• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port i miasto do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę

Michał Sielski
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie. Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie.

Według przepisów każda droga prowadząca do przejścia granicznego - a za takie jest uznawany obszar portu - ma charakter drogi krajowej. Tymczasem za remonty prowadzącej niemal do bram portu Trasy Kwiatkowskiego, od lat miliony płaci Gdynia. - Dość tego! - mówią władze miasta i portu, które wymusiły spotkanie z odpowiedzialnym za infrastrukturę drogową wiceministrem.



Jak przekonać ministerstwo, że Trasa Kwiatkowskiego powinna być drogą krajową?

Wymiana pism z Ministerstwem Infrastruktury, a obecnie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwa od ponad dwóch lat. I niewiele z niej wynika. Tymczasem Gdynia ponosi kolejne koszty napraw drogi eksploatowanej głównie przez zmierzające do portu ciężarówki. To grube miliony - ostatni remont przegubu starszej części estakady kosztował aż 6 mln zł.

- Już kilka kolejnych nadaje się do remontu, ale nie mamy na to pieniędzy w budżecie. Na razie jednak nie stwarza to zagrożenia ani dla kierowców, ani dla konstrukcji wiaduktu i drogi - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Dlatego władze Gdyni przekonują, że droga powinna mieć status krajowej. Wtedy koszty utrzymania spadłyby na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która zajmuje się m.in. remontami obwodnicy Trójmiasta.

- Nasze argumenty wynikają z logiki, ale jak dotąd dostawaliśmy tylko odmowne pisma od ministra. Na szczęście widać światełko w tunelu. Wiceminister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Tadeusz Jarmuziewicz zaprosił nas na rozmowę, co oczywiście może się skończyć jak zwykle, ale może będzie okazja do przedstawienia argumentów - zauważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Walczy o to też port, którego władze również wystosowały pisma do ministerstwa.

- Według prawa do przejścia granicznego musi prowadzić droga o charakterze krajowym. Nie może więc być tak, że jedziemy krajową obwodnicą, potem są 3 km drogi gminnej i krajowe przejście graniczne, jakim jest port. To nie jest droga o charakterze gminnym czy nawet wojewódzkim, to bezsprzecznie droga krajowa - podkreśla Walery Tankiewicz, wiceprezes Portu Gdynia.

Wcześniej ministerstwo interpretowało przepisy twierdząc, że droga krajowa doprowadzona musi być tylko do granic gminy. Ale Trasa Kwiatkowskiego prowadzi też do obu terminali kontenerowych, które obsługują przecież towary sprowadzane do całej Polski.

- Poza tym przejście graniczne leży w granicach portu, a nie miasta, więc taka interpretacja jest nie do przyjęcia. Oczywiście w tym sporze ministerstwu także chodzi o pokrywanie kosztów remontów, więc dobrze, że nadal jest pole do rozmów. Dopóki nie zostały one zakończone, pozostaje mieć nadzieję, że skończą się pomyślnie - podkreśla Walery Tankiewicz.

Miejsca

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • A są tam bramki viatoll?

    Trzeba postawić sprawę jasno - nie przejmiecie drogi, to my zażądamy od strefy transgranicznej opłat za przejazd ta drogą.

    • 0 0

  • (6)

    Gdyby ta rzecz dotyczyła Gdańska już dawno by problem został rozwiązany.Min.Nowak ma na dodatek w swojej nazwie także gospodarkę morską.Wydaje się,że reszta poza Gdańskiem mało go obchodzi.A mówi się o układzie trójmiejskim,do którego Gdynia chyba nie należy.

    • 29 32

    • ależeś odkrył Amerykę

      chyba od niedawna w Gdyni?

      • 1 0

    • nie nalezy poniewaz sama nie chce... (3)

      wyrzucajac kase na lotnisko naprzyklad.

      • 20 7

      • No tak gdyby zniszczyli i zaorali połowę Gdyni to wtedy OK (2)

        a tak chcą wykorzystywać dla dobra regionu. Stocznie też najlepiej aby kolesie przejmowali a szkolili ich b.pracowników firmy powiązane z PO.

        • 1 10

        • nie bardzo rozumiem o co ci chodzi. nikt nie każe orać Gdyni, rozwój jest zawsze mile widziany, ale zbędna inwestycja za setki milionów to nie jest żaden rozwój tylko bardzo kosztowny PR

          • 9 2

        • Jak Gdynia Gdańskowi tak Gdańsk Gdyni...

          • 6 5

    • No właśnie nie, drogi dojazdowe do portu północnego są na liście kosztów Gdańska.

      • 16 0

  • Nie sądzę, żeby coś ugrali (9)

    Choć zastanawia mnie pewna rzecz. Jedna z ustaw mówi, że za drogi krajowe na terenie miast odpowiada odpowiedni dla tegoż miasta zarząd dróg. Np. Marynarki Polskiej (Dk91) była i jest finansowana z budzetu miasta, budowa W-Ztki (do niedawna DK7) tez. DK91 rowniez prowadzi do przejscia granicznego. Zycze Gdyni powodzenia w tym temacie.

    • 30 4

    • (7)

      a odnośnie portu - cóż, przecież to w interesie samej Gdyni jest aby port się rozwijał i dobrze funkcjonował. no ale najlepiej jakby koszty tego już pokryli inni

      • 25 12

      • No właśnie chyba nie leży. (3)

        Przeszkadza w zbudowaniu szklanych klocków na nabrzeżu, psuje widok z szklanych klocków, nie pozwala sprzedać ziemi pod szklane klocki, itd.

        Ps. nie jestem przeciwnikiem rozwoju budownictwa, jestem przeciwnikiem lekkomyślnej deweloperki kosztem rzeczywistego, zrównoważonego rozwoju.

        • 9 3

        • Port. (2)

          Owa zabudowa powstaje na terenie starego portu rybackiego, który juz nijak nie przystaje do dzisiejszych potrzeb i warunków rynkowych. Dzisiaj gdyński port, to terminal drobnicowy BTDG, baza kontenerowa BCT, terminal masowy koło Dworca Morskiego - to są usługi portowe, które dzisiaj przynosza zyski i sa potrzebne i na ich terenie nikt szklanych wieżowców nie buduje.

          • 5 4

          • (1)

            Napisałeś to jako znający się na porcie, czy jako pijarowiec miejski?

            • 3 2

            • Napisałem to jako...

              ...ktoś pracujący od kilkunastu lat w branży spedycyjno-logistycznej. I to właśnie przy gdyńskim porcie.

              Do wymienionych przeze mnie terminali/nabrzeży prowadzi i Trasa Kwiatkowskiego i dwujezdniowa ul. Janka Wiśniewskiego i przebudowana niedawno ulica Polska. One też nie mają statusu dróg krajowych...

              • 2 1

      • g...o rozumiesz (1)

        Miasto nie załuje pieniezy na te droge. Chodzi o jej status - na krajowej moga jeździc TIR-y o nacisku 10 ton na oś, a na powiatowej, tylko do 8 ton na oś. Droga jest ok - ma odpowiednie parametry, ale własnie dlatego, że ma status powiatowy, kontrole moga kierowców kasować mandatami za to, ze przekroczyli dopuszczalny ciężar ładunku. Kapewu?

        • 0 9

        • przeczytaj jeszcze raz artykuł, a w szczególności argumentację Benkowskiego, nie ma tam słowa o mandatach i nośności a jest o kasie na remonty

          • 8 1

      • DArek

        gdzie się tacy yytelligeNci jak Ty rodzą?

        • 2 12

    • Na drogi kasy nie mają, ale na zbędne lotnisko już tak. I teraz podatnicy mają płacić za ich drogę bo oni zamiast mało efektownych remontów wolą robić zbędne acz efektowne inwestycje?

      Jakby nie było jest to ważna droga nie tylko do portu ale często używana przez samych Gdynian którzy chcą przejechać z punktu A do punktu B bez opuszczania terenu kraju

      • 27 15

  • Każdy według własnych kompetencji (6)

    Pomijając sprawę słuszności takiego, czy innego statusu Trasy Kwiatkowskiego i sposobu finansowania jej utrzymania i prawdopodobnej przebudowy estakady nad ulicą Morską, według mnie, negocjacje powinny odbywać się między formalnie zainteresowanymi stronami, tj. między władzą lokalną i centralną.
    Trasa Kwiatkowskiego nie leży w obszarze portu i ten nie powinien angażować się w spór dotyczący jej statusu jako drogi i sposobu finansowania jej utrzymania. Według mnie, każdy powinien trzymać się swoich kompetencji.
    Angażowanie się przedstawicieli portu w ten spór powoduje wchodzenie w kompetencje polityków, co niepotrzebnie wikła port w spory poza-portowe. Port jest naturalnie zainteresowany w tworzeniu dogodnych połączeń drogowych i kolejowych i tego powinien się domagać od wszystkich stron mających na to wpływ.

    • 6 3

    • a z czyjego to nadania jest Prezes Portu (5)

      z miejskiego(Gdyni)?

      • 3 0

      • (4)

        Prezesa i cały zarząd portu wybiera w drodze konkursu rada nadzorcza powołana po części przez Prezydenta Gdyni i po części w drodze konkursu przez Ministra Skarbu Państwa.

        • 6 2

        • no jeszcze trochę i uwierze (3)

          a kto ma większość?

          • 1 0

          • (2)

            Pięciu przedstawicieli ma Skarb Państwa, a czterech, w tym przewodniczącego rady, ma Gdynia.
            Udział Gdyni w akcjonariacie spółki wynosi ułamek procenta. Prawie wszystkie akcje należą do Skarbu Państwa.

            • 2 1

            • "ma Gdynia" (1)

              tylko tych czterem może być z PO i PiS i tak naprawdę nie będzie zależało im na dobrej gospodarce Gdyni, a zwykła hucpa polityczna (i naparzanie się). A nawet podkreślanie jak to robi "m" jaka ta Gdynia samorządowa jest BE.

              • 1 2

              • Akurat obecna, jak i poprzednia, rada nadzorcza jest kompetentna, nie zajmuje się hucpą polityczną i pracuje wyłącznie merytorycznie na rzecz portu, a tym samym działa w interesie Polski i miasta Gdyni.
                Za rządów PIS-u prace rady nadzorczej dezorganizowali przedstawiciele związkowców, powołani tam z pobudek wyłącznie politycznych i wtedy to była "hucpa i naparzanie się" w ich wydaniu.

                • 2 0

  • Brawo Prezydencie M. Stępa, (11)

    nie dość że Gdynia wybudowała i wyłożyła masę kasy a wcześniej część tej trasy tow. Gierek, który widać czuł bluesa, to nawet państwo za remonty i eksploatacje nie chce zapłacić.
    Może przekonać Ministra, że zorganizujecie huczny odbiór trasy a do tego wpisze się kilometraż zwiększonych bezkolizyjnych dróg szybkiego ruchu. Wtedy Platforma będzie mogła w końcu czymś się pochwalić - nie tylko przedłużeniem A-1, ale i najwyżej poprowadzonej drodze w Polsce;))

    Przejęcie Estakady Kwiatkowskiego jest sprawą kluczową, bo łączy terminale kontenerowe z obwodnicą oraz autostradą A1. I określenie jej jako drogi Szybkiego Ruchu wtedy jej status nie będzie budził wiele kontrowersji wśród kierowców ciężarówek. Na dodatek Szybka droga z nowoczesnego portu szybkiej Gdyni - to ładnie brzmi. Na dodatek obowiązuje tutaj zakaz poruszania się z ładunkami powyżej 8 ton. Więc tak czy inaczej musimy myśleć o Drodze czerwonej i wyjściu OPAT, bo w innym wypadku kierowcy jeżdżący na trasie łączącej terminal z autostradą są narażeni na wysokie mandaty.
    Dzisiaj gdy większość Portu jest sprzedawana i PRYWATYZOWANA a wiadomo gdzie idzie KASA. Chyba państwu powinno na tym zależeć. Chyba, że szykuje następny przekręt a kupujący niech się martwią;)
    Jeszcze raz podkreślam z uwagi na powyższe przemianowanie jej na drogę krajową, jest jak najbardziej uzasadnione.
    Tylko PAnie Prezydencie nie za całkowite free, ale choćby kasę na węzeł zapoczątkowujący OPAT.

    Wtedy Gdynia zaoszczędziłaby dzięki temu bardzo dużą sumę pieniędzy, która pozwoliłaby remontować i budować tak potrzebne drogi osiedlowe i gminne a nawet powiatowe.

    • 5 21

    • Nie kłam Bezstronny (6)

      "KASA" z prywatyzacji pozostaje w porcie i nie idzie "wiadomo gdzie". Modernizacja portu jest, między innymi, finansowana z tej "KASY". Jaki znowu "przekręt" sugerujesz kłamco? Od tej anty-POwości już ci się całkiem we łbie poprzewracało.
      A co to znaczy, że "Przejęcie Estakady Kwiatkowskiego jest sprawą kluczową"? Co się jakościowo zmieni dla portu, przewoźników i dla pozostałych użytkowników tej "Estakady" (powinno być Trasy Kwiatkowskiego), jeżeli zmieni swój status, oprócz innego źródła finansowania jej utrzymania? W całej przedstawionej w artykule sprawie chodzi o to, kto będzie ponosił koszty jej utrzymania i przebudowy Estakady nie spełniającej wymogów transportowych (głównie dopuszczalne obciążenie), chociaż, nawiasem mówiąć, logicznie rzecz biorąc, wydaje się, że powinna ona mieć charakter dogi krajowej, chyba, że planuje się budowę innego połączenia obwodnicy trójmiejskiej z portem.

      • 10 3

      • Ta zniewaga krwi wymaga!!! (5)

        a z czym ja niby kłamię?

        > "KASA" z prywatyzacji pozostaje w porcie i nie idzie "wiadomo gdzie".;))) No, no a podatki, prowizje i inne sponsoringi nakazowe,...?
        > Modernizacja portu:)) gdzie bo jakoś jej nie widać oprócz wyburzenia zabytków, jak Dom Kultury tereny sportowo-rekreacyjne, .... postawienie kilka ohydnych blaszaków i wybetonowanych parkingów postojowych dla TiR-w,

        "m? nie wiedziałem , że Ty nie tylko jesteś POprawny ale i największy szkodnik Gdyni o czym świadczy dalsza część wpisu.
        A ja uważam, że winna mieć charakter EXPRESÓWKI!!!

        Do czasu pilnego powstanie OPAT na początek podziemnego węzłowego rozjazdu z Obwodnicą, CZerwoną i wyprowadzeniem w kierunku portu- Logistycznej Doliny

        • 2 6

        • Dalej kłamiesz (3)

          Port jest zwolniony z podatku dochodowego, nie prowadzi sponsoringów nakazowych...
          Inwestycje modernizacyjne portu sięgają setek milionów złotych. Dane są do sprawdzenia w dokumentach spółki, również na stronie internetowej portu...
          Nie jestem członkiem PO, żaden z moich wpisów na forum "trojmiasta.pl" nie miał na celu szkodzenia Gdyni, a wręcz odwrotnie...

          Osobiście brzydzę się kłamstwem. Ponadto uważam, że człowiek porażony oszołomstwem nie może być mądry, mimo sążnistych wypowiedzi okraszonych wymyślnym słownictwem.

          • 4 3

          • Szanowny m (1)

            majaczący pyta gdzie idą podatki?.Odp.: do kasy miasta Gdyni.I nie są to pewnie pojedyncze miliony zł.

            • 3 3

            • Podatek od nieruchomości kasuje miasto.

              • 1 1

          • "okraszonych wymyślnym słownictwem".

            co dla Ciebie jest mądrością?
            Myślę, że olbrzymia odpowiedzialność spada na samorząd lokalny, go politycy w większości odchodzą w niesławie, a samorząd jest tu i teraz do tego odpowiedzialny społecznie, ekonomicznie i historycznie.
            Więc będę bronił odpowiedzialnych samorządowców. Bo na ich umiejętności kalkulowania wydatków i przychodów, symulacji rozwiązań, a także właściwego monitoringu i ewaluacji zasadza się dobro miasta/gminy. Trzeba zwłaszcza na te kalkulacje patrzeć jak na przedsięwzięcie gospodarcze a Gdynia ma doskonałego skarbnika nie tylko dlatego, że jest prof..
            Dobre strategie, plany i programy nałożone na maskownice współczesności i daleko idące wizje muszą ostatecznie dać pozytywny wynik finansowy i sprawczy z dobrej inwestycji. Czyli idzie o mądrość techniczną, ekonomiczną samorządu starając się na ich podstawie wywnioskować, w którą stronę zmierza rynek i działania publiczne. Oprócz twardych danych finansowych trzeba mieć jeszcze to coś jak mawiał Napoleon "czy ma szczęście" i proste wyczusie nawet od pełnych ludowych mądrości w rodzaju: "Dopóki nurt jest żwawy, nigdy nie wiesz, kto w nim płynie nago".

            Niektórzy Twoi bohaterowie na siłę chcą być globalnymi celebrytami, choć miejsce nie to i towarzystwo pewnie też, no ale...

            Już żyje trochę na tym świecie nie jedno widziałem, nie ważne gdzie byłem i z kim, .... starego wróbla na plewy nie nabierzesz. Wiem swoje i to mi wystarcza, nawet gdy uśmiecham się do siebie. Nie o wszystkim tu muszę pisać, choć pisarz ze mnie ... szkoda gadać może i lepiej;))

            Ty dalej żyj zakłamaniem tylko to ma też swoje granice, a co będzie, gdy będziesz musiał wszystkie lustra z mieszkania powywalać?

            • 2 6

        • OPAT bajka przyszłości

          • 1 2

    • "70% dofinansowania z funduszy UE otrzymał III etak budowy trasy Kwiatkowskiego w Gdyni" (2)

      Taki mały oficjalny komunika sprzed kilku lat ze strony miasta, a propos budowy trasy ze środków własnych Gdyni.

      Etapy wcześniejsze, budowane w latach 1970-92 były finansowanie znowuż centralnie, przez państwo.

      1995 -1998, ten eta finansowany był przez Bank światowy, Gdynię i budżet centralny.

      Tak więc ładnie to takie bajki opowiadać, udział Gdyni w całościowych kosztach tej inwestycji wynosi mniej niż 1/3

      • 14 2

      • Jeśli tak twierdzisz to dlaczego więc GDDKiA nie chało dokończyć i zbierać laury? (1)

        zastanawiałeś się?
        Może więc o tym porozmawiać i nie 1/3 tylko ponad 40%, policz człowieku przeglądy remonty bieżące a nawet na pewnym odcinku kap. i modernizacje, a utrzymanie?

        Tak więc przemianowanie jej jako EXPRESÓWKI i zarządzanie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - w końcu sprzedasz NASZEGO MAJĄTKU NARODOWEGO jakim jest Port i do tego niszczenie i wyburzanie naszej(dumy Wolnej Polski a Szybkiej Gdyni) historii a stawianie w to miejsce parterowych blaszaków, które zagracają i zagęszczają port, toż to nie skandal?.
        Jedynie Miasto Gdynia dokłada wszelkich starań, aby nie tylko zaoszczędzić dużą sumę pieniędzy, których uzyskanie byłoby możliwe dzięki "uprzejmości ministerstwa", ale czy ono uprzejme czy pazerne czas okaże?

        Mądre Władze Gdyni chcą, aby Estakada Kwiatkowskiego została przejęta przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, bowiem nie tylko w ostatnich latach miasto wydało horrendlane kwoty na jej utrzymanie, ale chce także ułatwić życie kierowcom no i (z musu) nowym właścicielom, aby nie puścić ich z torbami.

        • 2 14

        • Ja się odniosłem do "nie dość że Gdynia wybudowała"

          Nie pisałem nic o utrzymaniu i remontach a o samej budowie trasy.

          Idąc twoim tokiem rozumowania, jeżeli państwo ze środków centralnych wybudowało jakąś drogę w 1950, a od tej pory miasto ją utrzymuje to miasto wyłożyło 90% kasy na budowę drogi....coś tu nie gra.

          • 12 2

    • 75% kasy na ostatni etap pochodziło z funduszy

      • 12 1

  • przepraszam bardzo

    ale kto , jak nie Gdynia zarabia na porcie ?
    Ustawcie wagi na wyjeździe z portu, to droga nie będzie niszczona.

    • 4 1

  • Zlikwidować porty

    Zlikwidowac porty i po kłopocie, skasować wybrzeże albo sprzedać niemcom lub szwedom

    • 4 0

  • "minister" (5)

    Sprawa dotyczy Gdyni a nie Gdańska/Sopotu i napewno nie przejdzie. Nie przejdzie tak samo jak OPAT i porządny remont peronów na dworcu w Gdyni. "Minister" nie przepada za Szczurkiem. Dla niego "ziomale" to Budyń i Karnowski. Niestety liczy sie tylko polityczny marketing (np. loty smigłowcem nad A2) i partyjne kolesiostwo. Życie...

    • 10 15

    • (3)

      Wiele razy Gdynia pokazała że ma wszystkich gdzieś i jest najlepsza i najmądrzejsza w Polsce, blokowała inwestycje drogowe patrz jak skutecznie szczurek zablokował nową spacerową ??? a teraz nagle tak propagandowa trasa jaką zrobił z trasy kwiatkowskiego zrobił szczurek zaczeła się sypać to dawaj oddamy ją państwu niech wszyscy dadzą na to kase .... ŻENADA

      • 13 2

      • czy ty rozumiesz o co chodzi??? (2)

        żenado! Gdynia sfinansowała kosztem ponad 60 mln zł te trase, choc ona z załozenia, bo zaczyna sie na granicy państwa - powinna byc budowana przez państwo. Kumasz? I nawet nie chodzi o forse teraz, tylko o to, zeby port mógł sie rozwijać, durnoto jedna.Panimajesz? Co za d...ń!

        • 1 5

        • daaaaj spokój to marketingowcy od czarnego PiaRu dla Gdyni

          w końcu dodatkowo PO ich zatrudnił w liczbie 150 tys., dla nich jedynym sprawdzianem kompetencji była nienawiść do Gdyni i tego co Polskie.

          • 1 5

        • Tej trasy nie finansowała Gdynia.

          • 4 1

    • Remont peronów w Gdyni to PKP

      Heh nie ma jak wszystko do gara ministerialnego wrzucać.

      OPAT by wszedł bardzo szybko, tylko Gdynia wymyśliła tak kosztowny projekt, że na realizację długo jeszcze nie będzie kasy.

      I tu nie chodzi o to kto za kim przepada, bo z Kwiatkowskiego temat wałkowany jest od połączenia z obwodnicą, a to już więcej jak 5 lat.

      • 10 0

  • Czekam tylko aż GDAŃSZCZURY zaczną kłapać jadaczkami! (1)

    To takie w ich stylu.

    • 6 7

    • Kocham Trójmiasto!

      Na razie tu ty zacząłeś klepać swoją jadaczką.

      • 4 1

  • My (wybrani) kamienice, wy (goje) ulice.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane