Świętokrzyska (2)

    może?

    • 9 9

    • a po co? żeby przesunąć korki bliżej centrum miasta? Bez sensu.

      lepiej pomyśleć o budowie linii PKM do dzielnic Gdańsk Południe i zadbać o dobry dostęp do stacji PKM dla pieszych i rowerzystów

      • 7 3

    • Nie będzie

      Serdeczności:-)

      • 1 0

  • Ile by te władze nie dostały i tak nie potrafiłyby mądrze ich wydatkować (5)

    • 34 12

    • Zgadzam się

      Banda nierobów made in Gdynia.

      • 6 0

    • Durniu bez szkoly te pociagi beda dla mieszkancow a nie dla wladzy. (3)

      Ponial pisowski kacap czy lopata przez leb chcesz?

      • 3 4

      • a kto te linie zlikwidował? (2)

        Ci sami ludzie...
        Nadarzyła się okazja obrócenia kasą pod pretekstem PKM, to zrobili. Jesli myślisz, że był w tym jakiś głębszy zamysł, to się grubo mylisz. Niestety, przypadkiem pomysł chwycił i jest kłopocik, bo nie bardzo da się łatwo "wygasić projekt po okresie trwałości"...
        Cóż, wypadek przy pracy...

        • 3 1

        • Niemieckie wojska zlikwidowały w 1945 r. (1)

          Wsadzili wszystkie wiadukty i mosty. Potem przez cały PRL nie potrafiono tego odbudować. Obecne władze nie mają nic z tym wspólnego.

          • 0 2

          • A kto tory do Nowego Portu zwinął?Nowa Letnica ich nie potrzebuje?UM Gdańsk nie myśli perspektywicznie....

            • 0 0

  • (3)

    Starają się a tak psioczą na PiS))Ale oczywista podwyżki dali sobie maksymalne...hipokryzja level master moi kochani.

    • 34 18

    • Ciebie to juz(.....)

      i to dokładnie

      • 4 9

    • Jeszcze się wam chce trolować? (1)

      Ile wam płacą, że się na trójmiejskim forum udzielacie? U siebie w Radomiu pisz a nie tu trolu jeden

      • 8 7

      • Okej,srdeczności)))

        • 4 0

  • byłaby ustawa metropolitarna byłaby kasa (5)

    ale PIS uwala Gdańsk i Pomorze i nie ma ustawy, 7 lat rządów PIS razy 200 mln rocznie, już jesteśmy tylko na tej jednej ustawie prawie 1,5 mld w plecy

    • 28 20

    • (3)

      A donald ile rządził i nic nie załatwił, mial swoich ludzi w europejskiej partii ludowej, swoich prezydentów w Trójmieście, swojego prezydenta Polski i większość w sejmie. :) Tak dobrze to nawet PiS nie ma.

      • 13 10

      • (1)

        co ma EPL do ustawy metropolitarnej dla Pomorza w polskim sejmie?

        • 9 9

        • to, że do EPL eksportowali sie gostkowie

          co zebrali "śmietanę" z gdańskiego (bo nie pomorskiego) karnawału Euro i zostawili wyssane i rozbabrane żerowisko.
          Jak się zaczęła trwoga, to tam się zmigrowali i do senatu, bajdurząc coś o "metropolii". Na dodatek zapewniając euro emerytury wierchusze twardego Pzpr...
          Sołectwa bym im nie dał a co dopiero kolejne biurokratyczne pięterko w postaci "metropolii"... Już pokazali, jak się dogadują i jak współpracują...
          Rączki zginają się do siebie, taka fizjologia...

          • 6 2

      • Chociażby nie usamorządowił SKM

        - myślał, że będzie mieć PKP (i cały rząd) na zawsze. Przez to do dziś mamy pkp skm i nie ma co liczyć na PiS, że to zmieni.

        • 3 0

    • a ile pomorskie zobaczyłoby z tych 200 baniek?

      raczej niewiele...
      Przecież utrzymanie takiej urzędniczej grzędy, wypełnionej "nieprzeciętnymi talentami" kosztuje...

      Pobiegaj za taksówką...

      • 3 0

  • Czyli regiony w których rządzi PiS mają lepiej....

    Cóż za niespodzianka, szkoda że na Pomorzu rządzą nieudacznicy i nieroby.

    • 29 15

  • Mieciu miał juz kupić 44 EZT (3)

    • 18 1

    • Miał. Obiecywał przetarg w lipcu. (2)

      I jakoś do dziś go nie ma...

      • 4 1

      • I nie będzie (1)

        Tylko EN57. Problem w tym że za chwilę wszystkie wylądują w Chojnicach no chyba że znajdą kasę na P5

        • 4 0

        • a co z nimi w Chojnicach zrobią?

          Przecież tam nie ma trakcji elektrycznej...
          EZT robi Gdynia i... Mińsk Mazowiecki.

          A ZNTK w Gdańsku zgniło porzucone...

          • 3 1

  • (1)

    Nie na podstawie klucza partyjnego...mówi dawny działacz PZPR...komedyja.

    • 10 6

    • komedyjka to argumenty Marka F. propagandzisty z organu kw pzpr w Gdańsku

      obecnie czołowego komentatora pismediów

      • 2 3

  • Nie dawać gdańskowi nic, zupełnie nic... (1)

    ... bo oni zawiną każdą kasę jak nic, to najbardziej skorumpowane miasto w Polsce.

    • 36 18

    • Lecz się

      I przede wszystkim wyprowadź stąd

      • 2 2

  • Co to za kretyńska ankieta ,jak zwykle zreszta otrzyma 250%

    • 9 7

  • (3)

    Eee tam! Każdy mieszkaniec Pomorza wie, że królem szyn i połączeń jest był i będzie niekwestionowany EN 57, zwany potocznie kibblem:) To nieśmiertelne konstrukcje, których produkcja i eksploatacja pamięta jeszcze zimę stulecia, stan wojenny, przemiany ustrojowe, lata zaniedbań i wygaszania kolei, niezliczone akty wandalizmu, a nawet państwo ppiiissis. Mimo tego nadal są głównym motorem pomorskich kolei, doskonale radząc sobie z tym zadaniem. Dlatego założę sie, że w najbliższych perspektywach czasowych składy te doczekają się kolejnych modernizacji, włącznie z przystosowaniem ich do poruszania się po torach magnetycznych dużych prędkości, czy tam innych innowacji, które człowiek jeszcze wymyśli:)

    Pozdrawiam,
    Erazmus!

    • 24 3

    • (1)

      Szkoda ze EW58 było tak malo

      • 5 0

      • za dużo drzwi

        i przeciągi...
        Zawodne prototypy...

        • 2 1

    • oby tylko zelektryfikowanych linii

      pojawiło się więcej.
      Zachód województwa z wdzięcznością przyjmie EN...
      Byleby tylko cokolwiek jeździło...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane