• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 1 mln zł na pogłębienie dna przy molo

Piotr Weltrowski
8 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Piaskowa łacha przy sopockim molo.
  • Piaskowa łacha przy sopockim molo.
  • Piaskowa łacha przy sopockim molo.

Ponad milion złotych przeznaczył wstępnie Sopot w przyszłorocznym budżecie na usunięcie piaskowej łachy, która znów pojawiła się w morzu przy molo. W jej pozbyciu się miasto zostanie wsparte przez Urząd Morski w Gdyni.



Stworzenie mariny przy molo w Sopocie było dobrym pomysłem?

Piaskowa łacha zaczęła rosnąć przy molo po 2011 roku, czyli po oddaniu do użytku mariny znajdującej się przy pomoście. Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego, to właśnie jej budowa przyczyniła się do nanoszenia piasku.

Najprościej mówiąc: gliny, piaski i żwir, które trafiały do morza wraz ze stopniową erozją klifu w Orłowie, od zawsze są przenoszone wraz z zachodnim wiatrem w kierunku Gdańska. Gdy na swojej drodze nie miały bariery, to się rozpraszały. Gdy powstała marina - zaczęły się odkładać.

Czytaj też: Gnijące glony na piaskowej łasze przy molo

Łachę, która w międzyczasie zamieniła się w ogromną płyciznę znajdującą się po południowej (gdańskiej) stronie molo, usunięto w 2017 roku. Piasek nie przestał jednak odkładać się przy pomoście. Już wiosną pisaliśmy o nowej płyciźnie. Wówczas urzędnicy zaznaczali, że zostanie ona usunięta, ale nie wcześniej niż wiosną 2020 roku.

W budżecie ponad milion na usunięcie łachy



We wstępnym projekcie przyszłorocznego budżetu na usunięcie łachy zabezpieczono 1 mln 115 tys. zł. Kwota ta jest jednak szacunkowa i może się okazać, że ostatecznie miasto zapłaci za wszystko znacznie mniej, tym bardziej, że inwestycja będzie przeprowadzana wspólnie z Urzędem Morskim w Gdyni.

- Dotychczas, wspólnie z Urzędem Morskim w Gdyni, gmina dokonała dwukrotnie pogłębienia wokół sopockiego mola. Koszt tych działań po stronie Sopotu zamknął się w kwocie 369 812 zł - mówi Anna Dyksińska z sopockiego magistratu.
Urzędnicy mówią też o bilansie zysków i strat związanych z budową mariny.

- Wybudowanie mariny sprawiło, że chroniona jest ostroga mola. Dzięki czemu miasto nie ponosi już znacznych kosztów naprawy mola i głowicy po zniszczeniach spowodowanych przez jesienne sztormy. Sopot zyskał także sto dodatkowych miejsc do cumowania. Każdego roku szkoli się tu ok. 240 młodych żeglarzy. Pomiędzy sopocką mariną a brzegiem morza osadza się piasek, co jest naturalnym zjawiskiem przyrodniczym. Jedynym, stosowanym na całym świecie, sposobem na pozbycie się napływającego piasku jest jego usuwanie. Cykliczne pogłębianie torów wodnych jest normalną praktyką - tłumaczy Dyksińska.
Na razie nie jest znany bardziej szczegółowy termin przeprowadzenia inwestycji.

Opinie (129) ponad 20 zablokowanych

  • niech zaplaci operator mariny lub pimyslodawca a nie podatnik!!!

    Jest o wiele więcej potrzebnych priorytetów niż to...

    • 4 0

  • Dajcie znać kiedy i o której dokladnie (4)

    założe wodery i lecę na bursztyn

    • 67 8

    • tam nie znajdziesz bursztynu (2)

      jedź na mierzeję wiślaną albo na wyspę Sobieszewską

      • 7 0

      • (1)

        oj daj mu się nacieszyć ignorancjom ;P

        • 2 2

        • To nie jest ignorancja tylko brak wiedzy. Tak jak u ciebie, kiedy używasz słów któych znaczenia nie znasz.

          • 0 0

    • Ten milion to inżynier powinien zapłacić ten co zaprojektował

      Wszyscy o tym mówili, a tak co trzy lata milion na wykopy , najdroższa marina na świecie ?

      • 32 3

  • Po cholerę taki artykuł, jak się kasuje komentarze? To jest cenzura jak za komuny.

    Jak się pisze prawdę , to znika. Koniec dziennikarstwa, został politpoprawny bełkot albo geszefciki za sponsoring.

    • 6 0

  • czy tak samo będzie po przekopie Mierzei ?

    czy też będzie systematyczne pogłębianie i związane z tym koszty ?

    • 2 3

  • A ja myślę, że można inaczej walczyć z tym piaskiem (2)

    Holendrzy od dawna walczą z morzem.A gdyby tak w falochronie mariny były stalowe wrota otwarte zawsze w dni kiedy wody zatoki są spokojne,a zamykane byłyby w momencie zwiększonego całowania wody,czy wręcz w czasu sztormu.Ciekaw jestem jakie zadanie mają w tej sprawie fachowcy!!!

    • 11 35

    • Super pomysł, proponuję wykonać rzeczone stalowe wrota w ramach Budżetu Obywatelskiego. (1)

      Jeszcze stalowa kopuła nad całą zatoką, gdyby przypadkiem wiało. Stalowe dno zapobiegnie erozji, a stalowy piasek będzie można przenosić wielkim stalowym elektromagnesem wedle uznania żelaznej logiki.

      • 23 2

      • To ja zapropnuję sarkofag betonowy nad Urzędem Miasta, aby promieniowanie głupoty wytłumić.

        • 1 0

  • 2 razy poglebiano za ok 370 000 a teraz 1.000.000 na raz? (1)

    Ktos to wyjasnic moze?

    • 30 0

    • CBA powinno chyba

      • 0 0

  • (1)

    Jak ja chciałem otworzyć kiosk z pamiątkami, to musiałem robić operat środowiskowy, gdzie badano jak opad deszczu na dach kiosku wpłynie na środowisko. Czy w przypadku tej inwestycji w marinę dokonano również oceny wpływu na środowisko?

    • 8 0

    • Tak, dokonano oceny jak wpłynie za zawartość kieszeni kilku osób. Ocena pozytywna.

      Właściwie, to tylko zamiana kieszeni, z kieszeni mieszkańców (wdowi grosz) do kieszeni włodarzy (należny podatek)

      • 1 0

  • KimDzong Kudłaty (1)

    "Geniusz hydrotechniki"! Raczył POuczyć "niedouczonych" inżynierów budownictwa wodnego ostrzegających przed zamulaniem , że nie mają racji. I tak POwstała genialna konstrukcja , ku czci geniuszu Umiłowanego Przywódcy !
    Oni nie wiedzieli , że śmierdzący mul jest podrzucany przez zawistnych imperialistycznych wyznawców PiS, chcących zdyskredytować kochającego naród , Ojca Sopocian.

    • 13 3

    • Ojciec schroniska Sopotkowo

      • 2 1

  • (1)

    Jo by tam osiedle postawił w tą lache

    • 18 1

    • Złote Ule

      Sprzedać pod zabudowę.

      • 1 0

  • Po co??? Wykorzystać ten potencjał i zbudowac tam pomost - tras. Jak w Santa Monica w Kaliforni

    Z restauracjami, parkiem dla turystów, miejscami odpoczynku i rekreacji

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane