• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja PKM: pojawiły się słupy trakcyjne na Matarni

Arnold Szymczewski
28 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Materiał partnera PKM

Mija właśnie pięć miesięcy od rozpoczęcia prac przy elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dotychczas udało się wykonać już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo-KiełpinekMapka oraz KiełpinekMapka-RębiechowoMapka. Z ziemi wyrasta także nowy przystanek Gdańsk "Firoga"Mapka usytuowany między Matarnią a Portem Lotniczym w rejonie siedziby firmy Intel. - W styczniu 2022 r. nasz wykonawca planuje przenieść się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża, gdzie roboty potrwają około pół roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.



Jak często korzystasz z PKM?

Prace związane m.in. z elektryfikacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej rozpoczęły się w czerwcu br. Dzięki inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co ma poprawić komfort podróży mieszkańców korzystających z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk-Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.


- Do tej pory wykonana została już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo - Kiełpinek (tor nr 1 i 2) oraz Kiełpinek - Rębiechowo (tor nr 1), a obecnie trwają prace na odcinku Kiełpinek - Rębiechowo przy torze nr 2 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W nasypy i skarpy wzdłuż linii PKM wbitych zostało około 524 sztuk fundamentów palowych oraz zamontowanych zostało 495 słupów trakcyjnych (na ok. 1150 planowanych).

- Prace związane z elektryfikacją linii PKM obecnie prowadzone są na odcinku od rozjazdu za przystankiem Gdańsk-Kiełpinek w kierunku lotniska (km 9,450 linii PKM) do rozjazdu przy stacji Gdańsk-Rębiechowo (km 16,180) - dodaje Tomasz Konopacki.

Przystanek Gdańsk "Firoga" wyrasta z ziemi



Jednocześnie - w trakcie prac związanych z elektryfikacją PKM - trwa budową nowego przystanku Gdańsk "Firoga". Przystanek będzie zlokalizowany między Matarnią a Portem Lotniczym. Skorzystają z niego głównie pracownicy licznych firm branży IT, których siedziby są zlokalizowane w tym rejonie.

- Wykonano już adaptację przejścia podziemnego od strony północnej na potrzeby przyszłego peronu w postaci projektowanego szybu windowego oraz pomieszczeń socjalnych. Widać też już zarys przyszłego peronu nr 1 (dla pociągów jadących w kierunku Portu Lotniczego) oraz fundamenty, na których stać będzie konstrukcja charakterystycznej czerwonej wiaty. Prowadzone są też prace przy budowie ścianki peronowej, wzdłuż zamkniętego w związku z tymi pracami toru nr 2 dla pociągów jadących w kierunku Gdańska-Wrzeszcza - wylicza Tomasz Konopacki.
Na budowie nowego przystanku powstają nasypy na przyszłe perony. Na budowie nowego przystanku powstają nasypy na przyszłe perony.

W styczniu 2022 r. wykonawca przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża.



Jak mówi Tomasz Konopacki, w styczniu 2022 r. wykonawca robót przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek, którym jest Brętowo - Strzyża, gdzie roboty związane z palowaniem fundamentów i stawianiem słupów trakcyjnych potrwają około pół roku.

- Ze względu na występujące tam strome i trudno dostępne nasypy oraz bliskość budynków mieszkalnych w niektórych lokalizacjach prace przy palowaniu mogą być nie tylko cięższe w wykonaniu, ale także bardziej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców. Dlatego będziemy z odpowiednim wyprzedzeniem o nich informować i za wszystkie utrudnienia związane z naszą inwestycją już teraz przepraszamy - kończy Tomasz Konopacki.
Za wszystkie prace związane z elektryfikacją linii PKM odpowiada firma Torpol, która wygrała ogłoszony przez PKM przetarg na realizację tej inwestycji, a wcześniej zrealizowała między innymi projekt i budowę dworca Łódź Fabryczna, a także trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii. Koszt elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga to 48,85 mln zł.

Miejsca

Opinie (198) 3 zablokowane

  • A południe Gdańska dalej odcięte od świata..

    • 10 6

  • Może wreszcie PKM będzie dojeżdżać do Gdańska Głównego :) (2)

    • 23 6

    • No właśnie nie. bezsensu ze tak to rozwiązali

      • 3 4

    • anajlepiej na starówkę lub głowne miasto

      • 5 4

  • Czym zasilić?

    Trakcja będzie, ale bez napięcia. Podstacja Trakcyjna Wrzeszcz PKP Energetyka dopiero na wiosnę rozpocznie się przebudowa. Podstacji w Osowej nie ma. PT Redłowo od pół roku jest przebudowywana. Lepiej jest na linii 202 Gdynia - Słupsk. Tam PT Boże Pole i Strzyżyno już są gotowe na dwa tory. Obecnie trwa przebudowa PT Reda, Lębork i Słupsk.

    • 8 1

  • Dlaczego, dlaczego, dlaczego...

    Odrazu nie zelelektryfikowano PKM było wyjaśniane tysiąc razy !!! Ano dlatego że linia kolejowa z Gdyni do Osowej a dalej do Kościerzyny należąca do PKP nie była zelektryfikowana. Dopiero obecnie PKP ma przystąpić do elektryfikacji tej linii kolejowej.
    Od razu dodam że samorząd nie jest realizacji czegokolwiek na terenach spółek skarbu państwa.
    Podobnie problem nie dojeżdżania PKM do stacji Gdańsk Główny był też już wyjaśniany wielokrotnie ale widać malkontenci znowu nic nie wiedzą!!! Poszukajcie odpowiedzi w mediach.

    • 8 8

  • zawsze mądry polak po szkodzie

    • 6 3

  • Dobrze zarządzać cudzymi pieniędzmi (3)

    Od razu powinna być elektryczna, ale ktoś musiał zarobić na spalinówkach, a teraz ktoś inny na elektrykach.

    • 29 26

    • Może najpierw sprawdź dlaczego tak było. (2)

      • 14 2

      • ale co sprawdzać? że organizowało to PO i trzeba dać zarobić dwa razy komuś? (1)

        zero zdziwienia

        • 6 10

        • Jooooo... Jakby PiS organizował to by zburzyli zaraz po wybudowaniu, jak elektrownię Ostrołęka.

          • 15 2

  • czemu nie podajesz informacji o elektryfikacji linii z Gdyni? (6)

    czy juz całkiem zrezygnowali?

    • 20 5

    • (2)

      Inwestorem jest inna firma: PKL, więc dlatego nie ma o tym informacji

      • 6 8

      • sponsorem artykulu jest pomorski marszalek

        A nie PLK.

        • 5 4

      • so what?

        nie zainteresował się, nie dopytał... słowem: olał

        • 7 4

    • dziękuję za minusy od trolli, ale mnie to interesuje

      PKM to całość i kiedyś były plany by elektryfikowano wszystko

      • 8 2

    • W Gdyni pkm nie bedzie jezdzila bo

      Podrozalo parkowanie na peronach. Mieszkańcy tak chcieli.

      • 3 7

    • plaforma rękami Struka marginalizuje Gdynię od ponad dwóch dekad

      nic się nie zmieniło

      • 9 9

  • Elektryfikacja czegos co jezdzi raz na godzine?

    • 21 9

  • o nir, to kłamstwo ! to słupy 5G!

    • 9 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane