• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie Via Maris zamiast OPAT? Nowe obietnice

Michał Sielski
11 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowa droga z Gdyni do Władysławowa miałaby być gotowa "za kilka lat". Nowa droga z Gdyni do Władysławowa miałaby być gotowa "za kilka lat".

Do wyborów jeszcze daleko, ale festiwal obietnic znowu się zaczął. Tym razem poseł PiS Marcin Horała zapewnia, że jest nowy, realny pomysł na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. "Via Maris" ma tym razem sięgnąć z Gdyni aż do Władysławowa. W najbliższych tygodniach ma też ruszyć przetarg na pierwszy etap Trasy Kaszubskiej - z Gdyni do Luzina.



Wierzysz, że ta droga powstanie w ciągu kilku najbliższych lat?

Pierwsze konkretne informacje pojawiły się już w czwartek, ale zorientowani w temacie od razu mogli zauważyć, że wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit nie do końca chyba wie, o czym mówi. Stwierdził bowiem, że droga, która "stała się przedmiotem prac" Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma zacząć się na końcu obwodnicy w Chylonizobacz na mapie Gdyni i dalej biec - tak jak wcześniej planowano - północną częścią Gdyni do Redy, ale bez połączenia z obecną drogą krajową nr 6, które miało być w Redzie.

- Ewentualne połączenie z DK 6 pozostawałoby już w gestii miasta Gdynia - zaznaczył wiceminister Szmit, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Tyle że Gdyni wcale nie zależy na połączeniu OPAT-u z drogą krajową nr 6, a na wyprowadzeniu ruchu ciężarowego z Trasy Kwiatkowskiego, by przedłużeniem obwodnicy kierować go do portu. Plan tej drogi już jest, wstępny kosztorys też - to 900 mln zł, których Gdynia oczywiście nie ma. Ale liczyła, że drogę do portu zbuduje państwo.

  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris.
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
- Najdroższa część planowanej Drogi Czerwonej do portu to oczywiście trasa w tunelu lub na estakadzie, będąca przedłużeniem istniejącej obwodnicy. Na razie nie ma decyzji czy z budżetu krajowego zostanie zbudowane również połączenie do portu. Liczymy na współpracę z samorządem, ale nie wykluczamy finansowania także tego odcinka - mówi Marcin Horała, poseł PiS i były, a zapewne także przyszły kandydat na prezydenta Gdyni.
"Via Maris" ma biec po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska, ma skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa. Bez wątpienia trasa w kierunku Helu jest w sezonie permanentnie zakorkowana, a masochiści wybierający się w kierunku półwyspu w piątkowe popołudnia lub sobotnie przedpołudnia i regularnie stojący w wielokilometrowych korkach już od zjazdu z obwodnicy, są niezmiennie podziwiani przez jadących w odwrotnym kierunku.

Tyle że korek w tym przypadku tylko się przesunie. Z Gdyni, Rumi i Redy, w okolice Władysławowa i trasy na Hel. A zapewne nawet się zwiększy, bo nowa droga to zawsze więcej samochodów.

- Zdajemy sobie z tego sprawę. Na pewno jednak uda się odciążyć zjazd z obwodnicy, Chylonię, Cisową, Rumię oraz Redę. Choćby dlatego warto to zrobić - podkreśla Marcin Horała, dodając, że nie jest jeszcze znana ani konkretna trasa Via Maris, ani jej koszt.
Obietnice nie od dziś

W listopadzie 2014 roku - przed wyborami parlamentarnymi - politycy PiS zapewniali, że jak dojdą do władzy, to OPAT powstanie z pieniędzy rządowych. W listopadzie 2014 roku - przed wyborami parlamentarnymi - politycy PiS zapewniali, że jak dojdą do władzy, to OPAT powstanie z pieniędzy rządowych.
Nie on pierwszy obiecuje OPAT. Gdy na początku 2009 roku zaczynały się konsultacje społeczne, robił to też prezydent Gdyni.

- Ta droga na pewno powstanie - podkreślał prezydent Wojciech Szczurek.
I jednej, i drugiej obietnicy zanegować oczywiście nie można. Żaden z polityków nie powiedział bowiem tego, co w tym przypadku jest najważniejsze: kiedy?

Dlaczego OPAT szybko nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

Wydatki już poniesione na OPAT

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej miała być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel. Ponad 1 mln zł wydano na studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Budowa miała pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha.

Wizualizacja OPAT-u powstała już 6 lat temu.

Opinie (316) 4 zablokowane

  • (1)

    Troche zajeżdża STELLA MARIS z nazwy :)))

    • 6 0

    • Opat też tak jakoś klerem pachnie. Opat to chyba jakiś stopień oficerski w tej hierarchii.

      • 1 0

  • (1)

    Peowcy duzo obiecali i tylko podnosili i zostawili. 1 .Bilion ponad dlugu mimo sprzedazy 500 zakladow dlug wzrosl reszte. Maja w rajach podatkowych na cyprze i.T.D.

    • 4 6

    • Wam Kazanowski wóda już całkiem mózg zeżarła.

      Jedyny ratunek dla umęczonej, zniewolonej Polski, to ten bilion złotych, który obiecał znaleźć wódz Jaro.

      • 1 1

  • co szczur załatwił przez 20 lat dla Gdyni??? (1)

    • 27 16

    • Wszystko.

      • 1 2

  • Skorumpowane, kłamliwe świnie!!!

    • 1 0

  • Nic nie (15)

    będzie.

    • 242 20

    • (3)

      Niestety władze Gdyni mają to w 4literach...
      Bo gdyby chcieli to zamiast lotniska i paru innych bzdurnych inwestycji uzbierali by na wkład własny pod fundusze europejskie ale nie po co...
      Lepiej wywalić tą kasę w błoto na lotnisko, info-box czy 12mln na plany budowy kompleksu kulturalnego na terenie (Park Rady Europy) który PRL ukradł...
      Oczywiście cała ta "defraudacja" trwa już prawie 20 lat ku uciesze ciemnego ludu co dalej głosuje na tych...

      • 9 12

      • Gdzie Opat, a gdzie lotnisko. Lotnisko "tylko" 100 mln, Opat prawie 2 mld zł. (1)

        • 6 1

        • Zaliczając cała niegospodarność tej gminy przez te ostatnie 20lat spokojnie by starczyło na wkład wlasny

          • 3 3

      • Bo wojtkowi chodzi o PR pełną sakwę, a taki opat czy tam udogodnienia dla mieszkańców to mało dla niego.

        • 5 3

    • Horała dziś znów jak w Dniu Świra pojawił się w Gdyni przy obwodnicy. (2)

      Przed każdymi wyborami się pojawia. Pewnie oszust będzie startował na Prezydenta Gdyni. Królowa puchu 10 lat też tam się pojawiała ze szpadlem.

      • 48 1

      • Zdjęcie Horały z łopatą rozpoczynające budowę OPAT w 2014 roku bezcenne.

        Dziś już Horała sie nie afiszuje z Opatem, więc na szybko wymyślono projekt Via Maris, który ma przykryć nieudolność PIS w sprawie Opat.

        • 16 0

      • KRÓLOWA puchu to mistrzyni po szyszce jeśli chodzi o ziemie rolne i wycinke z lasów, na kaszubowie.

        • 34 1

    • Rzucają głupie pomysły na lewo i prawa, żeby odwrócić uwagę od tego, że zablokowali to co było już gotowe do przetargu. (4)

      Jakby było poparcie to i przepchneli by obwodniće Metro. S6 też nie będzie, pis rządzi już 1 rok i 4 miesiące i nie potrafią opracować co chcę budować bo tak naprawdę nic nie chcą budować bo rozpiepszaja kase na social wyborczy.

      H** w d*psko kaczora i horały

      • 66 5

      • Porazila mnie Twoja kultura... (3)

        • 6 52

        • Przepraszam, ale jak widze co robia PiSowcy to szlag mnie trafia

          Nie kocham PO

          • 27 0

        • Wulgarnie, ale niestety prawde gada.
          Robią tak, żeby nic nie robić.

          Zresztą podejrzewam, że Szurek, którego średnio lubię, nie jest jednak debilem i wie, że Ska przez środek miasta nie ma sensu, mieszkańcy Chyloni by go ukrzyżowali.

          • 29 1

        • Jego przekaz nie odbiega od kultury niektórych pisowkich

          wypowiedzi. Przypomnę chociaz sławne: "spieprzaj dziadu".

          • 40 5

    • Nic nie bedzie,bo mu "OPAT"

      • 8 2

    • Wy macie rację my mamy fundusze strukturalne (1)

      Kto tak powiedział?

      Czyli ch. Z tego będzie

      • 17 1

      • "Wy macie zasady, my fundusze strukturalne"
        W odniesieniu do PiSu który nie przestrzega żadnych zasad.

        Fundusze by były na trasę kaszubską bo projekt jest gotowy. Ale specjalnie kręcą.
        via maris czy OPAT jest w fazie 0, czyli 6 lat do wbicia łopaty. Nie mówiąc o tym, że to jest potrzebne chyba tylko warszawce.

        • 33 1

  • Budują w końcu Lęborska !! ;-)))

    od Bożegopola do Leborka połowa odcinka to bagna i tak Minister Szmidt znalazl pieniądze na Leborską ze nie wykonają jej w całości

    Dobrze by było by przed wyjściem na mównicy w Sejmie miał dokładniejsze analizy kosztów budowy i nie kompromitował się publicznie po tygodniu czasu i odejmując już kilka km
    Fachowa rada dla drogowców - z bilansu ziemi przy niwelacji odcinków robót ziemnych przy budowie odcinka Lęborskiej zróbcie nasypy konsolidacyjne co bardzo przyspieszyło by realizacje tego odcinka - nawet do roku - i w szybkim czasie można by uruchomić ten newralgiczny odcinek od Bożegopola do S6 za Lęborkiem.

    • 3 0

  • Zaczyna sie budowa Lęborskej (1)

    Ministerstwo Infrastruktury przegina na całego!!!

    Zapewniali niedawno że przetarg obejmie do Leborka włacznie (za granica miasta) a nie do Bożegopola !!

    VIAMARIS do potężna KIEŁBASA WYBORCZA złapać elektorat POMORZA tzw MAŁE TRÓJMIASTO i Gdynie o w SOPOCIE i Gdańsk nie maja szans

    • 7 0

    • odp

      od Bożegopola do Leborka połowa odcinka to bagna i tak właśnie znaleźli pieniądze na Leborską ze nie wykonają jej w całości

      • 3 0

  • Niech budują cokolwiek byle odciążyć Północną Gdynię.

    • 3 2

  • No i pięknie

    budowac

    • 3 3

  • Zamiast gadac do roboty

    Jak wezma kase z durnego przekopu do Elblaga to starczy na OPAT. Droga do Wladka nie jesr zakorkoeana i nie ma sensu budowac kolejnej. Za to Rumia i Chylonia jest. Dlatego jest potrzebny OPAT

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane