• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Północny wrzuci piąty bieg dzięki przebudowie linii kolejowej

Maciej Naskręt
1 lipca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
W połowie 2012 r. most nad Martwą Wisłą przestanie służyć kolejarzom - zostanie rozebrany. Powstanie tam nowy obiekt, po którym będą mogły poruszać się jednocześnie dwa pociągi. W połowie 2012 r. most nad Martwą Wisłą przestanie służyć kolejarzom - zostanie rozebrany. Powstanie tam nowy obiekt, po którym będą mogły poruszać się jednocześnie dwa pociągi.

W 2012 r. ruszy przebudowa torowiska dla pociągów towarowych z Pruszcza Gdańskiego w kierunku Portu Północnego. Inwestycja pochłonie 426 mln zł. Niemal połowę tej kwoty dofinansuje Unia Europejska.



Kolejarze-budowlańcy zmodernizują 11-kilometrowy odcinek linii kolejowej dla pociągów towarowych. Kolejarze-budowlańcy zmodernizują 11-kilometrowy odcinek linii kolejowej dla pociągów towarowych.
Od zawsze ruch pociągów w kierunku gdańskiego portu jest dławiony przez jednotorowy most nad Martwą Wisłą na Przeróbce. Liczba składów kolejowych, pokonujących trasę, jest tam mocno ograniczona. Dlatego w latach 2012-2014 kolejarze-budowlańcy gruntownie zmodernizują linię kolejową dla pociągów towarowych z Pruszcza Gdańskiego w kierunku Portu Północnego.

Przebudowę 11 kilometrów trasy kolejowej, która pochłonie 426 mln zł, zlecą wspólnie Polskie Linie Kolejowe S.A. i Zarząd Portu Morskiego Gdańsk S.A. Przedsięwzięcie dofinansuje Unia Europejska. Ponad 184 mln zł trafi na konto inwestora z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- W lipcu ogłosimy przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, która powinna być gotowa w grudniu 2011 r. Chcemy wydać na nią nie więcej niż 16,6 mln zł - opowiada Ewa Symonowicz-Ginter, rzeczniczka gdańskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przetarg na realizację ruszy w 2012 r. Budowa potrwa do końca 2014 r. Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowego, dwutorowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska.

- Jego konstrukcja pozwoli na uzyskanie toru wodnego o wysokości 8 m i szerokości 50 m. Nowy obiekt będzie łączył brzegi rzeki w świetle istniejącego, jednotorowego mostu kolejowego - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.

Modernizacji ulegną przejazdy kolejowe dla aut na gdańskiej Olszynce. Tam zostaną zainstalowane rogatki i bardziej widoczne oświetlenie, informujące kierowców o nadjeżdżającym pociągu.

Dla mieszkańców ul. Modrej zobacz na mapie Gdańska problem stanowi bardzo wysoka kładka dla pieszych, którą muszą pokonywać zawsze, chcąc dostać się do centrum Gdańska. Czy zamierzacie usprawnić tam przejście? - Projekt nie obejmuje modernizacji tej kładki - odpowiada rzeczniczka gdańskiego oddziału PLK S.A.

Z realizacji przedsięwzięcia skorzystają przede wszystkim firmy, rezydujące przy linii kolejowej. - Korzyści odniesie spółka Lotos Kolej, a także zarządcy terminali w Porcie Północnym. Składy pociągów będą miały szybsze i bardziej dogodne połączenie z centrum Polski - opowiada Marcin Kamola, ekspert rynku kolejowego z Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR" w Warszawie.

- Dobrze stało się też, że zostanie przebudowany most nad Martwą Wisłą. Jego żywotność dobiega końca - dodaje ekspert.

Opinie (51) 1 zablokowana

  • PO staremu

    Reforma i obiecywanki a PKB leci i dług publiczny rośnie. Za ten czas nie będzie kasy na wszelkie zmiany. Trzeba będzie utrzymać ESC i Arene które są jak polskie drogi dziurawe i chłonne w kosztach a brak poprawy...

    • 0 0

  • "...most nad Martwą Wisłą przestanie służyć kolejarzom - zostanie rozebrany. Powstanie tam nowy obiekt, po którym będą mogły (5)

    poruszać się jednocześnie dwa pociągi." To teraz to jest kładka dla kolejarzy?

    • 13 8

    • (3)

      Teraz to jest przestarzały most po którym może poruszać się jeden pociąg (bo jest jeden tor), zbudują taki po którym będą mogły poruszać się dwa pociągi (dwa tory). Nie wiem na jakiej podstawie doszedłeś do wniosku, że teraz to może być co najwyżej kładka dla kolejarzy, ale być może reprezentujemy inny poziom intelektualny.

      • 0 0

      • ciekawe, czy nowy most będzie obrotowy? (2)

        bo obecny obrotowy jest, a właściwie kiedyś był...

        • 0 0

        • ??? (1)

          A po co obrotowy? Prześwit 8 m. załatwia sprawę, wantowy ma 8 m a Siennicki nawet mniej...

          • 1 0

          • no fakt

            wantowy zamknął żeglugę na tym akwenie, więc i obrotowego nie trzeba.

            • 0 0

    • Cytujesz fragment o moście a piszesz o kładce. Co ma piernik do wiatraka?

      • 0 0

  • Szkoda że trasa kolejowa do Warszawy dopiero w 2014r gotowa (3)

    a do Euro zrobią tylko wybrane odcinki, ale i tak będzie lepiej i szybciej, tyle, że zamiast 160 na całości, pociągi pojadą 100-120-160 na różnych odcinkach,ale postęp będzie.

    • 4 3

    • dobrze mówisz pasażer (1)

      ci co Ci powstawiali minusy to ,,typowi znawcy, wiecznie narzekające Polaczki są".

      • 0 0

      • Narzekające, bo mają powód. Jeszcze w 2007 mówili, że zdążą do Euro 2012.

        • 1 0

    • Kiedyś było tylko 120 a jechało się 3:20

      • 4 1

  • kolejne 'plany' Adamka

    PO wyborach obudzimy się z łapą w nocniku..........

    • 0 2

  • Odbudowują po części to, co wcześniej zniszczyli! (7)

    Mówię tu o odcinku od Pruszcza Gdańskiego przez Gdańsk Olszynkę do posterunku odgałęźnego Wisła Most (czyli tego tuż obok nieszczęsnego, rozsypującego się mostu nad Martwą Wisłą na Przeróbce). Do końca lat 90-tych odcinek ten był całkiem nowoczesny, posiadał DWA tory, blokadę samoczynną (znacznie zwiększa przepustowość szlaku), samoczynną sygnalizację przejazdową a posterunki ruchu były zdalnie sterowane z Gdańska Olszynki. Decyzją ludzi, którzy powinni stanąć przed sądem za sabotaż gospodarczy państwa, linia ta została zdegradowana, zamknięto jeden tor, zlikwidowano blokadę samoczynną, zamknięto część posterunków ruchu, zlikwidowano sygnalizację na przejazdach, a dziś linia ma wyczerpaną przepustowość na maxa. I jak się domyślacie, obecna modernizacja linii, za bagatela: 426 mln zł, mogła być dużo tańsza i objąć tylko budowę nowego mostu nad Martwą Wisłą. Teraz oprócz mostu należy ODBUDOWAĆ to, co tak niedawno zniszczono, czyli blokadę samoczynną, sygnalizację przejazdową, drugi tor, itp. Przecież można załamać ręce, jak marnotrawione są pieniądze tak naprawdę z naszych podatków, a ludzie odpowiedzialni za tak bezmyślne decyzje unikają jakichkolwiek konsekwencji. Cóż, takie nasze rodzime bagienko, gdzie szary obywatel jest od tego, aby ściągać z niego daniny, a innym żyło się przyjemnie i dostatnie... Tymczasem jak będziecie przejeżdżać w okolicach wspomnianej linii, zwróćcie uwagę na zarośnięty trawami i krzakami zamknięty tor oraz zdewastowane semafory, które teraz ponownie za nasze pieniądze zostaną odbudowane... :(

    • 46 5

    • A zniszczyli to LIBERAŁOWIE Z GDAŃSKA dzisiaj zwani PO-wcami!!!

      Ten problem dotyczy nie tylko tego szlaku!!!

      • 0 2

    • pretensje do panów z gdańskiego PKP PLK (5)

      Pan Witold K.
      Pan Leszek L.
      Pan Julian S.
      ci PANOWIE odpowiadają za stan infrastruktury kolejowej na Pomorzu gdańskim

      • 5 1

      • Tych panów ciężko jednoznacznie ocenić... (4)

        Z jednej strony mamy właśnie zaniedbanie linii do Portu Północnego oraz nieudolna próba likwidacji linii z Lipusza do Bytowa, a z drugiej jednak 120 km/h na linii w kierunku Słupska po niedawnej modernizacji, od wielu lat 100 km/h do Kościerzyny i dalej na Bydgoszcz (część linii między Gołubiem a Somoninem niedawno była robiona w celu powrotu do wyższych parametrów), na linii helskiej też ostatnio grzebano i jakoś to wygląda. Miesiąc temu skończyli też wymianę nawierzchni na linii Gdańsk Główny - Gdańsk Zaspa Towarowa, i nie wygląda to na fuszerę. Wydaje m i się, że chodzi tu najzwyczajniej o chroniczny brak środków na infrastrukturę kolejową w Polsce, co wynika z polityki transportowej państwa, a raczej jej braku!

        • 3 0

        • wierzysz w bajki? (3)

          bo ja tych panów znam

          • 1 0

          • Ja też (2)

            Ja też , co nie znaczy, że jest tak jak mówisz. To przede wszystkim brak środków finansowych,bo państwo woli dofinansować cos bardziej efekciarskiego jak np. autostrady ( notobane i tak jest ich zdecydowanie za mało) niż kolej. Co prawda ledwo co, ale kolej jeszcze na szczęscie jakoś "ciągnie."

            • 1 1

            • jakoś ciągnie.. a powiedz, ile tam na kolei macie (1)

              związków zawodowych, czy nie coś koło 35?

              • 1 0

              • tak - związki rządzą w PKP

                a kierownictwo chodzi na ich pasku
                a są to same moczymordy i nieroby
                zastanawiam się również dlaczego do tej pory NIK, prokuratura i inne władne instytucje nie zajęły się stanem infrastruktury kolejowej
                ten most na Martwej Wiśle to zaledwie ułamek procenta katastrofalnego stanu torów i obiektów PKP a właściwie PKP PLK SA
                ale kierownictwo i związki mają się dobrze

                • 4 0

  • Trasa SUCHARSKIEGO!!!! B.PILNE!!!!!

    Ale ECS PILNIEJSZE.Szlag mnie trafia...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 0

  • Most niepotrzebny (3)

    Wazne aby Pan Prezydent dla swoich kolesiów wybudował za nasze ECS.Nieroby mają się dobrze.

    • 51 16

    • CHYBA SERYJNY DEBIL (1)

      Gdzie jest napisane, że niepotrzebny? Caly artykuł mówi o tym, że jest bardzo potrzebny i dlatego zapadła decyzja oraz są pieniądze na jego budowę.

      • 3 13

      • po prostu nie zauważyłeś ironii

        • 0 0

    • Most za trzy lata

      bo pierwszeństwo ma ECS. A jak znam życie, to jedno i drugie ugrzęźnie w BUDYNIU...

      • 8 2

  • Tia... (4)

    Najpierw się buduje terminal kontenerowy a dopiero potem, po paru latach, modernizuje się linię kolejową... Pięknie:-(

    • 44 24

    • najpierw się sprzedaje belgowi, potem UE dofinansuje

      pomroczność

      • 0 2

    • I zeby dodać (2)

      I zeby dodać to zbudować trzeba jeszcze drogi dojazdowe ( Sucharskiego, obwodnica południowa )

      • 9 1

      • Obwodnica południowa się buduje (1)

        • 8 1

        • Czy te budynie nie moga bez unijnej kasy sklecic kilka stalowych pretow i posypac zuzlu i asfaltu?????????????????

          • 1 4

  • Od 12 lat ciągle te obiecanki

    teraz ten most.....

    • 2 1

  • Co z kasa na kolej metropolitalna /?

    Czy juz jest gotowe studium wykonalnosci tych kilku kilometrow? Kiedy wielebne PKP wezmie sie za skansen dworcowy we Wrzeszczu ?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane