• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 18,5 mld zł na transport na Pomorzu. Ile z tego otrzyma Trójmiasto?

Maciej Naskręt
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje. W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje.

Przez najbliższych 10 lat w Pomorze zostanie wpompowanych ponad 30,5 mld zł na rozwój, w tym ponad 18,5 mld zł w transport. Lwia część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu centralnego i dofinansowania Unii Europejskiej. Sprawdzamy, jakie przedsięwzięcia doczekają się realizacji w Trójmieście.



Władze województwa pomorskiego oraz Minister Infrastruktury i Rozwoju podpisali jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia kontrakt terytorialny. Dokument uzgadnia priorytetowe cele i przedsięwzięcia, które mają istotne znaczenie dla rozwoju województwa i całego kraju. Są to działania z zakresu m.in.: transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska.

- Treść Kontraktu Terytorialnego stanowi rezultat negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa Pomorskiego a Ministrem Infrastruktury i Rozwoju - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Zgodnie z tą umową, na Pomorzu zostanie zaangażowane ok. 30,5 mld zł na działania z zakresu polityki rozwoju. Z tej puli lwią część inwestycji będą stanowić inwestycje w transport - ponad 18,5 mld zł. Sprawdzamy zatem, które z nich będą miały największe znaczenie dla mieszkańców Trójmiasta.

Przedsięwzięcia kolejowe

Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł. Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł.

Gotowy pierwszy peron stacji we Wrzeszczu

Dzięki inwestycjom z UE w Trójmieście pojawiają się niesamowite maszyny.

Wybudowany za m.in. unijne pieniądze wiadukt i kładka na linii PKM.

Najważniejszym przedsięwzięciem będzie rozbudowa linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska. Planuje się tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowych, docelowo osiąganie parametrów ruchu pociągów 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym, jak też zapewnienie dopuszczalnego nacisku na oś - 221 kN, a także budowę lokalnych centrów sterowania LCS.

Ponadto inwestycja ma objąć budowę drugiego toru (na wybranych odcinkach) linii kolejowej nr 202 dla usprawnienia pracy ruchowej i skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenie przepustowości odcinka Wejherowo - Reda, budowę wiaduktów i przejazdów bezkolizyjnych na skrzyżowaniach z drogami. Inwestycja może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.

Duże zmiany ma też według planów przejść linia kolejowa z Tczewa do Bydgoszczy. Zaplanowano tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowej na całej długości, aby możliwe było osiąganie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz budowę lokalnych centrów sterowania (LCS).

Założono tam też likwidację licznych ograniczeń prędkości na stacjach i odcinkach linii kolejowych, wynikających przede wszystkim ze złego stanu technicznego toru lub nawierzchni oraz z układu geometrycznego toru. Wartość projektu to 1 mld zł.

Inwestycje mają też objąć linię PKM i linię 201 (odc. Gdynia - Kościerzyna). Tu głównie chodzi o elektryfikację wspomnianych szlaków, która miałaby kosztować prawie 600 mln zł.

Planowane są też zakupy taboru kolejowego. 350 mln zł ma pochłonąć zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii PKM. Również podobne zakupy chce poczynić SKM, ale tam potrzeba kwoty dwukrotnie wyższej, bo 750 mln zł.

Przedsięwzięcia drogowe

13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna. 13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna.

Wizualizacja trasy Gdańsk - Elbląg.

Wizualizacja Obwodnicy Metropolitalnej.

Najważniejszym projektem drogowym w nadchodzących latach dla mieszkańców Trójmiasta będzie budowa drogi ekspresowej z Gdyni do Słupska. Jej koszt szacuje się na ok. 6,5 mld zł.

Budowa tej trasy ma zapewnić skrócenie czasu dojazdu do ośrodków ponadregionalnych i ośrodków turystycznych oraz wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej makroregionu północnego, a zwłaszcza Pomorza Środkowego, który jest obszarem zaliczanym do najgorzej dostępnych w skali kraju.

Kolejnym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga wraz z Obwodnicą Metropolitalną. Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z najważniejszych elementów infrastruktury drogowej kraju, jak również sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym, w tym sieci TEN-T. Jej parametry techniczne oraz natężenie ruchu powoduje, że nie odpowiada ona obecnym potrzebom, w tym związanym z poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warto tu zaznaczyć, że z kolei w ramach projektu morskiego (nie transportowego, jak dotychczas wymieniane projekty) ma być modernizowana Estakada Kwiatkowskiego. Przede wszystkim chodzi o podniesienie jej paramentów - m.in. dopuszczalnego nacisku na oś dla samochodów ciężarowych.

Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej trafiła na listę rezerwową we wspomnianym kontrakcie terytorialnym. Oznacza to, że jej realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych, czyli zbudowana zostanie, gdy powstaną oszczędności na budowie innych dróg na Pomorzu.

Wizualizacja OPAT-u

Opinie (181) 9 zablokowanych

  • Droga słupsk - opat

    Droga do słupska ważniejsza niż opat !?!?!?? Co za imbecyle !!!!!!!!!. Ciekawe kto wziął za to w łape !!!!!!!!

    • 7 6

  • Niech Mieczysław Struk zaproponuje Marszałkowi Województwa Zachodnio Pomorskiego współpracę w staraniach o powstania filii Ministerstwa Infrastruktury w Szczecinie -wtedy OPAT ominie listę rezerwową

    • 3 2

  • (1)

    A gdzie inwestycje rowerowe

    • 6 8

    • w słupsku

      • 4 1

  • (10)

    Jak już budują drogę do Słupska to przydałaby się budowa pełnowymiarowej drogi ekspresowej do Szczecina. To samo tyczy się torów - przejazd 370km trwa 5h to zdecydowanie za długo!

    • 74 6

    • (2)

      odcinek szczecin - koszalin jest już w budowie....

      • 12 0

      • (1)

        taaa... ale droga do Koszalina to dramat, szczególnie pseudo obwodnica w Słupsku która ma głównie po jednym pasie w obu kierunkach i od czasu do czasu parę metrów po dwa pasy

        • 3 7

        • jest adekwatna do potrzeb

          Ma po jednym pasie w każdą stronę, ma również rezerwę przygotowaną pod jej poszerzenie do dwóch pasów w razie potrzeby.
          Wielokrotnie nią jeżdżę i ruch jest tam minimalny, żadnych korków, suniesz 100 prawie cały czas i jest ok.
          Jakby zbudowali po 2 pasy w każdą stronę płakałbyś że niegospodarność, że stoi pusta a OPATu nie budują...

          • 15 3

    • Przecież beda budować! (1)

      Tutaj są opisane tylko inwestycje pomorskie

      • 18 1

      • tak jak budują drogę do Wawy - s7 to droga na Szczecin - s6 leży w gestii Pomorza - nie mówimy o całej trasie ale o najważniejszych częściach

        • 5 0

    • absolutnie się z Tobą zgadzam! Droga z Gdańska do Berlina do koszmar! (3)

      Radar na radarze, praktycznie niemożliwością jest swobodne przejechanie tego odcinka bez zwalniania co chwilę. Rozumiem niechęć władz do połączenia Berlin-Gdańsk drogą ekspresową (o autostradzie już nie wspominam) ale na Boga! Przecież nie można się kierować animozjami sprzed 80 lat!!

      • 15 3

      • Droga do Berlina (1)

        oprócz odcinka Toruń-Gniezno przebiega autostradami i ekspresówkami.
        Ograniczenia to są na niemieckiej autostradzie Szczecin-Berlin.

        • 5 6

        • szczerze jak mam się tłuc przez Poznań to szybciej do Berlin i dalej na południe Europy to szybciej przez Szczecin mimo wszystko - testowałem wielokrotnie

          • 14 2

      • polecam:

        • 0 0

    • chyba pomyliłeś adresatów.

      • 10 6

  • A Prezydent Szczurek wraz ze swoją świtą budują Gdynię Zachód - dlaczego? Bo większość z nich tam mieszka

    • 10 4

  • Gdynia Moje Miasto

    Swietny projekt.Z niecierpliwoscia czekamy na realizacje, Niezapominajcie jednak co sie dzieje na przejezdzie kolejowym z ul Hutniczej na ul. Chylonská zeby dostac sie na obwodnice - Jako mieszkancy Gdyni i okolic oczekujemy konkretnych zmian. No i odlozona juz na straty sprawa Gdynskiego lotniska!! Panie Wojtku zrób cos pan!!!

    • 11 2

  • OPAT = porażka Szczurka i jego kolegów z NORD-y

    • 10 3

  • Jak widac cała unijna kasa omija i ominie Gdynie

    w Gdyni nie inwestuje sie w infrastrukture, oczywiscie jest to wina Tuska, Unii, tylko nie Szczurka (poparcie 110%) bezpartyjnej, krystalicznie uczciwej dziewicy politycznej. Ale skoro gdynianie tak lubią.. to wysokich lotow z Kosakowa..

    • 14 1

  • miliardy w bloto (1)

    Tyle kasy, a jakos komunikacja w Gdańsku nie może punktualnie działać . Gdzie można żadać odszkodowania za ciągłe spóźnienia , nie da sie bo śniegł spadł iitd ??
    Pasażer dla ZKM to jest śmieć. był i bedzie.

    • 6 8

    • pisz na berdyczów

      • 1 1

  • Czyli w Gdyni morza mozliwosci

    dalej nie bedzie mozliwosci uniknąć korków i przejechac bezpiecznie hutniczą

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane