- 1 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (67 opinii)
- 2 Pozostałości baterii mającej bronić portu (47 opinii)
- 3 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (126 opinii)
- 4 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (19 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (350 opinii)
- 6 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (83 opinie)
Ponad 18,5 mld zł na transport na Pomorzu. Ile z tego otrzyma Trójmiasto?
Przez najbliższych 10 lat w Pomorze zostanie wpompowanych ponad 30,5 mld zł na rozwój, w tym ponad 18,5 mld zł w transport. Lwia część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu centralnego i dofinansowania Unii Europejskiej. Sprawdzamy, jakie przedsięwzięcia doczekają się realizacji w Trójmieście.
Władze województwa pomorskiego oraz Minister Infrastruktury i Rozwoju podpisali jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia kontrakt terytorialny. Dokument uzgadnia priorytetowe cele i przedsięwzięcia, które mają istotne znaczenie dla rozwoju województwa i całego kraju. Są to działania z zakresu m.in.: transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska.
- Treść Kontraktu Terytorialnego stanowi rezultat negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa Pomorskiego a Ministrem Infrastruktury i Rozwoju - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Zgodnie z tą umową, na Pomorzu zostanie zaangażowane ok. 30,5 mld zł na działania z zakresu polityki rozwoju. Z tej puli lwią część inwestycji będą stanowić inwestycje w transport - ponad 18,5 mld zł. Sprawdzamy zatem, które z nich będą miały największe znaczenie dla mieszkańców Trójmiasta.
Przedsięwzięcia kolejowe
Gotowy pierwszy peron stacji we Wrzeszczu
Dzięki inwestycjom z UE w Trójmieście pojawiają się niesamowite maszyny.
Wybudowany za m.in. unijne pieniądze wiadukt i kładka na linii PKM.
Ponadto inwestycja ma objąć budowę drugiego toru (na wybranych odcinkach) linii kolejowej nr 202 dla usprawnienia pracy ruchowej i skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenie przepustowości odcinka Wejherowo - Reda, budowę wiaduktów i przejazdów bezkolizyjnych na skrzyżowaniach z drogami. Inwestycja może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.
Duże zmiany ma też według planów przejść linia kolejowa z Tczewa do Bydgoszczy. Zaplanowano tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowej na całej długości, aby możliwe było osiąganie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz budowę lokalnych centrów sterowania (LCS).
Założono tam też likwidację licznych ograniczeń prędkości na stacjach i odcinkach linii kolejowych, wynikających przede wszystkim ze złego stanu technicznego toru lub nawierzchni oraz z układu geometrycznego toru. Wartość projektu to 1 mld zł.
Inwestycje mają też objąć linię PKM i linię 201 (odc. Gdynia - Kościerzyna). Tu głównie chodzi o elektryfikację wspomnianych szlaków, która miałaby kosztować prawie 600 mln zł.
Planowane są też zakupy taboru kolejowego. 350 mln zł ma pochłonąć zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii PKM. Również podobne zakupy chce poczynić SKM, ale tam potrzeba kwoty dwukrotnie wyższej, bo 750 mln zł.
Przedsięwzięcia drogowe
Wizualizacja trasy Gdańsk - Elbląg.
Wizualizacja Obwodnicy Metropolitalnej.
Budowa tej trasy ma zapewnić skrócenie czasu dojazdu do ośrodków ponadregionalnych i ośrodków turystycznych oraz wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej makroregionu północnego, a zwłaszcza Pomorza Środkowego, który jest obszarem zaliczanym do najgorzej dostępnych w skali kraju.
Kolejnym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga wraz z Obwodnicą Metropolitalną. Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z najważniejszych elementów infrastruktury drogowej kraju, jak również sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym, w tym sieci TEN-T. Jej parametry techniczne oraz natężenie ruchu powoduje, że nie odpowiada ona obecnym potrzebom, w tym związanym z poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Warto tu zaznaczyć, że z kolei w ramach projektu morskiego (nie transportowego, jak dotychczas wymieniane projekty) ma być modernizowana Estakada Kwiatkowskiego. Przede wszystkim chodzi o podniesienie jej paramentów - m.in. dopuszczalnego nacisku na oś dla samochodów ciężarowych.
Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej trafiła na listę rezerwową we wspomnianym kontrakcie terytorialnym. Oznacza to, że jej realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych, czyli zbudowana zostanie, gdy powstaną oszczędności na budowie innych dróg na Pomorzu.
Wizualizacja OPAT-u
Opinie (181) 9 zablokowanych
-
2014-12-29 08:09
BRZMI PRZEFANTASTYCZNIE
życie pokaże ile z tego będzie realnie zrobione, bo RDOŚ już zaciera ręce by połowę projektów wypie...ć w powietrze
- 7 2
-
2014-12-29 07:56
Trójmiasto rozpaczliwie zaczyna potrzebować przedłużenia linii SKM do Tczewa
Linia nr 9 większego ruchu już nie udźwignie...
- 11 4
-
2014-12-29 07:00
Obwodnica Metropolitalna
Według obecnych dokumentów to będzie S6 a nie S7.
- 27 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.