• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Postawić na transport

Alina Wiśniewska
30 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Kluczem do rozwoju każdego regionu jest transport. Patrząc pod tym kątem na Trójmiasto, prognozy na 2006 rok są obiecujące.

W tym roku po prawdziwej drodze przez mękę rozpoczęła się budowa autostrady A1, która połączy Trójmiasto z południem Polski. Budowa ruszyła pod Tczewem. Trasa do Grudziądza ma powstać w ciągu dwóch lat, a cała inwestycja do 2013 roku. Przy pierwszym odcinku budowy, prace znajdzie półtora tysiąca osób. Autostrada ma ściągnąć na Wybrzeże inwestorów i turystów. Szacuje się, że na samej obsłudze turystycznej pomorskie firmy mogą zarobić 4 mld dolarów rocznie.

Komunikacja portów

Autostrada może przyczynić się do zwiększenia przeładunków w gdańskim i gdyńskim porcie o jedną trzecią. Zanim jednak dojdzie do poważnego zwiększenia przeładunków, porty trzeba skomunikować z trasami szybkiego ruchu. Jeśli chodzi o gdyński port, wszystko jest na dobrej drodze, wiosną rozpocznie się budowa III etapu trasy Kwiatkowskiego, która połączy port z trójmiejską obwodnicą, a dalej siecią dróg krajowych i międzynarodowych.

Połączenie gdańskiego portu z obwodnicą i dalej z A1 to perspektywa bardziej odległa, ponieważ najpierw trzeba zbudować południową obwodnicę Trójmiasta. Początek tej inwestycji zapowiada się na 2008 rok.

Nadchodzący rok będzie jednak szansą na pozytywne zmiany w gdańskim porcie. Przebudowa nabrzeży portowych, wewnętrznych dróg, no i przede wszystkim budowa ogromnego terminalu kontenerowego.

- Planuje się, że terminal będzie przeładowywał milion kontenerów rocznie - mówi Roman Kalicki, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Prostsze procedury

Na rozwój regionu będzie miał też wpływ gdański port lotniczy, który w tym roku zwiększył liczbę obsługiwanych pasażerów prawie o połowę.

- Przylatuje do nas większa liczba biznesmenów, to sygnał, że w regionie dzieje się coraz więcej - twierdzi Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych gdańskiego lotniska.

Impulsem do rozwoju gospodarki Trójmiasta będą, jak w ubiegłych latach, pieniądze unijne. Do tej pory pomorskie, z Gdynią na czele, poradziło sobie z pozyskiwaniem środków najlepiej w kraju, ale mogłoby być jeszcze lepiej, gdyby nie trudna procedura, która eliminowała wniosek np. za brak przecinka we właściwym miejscu.

- Wina w tej sprawie leży po stronie polskiej - mówi eurodeputowany Janusz Lewandowski. - Mam nadzieję, że nowy rząd szybko to uprości.

Należy przypuszczać, że poprawiająca się kondycja przedsiębiorstw pozytywnie wpłynie też na sytuację na rynku pracy.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (35) 3 zablokowane

  • Wagony

    Ludzie macie blade pojęcie o temacie kontenerów na wagonach.
    W Polsce panuje niepodzielnie pewien magnat - PKP jedyny przewoźnik kolejowy. Przy dużych wysyłkach kontenerów nie jest w stanie dostarczyć wagonów, a to dlatego że nie posiada takich ilości. Jak zniknie PKP i pojawią się mniejsze firmy (prywatne) może będzie normalniej i mam nadzieje że stare, nieuprzejme babska z kolei pójda na bruk

    • 0 0

  • moim zdaniem kontenery na Tirach to bardzo sluszna sprawa. Jak juz powiedzialem zgadzam się z prof. Bogdaniukiem. Wiadomo ze stan torow jest zapewne w stanie oplakanym, ale podobnie jest z drogami. Mysle ze jezeli sie pomysli o tym ze z Gdanska do Wawy moznaby dojechac w godzine maks 1,5 to ludzie chetniej jechaliby koleja do wawy i z wawy do gda niz tluc sie autem 4h i ryzykowac zyciem wsrod pedzacych tirow. z gdanska do zakopanego w 2,5h maks 3 ile ludzi by wyskoczylo na narty do zakopanego na weekend a nie do wierzycy? Droga co prawda o polowe czasu krotsza ale stok krotszy 4-5 krotnie. Pozdrawiam.
    Na prawdę zaluje ze nie mam wplywu na ministrow by zaczeli popierac kolej jako szybki, tani i bezpieczny srodek transportu

    • 0 0

  • dodam ze studiuję budownictwo na PG ale na koleje raczej nie pojde wiec nie jest to wypowiedz w stylu "a gdyby robili koleje to mialbym prace..." na prawde otwiera to ludziom szanse pracy w wawie mieszkajac w gdansku bo dojazd pewno czasowo podobny jak np z gdanska do redy czy wejcherowa czy do gdyni centrum miasta, a pieniazki wieksze

    • 0 0

  • Terminal kontenerowy

    Terminal kontenerowy faktycznie sie buduje. Ogrodzony jest juz spory teren nadmorskiego lasu na stogach i sama plaża. Obecnie plaża na Stogach rozciąga się tylko w prawo. W lewo od wejscia na plaże gdzieś po 400 m jest już płot. Przy okazji budowy rozbiera się część schronów powojennej Bateri Artylerii Stałej, Ciekawe czy z tą inwestycją bedzie tak jak z mającym w tym miejscu powstać centrum przeładunku zboża Europort. Z Europoery wybudowano dwa olbrzymie betonowe silosy do składowania zboża. Są one świetnie widoczne z plaży. Budowle te nie są skończone. Np. te betonowe rury są tylko w części zadaszone. Poszło na to kupę kasy, wycięto parę hektarów lasu i nic się nie dzieje. Według relacji pracowników ochrony portu nic tam się nie będzie działo. Acha i uwaga dla tych którzy chcą się temu przyjrzeć. Momo że jest to teren porty nie jest oznakowany i straż portowa legitymuje spcerowiczów którzy zbyt blisko podejdą - trzeba mieć jakiś dokument.

    • 0 0

  • Mamusia kiedyś mówiła

    Apropos zdjęcia:
    Jak się nie będziesz uczył to będziesz łopatą rowy kopał:)

    • 0 0

  • Pociągiem z Gdyni do koszalina 3godziny odl. 170km. Samochodem dwie. Na odcinku Sianów-Koszalin mijanka i prędkość kosmiczna 40km/h. I kto taką koleją chce wozić do Gdyni czy Gdańska kontenery przez Szczecin z Niemiec. Dlatego droższy ale szybszy jest TIR. A że zawalidroga i śmierdziel to inna historia.

    • 0 0

  • nIECH SIE DZIEJE!!!

    To mi się zaczyna podobać. ludzie docencie to co sie zmienia. a nie tylko narzekacie ze to nie zrobione i ze tamto nie zrobione. wiadomo ze na wszystko kasy nie ma. mnie boli najbardziej brak informacji o przebudowie SLOWACKIEGO. jak sie tam nic nie zmieni to za kilka lat bedzie korek 3 godzinny

    • 0 0

  • nic się nie zmienia ?

    chyba w niektórych zakutych łbach. Wkoło widać zmiany - choć wolniutko ale cały czas w dobrym kierunku. Co maja powiedzieć ludzi powiedzmy pod Biłgorajem.

    • 0 0

  • "Kluczem do rozwoju każdego regionu jest transport. Patrząc pod tym kątem na Trójmiasto, prognozy na 2006 rok są obiecujące."

    Parafrazujac:
    Kluczem do tzw. "wejscia komus w tylek" jest umiejetnosc wlasciwego zachowania sie we wlasciwej porze, a co wazniejsze, wyczucie nadazajacej sie okazji. Patrzac pod tym katem na fotke i gosci z parasolami w jednej grabie, w drugiej zas dzierzacych szpadle, odniesc mozna wrazenie, ze sa mistrzami w tym fachu. Mistrzem z pewnoscia jest ten trzeci od lewej, probujacy na dodatek zabawiac wiadomo kogo rozmowa. Wysoko koles zajdzie - "prognozy na 2006 rok są obiecujące.". Echhh...

    • 0 0

  • podobnych pajaców z łopatą widziałem parę lat temu

    gość nazywał się Kurylczuk i coś tam bełkortŁ że jest ekstra. a ta inwestycja jest kosztowna

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane