• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port odwrócony plecami do mieszkańców

Maciej Naskręt
19 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Zamknięty wjazd do portu na ul. Budowniczych Portu Północnego.
  • Zamknięty wjazd do portu od strony ul. Sucharskiego.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Poinca.

W cieniu dyskusji o tym, że Gdańsk odwraca się od morza, portowe spółki otoczyły się płotami i zabarykadowały przed mieszkańcami. Dla miłośników samolotów lotnisko usypało trzy górki widokowe, a miłośników statków port pogonił precz.



Czy interesujesz się życiem trójmiejskich portów?

Przy okazji niedawnego wpłynięcia do terminalu DCT "Mai", czyli jednego z  największych kontenerowców na świecie, przekonałem się, że gdański port, który z każdym rokiem odnosi coraz większe sukcesy, coraz mniej chce się nimi chwalić.

Przybycie "Mai" było okazją dla tzw. shipspotterów, czyli miłośników statków, by na własne oczy przekonać się o jej ogromie i zrobić jej zdjęcie. Choć nie jestem jednym z nich, także chciałem uwiecznić tę wizytę.

Wieczorem, w dniu przybicia kontenerowca, przy terminalu DCT na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska, ruch był jak w mrowisku. Z jednej strony trwała budowa drugiego terminalu, a z drugiej ciężarówki wywoziły kontenery z właśnie zacumowanego kolosa.



Z tego powodu nie było miejsca, by przystanąć i uwiecznić rozładunek na zdjęciu lub filmie.

Teren portu jest mi dobrze znany, w młodości często zwiedzałem zlokalizowane wokół niego bunkry. Postanowiłem więc zbliżyć się do terminalu DCT od strony Półwyspu Westerplatte. Nic z tego nie wyszło, bo port pozamykał kolejne drogi i ustawił przy nich stróżówki.

Jeszcze niedawno można było dojechać do Naftoportu i pokazać gościom z południa Polski jak wygląda przeładunek węgla czy ropy. Niestety, tam też stanęły bramy, które skutecznie odcięły dojście do terminalu.

Rozumiem względy bezpieczeństwa czy przepisy celne, ale podobne chyba obowiązują na lotnisku, a tam udało się pogodzić je z potrzebami mieszkańców. "Planespotterzy", czyli miłośnicy samolotów, masowo korzystają z górek, które na ich potrzeby usypał Port Lotniczy.

Także inne porty mają mniej do ukrycia. Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni w minioną sobotę na pięć godzin odsłonił swoje tajemnice. Na dzień otwarty przyszło wielu chętnych. Wśród nich byli nie tylko pracownicy, którzy chcieli pokazać swoje miejsce pracy, ale także mieszkańcy Gdyni, którzy na co dzień mają niewiele wspólnego z portem.

Dziwię się, że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi odwrotną politykę wizerunkową, czyli działa tak, jakby w ogóle nie dostrzegał, że funkcjonuje w ramach miasta. Budując wokół siebie mur fizyczny, buduje go także w głowach ludzi.

Port wciąż się rozwija i z pewnością pojawią się kolejne plany jego rozbudowy. Wtedy jednak mieszkańcy Gdańska, odcięci od portu i traktowani przez niego z niechęcią, mogą zrewanżować się tym samym. Bo jak zrozumieć potrzeby instytucji, o której niewiele wiemy i która trzyma nas na dystans?

Miejsca

Opinie (151)

  • ..uzycie wyrazu "shipspotterow" jest nie dosc, ze zbedne to I niesmaczne. Czy w imie stwarzania pozorow bycia takim swiatowym autor zatracil juz poczucie wrazliwosci jezykowej!?

    • 0 1

  • ach, jak ja lubię redaktora Maćka :)

    • 1 0

  • Z tego co wiem (1)

    Osoby nieupoważnione nie mogą tam przebywać z tego powody, że jest to obszar celny.... A tym bardziej nie można robić zdjęć..
    Dlatego porty odgradzają gapiów...

    • 25 21

    • Bzduraaa

      • 1 0

  • Emocje, Panie Redaktorze.

    Pan zachwyca się górkami spoterskimi, a ktoś inny powie, jak pan o porcie morskim, że także lotnisko odwróciło się plecami, bo nie ma tarasu widokowego, albo nawet, jak w starym terminalu, nie zadbano aby w nowym było miejsce widokowe dla oczekujących/żegnających. Jest jakaś optymalizacja kosztów i celów, a przede wszystkim bezpieczeństwo. Bo są powody!!! Porty to nie jarmark dla gawiedzi, medialnej również. Więcej rozsądku, mniej emocji, choć rozumiem, że dziennikarz musi przede wszystkim pisać.

    • 8 5

  • Dobra zmiana nie lubi pokazywać się bez kontroli...

    • 1 4

  • "Maya" analfabeto !!!

    "Maya" a nie "Mai" analfabeto !!! Co to za "redaktor" co to nawet nazwy statku z burty nie potrafi poprawnie przepisać...

    • 6 4

  • Brak dystansu

    Port to jeszcze nie muzeum, aby wszyscy i wszystko w nim oglądali. Jak ktoś chce z bliska zobaczyć statek powinien wybrać się na zwiedzanie Słodka i Błyskawicy.
    O rozwój portu i jego bezpieczeństwo należy zapytać zainteresowanych, a o tym już pan redaktor zapomniał. To o czymś świadczy...

    • 8 2

  • (3)

    Zwolnili doświadczonych pracowników żeby zatrudnić nowych za niższą pensje! A co chwile się chwalą jak dobrze im idzie.

    • 114 22

    • czy ci nowi robia wszystko jak nalezy? Czy lamane sa jakies procedury grozace katastrofa? (2)

      Jesli nowi, tansi pracownicy robia dokladnie tak samo dobrze, a moze i lepiej niz poprzedni to byla to sluszna decyzja o ich zatrudnieniu.

      Jak to jest, ze jak ktos oglada mecz pilki noznej to od razu wola o zwolnienie trenera / zawodnika, gdy jest ktos lepszy od niego.

      Jednak jak sam idzie do pracy, to oczekuje, ze bedzie z roku na rok zarabiac tylko wiecej niezaleznie od tego, czy zaczyna pracowac lepiej czy gorzej...

      Socjalisci.

      • 11 10

      • To obniż sobie pensję mądralo....

        • 4 1

      • Mało kto wie ale jak będzie DCT2 to

        Mało kto wie ale jak będzie DCT2 to mają wyłączyć to strefę z ruchu publicznego, będzie to wolny obszar celny i statki to będzie można zobaczyć już tylko z plaży.
        I bez przepustki lub odpowiednich awizacji w przypadku kierowców odbierających puszki nawet nie będzie można sięzbliżyć w okolice portu.

        • 5 0

  • A na pierwszej fotce samochód z Białorusi. Pewnie szpieg

    • 1 0

  • Polityka portu

    Zmiany w porcie Gdańsk na korzyść są znaczne i widoczne od razu, dla każdego kto pływa w rejonie Gdańska. Opinia autora artykułu jest dyskusyjna. Chyba nie zna specyfiki portu i przepisów. Ale punkty widokowe w bezpiecznym miejscu, z dobrym dojazdem i parkingiem warto zrobić. Pomogą w promocji portu. Tylko nie metoda "wpuszczamy wszystkich i wszędzie". Gdańsk ma opinie bezpiecznego portu. Budowa tej opinii trwała wiele lat. Warto dbać o utrzymanie.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane