• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poprawią przyczepność ul. Słowackiego w Gdańsku

Maciej Korolczuk
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze. Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

W tym roku drogowcy chcą poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego. Po uszorstnieniu ul. Spacerowej, Świętokrzyskiej i jezdni Słowackiego w kierunku Wrzeszcza tym razem "śrutowanie" przewidziano na trasie między Niedźwiednikiem a Matarnią.



Jak najlepiej poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

Pierwsze śrutowanie nawierzchni jezdni gdańscy drogowcy przeprowadzili w 2017 r. na odcinku Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem. Do czasu wykonania prac mających na celu poprawienie szorstkości jezdni dochodziło tam do znacznej liczby kolizji i wypadków.

Po tym, jak na trasie poprawiono stan nawierzchni, zastanawiano się, czy nie skłoni to kierowców do szybszej jazdy. Okazało się inaczej. Policyjne statystyki kolizji i wypadków diametralnie spadły.  

Drogowcy poszli więc za ciosem i w kolejnych latach poprawili wyślizganą i wyeksploatowaną nawierzchnię na dwóch kolejnych newralgicznych trasach: Spacerowej i Świętokrzyskiej.

Teraz znów wracają na Słowackiego, ale tym razem na leśny odcinek w kierunku Matarni.

- Prace chcemy przeprowadzić w tym roku - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Obecnie analizujemy, na jak długo wystarcza uszorstnienie nawierzchni na już zrealizowanych odcinkach. Jesteśmy zadowoleni z efektów, bo radykalnie spadła liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie odcinki nadają się do tego typu zabiegów. Wszystko zależy od tego, z jakich kruszyw wykonana jest masa bitumiczna.

W ubiegłych latach na leśnym odcinku Słowackiego między Niedźwiednikiem a Matarnią doszło do kilku groźnych wypadków.



Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca. W budżecie na ten cel zabezpieczono środki w wysokości 400 tys. zł. Na razie nie zapadła decyzja, które trasy lub odcinki będą przewidziane do śrutowania w kolejnych latach.

Na czym polega śrutowanie?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wideo archiwalne

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • Dlaczego moje opony maja ucierpieć?

    Tylko dlatego ,że sieroty nie potrafią jeździć.

    • 1 1

  • 400 tys. by szaleńcy nie wypadali z trasy? Przy 70km/h jeżdzi się dobrze (2)

    Śrutowanie nie jest potrzebne. Droga jest w porządku. tylko trzeba się trzymać przepisów, co nie mieści się w głowie tym z ciężką nogą. No to wypadają - lepiej tu niż by komuś zrobili krzywdę.

    • 12 5

    • a jeszcze lepiej się jeździ lewym pasem 70km/h obwodnicą

      • 1 3

    • A jak wpadniesz w poślizg przy 70kmh to przyjdziesz i przeprosisz.

      • 1 1

  • Kierowca

    A może problemem jest stan opon ?
    Jeżdżę tą drogą co drugi dzień i nie mam żadnych problemów, nie miałem ich nigdy, ani nie widzę żeby ktoś w ciągu dnia jechał z jakąś ogromną prędkością, myślę że tu leży problem, w świadomości kierowców czym jadą

    • 0 0

  • (1)

    ciekawe kto kupił maszynę do śrutowania - nie sadze by była droższa niż 50 tysięcy

    • 1 4

    • to też kup i stań do przetargu

      • 2 0

  • A czemu kierowcy na Słowackiego nie potrafią trzymać się swojego pasa, (1)

    tylko ścinają zakręty?

    • 5 0

    • żeby jechać szybciej ?

      zawsze da się wyprzedzić 2-3 samochody przed korkiem na światłach

      • 1 0

  • Wystarczy na Słowackiego nie wpuszczać kierowców BMW E46, kobiet i głąbów. Kierowca sobie poradzi.

    • 1 1

  • Czyżby nie było to robione jakiś rok temu? (4)

    No cóż, klasyczna prowizorka.

    • 6 63

    • przeczytaj cały artykuł ze zrozumieniem

      • 2 0

    • napisał (1)

      klasyczny komentator, który przeczytał tylko tytuł

      • 37 1

      • A jak się spieszył z dodaniem opini!
        Tak bardzo, że wyszła mu składnia jak u mistrza Yody.

        • 15 0

    • Klasyczny troll internetowy, nie zna się ale musi się wypowiedzieć...

      • 13 0

  • Po co! (3)

    Wystarczy odcinkowy pomiar prędkości, fotoradar! No jakaś masakra z tymi urzędasami.

    • 63 53

    • to nie takie proste

      tam są po dwa pasy i nie da się precyzyjnie zmierzyć pokonanej odległości. Jeśli kierowca będzie zmieniał pasy i ścinał zakręty to odległość jest inna niż samochód jadący cały czas po tym samym pasie.
      Jeśli nie znamy odległości to pomiar będzie fałszywy. W sądzie każdy adwokat to wybroni. Dlatego ani Policja ani ITD nie chciały przejąć tego pod swoją kontrolę.

      • 0 1

    • Przygotowują drogę pod nocne wyścigi

      to jest chore, żeby z powodu naruszających przepisy, robiono coś, co będzie działać zachęcająco.

      • 1 5

    • ale drugą stronę czy jak? bo już raz było coś robione

      • 0 1

  • w czasie budowy pisałem "profil jest zły'

    każdy to widzi i tylko dla odbierających budowę nie było sprawy profil !!!!

    • 3 1

  • Zarzad drog i zieleni na drzewo

    A kiedy to dziadostwo z dróg i zieleni wpadnie na pomysł dokończenia inwestycji Havla i A.K. i wybuduje wiaduk bezkolizyjnego skrzyżowania???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane