• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Postawić na transport

Alina Wiśniewska
30 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Kluczem do rozwoju każdego regionu jest transport. Patrząc pod tym kątem na Trójmiasto, prognozy na 2006 rok są obiecujące.

W tym roku po prawdziwej drodze przez mękę rozpoczęła się budowa autostrady A1, która połączy Trójmiasto z południem Polski. Budowa ruszyła pod Tczewem. Trasa do Grudziądza ma powstać w ciągu dwóch lat, a cała inwestycja do 2013 roku. Przy pierwszym odcinku budowy, prace znajdzie półtora tysiąca osób. Autostrada ma ściągnąć na Wybrzeże inwestorów i turystów. Szacuje się, że na samej obsłudze turystycznej pomorskie firmy mogą zarobić 4 mld dolarów rocznie.

Komunikacja portów

Autostrada może przyczynić się do zwiększenia przeładunków w gdańskim i gdyńskim porcie o jedną trzecią. Zanim jednak dojdzie do poważnego zwiększenia przeładunków, porty trzeba skomunikować z trasami szybkiego ruchu. Jeśli chodzi o gdyński port, wszystko jest na dobrej drodze, wiosną rozpocznie się budowa III etapu trasy Kwiatkowskiego, która połączy port z trójmiejską obwodnicą, a dalej siecią dróg krajowych i międzynarodowych.

Połączenie gdańskiego portu z obwodnicą i dalej z A1 to perspektywa bardziej odległa, ponieważ najpierw trzeba zbudować południową obwodnicę Trójmiasta. Początek tej inwestycji zapowiada się na 2008 rok.

Nadchodzący rok będzie jednak szansą na pozytywne zmiany w gdańskim porcie. Przebudowa nabrzeży portowych, wewnętrznych dróg, no i przede wszystkim budowa ogromnego terminalu kontenerowego.

- Planuje się, że terminal będzie przeładowywał milion kontenerów rocznie - mówi Roman Kalicki, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Prostsze procedury

Na rozwój regionu będzie miał też wpływ gdański port lotniczy, który w tym roku zwiększył liczbę obsługiwanych pasażerów prawie o połowę.

- Przylatuje do nas większa liczba biznesmenów, to sygnał, że w regionie dzieje się coraz więcej - twierdzi Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych gdańskiego lotniska.

Impulsem do rozwoju gospodarki Trójmiasta będą, jak w ubiegłych latach, pieniądze unijne. Do tej pory pomorskie, z Gdynią na czele, poradziło sobie z pozyskiwaniem środków najlepiej w kraju, ale mogłoby być jeszcze lepiej, gdyby nie trudna procedura, która eliminowała wniosek np. za brak przecinka we właściwym miejscu.

- Wina w tej sprawie leży po stronie polskiej - mówi eurodeputowany Janusz Lewandowski. - Mam nadzieję, że nowy rząd szybko to uprości.

Należy przypuszczać, że poprawiająca się kondycja przedsiębiorstw pozytywnie wpłynie też na sytuację na rynku pracy.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (35) 3 zablokowane

  • ble ble ble

    ciągle ta sama gadka..
    i nic sie nie zmienia

    • 0 0

  • ale merytoryczna opinia, niech Cię....

    • 0 0

  • LoL

    • 0 0

  • Ryby !

    Swieze wiadomosci jak buleczki, czytalem to 14 h temu moglibyscie wziac cos ciekawszego niz brac taki shit z echa miasta...

    • 0 0

  • może dzięki temu portowi będzi tańsza chińszczyzna na ryneczku ;)

    • 0 0

  • profesor Bogdaniuk (z PG ) powiedzial mniej wiecej tak: "zdolnośc przeladunkowa portów wynosi 600 tys kontenerow rocznie czyli co 3 minuty z portu wyjezdza TIR i co 3 minuty na naszej autostradzie jedzie TIR ktorego musimy wyprzedzac i ktory niszczy nam nową drogę" Wniosek był następujący: Dlacezgo nie wozimy towarów koleją, jeżeli jest to bardziej bezpieczne, drogi nie są niszczone a co najwazniejsze jest to 8 razy tanszcze od transportu drogowego. Transport drogowy jak dobrze pamietam z wykladu jest oplacalny w promieniu 200 km. Nie rozumiem tak jak prof. Bogdaniuk dlaczego nie ładuje się kontenerow na pociągi lub całych TIR`ów na pociagi.... Po prostu nie rozumiem....Autostrada jest bardzo potrzebna owszem ale do szybkiego transportu ludzi, towarów w promieniu 200km czy szybkiego przejazdu turysty przez Polskę.

    • 0 0

  • ładnie wyglądają z tymi łopatami

    • 0 0

  • Nic dziwnego !!

    Nic dziwnego że, nie umniejszając zasług, prof. B. Bogdaniuk optuje za transportem kolejowym, skoro jest pracownikiem naukowy Katedry Inżynierii Kolejowej PG; a ponieważ skończyłem wydział OiO, optuje za wykopaniem kanałów żeglownych dla barek, wzdłuż i wszerz całego kraju, transport morski i rzeczny, to dopiero jest ekologia. :))))

    • 0 0

  • jasne ze koleja

    czywiuście my to zrozumiemy ale jak juz nic morzem nie przyplynie a dojedzie koleja z Chin

    • 0 0

  • Lepiej by wygladali z lopatami do odsniezania. Zwlaszcza wczoraj...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane